Schokdempers vervangen, maar wat met de airco...

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

375.000km staan er intussen op de teller van onze S40 (my2005) met 1.6D. Helaas beginnen er stilletjes aan wat kosten aan te komen (normale slijtage), maar hij doet het zo goed dat we hem niet willen weg doen. Vandaag heb ik de voorste schokdempers verwijderd als ook de linkse draagarm waar van de grote ophangingsrubber véél speling heeft (waren nog steeds de aller eerste!). Hij staat dus nu momenteel met zen pootjes omhoog te wachten tot de nieuwe schokdempers en rubbers aankomen. Dit alles is geen probleem en kan ik zelf doen. Helaas is de rechtse wiellager ook kapot. Hij maakt een immense herrie tijdens het rijden. Helaas moet hij hiervoor binnen in de garage aangezien ik geen pers heb om het lager uit/in zijn behuizing te drukken. Dit kunnen we wel combineren samen met een groot onderhoud (wordt bij een officiële volvo dealer gedaan zodat we van een jaar gratis depannage kunnen genieten)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds vorig jaar is de airco ermee opgehouden. Tijdens de winter wordt deze niet gebruikt en hebben we hier dus verder geen aandacht aan gegeven. Maar nu in de zomer in een pikzwarte auto is het hijgen en puffen als hij in de zon staat. Volgens de garage was de compressor overleden en kwam de prijs voor een nieuwe op 650€ excl BTW en werkuren. Voor een auto met zo een hoge kilometerstand vinden we dit dus best prijzig. Graag zou ik dus de compressor ook zelf vervangen. Online vond ik er al voor 300€. Nu kwam ik ook dit filmpje tegen op internet waar je de aircovloeistof zelf kunt bijvullen. (Volgens mij mag dit niet in Europa verkocht worden voor het milieu) maar als we ermee geholpen zijn dan zou het wel ideaal zijn. Zijn er misschien mensen met bekend? En anders laat ik hem gewoon vullen bij de aircoboer....

https://www.youtube.com/watch?v=SHg2xRMnM38
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Dat filmpje slaat helemaal nergens op als het systeem leeg is..
Aangezien je de compressor los hebt gehad, en vervangen door een nieuwe is het systeem helemaal leeg, en gevuld met lucht ( 1 bar)

Dan is de procedure: eerst vacuum trekken, want alle lucht moet eruit. Lektest om hem een x-aantal minuten te laten staan, en de druk mag niet oplopen.]
Dan vullen met koudemiddel.

Er zijn zat firma's die het hele airco systeem op deze manier vullen voor je voor € 35 - 40. Daar ga je toch niet voor lopen k*tten?

hier laat volvo zelfs de auto's afvullen, de buurman.
https://www.google.nl/maps/@52.1617084, ... 312!8i6656
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 677
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Inderdaad, aircopomp vervangen en dan systeem bij een Bosch center of Auto5 of whatever laten vullen :D
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Laat het systeem even leeg trekken voordat je de pomp vervangt. Dat is veiliger werken en beter voor het mileu. Een vulling R134a (koudemiddel in jouw Volvo) is ongeveer even vervuilend als 15.000km rijden.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Zal eerst eens bij de dealer zelf horen of hij geen gereviseerde pomp kan steken ofzo om de prijs te drukken. We zien wel wat ze zeggen.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Vandaag de werken uitgevoerd. Hij staat weer mooi op zen nieuwe dempers en toplagers.

Afbeelding

Ook heb ik de rubber van de draagarm vervangen. Eerste wilde ik de volledige draagarm vervangen maar eigenlijk was enkel de grote ronde rubber kapot. Ik heb dus enkel die rubber besteld. Maar het viel me toch een beetje vies tegen om die te vervangen. De oude rubber heb ik van de draagarm geslepen. Vervolgens de draagarm mooi opgeschuurd en de stang waar de rubber op komt met vet ingesmeerd. Ook de rubber zelf heb ik ingevet. Maar hoe krijgen jullie de rubber op de draagarm? Ik heb een uur met een hamer moeten kloppen om ervoor te zorgen dat de rubber terug op zen plek zat. Maar er moet denk ik toch een gemakkelijkere manier zijn :D . Hoe doen jullie dat? Uiteindelijk is het goed gekomen en heb ik de draagarm terug kunnen monteren.

Ook heb ik er een blauwe duimnagel aan over gehouden toen ik besloot om hem mee tussen het subframe en de draagarm te knallen :D
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 677
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Met een grote bankschroef zal het net iets makkelijker gaan denk ik.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik heb laatst wel het wiellager van mijn achterwiel vervangen (v50). Dat kan prima zelf, omdat je het lager alleen inclusief naaf kunt kopen. Er hoeft dus niet geperst te worden. Ik neem aan dat dit voor het voorwiel ook geldt
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Wiellager vooraan is geperst
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Vandaag onze S40 mogen gaan halen in de garage. Wel 1420€ lichter *slik*. Vorig jaar diagnose gekregen van de airco voor een kapotte compressor, toen besloten om hem niet te laten herstellen. Maar omdat hij we hem dus niet kunnen missen dit jaar dan toch besloten om hem te laten herstellen. Eigenlijk wel een beetje vies gezind op de garage daar ze vorig jaar dus blijkbaar een verkeerde diagnose hebben gesteld. Wat er uiteindelijk aan schorte was de schroef aan de radiator die defect was. Dit kon ik dus eigenlijk zelf herstellen voor maar een fractie van de prijs die we er nu voor hebben moeten betalen. Online kan ik deze schroef al krijgen voor 105€. Bij Volvo zelf kost ze 330€ ex BTW en montage. (gelukkig wel goedkoper dan een compressor maar dan nog had ik dit perfect zelf kunnen doen.) Enfin, geen zin om me daar weer in op te boeien. Airco geeft nu dus weer ijskoude lucht.

Wiellagertje steekt er ook onder en we kunnen er weer tegen voor hoop ik nog eens 375.000km :D. De rest van de kosten was groot onderhoud. Hopelijk kan hij er nu weer voor lange tijd tegenaan!
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”