Goedemorgen,
Mijn V40 heeft moeite met het start/stop systeem.
Het werkt meer niet dan wel. Krijg telkens de melding dat de accutemperatuur te laag is of de accu wordt opgeladen.
De dealer heeft beide accu's al vervangen door nieuwe exemplaren, maar het probleem blijft.
Ik rij met de airco uit en ook na een snelwegrit van ca 100 km blijft het start/stop systeem het niet doen.
De laadspanning is ca 14,4 V en lijkt me dus oké.
De accuspanning varieert tussen de 12,55 en 12,45 V. Lijkt me wat aan de lage kant voor een spiksplinternieuwe accu, maar volgens mij is dat voldoende om het start/stop systeem te laten werken.
Wie herkent dit probleem en heeft een mogelijke oplossing?
De auto gaat hiervoor binnenkort weer naar de dealer, ben ook niet bang dat het niet opgelost wordt, maar ik wil graag begrijpen hoe dit kan.
Een zoektocht binnen het forum heeft me weinig gebracht.
Probleem start/stop V40 T3 MY2017
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Het probleem herken ik, heb het zelf ook gehad... en als de accuspanning onder de (ong.) 12,5 volt ligt zal de dynamo-laadregeling blijven melden dat hij laadt en dus start/stop niet toestaan. Ik denk dat de nieuwe accu (het gaat hier voornamelijk om de grote startaccu, omdat je wel de afstanden rijdt) niet een al te best exemplaar is en dat wil wel 's een enkele keer gebeuren. De dealer heeft daar speciale meetapparatuur voor, dus zal het snel uitdokteren.
Er zijn nog twee andere kansen: de temperatuursensor van de accu is niet jofel (of niet aangesloten cq. losgenomen) of het kleine accuutje is niet goed, maar dat acht ik hier niet opportuun omdat hij meestal dan pas na de eerste start/stopbeurt de zaak blokkeert en jij schrijft dat hij het helemaal niet doet.
Er zijn nog twee andere kansen: de temperatuursensor van de accu is niet jofel (of niet aangesloten cq. losgenomen) of het kleine accuutje is niet goed, maar dat acht ik hier niet opportuun omdat hij meestal dan pas na de eerste start/stopbeurt de zaak blokkeert en jij schrijft dat hij het helemaal niet doet.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- 2nd Gear member
@ufovolvo,
Dank voor je reactie.
Ik verdenk de startaccu ook.
Een ruststpanning van ca 12,4 V is gewoon te laag.
Kan ik als redelijke leek zelf zien of de temperatuursensor van de accu aangesloten is?
Waar zit dat ding precies?
Valt me overigens wel op dat er veel aangesloten is op de accu.
In mijn ouwe trouwe Ford Focus was het met een min- en een plusaansluiting wel gebeurd.
Bij de V40 is dat duidelijk niet zo.
Dank voor je reactie.
Ik verdenk de startaccu ook.
Een ruststpanning van ca 12,4 V is gewoon te laag.
Kan ik als redelijke leek zelf zien of de temperatuursensor van de accu aangesloten is?
Waar zit dat ding precies?
Valt me overigens wel op dat er veel aangesloten is op de accu.
In mijn ouwe trouwe Ford Focus was het met een min- en een plusaansluiting wel gebeurd.
Bij de V40 is dat duidelijk niet zo.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Waar die sensor precies zit weet ik ook niet, misschien dat een Vida-eigenaar daar wat van kan vinden. Ik kom erop, omdat het mij als eerste fout gemeld werd toen ik langs kwam met de haperende SS. Maar ze konden in Vida zien dat die het niet was, konden direct ook bepalen, dat de laadtoestand al niet best was en kwamen toen met een speciaal apparaatje, die in 2 minuten wist te vertellen, dat de accu onvoldoende spanning vasthield.
Als die draadjes op de accu maken ook, dat je - mocht je een keer met externe hulp moeten starten, of zelf hulp verlenen aan eentje die het niet doet, nooit de minpool van de accu mag gebruiken, maar de massa van het motorblok. Het preciese waarom weet ik ook niet, maar dit is belangrijk genoeg om in het handboek op te nemen.
Als die draadjes op de accu maken ook, dat je - mocht je een keer met externe hulp moeten starten, of zelf hulp verlenen aan eentje die het niet doet, nooit de minpool van de accu mag gebruiken, maar de massa van het motorblok. Het preciese waarom weet ik ook niet, maar dit is belangrijk genoeg om in het handboek op te nemen.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
-
- 2nd Gear member
@ufovolvo,
Dank weer voor je reactie.
1 mei gaat ie naar de dealer, we gaan het zien.
Dank weer voor je reactie.
1 mei gaat ie naar de dealer, we gaan het zien.
Laatst gewijzigd door Duckmole op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
Ze willen voorkomen dat je de plus en de min kabel te dicht bij elkaar houdt en daardoor per ongeluk kortsluiting maakt. Daarom moet de min kabel ergens op de massa ipv vlakbij de pluspool.ufovolvo schreef: Waar die sensor precies zit weet ik ook niet, misschien dat een Vida-eigenaar daar wat van kan vinden. Ik kom erop, omdat het mij als eerste fout gemeld werd toen ik langs kwam met de haperende SS. Maar ze konden in Vida zien dat die het niet was, konden direct ook bepalen, dat de laadtoestand al niet best was en kwamen toen met een speciaal apparaatje, die in 2 minuten wist te vertellen, dat de accu onvoldoende spanning vasthield.
Laatst gewijzigd door Flumer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Zo, even een update.
Auto staat inmiddels een paar dagen bij de dealer, maar de storing is/was lastig te vinden.
Volvo NL kijkt mee. 2 accu's en een handvol sensoren verder lijkt het probleem in de computer te zitten.
Er is een nieuwe onderweg en die wordt morgen gemonteerd.
Als alles meezit kan ik de auto morgen ophalen.
Heb als leenauto een V40D4 Carbon Edition mee met een 8-bak Geartronic.
Wat een (b)feest om mee te rijden zeg!
Geweldig.
Auto staat inmiddels een paar dagen bij de dealer, maar de storing is/was lastig te vinden.
Volvo NL kijkt mee. 2 accu's en een handvol sensoren verder lijkt het probleem in de computer te zitten.
Er is een nieuwe onderweg en die wordt morgen gemonteerd.
Als alles meezit kan ik de auto morgen ophalen.
Heb als leenauto een V40D4 Carbon Edition mee met een 8-bak Geartronic.
Wat een (b)feest om mee te rijden zeg!
Geweldig.
Laatst gewijzigd door Duckmole op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
herken het probleem. Stapsgewijs en telkens onder supervisie van Volvo Zweden lijkt het probleem opgelost te zijn. Wat heeft mijn garage gedaan voor dit toch wel complexe probleem?
Accu vervangen --> hielp niet
Relais vervangen--> hielp niet
Module vervangen --> daarmee lijkt het probleem verholpen te zijn.
Accu vervangen --> hielp niet
Relais vervangen--> hielp niet
Module vervangen --> daarmee lijkt het probleem verholpen te zijn.
-
- 1st Gear member
Hoi,
Mijn probleem was dat de versnellingspook niet lekker in de 5e versnelling en de achteruit ging. Daarnaast deed de start stop het ook niet maar dat was voor mij geen probleem. Het bleek dat een bepaalde kabel die op de versnellingsbak zit te los/te vast zat waardoor de 5 en de achteruit niet lekker ging en door deze spanning / gebrek aan spanning , het start stop systeem ook niet werd ingeschakeld.
Nu werkt alles wel weer. Mogelijk dat jullie hier wat aan hebben.
Mijn probleem was dat de versnellingspook niet lekker in de 5e versnelling en de achteruit ging. Daarnaast deed de start stop het ook niet maar dat was voor mij geen probleem. Het bleek dat een bepaalde kabel die op de versnellingsbak zit te los/te vast zat waardoor de 5 en de achteruit niet lekker ging en door deze spanning / gebrek aan spanning , het start stop systeem ook niet werd ingeschakeld.
Nu werkt alles wel weer. Mogelijk dat jullie hier wat aan hebben.
-
- 2nd Gear member
Zo, bijna 2 weken verder en het systeem werkt zoals het hoort.
Het vervangen van de computer was dus de oplossing.
Net zoals bij Bertw
Het vervangen van de computer was dus de oplossing.
Net zoals bij Bertw
-
- 2nd Gear member
Pfft, moet ik navragen. Ze hadden het over de SEM of CEM.
De oude bleef op een of andere manier stroom trekken waardoor de accu onvoldoende opgeladen was.
Ik wil wel even vragen voor je, maar misschien dat dit al voldoende is?
De oude bleef op een of andere manier stroom trekken waardoor de accu onvoldoende opgeladen was.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dat laatste is pertinent onjuist, en niet waar.....Flumer schreef:Ze willen voorkomen dat je de plus en de min kabel te dicht bij elkaar houdt en daardoor per ongeluk kortsluiting maakt. Daarom moet de min kabel ergens op de massa ipv vlakbij de pluspool.ufovolvo schreef: Waar die sensor precies zit weet ik ook niet, misschien dat een Vida-eigenaar daar wat van kan vinden. Ik kom erop, omdat het mij als eerste fout gemeld werd toen ik langs kwam met de haperende SS. Maar ze konden in Vida zien dat die het niet was, konden direct ook bepalen, dat de laadtoestand al niet best was en kwamen toen met een speciaal apparaatje, die in 2 minuten wist te vertellen, dat de accu onvoldoende spanning vasthield.
De minpool van de accu van een start/stop voertuig ligt NIET aan massa. Er zit nog een moduultje tussen de minpool van de accu en massa, die de laad/ontlaad stroom bijhoudt, en zodoende weet het systeem de status van de accu. Dus als je rechtstreeks de accu ontlaadt (doordat je een andere auto probeert te starten met startkabels) kan dat moduul niet meer goed zijn werk doen. Dus bijv na een start en je staat stil na 100 m, "weet" het systeem dat de accu bijgeladen moet worden, en nog niet een herstart kan hebben dmv een start/stop actie.
1/1 is de accu, en 7/240 de sensor accubewaking, geschakeld tussen de minpool van de accu, en massa. Je ziet ook duidleijk dat de minpool NIET direct aan massa ligt.
De gestippe;de ;ijnen is de situatie bij een start/stop, de doorgetrokken lijn bij een auto zonder start/stop systeem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- Starter
Thanks ik ga kijken of dit voor mij ook de oplossing is en als ze deze nog niet gaan vervangen houd ik hem in gedachten.Duckmole schreef: Pfft, moet ik navragen. Ze hadden het over de SEM of CEM.