V50 1.6D (helaas PSA)

Geleverd vanaf 2003
dEnk
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.04.2017 - 02:24

Hallo Volvo liefhebbers!

Met veel enthousiasme ben ik buiten mijn budget gegaan en heb ik een v50 1.6 diesel uit 2007 (200k) gekocht.
Sterker nog, deze auto heeft me meer gekost dan mijn vorige 8 auto's bij elkaar :D
(Zegt meer over de vorige auto's natuurlijk, maar heb er in totaal toch zeker 200k mee afgetikt over 10 jaar met vrijwel geen onderhoud en kosten, alleen apk verseisten)

Nu echter een prachtige V50, ziet er uit als nieuw, voelt als nieuw. (Enige zichtbare slijtage is de bestuurderstoel, maar dat is een bekend euvel, geen leder namelijk)
Met 200k op de teller en een prachtig onderhoudsboekje was ik overtuigd dat ik een topdeal had gedaan.
(5250 euro inclusief nieuwe accu en verse olie).

Nu ik hier wat rondlees lijkt het ineens een stuk mindere aankoop, ik wist dat het PSA was,
(En Focus onderstel natuurlijk, maar dat vind ik alleen maar een pro)
maar dacht met goed onderhoud dan moet het toch wel even meegaan.
(altijd eerder dan de opgegeven 20k, gemiddeld elke 18k)

Mijn plan is om deze auto af te schrijven in 5 jaar, met 20k per jaar.
Is dit heel erg onrealistisch? En zijn er zaken die ik qua onderhoud wellicht wat eerder moet oppakken dan ik denk/ Volvo voorschrijft?

Momenteel rijdt alles heerlijk, soepel en ontspannen (kom van een focus station), maar wil liever voorkomen dan genezen.

Alvast bedankt en blij om de Volvo liefde te delen, want #@%&%# wat een heerlijke auto!

Grt Colin
dEnk
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.04.2017 - 02:24

Afbeelding

Voor de volledigheid ;)
Laatst gewijzigd door dEnk op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Welkom, fraaie V50.
Hou het oliepeil en brandstofverbruik in de gaten. Een afwijking kan een indicatie zijn voor problemen met de regeneratie van het roetfilter.
Verder kunnen die blokjes bij goed onderhoud ook makkelijk 3 ton aan.
Je leest er slechte verhalen over, maar ben je er van bewust dat er heel veel van rond rijden en alleen de negatieve ervaringen worden doorgaans op fora geplaatst.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28605
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom, mooie V50 geworden. Zoals gezegd bij goed onderhoud best betrouwbaar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik ben nu ook in het bezig van een 1.6D (van PSA) en hiervoor heb ik diverse Peugeot HDi's gehad, dit zijn echt prima motoren!!! Goed onderhoud is echter wel belangrijk, liever om de 15K dan om de 20K de olie vervangen (al zegt mijn dealer dat om de 20K prima veilig is), en goede kwaliteit olie is ook belangrijk, bezuinig hier niet op. Wat Marcnij ook zegt: er rijden echt heel erg veel van deze diesels rond (in diverse merken auto's, dus als iemand er problemen mee heeft, zul je dat inderdaad op internet tegen komen.

Toen in mijn V50 kocht in februari, was deze bijna dagelijks aan het regenereren, dit merk je als je de motor uit doet en de koelvin nog heel hard na draait. Nu het roetfilter is vervangen heb ik de motor nog maar één keer horen regenereren, als je dit dus vaker merkt duidt het er dus op dat het roetfilter vol is.

Conclusie: laat je niet bang maken van de negatieve verhalen (als je goed zoekt vind je over elke auto wel negatieve verhalen). Mooi V50 overigens! 8-)
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Dit zegt overigens ook wel iets, een V50 1.6D met 402.042 km..

https://link.marktplaats.nl/m1166197817
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Proficiat! prachtige auto! Lijkt mij ook een koopje!
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Waarom in het onderwerp 1,6D (Helaas PSA)??

Ik heb pas bij een Volvo dealer gevraagd hoe het nu met de verhalen over de PSA motoren zat.
Wat ik daar hoorde is tegenstrijdig met andere verhalen.
De oude 1,6 motor hadden last van lekke verstuivers en dat is bij de nieuwere verholpen.
De 2,0 motoren zouden juist degene zijn die op de motorolie kunnen gaan lopen en daardoor op hol kunnen slaan.
Bij de 1,6 zou dit sporadisch voorkomen.
Dus wie het weet mag het zeggen. 8-)
Laatst gewijzigd door Schorpioen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ik heb een 1.6D gehad in mijn 508 leasehok
En die heb ik tot 226.000 km gereden. en geen slag gemist.

Die 1.6 is an sich weinig mis mee. Zuinig, voldoende trekkracht en behoorlijk soepel.
MAAR;
Omdat hij op de rand zit van de technische mogelijkheden zijn er een aantal tips:

Je moet wel onderhoud op tijd doen. Echt op tijd. Dus niet 5000 km er over heen.
Je moet m altijd netjes warm rijden.
En het peil goed in de gaten houden van alle vloeistoffen.

Mijn oude auto had het "geluk" dat ik 300 km per dag reed en een lange aanloop had naar de snelweg en dus altijd de optimale omstandighden.

En ik durf mijn hand in het vuur te steken dat motorisch die makkelijk de 350.000 zal gaan halen bij zijn nieuwe baas. ik gok ergens in Polen overigens, want niemand in Nederland wil een peugeot die 150 euro per maand WB kost.

NB. De andere onderdelen bij die peu daar weet ik het niet van. maar de motor wel.
Laatst gewijzigd door +++t blijft behelpen+++ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
RTS
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05.03.2007 - 14:18
Locatie: Utrecht

Ik had precies dezelfde gedachte toen ik afgelopen week een C30 met 1.6D kocht en op dit forum aan het rondlezen was. Gelukkig heeft mijn auto de meeste zwakke punten al vernieuwd (roetfilter, EGR, verstuivers, brandstoffilter etc). Daarom heb ik er wel vertrouwen in, ga er dagelijks lange ritten mee rijden dus dat is ideaal voor dit blok. Veel plezier met de V50!
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Ik heb het al eerder op dit forum verteld, maar de V50 Drive uit 2010 waarin ik (vanaf nieuw) rij heet intussen ±340.000 KM op de teller.
In de afgelopen jaren vervangen:

- EGR klep (2x, bij ±80000 KM en ±230000 KM)
- Uitlaatgas sensor (fout van garage)
- Dynamo (recent)
- Draagarmen voor en achter (bij 300.000 plus KM)
- Motorsteun
- Roetfilters (2x, volgens onderhoudsschema)
- Distributieriem (volgens onderhoudsschema) en waterpomp


Volgens mij helemaal niet slecht, toch?

Wel volgens schema altijd onderhouden, ik denk dat dat essentieel is voor het behoud van de auto.
Gebruikersavatar
KiekisNL
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
Contacteer:

heb een focus gehad met de 1.6 tdci 109PK PSA motor en ben één van de pech hebbers met dit blok.
heb hem gereden van 122k tot 253K en heb wel het één en ander aan ellende gehad met het blok.
2x egr
3x lekkende verstuiver
1x verschildruksensor met slangen
en als klap op de vuurpijl de turbo.

en dit ondanks elke 15k olie & filter wissel en het andere onderhoud wat noodzakelijk is.
je moet er geluk mee hebben en dan vooral hoe de vorige eigenaar(en) hem hebben behandeld.

ben zelf geen fan van het blok en dat heeft niet alleen met de ellende te maken die ik er mee heb gehad, want dat is gewoon pech hebben, maar vind het blok gewoonweg te weinig vermogen hebben om lekker vlot (met mijn rijstijl) mee te kunnen in het verkeer.
Rij nu een V50 D5 waar ik zeer tevreden mee ben, kost iets meer in de wegenbelasting en brandstof verbruik, maar dat heb ik wel over voor het plezier wat ik er uit haal als ik over de weg heen zoef :-)

Tip*
wat er al gezegd is, olie peil goed in de gaten houden en als je olie checkt ook even de ruimte rondom de verstuivers in de gaten houden op zwarte drap (duid op lekkage van de verstuivers en is voor een tientje of 3 aan onderdelen te verhelpen)

suc6 met je v50
Groet Anton

================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13558
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

KiekisNL schreef:vind het blok gewoonweg te weinig vermogen hebben om lekker vlot (met mijn rijstijl) mee te kunnen in het verkeer
daar zou ook een probleem door veroorzaakt kunnen worden
Gebruikersavatar
KiekisNL
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
Contacteer:

@Oga zou kunnen, maar eigenlijk niet mogen, rij altijd het blokje goed warm voor ik wat meer vermogen ga vragen (Helmond via a270 naar a58/a2 dan pas gas/vermogen er op) en meestal 90% snelweg km's
maar als ik wilde gaan inhalen dan moest ik een km van te voren al gas gaan geven en kijken om er op de snelweg vlot langs te komen, helmaal na invoegen en dan van 80 door naar 120/130 had het niet alleen aan met mijn focus had het zelfde met de 2 focussen die ze toendertijd bij ons bij de brandweer hadden dus vermogen te kort voor mijn offensieve manier van rijden O-) nu met de D5 no problemo meer
Groet Anton

================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Je kunt met elke auto geluk of pech hebben.
Er is een forumlid die vele duizenden euro's heeft stukgeslagen op z'n D5.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Marcnij schreef: Je kunt met elke auto geluk of pech hebben.
Er is een forumlid die vele duizenden euro's heeft stukgeslagen op z'n D5.
klopt, gelukkig verzekeringwerk, maar dat een gelanceerde steen met een boog op je panoramadak terechtkomt is ook een voltreffer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

dbosker schreef:
Marcnij schreef: Je kunt met elke auto geluk of pech hebben.
Er is een forumlid die vele duizenden euro's heeft stukgeslagen op z'n D5.
klopt, gelukkig verzekeringwerk, maar dat een gelanceerde steen met een boog op je panoramadak terechtkomt is ook een voltreffer
Ik doelde op Ger :D
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 563
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Ik heb een C30 met 1.6D motor gehad. Tegen de 300.000km mee gereden, zonder problemen. Moet ik wel vermelden dat dit 100km heen en terug 100km woon/werkverkeer betrof. Voor de meeste diesels is volgens mij afstanden rijden een vereiste om zoveel mogelijk problemen te vermijden....zeker met de 1.6D (psa).
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Chystal White |
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Marcnij schreef: Ik doelde op Ger :D
Ja, Ger viel ook behoorlijk in de prijzen.
Op een gegeven ogenblik krijg je ook een point of no return echter.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

dbosker schreef:
Marcnij schreef: Ik doelde op Ger :D
Ja, Ger viel ook behoorlijk in de prijzen.
Op een gegeven ogenblik krijg je ook een point of no return echter.
Inderdaad, op het moment dat je er voor staat is repareren toch vaak financieel de beste keuze. Auto met serieuze technische problemen verkopen levert vaak ook weinig op.
Ik heb het zelf mogen ervaren met onze Ford Streetka: lekke koppakking plus wat distributie spullen. €1500 op een auto met dagwaarde €2500, slik...
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”