Mede Volvo rijders ,
Sinds 2 weken in het bezit van een S60 2.4 Turbo uit het jaar 2001 , aanvankelijk meende ik een goede wagen gekocht te hebben . Echter valt het nu wel tegen , de Distributieriem moet zsm vervangen worden en het lampje storing uitlaatgas systeem brand sinds gisteren .
De Km stand is nu 282.000 en volgens de garage hoeft de riem pas bij 320.000 vervangen te worden , alleen hier geloof ik niet in aangezien de oude eigenaar mij geadviseerd heeft om dit zsm te gaan doen ivm de leeftijd van de riem .
Aangezien er nergens staat beschreven wanneer dit is gedaan heb ik besloten om het te laten doen . Tevens komt er een hoge toon uit de motorruimte en ik vermoed dat dit de waterpomp is , kortom ..niet mee wachten . Wel noemenswaardig dat er niks is bijgehouden over de riem .
Lampje storing uitlaatgas systeem , brand sinds gisteren . Stille hoop dat hij zichzelf zou resetten na een x aantal keer starten , maar helaas . Op naar de dealer voor het uitlezen en dan maar hopen op het meest gunstige .
Tot zover mijn ervaring tot nu toe ,
Tegenvaller S60
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Tsja, wat zal ik er eens van zeggen. Het is maar net wat je verwachtingspatroon is. Als je van een auto van 16 jaar oud en met bijna 3 ton op de klok een praktisch nieuwe verwacht, kan het allemaal nog wel eens heel smerig tegenvallen. Over het algemeen wordt geadviseerd om bij distributiewissel ook de waterpomp te vervangen, dan ben je dus ook in één klap van dat geluid af. Riemwissel is naast km's ook aan leeftijd gebonden (dacht 10 jaar). Storing uitlaatgassysteem - kan van alles zijn. Lambda sonde bijv.
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 31.05.2017 - 12:55
Maar ik had ook geen nieuwe verwacht hoor , beetje documentatie was prettig geweest . De km stand vind ik niet schrikbarend hoog , dit type blok kan wel wat lopen . Mijn keuze is wederom gevallen op Volvo , mede dankzij de motorblokken . Aanschaf is één en onderhoud een tweede .
- CH Racing M900
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55
Exact. Ik zou de auto even laten uitlezen voor het motormanagement lampje. Zoals dbosker al opmerkt, verwacht ik ook dat het de lambda sondes zullen zijn. Maar uitlezen biedt zekerheid.Harry1981 schreef: Maar ik had ook geen nieuwe verwacht hoor , beetje documentatie was prettig geweest . De km stand vind ik niet schrikbarend hoog , dit type blok kan wel wat lopen . Mijn keuze is wederom gevallen op Volvo , mede dankzij de motorblokken . Aanschaf is één en onderhoud een tweede .
Verder inderdaad Driem met de waterpomp vervangen, zou ook gelijk de temperatuursensor meerpakken, alsmede de multiriem en de spanrollen. Dan weet je zeker dat alles nieuw is.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Als je dat (terecht) belangrijk vindt dan check je toch of er documentatie bij zit voordat je de auto koopt? Kan geen verrassing achteraf zijn lijkt mij.Harry1981 schreef: Maar ik had ook geen nieuwe verwacht hoor, beetje documentatie was prettig geweest .
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 31.05.2017 - 12:55
Alle documentatie leek in orde , en de garage gaf aan dat de riem bij 320.000 vervangen moest worden . Ik heb bij aankoop niet gelet op het eventueel aanwezig zijn van een sticker oid ..mijn fout , had ik beter naar moeten kijken . Als de monteur had gezegd , de riem moet vervangen worden dan had ik dit laten doen . Het gaat niet om besparing , maar ik vertrouw die riem niet . Dus laat ik deze vervangen , als ik wacht dan loopt het fout af . Maar nogmaals als ik het belangrijk vond dan had ik beter moeten kijken , klopt helemaal .
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3221
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Het officiële standpunt was geloof ik vervanging van de riem na 160.000 km of na 8 jaar ( wat het eerste komt) plaats moet vinden. Als de auto vroeger in zijn leven intensief is gebruikt os het dus aannemelijk dat vervanging torn binnen de eerste 8 jaar heeft plaatsgehad wat inhoudt dat de ' huidige ' riem nu in oedrgeval (veel) ouder is dan de max. 8 jaar. En zelfs al vervanging torn op basis van het tijd-criterium plaatsvond is de riem nu dus 9 jaar oud! Daarom zou ik zeggen: "geen stap meer mee rijden" maar onmiddellijk 'het hele spul' vervangen. Zo vreselijk kostbaar is dat nou ook weer nostalgie je dat bij een specialist laat doen. Ik heb destijds in een van mijn V70's waar ik de historie ook niet van kende die ingreep 'preventief' laten doen bij Nordicar in Heerhugowaard voor een bedrag wat me erg mee viel. Een in elkaar gedraaide motor vervangen is heel wat kostbaarder!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- mijnvolvoenik
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17.05.2017 - 19:20
Proficiat met je aankoop , en het preventief vervangen van onderdelen , kan nooit geen kwaad .
Ben zelf ook nog niet heel lang in het bezit van mijn auto , en de documentatie was vaag of incompleet .
Ik heb de auto voor aanschaf niet op een brug gehad , maar wel een gedegen testrit gedaan en heel wat rare streken uitgehaald om dus diverse geluiden te veroorzaken , mochten die er zijn . Auto ook een paar keer stil gezet en opnieuw gestart , met vooraf en achteraf diverse rij omstandigheden .
Heb meteen een afspraak gemaakt bij een bekende monteur voor de distributie set en nog wat kleine zaken die me stoorden (rare geluiden) , zoals de draagarm rubbers .
Inmiddels heb ik nu wat meer tijd , en staat de auto wederom bij de monteur zodat die alle rubbers eens goed kan nakijken en indien nodig vervangen . Dan moet je denken aan motor steunen , maar ook kleine rubbers bij assen .
Heb vooraf wel wat zaken opgezocht die specifiek voorkwamen bij het type S60 , waaronder de handremschoenen , maar blijken nog goed , dus dat viel weer mee .
Veel mensen raden tegenwoordig het flushen aan voor een automaten bak , dus die afspraak staat ook inmiddels .Wilde die in eerste instantie laten uitvoeren bij mijn monteur , maar die doet dat eigenlijk niet en moest daar weer anderen voor inschakelen , dus dan maar liever rechtstreeks naar een specialist .
Ben zelf ook nog niet heel lang in het bezit van mijn auto , en de documentatie was vaag of incompleet .
Ik heb de auto voor aanschaf niet op een brug gehad , maar wel een gedegen testrit gedaan en heel wat rare streken uitgehaald om dus diverse geluiden te veroorzaken , mochten die er zijn . Auto ook een paar keer stil gezet en opnieuw gestart , met vooraf en achteraf diverse rij omstandigheden .
Heb meteen een afspraak gemaakt bij een bekende monteur voor de distributie set en nog wat kleine zaken die me stoorden (rare geluiden) , zoals de draagarm rubbers .
Inmiddels heb ik nu wat meer tijd , en staat de auto wederom bij de monteur zodat die alle rubbers eens goed kan nakijken en indien nodig vervangen . Dan moet je denken aan motor steunen , maar ook kleine rubbers bij assen .
Heb vooraf wel wat zaken opgezocht die specifiek voorkwamen bij het type S60 , waaronder de handremschoenen , maar blijken nog goed , dus dat viel weer mee .
Veel mensen raden tegenwoordig het flushen aan voor een automaten bak , dus die afspraak staat ook inmiddels .Wilde die in eerste instantie laten uitvoeren bij mijn monteur , maar die doet dat eigenlijk niet en moest daar weer anderen voor inschakelen , dus dan maar liever rechtstreeks naar een specialist .
trotse bezitter volvo S60 2.5T 2005
- bveenhof
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 22.01.2016 - 10:26
Had bij m'n A3 exact hetzelfde; distributie was volgens de verkoper recent vervangen. Aangezien de staat van onderhoud achteraf toch twijferachtig bleek, was ik op zoek gegaan naar iets dat kon bevestigen of de distributie ooit vervangen was. Dat was er niet
Niets in het boekje en geen sticker onder de kap. Toen ook maar voor de zekerheid de hele meuk laten vervangen. Het is even zuur, maar dan weet je wel dat het goed zit.
De A3 had toen ook zo'n fijn storingslampje over de uitlaatgassen. In mijn geval waren toen allebei de lambda's kapot. De eerste heb ik laten vervangen, de tweede is door een handige jongen softwarematig weggeschreven. Die doet alleen een controle of de eerste lamda z'n werk nog doet
Als je mazzel hebt kun je hetzelfde doen en kost het je niet zo heel veel. Maar zoals anderen ook al aangeven; eerst uit laten lezen zodat je precies kunt zien wat er stuk is.

De A3 had toen ook zo'n fijn storingslampje over de uitlaatgassen. In mijn geval waren toen allebei de lambda's kapot. De eerste heb ik laten vervangen, de tweede is door een handige jongen softwarematig weggeschreven. Die doet alleen een controle of de eerste lamda z'n werk nog doet

'08 Volvo S60 2.5t Summum
Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 31.05.2017 - 12:55
Update : Distributieriem is vervangen , tevens heeft de S60 een onderhoudsbeurt gehad . Het emmissie lampje is gereset , bij het uitlezen kwam de melding verouderde katylasator naar boven . De monteur gaf aan om dit voor nu even af te wachten en mocht hij weer gaan branden om dan de achterste lambdasonde te gaan vervangen . Uiteraard een originele lambdasonde , de monteur vertelde dat de imitatie varianten vaak geen oplossing bieden . Voor nu ben ik weer een happy Volvo driver . Kosten ...580 euro , zeer nette prijs al zeg ik het zelf .
De automaat is ook weer lekker soepel , heerlijk zo'n 2.4T
De automaat is ook weer lekker soepel , heerlijk zo'n 2.4T
- mijnvolvoenik
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17.05.2017 - 19:20
Afhankelijk van wat voor beurt er heeft plaats gevonden , klinkt Euro 580,- inderdaad redelijk.
Het grote deel van het bedrag is toch meestal dankzij de gemaakte uren .
Veel plezier nog met je auto
Het grote deel van het bedrag is toch meestal dankzij de gemaakte uren .
Veel plezier nog met je auto

trotse bezitter volvo S60 2.5T 2005
- mijnvolvoenik
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17.05.2017 - 19:20
En Harry , hoe bevalt de auto 2 weken later ? Nog andere noemenswaardige zaken meegemaakt ?
Wil even aangeven , dat op de distributie sticker , die mijn monteur heeft aangebracht , hij de interval met 100.000 heeft verhoogd .Volgende vervanging is dan op +/- 410.000 km's .
Wil even aangeven , dat op de distributie sticker , die mijn monteur heeft aangebracht , hij de interval met 100.000 heeft verhoogd .Volgende vervanging is dan op +/- 410.000 km's .
trotse bezitter volvo S60 2.5T 2005
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27540
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De interval dus naar 260.000 of 280.000 km verhoogd?
Dat is dus totaal onjuist als dat zo is
Dat is dus totaal onjuist als dat zo is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34
Zelf dan een s80 gekocht 170 pk van 2000 in november 2016 bij de dealer.
De auto was van eerste eigenaar en dealer onderhouden.
Viel achteraf tegen.
Airconditioning deed het niet.
Schokdempers rondom versleten.
Stuurkogels stuk.
Distributie bleek toch te moeten met pomp.
Automaat moest gespoeld worden.
Ben je zo maar 1600 euro kwijt binnen een half jaar.
Voor de auto 3200 betaald, ook niet echt een koopje.
De auto was van eerste eigenaar en dealer onderhouden.
Viel achteraf tegen.
Airconditioning deed het niet.
Schokdempers rondom versleten.
Stuurkogels stuk.
Distributie bleek toch te moeten met pomp.
Automaat moest gespoeld worden.
Ben je zo maar 1600 euro kwijt binnen een half jaar.
Voor de auto 3200 betaald, ook niet echt een koopje.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27540
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zie dingen in het lijstje die tijdens de proefrit naar boven hadden kunnen komen en anders zeer zeker met een aankoopkeuring waar hier vaak over woedt gesproken.
Vooraf wat meer informatie inwinnen had veel geld kunnen schelen in dit geval.
Vooraf wat meer informatie inwinnen had veel geld kunnen schelen in dit geval.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29941
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Er wordt inderdaad niet voor niets altijd geadviseerd een proefrit te maken en een aankoopkeuring te overwegen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976