Aankoop D4 4 of 5 cilinder

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Volvov50
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.01.2006 - 21:16
Locatie: Groningen

Beste forum leden,

Ik ben me aan het oriënteren voor een opvolger van de V50 2.0d welke inmiddels 350.000 op de klok heeft staan en na 5 jaar wil je wel eens wat anders. Met een schuin oog kijk ik wel eens naar een BMW 1 of 3 serie maar een V40 heeft mijn voorkeur.
Op de 2e hands markt zit er nauwelijks verschil in aanschafprijs tussen de V40 D4 190 pk of de oudere 5 cilinder met 177 pk. Naar welke motor zou jullie voorkeur naar uit gaan?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27411
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ondanks dat ik een grote fan ben van de 5 cilinder blokken zou ik voor de 4 cilinder D4 gaan.
Stiller, zuiniger en krachtiger
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Krachtiger is de nieuwe D4 amper. Beiden leveren 400nm koppel vanaf zo'n 1700rpm, de nieuwe VEA D4 houdt het koppel boven de 3500rpm iets langer vol waardoor deze op 190pk topt.
Stiller is de VEA D4 misschien wel, maar de 5 cilinder sound bij accelereren is niet onaangenaam :)
De VEA D4 is wel wat zuiniger.

Ik zou met beiden een proefrit maken en ervaren weke je het prettigst ervaart.
Oh, en als je een autobahn blazer bent: de VEA D4 is begrensd op 190km/u
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Odin
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23.04.2017 - 11:56

De 5 wat mij betreft, maar kijk ook even naar milieu zone gezeur. Dat je niet een wat oudere diesel koopt en een straks nergens meer een stad in mag.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Odin schreef: De 5 wat mij betreft, maar kijk ook even naar milieu zone gezeur. Dat je niet een wat oudere diesel koopt en een straks nergens meer een stad in mag.
Volgens mij zijn beiden Euro 5 motoren. (Vanaf 2015 Euro 6 ?)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
justinB
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01.09.2014 - 00:02

Persoonlijk zou ik niet voor de 4 pitter gaan. Heb hem 2 jaar gehad en hem maar ingeruild omdat ik mega veel problemen heb gehad.
Egr kleppen en modules. Paar keer de turbo's vervangen. En heel veel olie verbruikt.
Na dat ik hem had ingeruild heeft de dealer er maar zelfs een heel nieuw blok erin gehangen. En ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze vergelijkbare problemen hebben gehad. Dus lekker voor de 5 pitter gaan.
Volvo V40 D2 Nordic+ Luxury line
Volvo V40 D4 Polestar
Volvov50
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.01.2006 - 21:16
Locatie: Groningen

Het blijft inderdaad een lastig besluit. Betrouwbaarheid is natuurlijk wel belangrijk ook omdat de auto prive wordt gekocht. Meestal zijn het natuurlijk wel ex leaseauto's waardoor je de onderhoudshistorie kunt inzien. Vaak staan de auto's in omgeving van de randstad waardoor een proefrit, vanuit de woonplaats Groningen, wat lastiger is. Vandaar dat ik deze informatie inwin.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1227
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Marcnij schreef: Oh, en als je een autobahn blazer bent: de VEA D4 is begrensd op 190km/u
Echt niet, alleen de 14%-bijtelling business :sleep: versie. De mijne loopt gewoon 230!
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

-KJ- schreef:
Marcnij schreef: Oh, en als je een autobahn blazer bent: de VEA D4 is begrensd op 190km/u
Echt niet, alleen de 14%-bijtelling business :sleep: versie. De mijne loopt gewoon 230!
OK, maar die zijn er bijna niet gebruikt. Het overgrote deel is de 14% versie.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Je verstand zou zeggen, ga voor de modernere 4 pitter, maar mijn hart zegt, ga voor een heerlijke 5 pitter nu het nog kan, voordat we allemaal in 2&3 pitters gedwongen worden..

Wij hebben 2 vijfpitters in de garage staan en nog geen seconde spijt van gehad, het is toch net dat ietsje specialer.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Forrest
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
Locatie: Zuidwest Drenthe

Helemaal eens met BlackcurrantV70. Moet zeggen dat de D4 in combinatie de GT8 heerlijk rijdt maar wordt toch iedere dag weer blij van die sound van de 5 pitter
Laatst gewijzigd door Forrest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Marcnij schreef: Krachtiger is de nieuwe D4 amper. Beiden leveren 400nm koppel vanaf zo'n 1700rpm, de nieuwe VEA D4 houdt het koppel boven de 3500rpm iets langer vol waardoor deze op 190pk topt.
Stiller is de VEA D4 misschien wel, maar de 5 cilinder sound bij accelereren is niet onaangenaam :)
De VEA D4 is wel wat zuiniger.

Ik zou met beiden een proefrit maken en ervaren weke je het prettigst ervaart.
Oh, en als je een autobahn blazer bent: de VEA D4 is begrensd op 190km/u
Alleen de ex-lease D4 VEA 14% V40 zijn begrenst op 190, stonden af fabriek op 16 inch lage rolweerstand banden en had een andere versnellingsbak. Dat alles om te voldoen aan de norm waarbij 14% bijtelling kon worden gebruikt.

Aanvulling, praat hier over de handbak versies.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13779
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

waarom ex lease? die 14% (82gr CO2) D4 was brokken goedkoper dan een normale D4, die laatste werd daardoor ook vrijwel niet verkocht
Erikho
4th Gear member
Berichten: 703
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Ik zou niet voor een ex-lease gaan. Als je ziet hoe het gros daarmee omgaat: vol gas met koude motor de snelweg op.
Dan kun je wel zeggen dat ze regelmatig hun onderhoud hebben gehad, hoe je met een motor omgaat is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker.
Maar dat is mijn meneing...
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13779
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

als je een ex lease budget hebt is het snel klaar...
Volvov50
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.01.2006 - 21:16
Locatie: Groningen

Uiteraard is warm rijden belangrijk en dat doe ik zelf ook altijd. Helaas kan je bij een 2e hands niet nagaan hoe deze is gebruikt. In het verleden heb ik al wel eens een ex lease auto gekocht en dat is wel goed bevallen. En met het budget kom ik ook uit bij de ex lease auto's met bouwjaar 2012-2014 en een km stand tussen de 120.000 en 160.000 km.
Gebruikersavatar
Forrest
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
Locatie: Zuidwest Drenthe

Erikho schreef: Ik zou niet voor een ex-lease gaan. Als je ziet hoe het gros daarmee omgaat: vol gas met koude motor de snelweg op.
Dan kun je wel zeggen dat ze regelmatig hun onderhoud hebben gehad, hoe je met een motor omgaat is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker.
Maar dat is mijn meneing...
Dat risico loop je net zo goed bij een particuliere auto. Als ik zie hoe mensen met hun auto omgaan. Je moet met een tweedehands gewoon geluk hebben. Heb jaren leaseauto gereden en ik reed hem wel netjes warm. Jammer dat de leaserijder altijd over een kam geschoten wordt.

Als je zo gaat denken moet je ook geen tweedehands particuliere auto kopen. Particulieren bezuinigen altijd op onderhoud ;-)

Rijdt zelf altijd tweedehands, heb zowel ex leasers gehad als ex particuliere auto's. Bij de ex leasers nooit problemen gehad. Bij de ex particulier toevallig wel. Maar dat had niets te maken met de eigendomsvorm. Helaas domme pech die goed door de verkopende partij werd opgelost.
Laatst gewijzigd door Forrest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb zowel ex-lease (ex-Volvovcars lease XC70), ex- particilier (V70N) en zelfs ex-huurauto (XC60) gekocht maar er was 1 constante, ze kwamen allemaal van bij een officiele Volvo dealer.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V40”