Turbo sensor stuk

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
ARTIM98
2nd Gear member

Mijn ouders zijn onderweg naar Italië, geeft de auto ineens geen vermogen meer, hij rijd niet meer harder dan 100 km/h.
Bellen ze de wegenhulp, worden ze daar naar een Volvo dealer gestuurd, iemand van Volvo Duitsland verbind een apparaatje, draadloos met de Volvo en ziet bijna meteen dat er een sensor stuk is. Ze staan nu al de halve dag bij de dealer daar zonder vervangend vervoer. Ik denk dat ze wel klaar zijn met de XC90 :(
Heel jammer weer allemaal. De service van de ANWB is echt dramatisch moet ik zeggen.

Heeft er iemand ooit ook het zelfde probleem gehad met de Turbo, is het veel voorkomend?
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate
2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
japiet
Starter

Bij ons was de turboslang voor de helft doorgescheurd.Daardoor ook geen vermogen meer onderweg.
ARTIM98
2nd Gear member

Ook een XC90?
You make me go Volvo
BendW
5th Gear member

Aiaiai...
CL26
1st Gear member

Dat vervelende voorval met die kapotte turboslang, in Duitsland als hiervoor beschreven haalt bij ons nare herinneringen boven over een zelfde euvel.

Tijdens onze gezinsvakantie had ook onze XC90 D5 een kapotte turboslang, naar later bij de dealer terug in Nederland bleek. Dat was de tweede keer dat die turboslang defect was.
Maar tijdens de vakantie hebben we daardoor veel gedoe gehad. Heel veel gedoe. Auto afgesleept, Volvo Assistance (lees: ANWB) die vervolgens volop steken liet vallen (ze waren er flink het spoor bijster: zowel ons als onze auto, jawel! En da's bepaald lastig voor een mobiliteitshulpverlener). Eerst een aftands huurautootje dat we met een taxi veel verderop moesten gaan ophalen en weer terugbrengen. Later wel een wat betere huurauto.

Onze XC90 mocht intussen ruim een week bij de lokale Volvo-dealer op diens werf bijkomen van de stress. En werd toen kennelijk als niet te repareren beoordeeld, dus op transport naar NL gezet (mij is in de oren gesmiesd dat die lokale dealers meer belang hebben bij het helpen van eigen klanten en veel minder/niet bij passanten en toeristen). Dus auto na twee weken per transporter terug naar Nederland. En bij de dealer binnen een uurtje gerepareerd. Zoals de monteur zei: motorklep open, kapotte slang duidelijk zichtbaar, ding eraf, nieuwe erop, testen, klaar.
Dan valt je mond wel open van verbazing. En ergernis. En intussen waren we ruim drie weken verder (waarvan wij er zelf al weer twee thuis waren).

We hebben tijdens dat hikken van Volvo Assistance contact gezocht met onze dealer. Die kwam -uiteraard- meteen in actie, bleef met ons contact zoeken en houden, heeft druk uitgeoefend op Volvo Nederland, maar kon op afstand natuurlijk verder weinig uitrichten.

Van Volvo Nederland zijde naar ons toe bleef er een oorverdovende stilte, ondanks die signalen dat de hulpverlening en buitenlandse reparatie beide flink stokten. En ondanks een behoorlijk aantal eerdere euvels met onze XC90. Dat is toch wel bedroevend en in het geheel niet verwacht van juist Volvo.

Het gedoe heeft ons drie uiteindelijk vakantiedagen en -gezinsplannen gekost, en nog wat andere besognes opgeleverd. En veel telefoontjes en chagrijn vanwege de (niet-)afhandeling ter plekke.
Dat had allemaal niet gehoeven als men er in Beesd korter bovenop zou zitten: Volvo Assistance/ ANWB strakker aan een touwtje houden om de aan haar uitbestede pechservice beter te monitoren en bij te sturen want het gaat om jouw klanten en niet die van de ANWB, signalen van klant en dealer niet negeren maar gewoon meteen oppakken, betere afspraken maken over en bewaking van buitenlandse reparaties, etc.. Kortom, de vinger aan de pols leggen en houden. Er zijn volop lessen te leren. Zeker bij die dure en pechgevoelige XC90, hoewel dat eigenlijk niet eens verschil mag maken met andere modellen. Maar of het ook gebeurt?

Pech kan altijd, ook bij een Volvo. Maar een dergelijke ondermaatse service en een dergelijk simpel technisch akkefietje dermate knullig en ongeïnteresseerd afwikkelen, dat heeft ons vertrouwen in 'die degelijke Volvo-organisatie' wel heel fors ondermijnd. Ook nadien is het oorverdovend stil gebleven. Evaluatie? Nabespreking? Iets van een gebaar? Vergeet het maar!
Het zou mijn eer te na zijn geweest om een van mijn klanten zó in de steek te laten.

Dus of er herkenbaarheid is met dit defect én met de knullige service: lijkt me wel, ja!
ARTIM98
2nd Gear member

Ja precies, pech kan altijd maar dat ze zo te kort komen op het gebied met helpen. Al hoewel ik Volvo niet zo veel kan verwijten en meer teleurgesteld ben door de ANWB.
BTW, mijn ouders hebben na veel belletjes met de ANWB, een Volkswagen Touran meegekregen als "vervangend vervoer", de Volvo Dealer daar bood een XC60 aan maar daar wou de ANWB niet voor betalen. :/
You make me go Volvo
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Dus...en in zijn algemeenheid: dit topic begon met een vraagstelling over een slang en anderen die daar problemen mee zouden hebben. Bijkomende mededeling is dan dat er ontevredenheid is ten aanzien van de service van de ANWB.

Ten aanzien van het eerste deel: ja, ervaring mee. Paar weken geleden in Denemarken en nog wel op zaterdagmiddag....en dan is alles daar gesloten. De auto in het centrum van Hobro stilgezet en de ANWB gebeld. Waarom in het centrum? Welnu, daar zijn alle faciliteiten mocht het een langdurige kwestie worden en zie dit even als tip 1.

Binnen 45 minuten de Deense Pechhulp ter plekke. Heeft mij en de auto meegenomen naar een ZZP-garage en na wat gegoochel met de laptop de zaak gereset, 200 Deense kronen en een sixpack Tuborg als betaling en dank achtergelaten.

Ik proef, en daar is het mij even om te doen, de stemming van "Mijn Volvo is kapot, ik bel Volvo assistence of de ANWB en zal op mijn wenken bediend worden, inclusief ten spoedigste en tenminste gelijkwaardig vervangend vervoer". Natuurlijk, die service wordt geboden maar mogelijk zal het pakket met eisen iets aangepast moeten worden en tevens de dosis zelfredzaamheid iets omhoog moeten.
En....er zijn altijd (mogelijk) meer mensen met panne en dan kan het gebeuren dat er op volgorde van binnenkomst va de melding of logische route een hulpwetenschappen gestuurd wordt. Waarvan akte, moest ik even kwijt.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
ARTIM98
2nd Gear member

Ik snap wat je wilt zeggen, we dwalen af :P
You make me go Volvo
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Juist!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
CL26
1st Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:
Ik proef, en daar is het mij even om te doen, de stemming van "Mijn Volvo is kapot, ik bel Volvo assistence of de ANWB en zal op mijn wenken bediend worden, inclusief ten spoedigste en tenminste gelijkwaardig vervangend vervoer". Natuurlijk, die service wordt geboden maar mogelijk zal het pakket met eisen iets aangepast moeten worden en tevens de dosis zelfredzaamheid iets omhoog moeten.
En....er zijn altijd (mogelijk) meer mensen met panne en dan kan het gebeuren dat er op volgorde van binnenkomst va de melding of logische route een hulpwetenschappen gestuurd wordt. Waarvan akte, moest ik even kwijt.
Voor het goede begrip wil ik dan deze aanvulling nog wel even kwijt: we hadden telefonisch overleg met een 'technisch expert' van Volvo Assistance, opgesnord door de telefonist. Deze expert gaf op basis van beschrijving etc. aan om de auto meteen aan de kant te zetten en niet verder te rijden.
Dan lijkt me er weinig reden om zo'n dringend advies te negeren en zelf iets te gaan regelen, toch? Ook al omdat dan de garantie kan komen vervallen. En dat is weinig aantrekkelijk, resp. ben je nog verder van huis.
Conradi
3rd Gear member

Helaas heb ik door de jaren heen al een paar keer een beroep op de Volvo-service moeten/mogen maken.

ANWB is gewoon een call-service die - naast jouw pech - nog honderden medelanders helpt. Het klopt dat het niet altijd even handig gaat. Onder de streep willen we natuurlijk allemaal snel en direct geholpen worden. Mijn ervaring is dat je het beste zelf probeert om met de garage af te stemmen wat er moet gebeuren.
Bedenk dat het ‘maar’ materiaalproblemen zijn, en dat er helaas veel ernstiger gevallen aandacht vragen.

De reparatie zelf is natuurlijk afhankelijk van de garage waar je auto terecht komt. Ik moet zeggen dat ik daar hele goede ervaringen heb. Ooit een Franse garagist meemaakt die echt alles deed om een bepaald Volvo-onderdeel te krijgen. Helaas was er een recall op, en overal uitverkocht.

He belangrijkste is dat je een keer door de kleine lettertjes van Assistence gaat en weet wat je eigenlijk krijgt. Ik heb de aanvullende verzekering erbij genomen om voor een langere periode over vervangend vervoer te beschikken. Ooit meegemaakt dat de auto er op de eerste dag van de vakantie mee ophield en niet te repareren was. Dan is het sneu als auto en caravan op een trailer naar huis moeten.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-KJ-
5th Gear member

Volvo Assistance is slechts een intermediair voor pechhulp, vandaar dat de ANWB of zusterorganisatie je helpt. Je krijgt het tenslotte gratis als je je onderhoud bij de dealer uit laat voeren. Gratis betekent: basishulp die niet te veel mag kosten. Alleen de premiumversie van Assistance gaat verder dan je wegslepen en een paar dagen een vervangende auto. Echte dekking en hulp moet je via je reis/annuleringsverzekering regelen. De mijne dekt bijvoorbeeld
tot 2500 Euro voor een vervangende huurauto en het vervoer van de Volvo terug naar huis.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Als pechhulp van wiens organisatie dan ook zou ik in ieder geval even terugbellen en vragen of/hoe het probleem ter plekke opgelost is. Voor veel mensen is pech met de auto iets waarbij de bloeddruk 2x zo hoog wordt, met een klein beetje extra aandacht scoor je flink punten. (en een centralist is vaak net wat beter in omgang met ge-emotioneerde personen dan een monteur, die op zijn beurt weer handiger is met een steeksleutel)
v60pih
4th Gear member

Natuurlijk krijg je het niet gratis. Kosten worden gewoon verwerkt in de aanschafprijs en het onderhoud. En met zo'n belabberde service kunnen ze er beter mee stoppen en korting geven. Dan regel je tenminste zelf wat fatsoenlijks. Het is bijna misleiding, je denkt dat Volvo je gaat helpen met goede service maar ondertussen wordt gewoon de ANWB gebeld. Nou, dat kan je zelf ook wel.
Fredhead
Geartronic member

Hoe denk je dat andere merken dat dan doen? Ook daar komt gewoon de ANWB.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-KJ-
5th Gear member

v60pih schreef: Natuurlijk krijg je het niet gratis. Kosten worden gewoon verwerkt in de aanschafprijs en het onderhoud. En met zo'n belabberde service kunnen ze er beter mee stoppen en korting geven. Dan regel je tenminste zelf wat fatsoenlijks. Het is bijna misleiding, je denkt dat Volvo je gaat helpen met goede service maar ondertussen wordt gewoon de ANWB gebeld. Nou, dat kan je zelf ook wel.
Je kunt je ook voorbereiden als je op reis gaat, dan weet je wat je wel en niet kunt verwachten. Als je meer wil dan geboden wordt moet je dat zelf regelen. Beetje flauw om de schuld op Volvo af te schuiven.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik ben het toch wel een beetje met -KJ- eens.

Vroeger, 35 jaar terug, gingen we al naar Scandinavië op vakantie en er ging altijd een gereedschapskist mee, net als een liter van dit en van dat, kabeltjes en kroonsteentjes.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
ARTIM98
2nd Gear member

Oke wat ik hieruit kan concluderen is dat het bij niemand anders hier is voorgekomen dat de turbo sensor defect was. Alleen turboslangetjes die kapot gingen.
You make me go Volvo
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Geen idee maar is die auto inmiddels weer rijdende? Ook een sensor is toch zo te vervangen, mits die op voorraad is dan.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
ARTIM98
2nd Gear member

Hij staat daar nog, ze kijken er morgen pas naar
You make me go Volvo
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”