Airco stopt met koelen na verloopt van tijd

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Xanox
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 22.05.2017 - 12:07
Locatie: Friesland

De Airco in mijn V50 stopt soms met koelen, meestal na een tijdje prima te hebben gewerkt.

Geen storingen zichtbaar, lampje op de airco blijft gewoon mooi branden.
Het enige dat je merkt is dat het opeens erg benauwd / warm wordt in de auto. Na even uitschakelen en weer inschakelen dan gaat hij weer even werken.

Iemand die mij tips kan geven waar ik naar kan kijken en/of waar het probleem waarschijnlijk in zit?

Alvast bedankt.
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds

Afbeelding
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Ik had hetzelfde recentelijk.
De dealer constateerde een te hoge temperatuur bij de luchtroosters in het dashboard en vermoedde dat de condensor lek was.

Bij weging van het koudemiddel bleek dat er veel te weinig in het systeem zat, dus dat heeft men bijgevuld. Probleem was tijdelijk (lees: enkele dagen) over, maar daarna weer hetzelfde euvel.
-- De aircopomp even uitzetten en daarna weer aan loste het probleem tijdelijk op. --

Een tweede keer wegen van het koudemiddel gaf wéér aan dat er veel van verdwenen was, waarschijnlijk door lekkage.
Ik heb daarom door de Volvo-dealer de condensor laten vervangen (duur grapje, overigens) en hoop nu van het probleem verlost te zijn.

(Overigens bleek de condensor kleine lekjes te vertonen.)

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

Klinkt als de magneetkoppeling van de airco. Voornamelijk een V70 mankement en niet zo zeer S40/V50. Ik kan uit ervaring vertellen dat het wel degelijk voorkomt.
Het fijne weet ik hier niet van. Wel weet ik dat als de opening tussen de magneten te groot is de twee onderdelen niet meer koppelen. Als de ringen gekoppeld zijn en de temperatuur loopt op, verliezen ze hun magnetische kracht en ontkoppelen. Dit is tijdelijk te corrigeren door de ringen dichter op elkaar te slaan, permanente oplossing is het niet. Kijk even bij V70! Nogmaals, ik weet het niet exact. Succes!
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

De condensor van de airco zit relatief onbeschermd in de neus, dus een lek erin is niet onwaarschijnlijk. Als er trekken weinig gas in zit krijg je inderdaad zo'n effect.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
ammie 69
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn vorige V40 was airco magneetkoppeling probleem.
Bij sommige kunnen ze dat weer uitshimmen.
Ik mocht andere pomp gaan halen.
Toen een gebruikte gekocht bij elferink.
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

Gisteren is er bij mijn condensor ook een flink gat geconstateerd. Helaas pindakaas.
Heb wel besloten om er nu racegaas voor te gaan zetten. 'Baat het niet, dan schaadt het niet'. Is al het nodige over geschreven lees ik maar het ding zit toch behoorlijk onbeschermd in de neus.
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Gebruikersavatar
Xanox
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 22.05.2017 - 12:07
Locatie: Friesland

Bedankt voor de tips!

Is er een mogelijkheid om zelf een en ander te controleren om te bepalen of het bijvoorbeeld de magneetkoppeling is of een mogelijkheid om zelf te controleren of er een lek is/voldoende vloeistof in het systeem zit?
Het is een auto van 11 jaar oud, ik heb wel eens gehoord dat er per jaar zoveel vloeistof vergaat in het systeem en deze dus eens in de zoveel jaar bijgevuld zou moeten worden. Kunnen deze symptomen ook hierdoor komen?
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds

Afbeelding
ammie 69
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02

Ik kon het pas zien op de burg bij mijn lokale garage om te zien wat er mis was.
Maar te weinig koudemiddel kan ook een oorzaak zijn.
Dat kun je niet self wegen moet bij airco bedrijf hoeft niet de dealer te zijn .
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

Er 'vervliegt' zeker het nodige per jaar. Wat ik hoor/lees is zo'n 10 a 20% per jaar. Kreeg nu ook het advies om het om de 3 jaar te laten verversen.
Vooraf is niet bepalen hoeveel er nog in zit. Bij verversen kun je pas zien wat er in zat.
Dus laten verversen met als extra fluo spul. Dan tijdje auto laten draaien en dan checken op lekkage (met uv en brilletje).
Laatst gewijzigd door treborv op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
Gebruikersavatar
Xanox
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 22.05.2017 - 12:07
Locatie: Friesland

Maar eens kijken of ik zelf iets van een lek kan vinden dan. Zo niet breng ik hem weg om hem eens te laten vullen (met fluo, thanks voor de tip!).

Thanks voor de hulp so far en ik laat jullie wel weten wat het was ^_^
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds

Afbeelding
ammie 69
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02

Je kunt het proberen met lekspray te vinden
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Gebruikersavatar
Xanox
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 22.05.2017 - 12:07
Locatie: Friesland

Lekspray?
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds

Afbeelding
ammie 69
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02

Lekzoek spray airco ff google zijn er div mss ook wel een bij jou in de buurt
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

AJ V50 D5 schreef: Ik had hetzelfde recentelijk.
De dealer constateerde een te hoge temperatuur bij de luchtroosters in het dashboard en vermoedde dat de condensor lek was.

Bij weging van het koudemiddel bleek dat er veel te weinig in het systeem zat, dus dat heeft men bijgevuld. Probleem was tijdelijk (lees: enkele dagen) over, maar daarna weer hetzelfde euvel.
-- De aircopomp even uitzetten en daarna weer aan loste het probleem tijdelijk op. --

Een tweede keer wegen van het koudemiddel gaf wéér aan dat er veel van verdwenen was, waarschijnlijk door lekkage.
Ik heb daarom door de Volvo-dealer de condensor laten vervangen (duur grapje, overigens) en hoop nu van het probleem verlost te zijn.

(Overigens bleek de condensor kleine lekjes te vertonen.)

Andries.
Lekker bezig. Een lek systeem vullen met koudemiddel is not done!
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
Xanox
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 22.05.2017 - 12:07
Locatie: Friesland

Update:

Ik heb de airco laten vullen en hij koelt weer prima. Gelukkig was het tot dusver iets simpels als vullen.
Ze hebben geen lekken kunnen vinden dus voorlopig zit ik weer lekker koel in de auto.

Toch wel appart hoe airco vroeger een luxe was, tegenwoordig nagenoeg standaard in elke auto. En dan als het een keer niet werkt je merkt hoe veel je het opeens mist.
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds

Afbeelding
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Ben W schreef:
AJ V50 D5 schreef: Bij weging van het koudemiddel bleek dat er veel te weinig in het systeem zat, dus dat heeft men bijgevuld.
Lekker bezig. Een lek systeem vullen met koudemiddel is not done!
Het was de Volvo-dealer in de plaats waar ik werk, niet mijn dealer, en deze heeft niet gecontroleerd op lekkage.
Maar ik snap je punt.

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

AJ V50 D5 schreef:
Ben W schreef:
AJ V50 D5 schreef: Bij weging van het koudemiddel bleek dat er veel te weinig in het systeem zat, dus dat heeft men bijgevuld.
Lekker bezig. Een lek systeem vullen met koudemiddel is not done!
Het was de Volvo-dealer in de plaats waar ik werk, niet mijn dealer, en deze heeft niet gecontroleerd op lekkage.
Maar ik snap je punt.

Andries.
Bij een goed airco vulstation, het apparaat waar je de airco mee leeghaalt en vult, kun je de airco niet zonder meer vullen.
Voor het vullen wordt de airco eerst vacuüm getrokken om het koudemiddel er in te kunnen trekken.
Na het vacumeren zal het apparaat een pauze moment inlassen om te kijken of het vacuüm blijft of, door lekkage, wegvalt.
Het beste is om bij twijfel de airco met stikstof af te persen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Schorpioen schreef:
AJ V50 D5 schreef:
Ben W schreef: Lekker bezig. Een lek systeem vullen met koudemiddel is not done!
Het was de Volvo-dealer in de plaats waar ik werk, niet mijn dealer, en deze heeft niet gecontroleerd op lekkage.
Maar ik snap je punt.

Andries.
Bij een goed airco vulstation, het apparaat waar je de airco mee leeghaalt en vult, kun je de airco niet zonder meer vullen.
Voor het vullen wordt de airco eerst vacuüm getrokken om het koudemiddel er in te kunnen trekken.
Na het vacumeren zal het apparaat een pauze moment inlassen om te kijken of het vacuüm blijft of, door lekkage, wegvalt.
Het beste is om bij twijfel de airco met stikstof af te persen.
Beter is formeergas. Stikstof is gevaarlijk.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

AJ V50 D5 schreef: Ik had hetzelfde recentelijk.
De dealer constateerde een te hoge temperatuur bij de luchtroosters in het dashboard en vermoedde dat de condensor lek was.

Bij weging van het koudemiddel bleek dat er veel te weinig in het systeem zat, dus dat heeft men bijgevuld. Probleem was tijdelijk (lees: enkele dagen) over, maar daarna weer hetzelfde euvel.
-- De aircopomp even uitzetten en daarna weer aan loste het probleem tijdelijk op. --

Een tweede keer wegen van het koudemiddel gaf wéér aan dat er veel van verdwenen was, waarschijnlijk door lekkage.
Ik heb daarom door de Volvo-dealer de condensor laten vervangen (duur grapje, overigens) en hoop nu van het probleem verlost te zijn.

(Overigens bleek de condensor kleine lekjes te vertonen.)

Andries.
Het probleem was dus niet opgelost. Naast de condensor is nu ook een relais/magneetkoppeling oid (ik heb het niet onthouden 8-)) van de aircopomp vervangen.
De aircopomp stond soms stil, terwijl er wel stroom op stond.
- Meegekeken met de monteur in de Volvo-garage. -

Al met al zal reparatie van de condensor en de aircopomp over de 1.000 piek kosten, maar wat wás het warm in de V50, afgelopen donderdag... (33ºC buitentemperatuur).
Daar kon geen open raampje iets aan veranderen.

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Sucks.. Gebruik je de airco heel het jaar door of enkel in de zomermaanden?
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”