Graag zou ik het volgende van mijn 170 pk benzine willen weten:
1. Wat houd dat nou in, carterventilatie
2. Wat is het doel
3. Hoe wordt het bewerkstelligd
4. Wat voor storing kun je in het systeem krijgen
5. Wat valt er dan vanuit te schakelen
6. Kan het kwaad als je er dan mee blijft doorrijden
Wie?
Carterventilatie
- Oceanracer
- Geartronic member
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
Carterventielatie zorgt dat de olie dampen af gevoerd worden naar de cilinders
dit wordt gedaan door lichte onder in carter te zetten
als je deze dampen niet afzuigt gaan de dampen naar de buitenlucht (slecht voor muliu en keeringen deze worden lek gedrukt)
storing lekkage in vacuum systeem dus valselucht motor die niet goed loopt
niet uitschakelen
door rijden m et kapot systeem slecht voor je keeringen (gaan lekken)
motor gaat slechter lopen
dit wordt gedaan door lichte onder in carter te zetten
als je deze dampen niet afzuigt gaan de dampen naar de buitenlucht (slecht voor muliu en keeringen deze worden lek gedrukt)
storing lekkage in vacuum systeem dus valselucht motor die niet goed loopt
niet uitschakelen
door rijden m et kapot systeem slecht voor je keeringen (gaan lekken)
motor gaat slechter lopen
The Boz
- Oceanracer
- Geartronic member
Volgens de dealer waar mijn auto voorheen in onderhoud was (door vorige eigenaar) is er eens een storing geweest in die carterventilatie en nou meen ik dat ie zei dat het toen is uitgeschakeld, omdat er zonder ook prima mee te rijden valt. Of heb ik weer ergen de klok horen luiden en geen idee waar de klepel hangt?
- edraket
- 7th Gear member
Carterventilatie zorgt ervoor dat de overdruk welke in het carter kan ontstaan (door blow-by v/d zuigers) wordt afgevoerd. Er lopen een paar slangen van carter naar de cilinderkop en naar de inlaat. Ertussen zit nog een olieafscheider.
Carterventilatie kan niet uitgeschakeld worden. Wat wel kan is dat de gassen naar buiten worden afgeblazen, dus rechtstreeks vanuit het carter door een filtertje naar buiten (mag niet van meneer balkenende).
Als de carterventilatie verstopt is loopt de druk in het carter erg hoog op waardoor zelfs keerringen kunnen gaan lekken.
Oonderdeel van de carterventilatie is een olieafscheider. Deze zorgt ervoor dat de olie welke aanwezig is in de dampen neerslaat in deze pot en niet meegezogen wordt de inlaat in. Zou een erg vieze boel worden. Deze pot moet wel eens schoon gemaakt worden, en zit onder je inlaatspruitstuk. Ik heb zelf een keer met de V70R gehad dat deze ontzettend begon te roken bij stationair. Dan denk je aan een defecte turbo. Hij deed het echter maar af en toe. Heb toe een nieuwe olieafscheider gemonteerd alle slangetjes goed gereinigd. Heb nooit meer ergens last van gehad.
Carterventilatie kan niet uitgeschakeld worden. Wat wel kan is dat de gassen naar buiten worden afgeblazen, dus rechtstreeks vanuit het carter door een filtertje naar buiten (mag niet van meneer balkenende).
Als de carterventilatie verstopt is loopt de druk in het carter erg hoog op waardoor zelfs keerringen kunnen gaan lekken.
Oonderdeel van de carterventilatie is een olieafscheider. Deze zorgt ervoor dat de olie welke aanwezig is in de dampen neerslaat in deze pot en niet meegezogen wordt de inlaat in. Zou een erg vieze boel worden. Deze pot moet wel eens schoon gemaakt worden, en zit onder je inlaatspruitstuk. Ik heb zelf een keer met de V70R gehad dat deze ontzettend begon te roken bij stationair. Dan denk je aan een defecte turbo. Hij deed het echter maar af en toe. Heb toe een nieuwe olieafscheider gemonteerd alle slangetjes goed gereinigd. Heb nooit meer ergens last van gehad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
En waar is dat dan voor, kan ik dat zelf controleren en wat is het gevolg als dit wordt uitgeschakeld?de secundaire luchtinjectie