Hallo
Mijn vorige wagen was een Opel Insignia, deze regenereerde zijn roetfilter na +/- 800 - 900 km. Dit duurde ongeveer een kwartier.
Nu rijdt ik sinds kort een Volvo XC70 MY12. Deze regenereert na +/- 400km en dat duurt +/- 25min. (en ik maar blijven rondtoeren, terwijl ik al lang thuis kon zijn )
Is dit normaal voor een Volvo? Of is dit normaal voor een roetfilter?
Daar ik dit niet gewoon ben, dan dit zo dikwijls gebeurd, ben ik op zoek naar antwoorden.
Alvast bedankt!
Regeneratie roetfilter, hoe dikwijls?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6282
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mijn XC90 D5 met 185PK (dus een andere dan jij) regenereerde elke 1000-2000 km. Proces nam hooguit een 10 minuten in beslag.
Ik zag dat aan het tijdelijk stijgend diesel verbruik in de BC. Hoe constateer jij dat de auto regenereert?
Overigens kun je de motor gewoon afzetten tijdens het proces volgens mij. Gaat het een andere keer verder.
Rondtoeren lijkt me niet nodig.
Ik zag dat aan het tijdelijk stijgend diesel verbruik in de BC. Hoe constateer jij dat de auto regenereert?
Overigens kun je de motor gewoon afzetten tijdens het proces volgens mij. Gaat het een andere keer verder.
Rondtoeren lijkt me niet nodig.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Dan kun je sowieso beter geen diesel rijden. Die komt nooit op temperatuur.MeOnline schreef: Nee OK, maar jij doet misschien veel kilometers... Ik doe hoofdzakelijk 2x15km per dag...
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 29.03.2017 - 18:55
Weet ik, maar het is nu natuurlijk zo. Ben dus op zoek naar identieke ervaringen als mezelf? Is het normaal dat hij dan zo dikwijls regenereert?Marcnij schreef:Dan kun je sowieso beter geen diesel rijden. Die komt nooit op temperatuur.MeOnline schreef: Nee OK, maar jij doet misschien veel kilometers... Ik doe hoofdzakelijk 2x15km per dag...
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Bij dergelijke ritten: ja, hij kan de regeneratie nooit voltooien en zal dus sneller opnieuw gaan regenereren.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 29.03.2017 - 18:55
Klopt niet. Als de auto begint te regenereren rijdt ik altijd lekker door tot ik merk dat de regeneratie voltooid is.Marcnij schreef: Bij dergelijke ritten: ja, hij kan de regeneratie nooit voltooien en zal dus sneller opnieuw gaan regenereren.
Toch start er weer een nieuwe regeneratie na 300 - 400km maximum.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8444
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Onze C70 D3 doet ook maar 17km enkele reis woon/werk verkeer en wij kijken nooit wanneer hij regenereert en dat gaat al 6 jaar en 78.000km zonder enig probleem.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8444
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
En dat net nu het wettelijk verboden wordt ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20886
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
AMT is geen bron, slechts de verteller van het verhaal. Ik stel mij voor dat de info bij het ministerie vandaan komt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Xanox
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 22.05.2017 - 12:07
- Locatie: Friesland
AMT is natuurlijk wel degelijk een bron, hoe betrouwbaar die bron is, is een tweede.
Het is overal in het nieuws en komt van de Staatssecretatis die dit schrijft aan de tweede kamer... Je kunt dus wel degelijk ergens de conclusie trekken dat ze dit niet zomaar gaan roepen.
Het lijkt me ook niet dat de kamer dit af zal wijzen omdat die al langer de wens hebben om de roetfilters weer verplicht te maken. Dat het verwijderen ervan is toegestaan, is een gevolg van een gemaakte fout. Deze wet is opgeschoond samen met andere oude wetgeving (oops
)
-----------------------
Het verwijderen van roetfilters uit dieselauto's is vanaf 1 juli weer verboden. Er was al eerder een verbod, maar door een omissie van het ministerie van Infrastructuur kwam daar in 2015 een eind aan.
Dieselauto's zonder roetfilters zijn zeer vervuilend. Sommige eigenaren laten de filter weghalen, omdat onderhoud en vervanging relatief duur kunnen zijn.
Staatssecretaris Dijksma schrijft aan de Tweede Kamer dat er een nieuwe regeling komt. Ze komt daarmee ook tegemoet aan een wens uit de Kamer.
Overgang
Dijksma beschouwt de periode van 1 juli 2017 tot 20 mei 2018 als overgangsperiode: eigenaren van dieselauto's kunnen er dan voor zorgen dat het filter wordt teruggeplaatst en goed functioneert. Als mensen er bij controles voor mei 2018 op worden betrapt dat de filter is verwijderd, kunnen ze een waarschuwing krijgen.
Vanaf mei 2018 geldt een "visuele controle" van roetfilters in de algemene periodieke keuring van de auto. Dieselauto's met een verwijderd of duidelijk defect roetfilter worden dan afgekeurd.
Bron NOS (http://nos.nl/artikel/2166403-verwijder ... boden.html)
Het is overal in het nieuws en komt van de Staatssecretatis die dit schrijft aan de tweede kamer... Je kunt dus wel degelijk ergens de conclusie trekken dat ze dit niet zomaar gaan roepen.
Het lijkt me ook niet dat de kamer dit af zal wijzen omdat die al langer de wens hebben om de roetfilters weer verplicht te maken. Dat het verwijderen ervan is toegestaan, is een gevolg van een gemaakte fout. Deze wet is opgeschoond samen met andere oude wetgeving (oops

-----------------------
Het verwijderen van roetfilters uit dieselauto's is vanaf 1 juli weer verboden. Er was al eerder een verbod, maar door een omissie van het ministerie van Infrastructuur kwam daar in 2015 een eind aan.
Dieselauto's zonder roetfilters zijn zeer vervuilend. Sommige eigenaren laten de filter weghalen, omdat onderhoud en vervanging relatief duur kunnen zijn.
Staatssecretaris Dijksma schrijft aan de Tweede Kamer dat er een nieuwe regeling komt. Ze komt daarmee ook tegemoet aan een wens uit de Kamer.
Overgang
Dijksma beschouwt de periode van 1 juli 2017 tot 20 mei 2018 als overgangsperiode: eigenaren van dieselauto's kunnen er dan voor zorgen dat het filter wordt teruggeplaatst en goed functioneert. Als mensen er bij controles voor mei 2018 op worden betrapt dat de filter is verwijderd, kunnen ze een waarschuwing krijgen.
Vanaf mei 2018 geldt een "visuele controle" van roetfilters in de algemene periodieke keuring van de auto. Dieselauto's met een verwijderd of duidelijk defect roetfilter worden dan afgekeurd.
Bron NOS (http://nos.nl/artikel/2166403-verwijder ... boden.html)
Laatst gewijzigd door Xanox op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds
