Wintersport

Geproduceerd bij NedCar in Born
MDA
5th Gear member

Henk schreef: ook ik heb sinds de aanschaf van winterbanden de sneeuwkettingen nooit meer nodig gehad !!! (wat een luxe is dat zeg!).
I rest my case... :D
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
v40pokemon
3rd Gear member

Wanneer je een beetje de binnenlanden in trekt zijn kettingen soms echt wel nodig. Al is het maar om een parkeerplaats ergens af te komen of op het moment van schone wegen opgevolgd door plotselinge hevige sneeuwval. Ook in frankrijk komt dit voor. (vorige jar gehad in St.Jean D'Arves)Sowieso zijn ze (dacht ik) in Oostenrijk en Zwitserland verplicht bij je te hebben. Onze touringcars gebruiken ze ook regelematig in Oostenrijk ondanks hun aardig gewicht op de trekas (en ja we hebben officiele winterbanden!)
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
MDA
5th Gear member

v40pokemon schreef: vorige jaar gehad in St.Jean D'Arves
geinig... was ik vorig jaar ook! (nou ja: StSorlin) :)
Hebben we elkaar gekruisd.
Geen ketting aangeraakt trouwens. Mocht alleen niet door het dorp rijden van de gendarmes op aankomstdag (1e keer dat me dat overkomt!), maar goed: dan maar een klein stukje lopen! Zo groot zijn StSorlin / StJean D'arves ook weer niet.

Ik heb toen wel effe staan babbelen met de gendarmes, en de reden voor dit strenge optreden was dat de dag ervoor, door hevige sneeuwval, heel veel mensen hadden vastgezeten in het dorp op vertrekdag, wat dus een enorme chaos heeft veroorzaakt. De meesten hadden alleen zomerbandjes. Hij reed zelf zonder kettingen, en was het er mee eens dat ik prima op mijn plek zou komen, maar ja, hij moest streng zijn die dag. Geen uitzonderingen!
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Bedankt voor de tips allemaal, het valt mij op dat er veel op dezelfde manier gedacht wordt.

Wat ik zelf gewoonlijk meeneem is het volgende; ik heb voor elke persoon in de auto 2 fleece dekens, voor mijn dochtertje (6) maak ik een bed op de achterbank :sleepy1: (zij ligt dan op 2 fleece dekens om de boel horizontaal te maken) en die ligt dan onder haar dekbed. (in een aangepaste midden gordel) Als mijn andere kleine meegaat (2) dan moeten ze wellicht toch hoewel minder comfortabel in hun stoeltjes slapen.

Ik heb ca. 10 grote waxine lichtjes en 2 aanstekers in de auto, eten (muesli repen, harde worstjes, chocolade, snickers, mars en eventueel broodjes) en drinken (water en sportdranken/frisdranken) en een liter soep in een thermoskan).

Met mijn vorige auto (jeep cherokee) had ik nog wel eens een storinkje ::( en daarom nam ik dan (bovenstaande) en wat extra's mee, verder huldig ik ook het credo: liever mee, dan om verlegen.

Verder neem ik inderdaad ruitenwisser vloeistof mee maar ik moet even kijken waar ik deze ga halen want tot -15 is niet goed genoeg, ik heb wel eens mee gemaakt dat zelfs de rw vloeistof aanvroor. Ik neem ook 2 jerrycans van 5 liter benzine mee, ik heb nu helaas niet meer de luxe van 160 liter brandstof (lpg/benzine gecombineerd). uiteraard heb ik voor iedereen een reflectie hesje in de auto.

Met een beetje geluk gaan alle grote dingen (snowboard/slee/tassen met kleding) met de toeringcar van mijn ouders mee (die organiseren de reis) en houd ik weer ruimte over in de auto waardoor de koffer niet op het dak hoeft wat dan weer in het verbruik scheelt.

Met betrekking tot navigatie rijd ik met een medion pna 240t wat uitstekend bevalt :thumbright: en heb ik standaart 2 setjes (ik raak wel eens wat kwijt :banghead: ) anwb wegenkaarten van het traject dus mocht de gps uitvallen....

Iemand nog verdere tips?

Grt en alvast bedankt.

Barry

p.s. Hans bedankt voor het aanbod, Helmond ligt wel langs de route (-> Venlo) maar ik ga jou niet rond 01:30 uur uit je bed bellen dus ik denk dat ik ze of ga kopen of ga huren.
Gideon_XC90
5th Gear member

Barry,

wanneer je sneeuwkettingen wil kopen, het kruidvat heeft op het moment kettingen in de aanbieding, weet niet welke maten maar 11,99 is geen geld.

En het is maar dat je een setje bij je hebt, voor noodgevallen. Deze zullen waarschijnlijk geen jaren meegaan

gr
Gideon
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Hey V70_Bifuel,

Bedankt voor de tip hier ga ik meteen morgenochtend achteraan al is het maar voor 1 vakantie dat ze meegaan dan is het nog voldoende bovendien ga ik er "natuurlijk" van uit dat ik ze niet nodig ga hebben met mijn winterbanden.

Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
tjaarts
2nd Gear member

Ik neem altijd een schuimplastic "knietje" mee of vuilniszak om rustig en goed sneeuwkettingen om te kunnen leggen.
Overigens wordt je richting Val Thorens teruggestuurd als je ze niet bij je hebt.
Oude handschoenen zijn ook aan te bevelen.
Verder startkabels. De accu (zelfs gloednieuwe) kunnen het begeven na een week ver beneden nul.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

S'nachts staat de auto in een verwarmde garage en overdag staat ie naast de piste, een setje startkabels zit er standaard in net zoals een sleepkabel trouwens.

grt B
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Robbocop
2nd Gear member
Contacteer:

MDA schreef:
V480-V40 schreef:Ondanks de winterbanden: toch sneeuwkettingen. Goedkope van de Halfords voldoen goed, wel even oefenen voor je op stap gaat.
Nou ga ik iets zeggen wat veel mensen mij niet in dank af zullen nemen, maar goed, komt ie: Ketting is echt niet nodig. Ik heb zelf een paar jaar in de alpen geleefd (met achtereenvolgens een corsa en een volvo), en ik heb NOOIT kettingen nodig gehad. Nooit. En ik ging bijna ieder weekend skien. Dat is dus in totaal bijna een volle maand per jaar, maar dan wel ieder weekend de berg op en weer af. Vrienden van mij die er vast wonen hebben ook nooit kettingen onder. Winterbanden daarentegen zijn een absolute must.

En het is al gezegd, maar neem echt een deken mee in de auto. Het is mij nooit overkomen, maar als je een keer ergens vast komt te zitten en een paar uur moet wachten op hulp, is het opeens heul erg koud daar op die berg...

Oh, en twee krabbers in de auto... voor als er eentje breekt ;-)

En als laatste advies: maak je auto netjes schoon als je gaat rijden: Niet alleen de ramen, maar ook effe de sneeuw van het dak vegen, en al je lichten (voor en achter) even krabben!

En heel veel plezier met het skien natuurlijk!

Ik neem ze wel mee. Vorig jaar week 52 alleen temp van -20 (Solden) dikke pak sneeuw op de weg en vloog met de winterbanden de stijle berg wegen op naar ons huisje. Rond oudjaar steeg de temp naar rond het vriespunt en kwam de berg niet meer op met winterbanden. En neem van me aan dat ie stijl was........onzin dus.....meenemen die kettinkjes!
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Hoi allemaal net...(02:00 uur)euh... een uur of 14 geleden bij de gamma!?! een setje sneeuwkettingen gekocht voor 14,95€ zal wel niet geweldig om te leggen zijn maar het zal best werken.

Weer een stapje verder naar de wintersport vakantie, sneeuw ligt er inmiddels ook al wat in Oostenrijk maar ik heb nog 5 weken dus laat die bakken met verse poedersneeuw maar komen...

@tjaarts, ik heb ook altijd een houten plankje (ca 20x25 cm) om het gewicht een beetje te verdelen voor onder de krik en een schuimrubber plankje voor onder mijn knieën.

Grt Barry
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”