Volvo V70 aankoop, waar op te letten?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

Dag,

Mijn Opel Astra diesel met 570K km op de teller is aan vervanging toe en ik heb mijn zinnen gezet op een wat oudere Volvo V70 omdat ik (inmiddels) niet bang ben voor kilometers op de teller en de additionele ruimte goed kan gebruiken.

Ben al wezen kijken naar een vrij goedkope V70 met bijna 4 ton op de teller die er goed uit zag maar waarbij de airco het niet deed en de vakgarage waar ik toevallig langs kwam opmerkingen had over de verstuiver lekkage / smeer op het moterblok (ook omdat de auto niet lekker startte).

Nu zie ik V70's (bj 2004-2008) voorbij komen op autotrack tussen de 2K en 9K euro dus er moet nogal wat verschil in zitten.

Nu weet ik dat ik moet letten op:
- distributieriem
- verstuivers / lekkage op het blok
- airco werking

Maar wat zijn nogal meer de zaken waar ik op moet letten bij een evt. aankoop?

Dank.
stap
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

hallo en welkom hier!

Ben je op weer op zoek naar een diesel? De d5 motor is behoorlijk onverwoestbaar, vanaf 2006 kun je tegen klepstoterproblemen aanlopen. Gebruik de zoekfunctie daar maar eens voor.
Zoals bij elke auto is goed onderhoud van groot belang om kilometers te kunnen maken.
Bij de d5 motor kun je last krijgen van overmatig roken, als hij goed warm is even goed gas geven dan weet je het. Een beetje is normaal, een rookgordijn niet. Dat kan de intercooler zijn, die gaan uiteindelijk een keer lekken.

Indien je een handgeschakeld exemplaar zoekt: let op of het vliegwiel herrie maakt. Is een redelijk kostbaar grapje. Bij een automaat checken of deze vlot en soepel schakelt. Flushen van de automaatbak is een grote plus als dt bij het onderhoud gedaan is.

Er is een behoorlijk aanbod, maak een lijstje met zaken die je er graag op of aan wilt hebben. Verder met verschillende auto's proefrijden, dan ervaar je de verschillen tussen een fris en uitgewoond exemplaar wel.

succes met de zoektocht!
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

Het moet inderdaad weer een diesel worden. Had inderdaad nog niet gehoord van de klepstoter problemen; eigenlijk is een model uit 2004 / 2005 (met het eerste type D5) dan toch nog de beste keuze?

Zat net te kijken naar een D5 185PK uit 2006, hmmm. Zijn dezelfde problemen ook te verwachten bij een V70 uit 2007?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Mijn oude staat nu bij Vos autobedrijven in Veghel. Betreft een 185 pk D5 met 270 k op de klok. Bij 230 is het blok open geweest, nieuwe kop er op en verder bijna alles vervangen en schoongemaakt wat er maar mogelijk was. Wil je een goede en nette, haal mijn oude dan maar op. Is wel een MY08 en mogelijk te duur.

Wil je echt safe, neem dan een 131 PK D5 (2.4 D), liefst zonder roetfilter. Die dingen blijven lopen en is de mooiste en beste configuratie die ze in Göteborg ooit bedacht en gemaakt hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

Heb even gekeken maar zag je auto daar niet (meer) op de site staan :)

En een D5 185 PK van Juni 2005, zijn daar dezelfde klepstoter issues te verwachten? Of is Volvo halverwege de 2e generatie D5 motoren begonnen met die EGR / millieu aanpassingen?
henk wolterink
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.05.2013 - 13:42
Locatie: Hoge Hexel

Er staat nog een grijze D5 handbak bij Attwente in Wierden.
Van deze Volvo zijn heel veel delen vervangen.
Bouwjaar 2005 en 262K km.
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

Ok, dank, ik zal eens kijken.

De moed zakt me ondertussen wel een beetje in de schoenen; dacht dat ik er aardig uit was en dan lees je ineens over die klepstoter zaken...

Kun je iets preventief doen om de boel te vervangen / controleren om verdere schade te voorkomen? En hoe vaak gaat het nu eigenlijk echt fout en wat zijn dan de kosten?
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik heb zo'n motor met nu 327.500 op de teller. Niets aan de hand. Niet te veel korte ritjes en interval oliewissel voor 20.000 km en je komt een heel eind. Ja er zijn war negatieve ervaringen. Maar volgens mij veel meer positieve...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

Dat probleem speelt vooral bij motoren met roetfilter. Wij hebben die reparatie helaas wel achter de rug. Je kunt het horen aan de wat rauwere loop van het blok. Ik weet niet of je voorkeur hebt voor het facelift model of niet. Bij de prefacelift modellen speelt dat niet. Ga dan wel na of je veel in Utrecht of Rotterdam komt, vanwege de milieuzones aldaar. De regels van Rotterdam ken ik niet. Het centrum van Utrecht is verboden gebied voor diesels gebouwd voor 1 januari 2001. Er zijn ook nog een paar modeljaren met facelift maar nog met de motoren zonder roetfilter.
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

Mijn Astra is van 1999 en ik heb de milieu boete uit Utrecht al mogen ontvangen. Ik kom normaal nooit in Utrecht maar mijn moeder lag daar een keer in het ziekenhuis en toen zijn we voor het ziekenbezoek een keer wezen shoppen in het centrum. Uiteraard de kleine lettertjes onder het 'verboden in te rijden' bord helemaal niet gezien (want gefocust op de parkeer route borden) dus mocht ik een week later 100 euro aftikken.

Ben nu aan het kijken naar een Euro 3 V70 D5 uit 2005 met retro-fit roetfilter (geregistreerd bij het rdw) en daarmee mag ik zowel Rotterdam als Utrecht (en de umwelt zones in Duitsland) mee in voor zover ik kan nagaan.

De 185PK D5 modellen uit 2005 / 2006 laat ik maar even aan me voorbij gaan.

Wat is dat facelift model eigenlijk?
Gebruikersavatar
ArjanU
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.08.2012 - 11:05

In 2004 of 2005 is het model wat vernieuwd. Ik vermoed dat je hier op het forum wel meer info daarover kunt vinden. Ze zijn het beste te herkennen aan de heldere koplampen.
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Facelift: heldere koplampen, iets andere achterlichten en wat uiterlijke en interieurdetails die gewijzigd zijn. De kenner ziet het, de Volvo zelf is grotendeels tijdloos. Gezien dat we alweer 10 modeljaren verder zijn is het verschil niet meer zo boeiend naar mijn idee. Kwaliteit van de auto die je op het oog hebt belangrijker.
Voor het zuinig zoek je naar een 163 pk diesel van 2004 zonder af-fabriek roetfilter. Zuinig als in minder onzuinig trouwens.

Het tuimelaar-issue komt voornamelijk in MY2006 voor, is een materiaaldingetje. De latere versies hebben er weer minder last van. Maar als je een exemplaar met 3 ton op de klok hebt die nog mooi loopt denk ik dat je op dit punt goed zit. Als je tuimelaars uit de mindere onderdelenserie zou hebben, had de auto al wel in de garage gestaan.

En verder niet bang laten maken, geweldige auto's. Ze rijden niet voor niets nog zoveel rond en zijn gevraagd. Reparaties heb je altijd en soms heb je pech. Het is een auto uit een duurder segment dan je Astra en dat merk je wel in het onderhoud qua kosten natuurlijk. Maar elke cent waard!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

O ja, als je dan toch zo graag wil kiezen: neem een handbak ipv een geartronic. Ook daar staat hier genoeg over geschreven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

Vanochtend wezen kijken bij een merk dealer naar een V70 163PK euro 3 uit 2005 met 377K km op de teller. Vraagprijs 5750 zonder garantie. Auto zag er nog prima uit maar het rijden was wat minder. Tijdens het rijden een fluitend geluid (turbo?) wat me bij andere V70 proefritten nog niet was opgevallen; is het normaal dat je dat hoort? Auto schokte / trilde bij stilstaan (stoplichten) en de airco werkte uiteraard ook weer niet. Auto vluchtig laten nakijken bij mijn vaste garage (toevallig volvo specialist) en de conclusie was dat zowel het vliegwiel als de koppeling aan vervanging toe waren. Heb toen niet eens meer verder gekeken en de auto weer teruggebracht... <_<

De zoektoch gaat verder...
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

V70/2.4D/2003 schreef: O ja, als je dan toch zo graag wil kiezen: neem een handbak ipv een geartronic. Ook daar staat hier genoeg over geschreven.
Yep, het moet sowieso een handbak worden, zijn ook wat zuiniger en inderdaad hoe minder zaken er stuk kunnen hoe beter.
henk wolterink
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.05.2013 - 13:42
Locatie: Hoge Hexel

Al gekeken bij Attwente in Wierden?
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

VolvoBeginner schreef: V70 163PK euro 3 uit 2005 met 377K km op de teller. Vraagprijs 5750 zonder garantie
Poeh, dat vind ik nog flink aan de prijs ook...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

henk wolterink schreef: Al gekeken bij Attwente in Wierden?
Yep, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een zwarte / zilveren auto is deze ook zeker niet verkeerd, dank voor de tip!
Laatst gewijzigd door VolvoBeginner op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

Na 'het gedoe' met alle oudere V70's die ik bekeken heb is het misschien toch wel verstandig om het budget wat te verhogen en te kijken naar een wat recentere V70 (wel D5 / 2.4) uit de 2008-2012 lijn. Ik neem aan dat het gedonder met de wervelkleppen / kopstoters en EGR perikelen daar niet meer spelen of zijn daar weer andere issues voor in de plaats gekomen?
VolvoBeginner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22

Het kan snel gaan :D, ik vond een auto zoals ik die graag wilde (zwart, lederen bekleding, netjes, lekker veel opties). Vrijdag wezen kijken, proefgereden, uitgebreide aankoopkeuring laten doen en direct meegenomen: http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl ... 5-574460dc.

Laat mijn 'eigen' garage een grote beurt uitvoeren en preventief de distribute riem en waterpomp vervangen en nu duimen dat er verder geen grote onverwachte zaken opduiken :whistle: .

Ben er erg blij mee! 8-)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”