Ik heb een probleem waar ik zelf niet uitkom...

De automaat van mijn recent aangeschafte s80 2.9 leek na aanschaf al wat te slippen waarna ik gebruikt heb gemaakt van de aanbieding om een powerflush op de Volvo-meeting in Elst te laten doen. De olie was wel donker maar ik kon nog vaag een rode kleur ontdekken bij km-stand 192.000 km.
Bij normaal optrekken schakelt de bak bij ongeveer 2600-2700 toeren bij ongeveer 50 km p/u en ook weer bij schakelen bij 80 km p/u.
Hierbij vind ik zelf dat de 6-pitter aardig hard moet werken om vaart te maken, een beetje té hard volgens mij. Dit voelt dan ook minder comfortabel en ik heb het idee dat de motor dan onnodig te veel belast wordt.
Bij veel gas geven is het toerental nog veel hoger bij de diverse schakelmomenten, bij een warme motor loopt alles wel wat beter.
Bij zelf gas minderen - bij bv 2600 toeren - schiet het toerental weer terug naar 1700 toeren stabiel bij 80 km p/u constant. Ik merk lichte schokjes bij standaard snelheid met cruise control.
Is dit herkenbaar bij jullie, is dit normaal en zo niet, wat is de oorzaak en wat kan ik er het beste aan (laten) doen..?
Alvast bedankt voor jullie reactie!