Hallo mede Volvo enthousiastelingen!
Ik overweeg de aanschaf van een S60 met D5 motor (185 pk). Bouwjaar 9-2008. Volgens mij bekende informatie betreft het dan een D5244T4 motor.
Op diverse fora lees ik dat er problemen kunnen zijn met de hydraulische klepstoters. Mij is echter niet duidelijk bij welke motoren dit op zou treden en bij welke niet. Wel lees ik veel verhalen over berijders die het euvel heeft getroffen en die daardoor voor hoge kosten zijn komen staan.
Is er een specialist op dit forum die me kan inlichten over deze motoren? Overige aankooptips ook welkom trouwens!
Dank alvast.
Jan
S60 D5 klepstoters
- safari
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
- Locatie: Noord-Brabant
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het is niet precies bekend bij welke motoren de slechte stoters zijn gebruikt. alle 5 cilinder diesel motoren, dus ook de 2 liter blokken, hebben dezelfde kleppentrein en ondereelnummers. Dat wil niet zeggen dat er onderweg niet een andere leverancier of kwaliteit is gebruikt. Het meest komen de problemen voor bij de 185 pk D5 motoren, maar in die tijd zijn die het meest verkocht en later zijn de programma's voor roetfilter aangepast, wat verdunning van de olie voorkomt en dus ook de schade aan de stoters en rollers.
Zelf heb ik een 2008 2.4D tot 240.000 km gereden zonder een enkel probleem. `wel elke 15000 km de olie ververst ipv 30.000. Kijk naar het onderhoudsboekje of er beurtjes zijn overgeslagen, bij twijfel een andere zoeken.
Zelf heb ik een 2008 2.4D tot 240.000 km gereden zonder een enkel probleem. `wel elke 15000 km de olie ververst ipv 30.000. Kijk naar het onderhoudsboekje of er beurtjes zijn overgeslagen, bij twijfel een andere zoeken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- safari
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
- Locatie: Noord-Brabant
Hallo edraket,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Het is dus een beetje een gokje. Ik kijk zeker de onderhoudshistorie na, dank voor de tip. Enig idee hoe vaak dit euvel voorkomt? Er rijden inderdaad nogal wat 5-cylinders rond, en uiteraard lees je op internet alleen de probleemgevallen. Dat de oorzaak soms ligt in het roetfilter is me bekend. Bij de 2.0d hoor je daarover enorm veel klachten. Verschilt dat roetfilter nog wezenlijk van dat van een D5 of is de werking gelijk (en de problemen ook)?
Groeten
Jan
Dank voor je uitgebreide antwoord. Het is dus een beetje een gokje. Ik kijk zeker de onderhoudshistorie na, dank voor de tip. Enig idee hoe vaak dit euvel voorkomt? Er rijden inderdaad nogal wat 5-cylinders rond, en uiteraard lees je op internet alleen de probleemgevallen. Dat de oorzaak soms ligt in het roetfilter is me bekend. Bij de 2.0d hoor je daarover enorm veel klachten. Verschilt dat roetfilter nog wezenlijk van dat van een D5 of is de werking gelijk (en de problemen ook)?
Groeten
Jan
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27537
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De 2.0D werkt met een additief, de D5 niet.
Mijn ex 2.4D was ook van de "provleemgeneratie", maar die is ook probleemloos naar bijna 290.000 km gegaan voordat ik hem in heb geruild. Op tijd je onderhoud doen scheelt heel veel.
Mijn ex 2.4D was ook van de "provleemgeneratie", maar die is ook probleemloos naar bijna 290.000 km gegaan voordat ik hem in heb geruild. Op tijd je onderhoud doen scheelt heel veel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als de motor gewoon netjes loot zonder teveel bijgeluiden uit de kleppentrein zou ik het wel aandurven. Het gaat wel eens mis, maar heel veel vaker wel goed.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95