De motor van mijn V70 Classic 2.5 Automaat van 04/1999 met km-stand 295.000 loopt (nog steeds) niet altijd goed, hij hikt/stottert regelmatig waarbij je de naald van de toerenteller ziet trillen/stuiteren (alsof hij ADHD heeft), maar soms loopt ook juist perfect; ik kan er geen logica in ontdekken (koude of warme motor, buitentemperatuur e.d.) wanneer het zich voordoet, het lijkt volstrekt willekeurig.
Wat daarbij wel opvalt is dat als het zich voordoet dat het haast enkel bij lagere toeren is, meest tussen 1500 en 2000 TPM. Tussen 2000 en 3000 TPM is het al minder en wanneer ik 'pedal to the metal' ga loopt hij boven de 3000 TPM vloeiend, echter dat 'pedal to the metal' houd ik niet zo van en doe ik dus zelden.
Intussen zijn meerdere oorzaken gevonden en verholpen: brandstoffilter vervangen, vacuümslangen vervangen en injectoren ultrasoon gereinigd. Ondertussen ook thermostaat en temperatuursensor vervangen. Het hikken/stotteren is veel minder maar nog niet helemaal weg.
Wat is nu de volgende stap? Gasklephuis reinigen/reviseren? Ik hoor daar verschillende verhalen over; de één zegt dat de oorzaak daar niet kan zitten omdat het nog een mechanisch gasklephuis is, elders lees ik dat V70's uit 1999 - 2002 juist daarom berucht zijn.
Wie kan en wil mij hierin adviseren?
Auto heeft de hik
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
- hilko73
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 16.05.2016 - 21:49
Verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels. Jouw probleem is zeer waarschijnlijk ontsteking gerelateerd. Controleer de staat en leeftijd van genoemde delen en vervang wat oud of defect is.
Het is een soort van systeem! © Buurman&Buurman
10 kleppen roffelt hard zat.
10 kleppen roffelt hard zat.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Bougies zijn vervangen, was ik even vergeten te vermelden. Blijven over de verdelerkap, rotor en bougiekabels, ik ga ernaar (laten) kijken.hilko73 schreef: Verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels. Jouw probleem is zeer waarschijnlijk ontsteking gerelateerd. Controleer de staat en leeftijd van genoemde delen en vervang wat oud of defect is.
Maar eerlijk gezegd had ik het niet direct in de ontsteking gezocht, dat zou ik wel doen als het probleem zich voornamelijk voordoet bij regen, mist en andere vochtige omstandigheden, en daarbij ook over het gehele toerengebied. Maar ik kan er natuurlijk zomaar naast zitten, ben soms nèt een mens

Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kijk eens naar het brandstofpomp relais (dacht 103). Die gaan wel eens stuk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Codes al uitgelezen (neem aan dat dit al kan op jouw auto)? Als het veel beter is geworden na deze maatregelen zou ik nog wat verder zoeken in de vacuum slangen-sfeer. Weet niet of deze autos al zoveel sensors (krukas, nokkenas etc) hebben, maar anders kan dat wellicht ook voor dit soort problemen zorgen. Succes, moet toch perfect te verhelpen zijn.
En x2 voor brandstofpomprelais.
En x2 voor brandstofpomprelais.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- henry classic v70
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
- Locatie: N.O. Veluwe
Jij hebt nog het "oude" type blok waar inderdaad een mechanisch gasklephuis in zit.
Heb je een 2.5 10V of 20V..?
Bougies zijn vervangen maar welke zijn dat?
Hoe oud zijn de bougiekabels (staat een productiedatum op)
Bobine (en kabel) zal ook nog wel de eerste zijn (inmiddels ook al 17jr oud)
Doorgaans is het hikken een probleem met de ontsteking, het blok beweegt natuurlijk bij optrekken en accelereren en daarom goed mogelijk dat kabels dan juist wel goed contact maken waardoor het hikken niet merkbaar is...
Zet er wel een setje goeie kabels op (Bougicord) en geen andere meuk. Geldt ook voor bobine (Bosch) en bougies (Volvo)
Heb je een 2.5 10V of 20V..?
Bougies zijn vervangen maar welke zijn dat?
Hoe oud zijn de bougiekabels (staat een productiedatum op)
Bobine (en kabel) zal ook nog wel de eerste zijn (inmiddels ook al 17jr oud)
Doorgaans is het hikken een probleem met de ontsteking, het blok beweegt natuurlijk bij optrekken en accelereren en daarom goed mogelijk dat kabels dan juist wel goed contact maken waardoor het hikken niet merkbaar is...
Zet er wel een setje goeie kabels op (Bougicord) en geen andere meuk. Geldt ook voor bobine (Bosch) en bougies (Volvo)
Laatst gewijzigd door henry classic v70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Het is een 10-klepper (106 kW/144 PK)henry classic v70 schreef: Jij hebt nog het "oude" type blok waar inderdaad een mechanisch gasklephuis in zit.
Heb je een 2.5 10V of 20V..?
Bougies zijn vervangen maar welke zijn dat?
Hoe oud zijn de bougiekabels (staat een productiedatum op)
Bobine (en kabel) zal ook nog wel de eerste zijn (inmiddels ook al 17jr oud)
Doorgaans is het hikken een probleem met de ontsteking, het blok beweegt natuurlijk bij optrekken en accelereren en daarom goed mogelijk dat kabels dan juist wel goed contact maken waardoor het hikken niet merkbaar is...
Zet er wel een setje goeie kabels op (Bougicord) en geen andere meuk. Geldt ook voor bobine (Bosch) en bougies (Volvo)
Bougies zijn vorig jaar vervangen door Volvo-bougies, er zaten daarvoor de verkeerde erin (die ik er zelf 3 weken daarvoor ingezet had omdat ik die volgens de plaatselijke automaterialenboer moest hebben

Volgende week dinsdag gaat hij naar een Volvo-specilist, er zit er sinds 1 maart eentje bij mij vandaan vlakbij, eens kijken of die de oorzaak kan vinden. Misschien dat ik op voorhand alvast een setje nieuwe bougiekabels bestel, die kan ik er zelf inzetten, zelfs ik kan dat

Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
- maestro12
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
- Locatie: Brabant
xgeering schreef: Misschien dat ik op voorhand alvast een setje nieuwe bougiekabels bestel, die kan ik er zelf inzetten, zelfs ik kan dat![]()
Zeg dat niet te hard, ik heb ooit iemand moeten 'redden' omdat zijn auto na het vervangen van de kabels het niet meer deed (verkeerde volgorde dus

off topic, mooie honden achterin de volvo
Laatst gewijzigd door maestro12 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Ik zeg dat niet zomaar hoor dat 'zelfs ik dat kan'. Ik ga natuurlijk de huidige kabels er niet eerst allemaal tegelijk uithalen; met mijn twee linkerhanden is dat vragen om problemen. Ik vervang de kabels één voor één, dan kan er weinig fout gaan qua volgorde. Toevallig sprak ik er vanavond nog een (peugeot)monteur over, die zei "zo doen we dat bij ons in de werkplaats ook altijd"maestro12 schreef:xgeering schreef: Misschien dat ik op voorhand alvast een setje nieuwe bougiekabels bestel, die kan ik er zelf inzetten, zelfs ik kan dat![]()
Zeg dat niet te hard, ik heb ooit iemand moeten 'redden' omdat zijn auto na het vervangen van de kabels het niet meer deed (verkeerde volgorde dus)
off topic, mooie honden achterin de volvo
Heden avond heb ik een set Bougiecord kabels besteld incl. nieuwe bobinekabel, zal later deze week wel binnenkomen. Ben benieuwd of de hik daarmee over is.
Re: Off topic, DANK


Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Diezelfde monteur vertelde mij ook dat als je auto af en toe de hik heeft, dat de oorzaak meestal in de bougiekabels zit. Dit omdat die van binnenuit slijten en een versleten kabel meer weerstand opbouwt, juist die weerstand kan zorgen voor de hik.maestro12 schreef: Ik lees even nog vrolijk mee, mijn V70 (zelfde motor) heeft af en toe ook de hik![]()
Wanneer je auto niet slechts af en toe de hik heeft maar altijd, dan zit de oorzaak vaker in de verdelerkap en/of rotor.
Kijk, weer wat geleerd zo

Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
- maestro12
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
- Locatie: Brabant
Heb auto net drie weken in mijn bezit (met ruim 450000 op de teller) over twee weken eerst maar eens naar de apk, kijken of het dan de moeite loont om er geld aan te spenderen (alhoewel, als ik er € 800 tegenaan moet gooien heb ik de auto nog steeds goedkoop
)

7700 pk en 300.000 nm genoeg?
- Woger
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 16.06.2006 - 15:57
- Locatie: Roosendaal
Een electrische kabel kan niet van binnen slijten. Wel de rubber laag die er omheen zit. Als daar gaatjes/scheurtjes in komen, kan de kabel stroom verliezen aan bijvoorbeeld het blok. Kijk inderdaad even naar de datum op de kabels en als je zeker wilt weten of de kabels lekken, moet je ze even door je hand laten glijden als de motor loopt. Als je een gigantische knal krijgt, lekken ze 

S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Dat bedoelde ik ookWoger schreef: Een electrische kabel kan niet van binnen slijten. Wel de rubber laag die er omheen zit.

Hoe het ook zij, vandaag is mijn setje nieuwe bougiekabels (Bougicord) inclusief bobinekabel (ook Bougicord) binnengekomen, vanavond erin gezet en een proefrit gemaakt van zo'n 25 km. Vooralsnog lijkt de hik als de spreekwoordelijke sneeuw voor de zon verdwenen; mijn Classic 10-klepper rijdt en klinkt zoals het hoort.
Wel houd ik nog even de bekende 'slag om de arm'; de hik leek al eerder verdwenen, met name na het vervangen van een stuk vacuümslang bij het inlaatspruitstuk (daar zat een scheurtje in), maar kwam toen na een dag of 2 à 3 toch weer terug. Maar toch heb ik wel goede hoop dat dit het laatste stukje van de puzzel is.
Zo, en nu maar eens denken wat ik nog meer aan mijn V70 wil gaan doen.....
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
- Woger
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 16.06.2006 - 15:57
- Locatie: Roosendaal
Mooi dat de hik nu waarschijnlijk weg is. Jammer dat je nu weer een slag om de arm hebt. Maar ja, lichamelijke problemen zijn niet zo erg als de auto maar lekker rijdt, toch? 

S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
De hik leek even weg maar kwam toch weer terug. Daarom maar besloten om ook de verdelerkap en rotor te (laten) vervangen, dat waren de laatste onderdelen van de ontsteking die nog niet vervangen waren. De afspraak bij de Volvo-specialist stond er toch nog dus dat was snel geregeld.
Onderweg naar huis reed de V70 Super, maar dat was maar een stukje van 3 kilometer dus daaruit wil ik nog geen conclusies trekken. Pas als hij 2 weken probleemloos rijdt hang ik de vlag uit
Wel heb ik voor mezelf besloten dat als ik weer eens ontstekingsgerelateerde problemen heb, dan vervang ik de gehele ontsteking ineens: bougies, bougiekabels, bobinekabel, verdelerkap en rotor.
Onderweg naar huis reed de V70 Super, maar dat was maar een stukje van 3 kilometer dus daaruit wil ik nog geen conclusies trekken. Pas als hij 2 weken probleemloos rijdt hang ik de vlag uit

Wel heb ik voor mezelf besloten dat als ik weer eens ontstekingsgerelateerde problemen heb, dan vervang ik de gehele ontsteking ineens: bougies, bougiekabels, bobinekabel, verdelerkap en rotor.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Excuses Ed Raket, ik had je reactie over het hoofd gezien. Het probleem met mijn V70 is nog steeds niet helemaal opgelost; de verdenking gaat nu inderdaad richting relais 103, ben er inmiddels achter dat dat best een bekend V70-dingetje is.edraket schreef: Kijk eens naar het brandstofpomp relais (dacht 103). Die gaan wel eens stuk.
Hierna is de volgende stap de automaat, wellicht komen de problemen voort uit de bak en lost een powerflush het op. Grappig detail, vandaag informeerde ik naar die mogelijkheid bij GS Powerflush en en a.d.h.v. mijn verhaal kwamen zij juist met dit relais als mogelijke veroorzaker

Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
PROBLEEM GEVONDEN EN OPGELOST (althans zo lijkt het)
Nadat mijn verdenking was uitgegaan naar de versnellingsbak en deze ook is uitgesloten is de veroorzaker gevonden. Gemakshalve even een 'copy/paste' vanuit een ander topic, anders blijf ik typen:
Start copy
-----
de diagnose van het versnellingsbak-revisiebedrijf luidde dat het probleem 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' niet vanuit de bak kwam. Na een uitgebreide testrit, denken, kijken, voelen en luisteren ging hun vermoeden uit naar het motormanagement, daarom werd ik in contact gebracht met een Volvo-specialist in Utrecht. Na nog wat andere mogelijke oorzaken uitgesloten te hebben, waaronder de gasklep positiesensor, is afgelopen vrijdag de ECU uitgewisseld met die van een technisch identieke schade-donorauto. Ik moet er nog wel bij vermelden dat de problemen de laatste 3 weken verergert waren, steeds regelmatiger begon de auto tussendoor te hikken en voelde ik terugslag bij het afremmen en bij het stationair draaien, ook wanneer de automaat in P of N stond. Het voelde alsof hij telkens probeerde om een cilinder uit te schakelen. (Achteraf gezien is dat waarschijnlijk ook precies wat er gebeurde)
De resultaten met de donor-ECU......onvoorstelbaar maar zo mooi. Het lek lijkt gevonden, het probleem lijkt na een zoektocht van twee jaar eindelijk boven water. Starten gaat nu, zoals het hoort, op 5 cilinders, vervolgens blijft hij ook mooi op 5 cilinders lopen en houdt niet meer in. Hij loopt bijzonder mooi en rustig, de regelmatig terugkerende terugslag bij afremmen en stationair draaien is als sneeuw voor de zon verdwenen, mán wat roffelt die 5-pitter nu heerlijk. Dit is de 'roffel' zoals het hoort en zoals ik die altijd heb willen hebben.
Toch houd ik vooralsnog wel even de spreekwoordelijke slag om de arm; er is de afgelopen maanden wel vaker een 'verdacht onderdeel' vervangen waarna hij de eerste 20 - 50 kilometer probleemloos reed tot de ellende weer terugkwam. Met deze ECU heb ik er nu pas zo'n 40 probleemloze kilometers op zitten, wel hoofdzakelijk provinciaal, en dorpse huis- tuin- en keukenkilometers dus in lage toeren en juist daar zat altijd het probleem; bij 1500 tpm begon het hikken en stotteren. Maar pas als ik minimaal 2 weken probleemloos rijd komt de echte 'hoera stemming'. I'll keep you posted.......
-----
End copy/paste
Nadat mijn verdenking was uitgegaan naar de versnellingsbak en deze ook is uitgesloten is de veroorzaker gevonden. Gemakshalve even een 'copy/paste' vanuit een ander topic, anders blijf ik typen:
Start copy
-----
de diagnose van het versnellingsbak-revisiebedrijf luidde dat het probleem 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' niet vanuit de bak kwam. Na een uitgebreide testrit, denken, kijken, voelen en luisteren ging hun vermoeden uit naar het motormanagement, daarom werd ik in contact gebracht met een Volvo-specialist in Utrecht. Na nog wat andere mogelijke oorzaken uitgesloten te hebben, waaronder de gasklep positiesensor, is afgelopen vrijdag de ECU uitgewisseld met die van een technisch identieke schade-donorauto. Ik moet er nog wel bij vermelden dat de problemen de laatste 3 weken verergert waren, steeds regelmatiger begon de auto tussendoor te hikken en voelde ik terugslag bij het afremmen en bij het stationair draaien, ook wanneer de automaat in P of N stond. Het voelde alsof hij telkens probeerde om een cilinder uit te schakelen. (Achteraf gezien is dat waarschijnlijk ook precies wat er gebeurde)
De resultaten met de donor-ECU......onvoorstelbaar maar zo mooi. Het lek lijkt gevonden, het probleem lijkt na een zoektocht van twee jaar eindelijk boven water. Starten gaat nu, zoals het hoort, op 5 cilinders, vervolgens blijft hij ook mooi op 5 cilinders lopen en houdt niet meer in. Hij loopt bijzonder mooi en rustig, de regelmatig terugkerende terugslag bij afremmen en stationair draaien is als sneeuw voor de zon verdwenen, mán wat roffelt die 5-pitter nu heerlijk. Dit is de 'roffel' zoals het hoort en zoals ik die altijd heb willen hebben.
Toch houd ik vooralsnog wel even de spreekwoordelijke slag om de arm; er is de afgelopen maanden wel vaker een 'verdacht onderdeel' vervangen waarna hij de eerste 20 - 50 kilometer probleemloos reed tot de ellende weer terugkwam. Met deze ECU heb ik er nu pas zo'n 40 probleemloze kilometers op zitten, wel hoofdzakelijk provinciaal, en dorpse huis- tuin- en keukenkilometers dus in lage toeren en juist daar zat altijd het probleem; bij 1500 tpm begon het hikken en stotteren. Maar pas als ik minimaal 2 weken probleemloos rijd komt de echte 'hoera stemming'. I'll keep you posted.......

-----
End copy/paste
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !