Op de teller van mijn s60 D5 staat nu 200.000 + ik heb de auto overgenomen bij 183.000 van een kennis(ex lease).
De D5 motor is op +- 35.000 gechipt door Rica Enkhuizen en rijd nog steeds als een raket. Ik had alleen last van mijn geartronic bak dat hij bij afremmen en optrekken een korte pok in de bak liet horen. Dit was dus alleen bij lastwissel b.v bij het aanrijden bij een rotonde en als je dan gas gaf hield hij even in om dan met een korte pok te schakelen voor de rest schakelde hij nog goed. Deze week de olie laten vervangen die eigenlijk nooit vervangen hoeft te worden, nou die was dus pikzwart. Nieuwe olie erin en de bak schakeld weer als nieuw. Volgens mij is het dus beter om bij zeg 100.000 km de olie te laten vervangen.
Doe er je voordeel mee je bak schakeld daardoor veel beter.
Pieter
D5 geartronic.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Daar had ik laatst een kleine discussie over bij mijn dealer.
Dat hebben we nog nooit gedaan want het is niet nodig, werd gezegd.
Jouw ervaring is dus dat het wél scheelt.
Hoeveel Euro was je kwijt voor die oliewissel?
Dat hebben we nog nooit gedaan want het is niet nodig, werd gezegd.
Jouw ervaring is dus dat het wél scheelt.
Hoeveel Euro was je kwijt voor die oliewissel?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
mijn ervaring met bakolie is dat je er vanaf moet blijven...
... tot het moment dat je schakelproblemen ondervindt. Pas dan zou ik overwegen de olie te laten vervange. Dat het resultaat beter zal worden, is lang inet altijd zo. Vandaar: niet repareren als het niet stuk is (als in: de bakolie verversen)
... tot het moment dat je schakelproblemen ondervindt. Pas dan zou ik overwegen de olie te laten vervange. Dat het resultaat beter zal worden, is lang inet altijd zo. Vandaar: niet repareren als het niet stuk is (als in: de bakolie verversen)
- Delta
- 4th Gear member
De ATF olie is wel pepertje duur 14 euro ex. Ongeveer 12l verbruikt want als je het goed wilt doen moet je ook nog spoelen. Ik moet nog even vermelden dat ook het oppakken nadat je bijna bent gestopt en direct moet optrekken erg is verbeterd (iemand die dit ook heeft weet wat ik bedoel).
En ja misschien moet je wachten totdat je problemen krijgt en die gaan dan misschien niet over..................of komt dit omdat je gewacht hebt totdat je problemen krijgt?? Ik weet het niet hoor ik geef alleen mijn ervaring door.
Pieter
En ja misschien moet je wachten totdat je problemen krijgt en die gaan dan misschien niet over..................of komt dit omdat je gewacht hebt totdat je problemen krijgt?? Ik weet het niet hoor ik geef alleen mijn ervaring door.
Pieter
Wat is jouw negatieve(?) ervaring.paQ schreef:mijn ervaring met bakolie is dat je er vanaf moet blijven...
Voorkomen is toch beter dan genezen?
Immers, het is bekend dat Volvo qua onderhoud hier en daar een steekje laat vallen.
-
- 4th Gear member
nou idd... voorkomen is beter dan genezen.
Maar ik dacht ook bij ee omega ooit "laat ik eens een goede daad doen voor het ding... ik ga de schakelbak olie laten verversen"
Sindsdien een rot schakelende bak gehad (ook gespoeld naderhand nog e.d.)
Later hebben andere monteurs mij ook altijd gezegd dat ze het liever neit doen. Als een bak vreselijk schakelt... dan is het wat anders. Maar wanneer een bak goed schakelt moet je hem met rust laten. En dat advies heb ik later nog vele malen gehoord. Ik heb nu na mijn Omega akkefietje inmiddels 6 automaten gehad en heb er nog nooit aan gedacht de olie te wisselen of spoelen.
Als een van de wagens moeilijk gaat zitten doen en het niet andere aanwijsbare oorzaken heeft, pas dan laat ik zoiets doen.
Alleen in het geval van Delta zou ik het denk ik ook proberen. Alhoewel het mijns inziens niet garandeert dat het probleem daarna weg is.
Maar zoals je zegt is het een beetje kip ei met dit soort zaken.
de menignen onder monteurs zijn zover ik weet nogal verdeeld. de een zegt pertinent niet doen, de ander zegt absoluut wel.
en echte 'jurispudentie' over wat nou de te volgen weg is, is er ook niet echt, althans niet eenduidig.
Maar ik dacht ook bij ee omega ooit "laat ik eens een goede daad doen voor het ding... ik ga de schakelbak olie laten verversen"
Sindsdien een rot schakelende bak gehad (ook gespoeld naderhand nog e.d.)
Later hebben andere monteurs mij ook altijd gezegd dat ze het liever neit doen. Als een bak vreselijk schakelt... dan is het wat anders. Maar wanneer een bak goed schakelt moet je hem met rust laten. En dat advies heb ik later nog vele malen gehoord. Ik heb nu na mijn Omega akkefietje inmiddels 6 automaten gehad en heb er nog nooit aan gedacht de olie te wisselen of spoelen.
Als een van de wagens moeilijk gaat zitten doen en het niet andere aanwijsbare oorzaken heeft, pas dan laat ik zoiets doen.
Alleen in het geval van Delta zou ik het denk ik ook proberen. Alhoewel het mijns inziens niet garandeert dat het probleem daarna weg is.
Maar zoals je zegt is het een beetje kip ei met dit soort zaken.
de menignen onder monteurs zijn zover ik weet nogal verdeeld. de een zegt pertinent niet doen, de ander zegt absoluut wel.
en echte 'jurispudentie' over wat nou de te volgen weg is, is er ook niet echt, althans niet eenduidig.
Automaat-revisie bedrijven geven juist aan dat je de olie moet controleren en als deze enigzins niet meer mooi rood van kleur is: VERWIJDEREN.
Dit om mogelijke verdere schade te beperken.
Dus niet doen als er geen kleur verschil is. (zoals in jouw geval @paQ)
Ik heb eens gehoord dat ze zelfs de automaten vloeistof kunnen testen op kwaliteit.
Dit om mogelijke verdere schade te beperken.
Ik heb eens gehoord dat ze zelfs de automaten vloeistof kunnen testen op kwaliteit.
-
- 4th Gear member
zou best eens kunnen ja.
Volgens mij zit het hem in het aandeel slijpsel wat in de olie terecht komt
edit:
klein kapinkje (hoeft er even geen nieuw topic voor open)
als ik strak 50 rij in de D5 AUT, schakelt ie netjes op naar de 4.
Zodra ik de cruisecontrol inschakel echter, rakt ie 'in de war' en gaat ie in de 3 rijden :roll:
'normaal' bij wolwo?
edit:
Zodra ik de cruisecontrol inschakel echter, rakt ie 'in de war' en gaat ie in de 3 rijden :roll:
'normaal' bij wolwo?
- Delta
- 4th Gear member
Als ik het goed verstaan heb van de monteur vond hij het het vreemd dat de olie nog niet gemeld was, als ik het goed begreep zit er in de bak een sensor.AlexV70 schreef:
Pieter
- Bover
- 8th Gear member
Beste mensen,
Ik ververs al jaaaaaaren mijn ATF olie bij elke 75.000km.
( Rij per jaar +/- 60.000km )
Nog nooooooit problemen gehad met de automaat.
Blijft bijna geruisloos schakelen met nauwelijks voelbare overgangen.
Klopt dat de daeler zegt dat het niet hoeft. :?
Mijn ervaring is dat de bak het feilloos blijft doen met regelmatig flushen.
Bij de Duitse dealer Gronau 188.50 incl btw
In Nederland Volvo 270,+ euries
Echt waar: Olie niet meer helder rood=flushen/vervangen.
Ook in andere topics reeds gepasseerd.
@ BEN: Gewoon doen!
Ik ververs al jaaaaaaren mijn ATF olie bij elke 75.000km.
( Rij per jaar +/- 60.000km )
Nog nooooooit problemen gehad met de automaat.
Blijft bijna geruisloos schakelen met nauwelijks voelbare overgangen.
Klopt dat de daeler zegt dat het niet hoeft. :?
Mijn ervaring is dat de bak het feilloos blijft doen met regelmatig flushen.
Bij de Duitse dealer Gronau 188.50 incl btw

In Nederland Volvo 270,+ euries

Echt waar: Olie niet meer helder rood=flushen/vervangen.
Ook in andere topics reeds gepasseerd.
@ BEN: Gewoon doen!
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Bover
- 8th Gear member
Ha dat deed die bij mij ook. Nu niet meerpaQ schreef:zou best eens kunnen ja.
edit:
'normaal' bij wolwo?

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
-
- 4th Gear member
vóór het flushen bedoel je? en daarna was het 'verholpen'?Bover schreef:Ha dat deed die bij mij ook. Nu niet meerpaQ schreef:zou best eens kunnen ja.
edit:
'normaal' bij wolwo?
vind het iets raars ook. als ik zonder CC 50 of 55 rijd, is het netjes vier.
zodra ik op het plusje OF minnetje druk van de CC shcakelt ie terug :?:
- Darmee
- 2nd Gear member
Doen, die oliewissel van de automaat. Ik heb het laten doen bij 90.000 km (zwarte olie), gelijk met het uitschakelen van de Neutral Control. Auto schakelt sindsdien zijdezacht. 8 liter olie verversen kostte €230, incl. BTW
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005
V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022
en voor mooi weer: Jaguar XK8 dhc 1997