Minpunten van je Volvo (pijnlijk topic??)

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
RinyvdBoorn
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.05.2017 - 13:00

Omdat ik een foutmelding kreeg over een defecte dimlicht ging ik dit toch maar eens dit controleren en ook met de lichtschakelaar gespeeld. Alle lampen branden gewoon, een los contactje dus, echter liet ik de lichtschakelaar op stadsverlichting staan. De volgende morgen stond mijn Volvo C30 met een lege accu. Ik dus een acculader regelen en na het laden kon ik mijn Volvo weer starten. Echter toen deden de ruitenwissers van de voorruit het niet meer. Wel die van de achterruit. Toen op zoek gegaan naar de zekering van de ruitenwissers. Alleen die van de achterruit kunnen vinden. Dan maar naar de Volvo-dealer. Aldaar werd geconstateerd dat de accu slecht was. Na het vervangen van de accu deden de ruitenwisser het ook weer. Nou is mij duidelijk als een Volvo te weinig spanning heeft hij onderdelen zonder spanning gaat zetten. Dat had ik in een eerdere Volvo (CX70) al mee gemaakt met de airco. Lasting maar veilig. Dat dit model de ruitenwissers uitgeschakeld vind ik dus niet Volvo-waardig want zonder ruitenwissers kan ik niet meer veilig rijden. Zijn er soms Volvo-rijders die dit al kennen ? En kan iemand mij vertellen of een eventuele zekering wel door een gewone gebruiker te vervangen is ?
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

RinyvdBoorn schreef: Omdat ik een foutmelding kreeg over een defecte dimlicht ging ik dit toch maar eens dit controleren en ook met de lichtschakelaar gespeeld. Alle lampen branden gewoon, een los contactje dus, echter liet ik de lichtschakelaar op stadsverlichting staan. De volgende morgen stond mijn Volvo C30 met een lege accu. Ik dus een acculader regelen en na het laden kon ik mijn Volvo weer starten. Echter toen deden de ruitenwissers van de voorruit het niet meer. Wel die van de achterruit. Toen op zoek gegaan naar de zekering van de ruitenwissers. Alleen die van de achterruit kunnen vinden. Dan maar naar de Volvo-dealer. Aldaar werd geconstateerd dat de accu slecht was. Na het vervangen van de accu deden de ruitenwisser het ook weer. Nou is mij duidelijk als een Volvo te weinig spanning heeft hij onderdelen zonder spanning gaat zetten. Dat had ik in een eerdere Volvo (CX70) al mee gemaakt met de airco. Lasting maar veilig. Dat dit model de ruitenwissers uitgeschakeld vind ik dus niet Volvo-waardig want zonder ruitenwissers kan ik niet meer veilig rijden. Zijn er soms Volvo-rijders die dit al kennen ? En kan iemand mij vertellen of een eventuele zekering wel door een gewone gebruiker te vervangen is ?
Dit is nu niet het juiste topic om deze vraag te stellen, want je moet het iets breder zien. Volvo schakelt niet de ruitenwissers uit bij een slechte accu, maar de ruitenwissermotor vraagt zoveel stroom dat de spanning te veel in elkaar zakt. Waarschijnlijk draait de motor door vervuiling extra zwaar (nog hogere stroom) en wanneer de spanning in elkaar zakt, loopt de stroom nog verder op. Een samenloop van omstandigheden heet dat. Naast de nieuwe accu zou ik ook de draaipunten van de wissers even controleren op rottende bladeren e.d. WD40 doet wonderen. En er is zeker een zekering voor de ruitenwissermotor te vinden, RTFM.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
RinyvdBoorn
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.05.2017 - 13:00

Bedankt voor uw reactie, zal voor de zekerheid de draaipunten nakijken van de ruitenwissers maar rottende bladeren zitten er zeker niet. Durf wel te zeggen dat mijn Volvo er zo goed als showroom klaar bij staat en er dus geen bladeren bij de draaipunten van de ruitenwissers zitten. Dit was trouwens niet alleen een idee van mij maar ook van de monteurs van mijn dealer. Dat was de enige verklaring van het niet functioneren van de wissers. Zal ook WD40 gebruiken, kan nooit kwaad. Verder kan ik de zekering niet vinden. Staat niet vermeld in de handleiding. Dus als iemand mij kan vertellen waar die zit dan zou ik dat heel fijn vinden.
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

RinyvdBoorn schreef: Verder kan ik de zekering niet vinden. Staat niet vermeld in de handleiding. Dus als iemand mij kan vertellen waar die zit dan zou ik dat heel fijn vinden.
Nu geef je niet op welke C30 je hebt, ik heb maar even een willekeurige genomen, 2009.
Daar vind je in de gebruikershandleiding op pagina 223, de zekering voor de ruitenwissers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
RinyvdBoorn
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.05.2017 - 13:00

Dat is volgens mijn garage een relais en niet een zekering, wat hier ook bij vermeld word is dat deze door een werkplaats vervangen moet worden. Er zou ook ergens een zekering zitten die wel door de gebruiker te vervangen is. Mijn Volvo C30 is trouwens van 2008 en heeft de zelfde handleiding als die u gebruikt heeft. Wat blijft is dus het feit dat door een te lage accu-spanning de ruitenwissers het niet meer doen maar alle overige dingen wel zoals de airco en de stoelverwarming. Dat zijn toch ook stroomvreters. Die zouden eerder uitgeschakeld moeten worden. Die hadden eigenlijk uitgeschakeld moeten zijn met zo'n slechte accu. Ik ben wel nog zeer tevreden met Volvo uit zou geen ander merk willen rijden. Na meerdere andere merken gereden te hebben rijd ik nu al ruim 25 jaar alleen maar Volvo met grote tevredenheid. En dat hoop ik nog lang te mogen doen.
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 463
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Dan zou ik op zoek gaan naar een andere garage. Het is een zekering van 30A en geen relais. Maar waarom zou je een functionerende zekering willen vervangen? Overigens, een airco vraagt geen elektrische energie alleen mechanische. Hoe weet je dat de stoelverwarming het wel doet, omdat het lampje brandt? De stoelverwarming vraagt minder stroom dan de ruitenwisser en geeft alleen minder warmte af wanneer spanning en stroom dalen. De ruitenwisser is een elektromotor, spanning is koppel, geen spanning is geen koppel, stroom en temperatuur lopen op en de motor wordt thermisch uitgeschakeld. Dit zijn logische gevolgen bij een systeem dat niet in orde is en heeft niets te maken met zogenaamd onveilig blokkeren van functies.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

waardeloze voorwielophanging, houdt het nog geen 50 jaar vol.......
:D :D :D
En de uitlaten slijten zeker al na 30 jaar? Ja, echt afzien zo'n oldtimer.

Een troost, een moderne auto haalt de 50 jaar zeker niet. Is het niet al het plastic wat compleet is verstaft (bumper!) dan zijn het wel de IC chips die het begeven. Kun je het je indenken dat je op zoek moet naar een computermodule van 40 jaar oud of zelf zo'n ding in elkaar moet prutsen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

zonder enige twijfel het sturen op de snelweg. Inmiddels heb ik een S-80 D5 uit 2007 met instelbare stuurbekrachtiging. Op de snelweg krijg ik steevast vermoeide handen..... het kost te veel kracht om het stuur naar de middenstand te brengen. Mijn oude S-80 uit 2004 kon met 2 vingers worden gestuurd..... deze auto maakt me moe.... wordt er eigenlijk een beetje gek van. In welke stand ik de bekrachtiging ook zet. Licht, medium of zwaar.... allemaal waardeloos.

Ik weet niet waar het aan ligt. De dealer zegt dat er niets aan de hand is. Maar ofwel het wordt een keer opgelost..... of het wordt de laatste Volvo.

Verder allemaal prima vooral na het chippen door Volvotune.... lekker 225Pk en 480Nm...dat schiet op.
Nu nog lekker sturen.... maar ben bang dat dit niet maar gaat lukken.

Of zal spoelen of reinigen iets helpen ?
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

S80-D5a04 schreef: zonder enige twijfel het sturen op de snelweg. Inmiddels heb ik een S-80 D5 uit 2007 met instelbare stuurbekrachtiging. Op de snelweg krijg ik steevast vermoeide handen..... het kost te veel kracht om het stuur naar de middenstand te brengen. Mijn oude S-80 uit 2004 kon met 2 vingers worden gestuurd..... deze auto maakt me moe.... wordt er eigenlijk een beetje gek van. In welke stand ik de bekrachtiging ook zet. Licht, medium of zwaar.... allemaal waardeloos.

Ik weet niet waar het aan ligt. De dealer zegt dat er niets aan de hand is. Maar ofwel het wordt een keer opgelost..... of het wordt de laatste Volvo.

Verder allemaal prima vooral na het chippen door Volvotune.... lekker 225Pk en 480Nm...dat schiet op.
Nu nog lekker sturen.... maar ben bang dat dit niet maar gaat lukken.

Of zal spoelen of reinigen iets helpen ?
Welke type band zit er op en heb je de auto al eens goed laten uitlijnen.
Verder kun je laten kijken naar draagarmrubbers ed, 2007 is inmiddels 10 jaar en dan zou je maar zou last kunnen hebben van rubber dat compleet vergaan is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

dank voor je reactie.
Auto is onlangs nog weer eens uitgelijnd en dat heeft niets opgeleverd.
Draagarmrubbers zal ik naar laten kijken, maar de auto is normaal in onderhoud en heb er geen opmerking over gehoord. 180.000 km gereden nog maar.
Banden ... nieuwe Michelins, vorige set sleet ook keurig recht af...

Kan er ook iets met de bekrachtiging zelf zijn?
Bijvoorbeeld inwendig vervuild of de verkeerde viscositeit van de vloeistof o.i.d..... verwacht het haast niet...altijd normaal onderhoud gehad. Voor de rest is de auto als nieuw..
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20764
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou een stuurhuisflush overwegen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

als dat zou helpen..... is hetgeen ik beschrijf dan een kenmerk dat er iets vervuild zou zijn..... om zo maar wat te doen klinkt ook niet logisch.
Wat zijn de kenmerken van een vervuild stuurhuis precies?
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21370
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik had een lekkende kering uit de aandrijfas waar de poelie overheen liep. Na verversen van de ATF-olie was de lekkage verdwenen ... Ik heb nooit begrepen hoe dat kwam maar het hielp wel.
Kenmerken? De kleur van de olie die niet rood of groen is. Toch?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20764
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zwaar en hakerig sturen zijn kenmerken van een vervuild stuurhuis. Als je de olie ververst zie je inderdaad een zwarte drab in plaats van heldere olie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

nou ... dan moest ik dat maar eens gaan doen geloof ik. Gewoon bij een dealer?
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20764
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee. Bij de specialisten op dit forum.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

dat wordt zoeken dus :-)
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20764
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Sommige dealers hebben inmiddels ook een powerflush apparaat aangeschaft hoorde ik gisteren. Informeer eens bij jou dealer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Aad A
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23

Ik zal er wel aan wennen maar inderdaad is de grote draaicirkel wel een minpuntje.
En nooit gedacht dat bediening vanaf het stuur voor de radio zo comfortabel is en mis ik dus nu als ik met de C70 op pad ben
Verder vermaak ik mij kostelijk met mijn nieuwe aanwinst. 8-)
Gebruikersavatar
Nyttland
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 29.10.2015 - 23:21
Locatie: Utrecht

V60

Minpunten:
- Enorm grote draaicirkel
- Verbruik
- Follow me Home niet automatisch of via AB
- Vaste hoofdsteunen
- Weinig updates Sensus
- Automatisch dimstand binnenspiegel uitzetten
- Verschil tussen temp met airco aan/uit
- Geen logische plek voor 12V lader telefoon
- Midden armsteun niet verschuifbaar
- Afneembare trekhaak/stekker aansluiting

Pluspunten:
- Geluid 5 cilinder D3
- Afwerking interieur
- Beide uitlaten worden gebruikt/geen sier
- Zakken voorkant voorstoelen (voor gele hesje ed)
- Weinig onderhoud
- Geartronic
- Leerkwaliteit stoelen
Renault Espace 1.8 PH2 225pk Paris Initiale
Renault Clio 0.9 PH2 90pk Intens

Volvo V60 2.0 D3 5c 6GT R-Design MY12 VolvoTune 185pk/480Nm
Alfa Romeo MiTo 1.3JTDm/84pk
Audi A6 Limousine 2.0TDI/140pk
Renault Laguna Hatchback 2.016v/140pk
Audi A4 Limousine 2.0TDI/131pk
Renault Megane GrandTour 1.5dCi/82pk
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD/140pk
Ford Focus 1.8TDdi/90pk
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”