Ik denk eraan om de roetfilter van mijn XC70 D3 2.0 (MY12) te laten uitboren en EGR dicht te laten zetten.
Iemand dit al heeft laten doen bij dezelfde motor als de mijne, of bij een andere recente motor?
Maak me wat zorgen betreffende de jaarlijke keuring/APP.
Want voor de rest zie ik enkel maar voordelen? Niet?
EcoTuning bij Volvotune
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Ik heb een 2.4d in mijn xc60.
De egr laten dichtzetten dmv software en de filter intact gelaten. Ik ben bang voor apk ellende in de toekomst ivm uitstoot.
De egr laten dichtzetten dmv software en de filter intact gelaten. Ik ben bang voor apk ellende in de toekomst ivm uitstoot.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , XC60 2.4D 2010
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 10.02.2015 - 11:52
Ook ik heb dat voor 2 jaar geleden laten doen bij volvotune en volvoservice in elst
De auto is een beetje zuiniger geworden 2x apk keuring gehad en of de duivel het wil alle beide keren met apk steekproef
Ik ging een beetje zweten.
De waardes van de uitlaatgassen zijn het zelfde als of er niets gedaan is
Het dicht zetten van de klep en het regenereren ziet de keurmeester niet.
De roetfilter doorboren is oke maar niet eronder uithalen
Ik zou het meteen weer doen je motor heeft weiniger te lijden de gassen gaan direct eruit zonder omweg
Groetjes parkstad
De auto is een beetje zuiniger geworden 2x apk keuring gehad en of de duivel het wil alle beide keren met apk steekproef
Ik ging een beetje zweten.
De waardes van de uitlaatgassen zijn het zelfde als of er niets gedaan is
Het dicht zetten van de klep en het regenereren ziet de keurmeester niet.
De roetfilter doorboren is oke maar niet eronder uithalen
Ik zou het meteen weer doen je motor heeft weiniger te lijden de gassen gaan direct eruit zonder omweg
Groetjes parkstad
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16545
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En alleen de EGR dicht?
- Kan dat?
- Mag dat?
- Wat zijn dan de gevolgen voor de uitstoot (NoX)?
- Kan dat?
- Mag dat?
- Wat zijn dan de gevolgen voor de uitstoot (NoX)?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 20.10.2013 - 22:19
Alleen EGR wegschrijven heeft mijn voorkeur persoonlijk. Heb al enkele maanden in mijn achterhoofd om eens tot bij Volvotune te rijden en daar zowel mijn automaat te flushen en enkele extra paarden uit de motor te kietelen. Spijtig dat het zo ver is vanuit België.
Ik heb een 2.4 diesel van 2012 en heb nog nooit last gehad van de regeneratie. Op een ander forum heb ik gehoord dat het geen enkel probleem was om de partikelfilter te laten zitten bij tuning. Dat vermijdt toch de zwarte walm bij zwaar optrekken vermoed ik. En dat beperkte extra verbruik neem ik er wel bij.
Ik heb een 2.4 diesel van 2012 en heb nog nooit last gehad van de regeneratie. Op een ander forum heb ik gehoord dat het geen enkel probleem was om de partikelfilter te laten zitten bij tuning. Dat vermijdt toch de zwarte walm bij zwaar optrekken vermoed ik. En dat beperkte extra verbruik neem ik er wel bij.
Volvo S60 2012 D5 GT
ex: S40 2005 D2.0
ex: S40 2005 D2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 10.02.2015 - 11:52
de EGR gaat vaak kapot en zorgt voor extra vervuilingen, als die dicht staat software matig geen extra vervuiling meer en geen EGR die kapot gaat.
de roetfilter zou ik zoals bij mij zitten laten maar wel doorboren laten de uitlaatgassen vliegen nu beter eruit
ik heb zelf een steekproef rdw gehad bij de apk hele auto erg nauwkeurig gekeurd en niks aan de hand de uitstoot waardes binnen de grenzen
de roetfilter zou ik zoals bij mij zitten laten maar wel doorboren laten de uitlaatgassen vliegen nu beter eruit
ik heb zelf een steekproef rdw gehad bij de apk hele auto erg nauwkeurig gekeurd en niks aan de hand de uitstoot waardes binnen de grenzen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29.03.2017 - 18:55
Mja, ik ben van België en ik vind weinig Belgen die met zo een jonge motor (na 2011) kunnen bevestigen dat er geen problemen zijn bij de keuring met auto's waarvan de roetfilter verwijderd/doorboord is.
Ik maak me een beetje zorgen dat ze dit tijdens het meten van de uitstoot toch gaan zien en ik problemen krijg.
Ik maak me een beetje zorgen dat ze dit tijdens het meten van de uitstoot toch gaan zien en ik problemen krijg.
- sander69
- 3rd Gear member
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
- Locatie: Zwolle
na het lezen van dit topic; heb ik een mail gestuurd naar Volvotune.
denk dat ik maar eens door ga pakken.
denk dat ik maar eens door ga pakken.
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8159
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Handbak of automaat ?MeOnline schreef: Roetfilter verwijderd & weggeschreven (incl. EGR) + motor getuned.
Nu bang afwachten op mijn eerste Belgische keuring begin volgend jaar...
In Belgie mag namelijk geen roettest uitgevoerd worden bij Volvo's met automaat.
Ik ga al sinds 2008 met Volvo auto's met automaat naar de keuring en nog nooit een roettest gehad.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8159
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Toch is het zo, mijn V70N, XC60, C70 en XC70 zijn allemaal automaten geweest en geen enkele heeft ooit een roettest gehad bij de keuring.
1 keer was de keurder verstrooid en stopte een uitlaatbuis op de C70 toen ik binnen reed, ik zei hem direct "hey toch geen roettest met een Volvo automaat?", en hij gaf me helemaal gelijk en verwijderde de afzuigbuis van de uitlaat.
Er is blijkbaar ooit bij een keuring een Volvo motor opgeblazen tijdens een roettest en sindsdien wordt deze test niet meer uitgevoerd, althans niet in onze regio.
Het geldt wel alleen voor automaten, een handbak krijgt wel een test.
1 keer was de keurder verstrooid en stopte een uitlaatbuis op de C70 toen ik binnen reed, ik zei hem direct "hey toch geen roettest met een Volvo automaat?", en hij gaf me helemaal gelijk en verwijderde de afzuigbuis van de uitlaat.
Er is blijkbaar ooit bij een keuring een Volvo motor opgeblazen tijdens een roettest en sindsdien wordt deze test niet meer uitgevoerd, althans niet in onze regio.
Het geldt wel alleen voor automaten, een handbak krijgt wel een test.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
- sander69
- 3rd Gear member
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
- Locatie: Zwolle
als je een automaat hebt, zou ik deze laten keuren bij de garage van BlackcurrentV70....
België is niet zo groot, dus moet te doen zijn.
België is niet zo groot, dus moet te doen zijn.
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992