schakelmoment automaat

Plaats reactie
Oneofus
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.11.2014 - 22:43

Beste Volvovrienden,

Ik heb een probleem waar ik zelf niet uitkom... :'(
De automaat van mijn recent aangeschafte s80 2.9 leek na aanschaf al wat te slippen waarna ik gebruikt heb gemaakt van de aanbieding om een powerflush op de Volvo-meeting in Elst te laten doen. De olie was wel donker maar ik kon nog vaag een rode kleur ontdekken bij km-stand 192.000 km.
Bij normaal optrekken schakelt de bak bij ongeveer 2600-2700 toeren bij ongeveer 50 km p/u en ook weer bij schakelen bij 80 km p/u.
Hierbij vind ik zelf dat de 6-pitter aardig hard moet werken om vaart te maken, een beetje té hard volgens mij. Dit voelt dan ook minder comfortabel en ik heb het idee dat de motor dan onnodig te veel belast wordt.
Bij veel gas geven is het toerental nog veel hoger bij de diverse schakelmomenten, bij een warme motor loopt alles wel wat beter.
Bij zelf gas minderen - bij bv 2600 toeren - schiet het toerental weer terug naar 1700 toeren stabiel bij 80 km p/u constant. Ik merk lichte schokjes bij standaard snelheid met cruise control.

Is dit herkenbaar bij jullie, is dit normaal en zo niet, wat is de oorzaak en wat kan ik er het beste aan (laten) doen..?

Alvast bedankt voor jullie reactie! :D
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Beetje apart verhaal, maar misschien eens even langs gaan bij een tramsmissie specialist,
Of ter vergelijk een andere s80 automaat proberen van een collegaforummer?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1211
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Of ga even terug naar Elst. Ze kunnen je daar ook helpen :-)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
JeroenJeroen
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
Locatie: Punthorst

Als het door het flushen is gekomen, zou ik teruggaan naar de gene die heeft geflusht en het bespreekbaar maken, en dan maar zien of het opgelost kan worden....
Anders inderdaad een transmissiespecialist opzoeken, automaatbakken zijn lastige dingen.
Gebruikersavatar
RamonBlaauw
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13

Uit ervaring kan ik je adviseren om een afspraak te maken met Gery Slot van GS Powerflush in Uden. Ik heb ook gebruik gemaakt van de Powerflush op de meeting in Elst, maar na een bezoekje aan GS Powerflush heb ik moeten concluderen dat die actie voor mij nadelig heeft uitgepakt. De werkwijze van GS Powerflush is beduidend zorgvuldiger dan de flush die in Elst is uitgevoerd. Ik wil er verder niet over oordelen, maar na 2 maand en 5000km gereden te hebben kwam de olie alweer gitzwart uit de automaatbak. Bovendien kunnen ze je helpen aan een gedetailleerde diagnose.
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

Onvolledige of onjuiste methode maakt vuil los, maar niet alles komt er uit. Daarmee kun je in plaats van verbeteren juist de boel verergeren, aangezien je rondzwevende brokken krijgt in de bak.
Het is ook geen volledige revisie, ben je er op tijd bij dan is het preventief onderhoud. Ook bij hoge slijtage kan het de levensduur nog wat oprekken, maar dan zit je op een gegeven moment toch tegen een revisie van de bak aan.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Plaats reactie

Terug naar “S80”