Diesel/LPG in V70 (aankoopadvies) -> S60 gekocht !

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
mikekiwi
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 09.05.2017 - 19:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hej!

Zojuist aangemeld alhier, ik hoop wat informatie te krijgen om me te helpen met het maken van een keuze...

Op dit moment rijd ik mijn rondjes in een Hybride Toyota. Hele fijne auto die Prius, maar denk toch wel eens terug aan het fijne rijden dat ik in een andere Zweed deed.

Het begint dus een beetje te kriebelen.... ik zoek een betrouwbare wagen met redelijk wat ruimte en rijplezier, maar moet dus ook zeker wel betaalbaar zijn. Diesel heeft eigenlijk mijn voorkeur niet, maar laat me graag overtuigen. Voordeel tov LPG is wel dat je op meer plekken de tank vol kan gooien. Mijn 30K bestaan vooral uit 35km ritjes naar/van werk over prov. wegen en snelwegen.

Budget: wil ik eigenlijk rond 7500 stellen. De Prius was duurder, maar zie nu hoe snel deze afschrijft vind ik dat eigenlijk een beetje zonde van het geld. Ik zoek nu een auto uit een wat lagere tariefklasse met hopelijk minder afschrijving en waar ik wat langer in kan/wil rijden dan 3 jaar...

Qua Volvo lijkt mijn voorkeur richting de V70 te gaan. Qua ruimte is de V50 voldoende denk ik, maar heb geen bezwaar tegen iets groters en nog relaxter rijden. Vandaar de V70.

Wat zou de beste keuze zijn tussen Diesel/LPG? En per brandstof de beste keuze qua motor? En met "best" bedoel ik zowel betrouwbaar als relatief zuinig en ook fijn om te rijden...

Dank voor jullie mening!
Laatst gewijzigd door mikekiwi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Diesel! En voor wat betreft LPG in de Volvo's vanaf 2000 staat hier genoeg geschreven.

Ik weet niet in welk deel van het land je woont maar de mijne gaat aanstaande zaterdag ingeruild worden voor een jongere. Betreft een zwarte 185pk D5 met 267.000 km op de klok en zal dus ingeruild worden bij Vos autobedrijven in Veghel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

thermostond schreef: Ik zoek nu een auto uit een wat lagere tariefklasse met hopelijk minder afschrijving en waar ik wat langer in kan/wil rijden dan 3 jaar...
Als je hiermee tariefklasse MRB bedoeld dan zou je met een V70 nog wel eens bedrogen uit kunnen komen, die wegen rondom de 1.600 kg.

Ik rijd met een 20.000 per jaar een V50 2.4i benzine automaat. Gevoelsmatig zeg ik dat ritjes 35 km enkele reis en 30.000 km totaal een diesel wel aantrekkelijk is, maar dat ik wel vraagtekens zou zetten bij levensduur van bepaalde onderdelen doordat bijvoorbeeld motor niet optimaal warm word. Maar daar kunnen de geleerden vast meer over vertellen.

Bedenk ook dat door de stijging in brandstofprijzen, met name dieselprijs, het omslagpunt tov benzine tegenwoordig wat hoger liggen zal als een aantal jaren geleden.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27336
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als je voor een diesel gaat zou ik dan ofwel een euro 3 nemen zonder roetfilter ofwel een euro 4 en dan het filter er tussenuit laten halen.
Ik denk dat je met 35 km enkele reis op den duur problemen met het roetfilter gaat krijgen.

Ben zelf van 8 jaar dieselen over gegaan naar lpg en tot zover geen nadelen.
Ja, je zal wat vaker moeten tanken, maar in een soortgelijke auto ben ik op dit moment aardig goedkoper uit tenopzichte van een diesel uitvoering
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mikekiwi
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 09.05.2017 - 19:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

sebastiaan84 schreef:
thermostond schreef: Ik zoek nu een auto uit een wat lagere tariefklasse met hopelijk minder afschrijving en waar ik wat langer in kan/wil rijden dan 3 jaar...
Als je hiermee tariefklasse MRB bedoeld dan zou je met een V70 nog wel eens bedrogen uit kunnen komen, die wegen rondom de 1.600 kg.
nee, aanschafprijs... MRB is inderdaad een stapje de andere kant op, dat weet ik...
Gebruikersavatar
mikekiwi
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 09.05.2017 - 19:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

fredhead schreef: Als je voor een diesel gaat zou ik dan ofwel een euro 3 nemen zonder roetfilter ofwel een euro 4 en dan het filter er tussenuit laten halen.
Ik denk dat je met 35 km enkele reis op den duur problemen met het roetfilter gaat krijgen.

Ben zelf van 8 jaar dieselen over gegaan naar lpg en tot zover geen nadelen.
Ja, je zal wat vaker moeten tanken, maar in een soortgelijke auto ben ik op dit moment aardig goedkoper uit tenopzichte van een diesel uitvoering
Eigenlijk zeg je dat diesel niet zo geschikt is om dat het jaartotaal wel aardig is, maar de ritten zelf niet...toch? En dat dus eigenlijk LPG een btere keus is...
Ik lees net dat roetfilter eruit halen niet meer mag bij recente auto's, maar bij een oudere wagen wel, dus dat scheelt. Levert het verder nog andere issues op als ik dat doe?
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

thermostond schreef: Op dit moment rijd ik mijn rondjes in een Hybride Toyota. Hele fijne auto die Prius, maar denk toch wel eens terug aan het fijne rijden dat ik in een andere Zweed deed.
Een andere Zweed? Is een Prius ook een Zweed dan? Zo leer ik nog eens iets... :D

Gewoon de D5 met Euro 4 nemen. Dat gezever altijd over dat roetfilter. Gewoon om de 15-20K olie wisselen en af en toe een langere rit maken met 130 km/h. Ik heb de mijne nu van 208.000 naar 325.000 gereden zonder problemen. Rij 20-25K per jaar, maar probeer hem zo weinig mogelijk voor korte ritjes te gebruiken (< 10 km). Probleemloos (op dat vlak, genoeg andere kosten gehad O-) ).
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
mikekiwi
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 09.05.2017 - 19:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

4wielen schreef:
thermostond schreef: Op dit moment rijd ik mijn rondjes in een Hybride Toyota. Hele fijne auto die Prius, maar denk toch wel eens terug aan het fijne rijden dat ik in een andere Zweed deed.
Een andere Zweed? Is een Prius ook een Zweed dan? Zo leer ik nog eens iets... :D

Gewoon de D5 met Euro 4 nemen. Dat gezever altijd over dat roetfilter. Gewoon om de 15-20K olie wisselen en af en toe een langere rit maken met 130 km/h. Ik heb de mijne nu van 208.000 naar 325.000 gereden zonder problemen. Rij 20-25K per jaar, maar probeer hem zo weinig mogelijk voor korte ritjes te gebruiken (< 10 km). Probleemloos (op dat vlak, genoeg andere kosten gehad O-) ).
Dan lees je niet goed... =) ik refereer aan een auto voor de Prius, dat was een Saab 9000, vandaar "andere Zweed".

Dat "genoeg andere kosten" maakt dan wel nieuwsgierig, maar dank voor je uitleg!
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

thermostond schreef: Dan lees je niet goed... =) ik refereer aan een auto voor de Prius, dat was een Saab 9000, vandaar "andere Zweed".

Dat "genoeg andere kosten" maakt dan wel nieuwsgierig, maar dank voor je uitleg!
Pfff, ik heb inderdaad niet goed gelezen. Ben ik wel gerust gesteld!

Andere kosten zijn vooral 'normale slijtage': nieuwe airco, nieuwe koppeling + dual mass vliegwiel, remschijven, nieuwe distributieriem (en alles wat daarbij komt kijken), motorsteunen, etc. Tussen de 200K en 300K zijn die zaken nou eenmaal aan vervanging toe. Daarnaast zelf bijvoorbeeld een deuk in een deur gereden (nieuwe deur erin). Na jaren leasewagens vallen de kosten van een eigen auto dan toch best tegen. Gelukkig rijdt mijn D5 wel 1:16-17 gemiddeld, dus dat scheelt weer wat.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27336
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

thermostond schreef:
fredhead schreef: Als je voor een diesel gaat zou ik dan ofwel een euro 3 nemen zonder roetfilter ofwel een euro 4 en dan het filter er tussenuit laten halen.
Ik denk dat je met 35 km enkele reis op den duur problemen met het roetfilter gaat krijgen.

Ben zelf van 8 jaar dieselen over gegaan naar lpg en tot zover geen nadelen.
Ja, je zal wat vaker moeten tanken, maar in een soortgelijke auto ben ik op dit moment aardig goedkoper uit tenopzichte van een diesel uitvoering
Eigenlijk zeg je dat diesel niet zo geschikt is om dat het jaartotaal wel aardig is, maar de ritten zelf niet...toch? En dat dus eigenlijk LPG een btere keus is...
Ik lees net dat roetfilter eruit halen niet meer mag bij recente auto's, maar bij een oudere wagen wel, dus dat scheelt. Levert het verder nog andere issues op als ik dat doe?
Daar komt het wel op neer.
Met ritjes van 35 km enkele reis wordt de boel niet zo warm als het moet worden en met verder weinig andere lange ritten kan het je op den duur tegen gaan werken.
Ik had zelf een Euro 4 S60 2.4D, naast dat deze gekieteld was het roetfilter verwijderd.
Ondanks dit iedere 20.000 km de olie verwisseld en zo ruim 130.000 km zo gereden. Alleen maakte ik wel ruim 50 km enkele reis en regelmatig een wat langere rit.
Ik zat rond de 40.000 km per jaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mikekiwi
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 09.05.2017 - 19:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

Excuses voor de late reactie, maar duidelijk antwoord. Het diesel-verhaal laten varen en inmiddels vooral gefocussed op benzine dan wel LPG. Eerlijk gezegd ligt de voorkeur op dit moment bij Mercedes C-klasse (wat gunstiger verbruik in C180 waardoor benzine betaalbaar is en geen LPG nodig is), maar wie weet...
S60 is financieel aantrekkelijker en gebruikt voor goede prijzen te krijgen, V70 is meer vraag naar en ook meer KM op de tellert voor hetzelfde of meer geld. Lastige afwegingen...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Voor de duidelijkheid, en los wat anderen er over roepen maar: vanaf het moment dat de V70N zijn intrede heeft gedaan zijn LPG en Volvo geen vrienden meer. Er lopen er een paar met LPG en met wat grappen en grollen lukt het wel....maar een succesnummer is het niet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29454
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Op gas moet je koken was altijd een standpunt, blijkbaar nog waar ook voor Volvo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Alhoewel inductiekoken ook wint in populariteit
Gebruikersavatar
mikekiwi
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 09.05.2017 - 19:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

V70/2.4D/2003 schreef: Voor de duidelijkheid, en los wat anderen er over roepen maar: vanaf het moment dat de V70N zijn intrede heeft gedaan zijn LPG en Volvo geen vrienden meer. Er lopen er een paar met LPG en met wat grappen en grollen lukt het wel....maar een succesnummer is het niet.
Ah, ok, dat was mij nog niet geheel duidelijk. Dan gaan we daar ver weg van blijven. Thuis grappen en grollen genoeg, niet ook nog nodig in de auto... :-)
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

V70/2.4D/2003 schreef: Voor de duidelijkheid, en los wat anderen er over roepen maar: vanaf het moment dat de V70N zijn intrede heeft gedaan zijn LPG en Volvo geen vrienden meer. Er lopen er een paar met LPG en met wat grappen en grollen lukt het wel....maar een succesnummer is het niet.
Mijn getunede 2007 T5 met ruim 300 PK loopt al ruim 130.000 Km probleemloos op gas. De eerste 130K heeft deze alleen op benzine gereden.
Is wel zo dat indien er meer dan 75% van het vermogen gevraagd wordt, de auto omschakelt van LPG naar benzine. Maar dat is dus alleen als je het uiterste vraagt van de motor. Het omschakelen gaat praktisch ongemerkt (heel klein hikje). Ik heb er een Vialle LPi installatie in liggen met een ringtank.
Ik zou het zo weer doen. Voor 30 euro je tank vol is erg lekker.
Laatst gewijzigd door CH Racing M900 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27336
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V70/2.4D/2003 schreef: Voor de duidelijkheid, en los wat anderen er over roepen maar: vanaf het moment dat de V70N zijn intrede heeft gedaan zijn LPG en Volvo geen vrienden meer. Er lopen er een paar met LPG en met wat grappen en grollen lukt het wel....maar een succesnummer is het niet.
Dat valt nog wel mee :)
Overigens heeft Volvo zelf de bi-fuel modellen gemaakt met de V70N en S60
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Tot 2003 idd… niet recenter
Gebruikersavatar
mikekiwi
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 09.05.2017 - 19:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

Nadeel van de BiFuel vind ik de beperkt benzinetank. En met mijn roadtrips door oa scandinavie is dat geen pretje. Altijd dus een normale benzinetank achter de hand hebben is wat mij betreft de enige optie.

Maar goed, de ervaringen zijn dus wisselend. Meer dan 75% van het vermogen zal ik niet snel van de wagen eisen overigens, dus dat zal het probleem niet zijn in mijn geval vermoed ik
Gebruikersavatar
mikekiwi
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 09.05.2017 - 19:18
Locatie: Alphen aan den Rijn

Kleine vraag (zonde om er een nieuw topic over te starten): is deze wagen qua prijs (en andere specs, versie) nu interessant, te duur, of juist niet?

https://link.marktplaats.nl/m1168510952

Is een import-auto en in NL geen 2.0T leverbaar in die jaren als ik naar Autoweek kijk, maar elders wel?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”