XC70 ombouwen van halogeen naar Xenon?

Gebruikersavatar
hama153
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.05.2017 - 14:03

Ik ben onlangs eigenaar van een Volvo XC70 bj. 2010. Ik kwam er achter dat de koplamp glazen aan de bovenrand wat mat worden. Nu weet ik dat je dit kunt laten polijsten, maar heb een ander plan. Op internet heb ik een set originele Xenon koplampunits gevonden (met lens) en wil die graag omwisselen. (Er zitten standaard koplampunits met halogeen verlichting in de Volvo). Het omwisselen ging erg gemakkelijk maar nu blijkt dat als ik de stekkers erin zet, de lampen slechts 1 a 2 seconden branden en dan weer uit gaan. De computer herkent dit waarschijnlijk niet.
Heeft iemand advies wat ik nu het beste kan doen? Is de computer te herprogrammeren zodat de koplampunits worden herkend? Of is het mogelijk om het op een andere (makkelijke) manier werkend te krijgen? Mijn garage had geen idee hoe, hopelijk heeft op dit forum iemand een oplossing!
Bedankt alvast!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Gaat niet werken. Er is geen software voor in de auto en de diverse sensoren ontbreken. Volvo geeft de software niet vrij daar de auto er nooit mee uitgerust is

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Edit; Hier stond een oplossing die voor de TS kon helpen. Ik heb m per pb gestuurd.

Aangezien ik hier persoonlijk wordt gegrild, heb ik geen behoefte meer dit te delen met de VF community.
Laatst gewijzigd door NJ8 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13563
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik noem het gefröbel, het voldoet aan geen enkele eis
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Edit; Hier stond een oplossing die voor de TS kon helpen. Ik heb m per pb gestuurd.

Aangezien ik hier persoonlijk wordt gegrild, heb ik geen behoefte meer dit te delen met de VF community.
Laatst gewijzigd door NJ8 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13563
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is jouw eigen auto, dan mag dit natuurlijk...
Gebruikersavatar
hama153
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.05.2017 - 14:03

Een fijnere reactie kon ik me niet wensen Nick! Daar heb ik wat aan!
Ik ga er eens mee aan de slag!
BEDANKT!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De eisen voor een automatische niveauregeling en sproeinstallatie zijn in 2012 verdwenen betreffende Xenon, maar ze zijn niet helemaal verdwenen. Vanaf 2000 lumen per lamp dient de auto een automatische niveauregeling met sproeinstallatie te hebben, ongeacht het soort lamp. Daarnaast mag je Xenon inbouwen, mits je netjes gebruik maakt van de juiste onderdelen.
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Edit; Hier stond een oplossing die voor de TS kon helpen. Ik heb m per pb gestuurd.

Aangezien ik hier persoonlijk wordt gegrild, heb ik geen behoefte meer dit te delen met de VF community.
Laatst gewijzigd door NJ8 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat van die lumen kwam ik tegen in de autoweek.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3672
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het is geen gefröbel, het is bijzonder inventief. Compliment voor het bedenken van deze oplossing.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Sommige fröbelaars leggen ook hier de lat weer zo laag dat hij feitelijk op de grond ligt.
Die denken dat hun nivoregeling hetzelfde is als automatische koplamphoogteverstelling af fabriek, die nemen aan dat het lichtbeeld c.q. de verblinding exact zo zal zijn als bij rijden als bij een stilstaande auto,
tja.. ben je zo stom houdt het idd allemaal even op
Volvo for life
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Als er zo op de man wordt gespeeld door Bart Simpson, haalt dat bij mij alle behoefte weg behulpzaam te zijn op dit forum.
Laatst gewijzigd door NJ8 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20594
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zie geen namen genoemd worden dus van op de persoon spelen is geen sprake. Daarnaast is "verkeerde" verlichting één van de grootste verkeersergenissen. En ook al gebruikt men origineel Volvo onderdelen. Als je auto er niet voor is voorbereid en men zelf inventief gaat instaleren kan ook ik dat niet anders dan "fröbelen" noemen. En ja BS zegt het scherp (dat zou je toch van hem gewend moeten zijn) maar hij komt in zijn praktijk veel "problemen" tegen als gevolg van "gefröbel". En dan is men niet meer zo blij als hij de rekening presenteert als het is "opgelost".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1513
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ook zonder naam kan het op de man hoor, in deze geef ik Nick gelijk dat hij zich aangesproken voelt.

En bij Bart is er maar één modus, origineel en bij hem aan te schaffen. Anderen kiezen andere wegen en volgens mij is het nog altijd de wetgever die bepaalt wat kan en mag, niet de Volvodealer. Dan zouden andere sponsoren van dit forum brodeloos zijn. Wel is eenieder verantwoordelijk voor zijn eigen werk. Dus Volvo voor het origineel, de modificateurs voor de modificaties.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12703
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

OGA244 schreef: Ik noem het gefröbel, het voldoet aan geen enkele eis
Hoe heerlijk kort door de bocht weer, ik heb juist bewondering voor de nette manier waarom Nick deze ombouw heeft gedaan en hiermee ook andere forumgebruikers kan helpen. Blijkbaar voldoet het wel aan een eis, nl. de APK eis.

Er is een levensgroot verschil tussen een aftermarket, habbie-babbiemerk xenon installeren, of het netjes met zoveel mogelijk originele onderdelen doen.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 732
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Wel jammer dat de oplossing er nu niet meer staat, zodat een ieder voor zichzelf kan beslissen of het wel of niet bruikbaar is. (of gewoon benieuwd is naar het technisch vernuft)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

MN-NL schreef: Ook zonder naam kan het op de man hoor, in deze geef ik Nick gelijk dat hij zich aangesproken voelt.

En bij Bart is er maar één modus, origineel en bij hem aan te schaffen. Anderen kiezen andere wegen en volgens mij is het nog altijd de wetgever die bepaalt wat kan en mag, niet de Volvodealer. Dan zouden andere sponsoren van dit forum brodeloos zijn. Wel is eenieder verantwoordelijk voor zijn eigen werk. Dus Volvo voor het origineel, de modificateurs voor de modificaties.
ik stond even stil bij de verschillen, een automatische nivoregeling al verwarren met de automatische hoogteverstelling voor xenon zegt mij alles.
Die wetgever geeft een autofabrikant aan waaraan te voldoen voor een typegoedkeuring, die harde eis is daarna ineens geen harde eis meer en men kan ongehinderd een eind raak knoeien want iets anders is het niet.
p.s. ik verkoop het niet los, het is niet zomaar goed werkend te krijgen achteraf.
Laatst gewijzigd door bart simpson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo for life
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1513
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Je verbindt 'typegoedkeuring' met 'ongehinderd een eind raak knoeien' en daar liggen werelden tussen. Niet bepaald genuanceerd dus. Voor zover ik weet, ik ben geen jurist, is het wel degelijk mogelijk om zelfs in een Volvo een werkende en toegelaten Xenon-oplossing in te bouwen, achteraf. Dat het niet conform OE is, daar is iedereen duidelijk over. Dat OE achteraf niet te realiseren is, ook duidelijk. Maar er zijn vele wegen om typegoedgekeurde automobielen binnen de kaders van de wet aan te passen na aflevering door de dealer. Ook op verlichtingsgebied.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Daarmee meteen aangevende dat je iets meent maar het feitelijk ook niet weet, het probleem zit altijd in de bewegingen die een rijdende auto maakt, de adekwate compensatie daarvan kun je vergeten achteraf, stilstaand een lichtbeeld meten zegt niets, dus knoeiwerk dekt de lading prima
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”