Heren, dames ook,
mijn V70 stuurt zwaar. Daar kwam ik achter toen ik door een schadegevalletje een leenauto mee kreeg. Deze kon je bij wijze van spreken met je pink een bocht laten maken.
Met die van mij kan dat absoluut niet. Het is niet zo dat ik aan het stuur moet trekken ofzo maar volgens mij moet het soepeler kunnen. Twee weken geleden is het stuurhuis geflushd. Dat heeft iets geholpen maar niet voldoende.
Iemand een idee wat een oorzaak kan zijn?
Zwaar sturen
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28652
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het stuurhuis kan slijtage hebben, als het niet heel storend is en de veiligheid komt niet in gevaar kan je het nog aanzien.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Lexus76
- 3rd Gear member
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17
In mijn XC70 2011 kan ik in het menu instellen hoe sterk ik de stuurbekrachtiging wil hebben. Kan dat iets zijn?
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Die optie heb ik niet.Lexus76 schreef: In mijn XC70 2011 kan ik in het menu instellen hoe sterk ik de stuurbekrachtiging wil hebben. Kan dat iets zijn?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21046
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier ook.Lexus76 schreef: In mijn XC70 2011 kan ik in het menu instellen hoe sterk ik de stuurbekrachtiging wil hebben. Kan dat iets zijn?
Tijdens de dagelijkse ritten op standje middle, heen en terug vakantie en dus veel snelweg op zwaar.
Geeft een zeker stuurgevoel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Sommige auto's sturen zo licht, dat het lijkt alsof je stuurpomp stuk is als je weer terug stapt in je eigen auto. Eerst maar even weer wennen denk ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- S80-D5a04
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43
S80 uit 2007 met instelbare bekrachtiging... heeft hetzelfde. Heb dat ook al in ' een ander draadje' gezet. Als de auto heel warm is lijkt het zwaarder dan wanneer de auto koud is. Op de snelweg krijg ik vermoeide handen van het naar het midden brengen van het stuur. De stand 'medium' bekrachtigd is het beste. Licht en zwaar zijn helemaal vreselijk. Ik kreeg de tip van een van de forum-leden om het stuurhuis de flushen / reinigen. Ik ga daar eens naar kijken. Maar als ik het zo lees is het een zoektocht die je heel veel geld kan gaan kosten zonder garantie op succes. Hiervoor had ik S80 uit 2004. Die had ook problemen met stuurhuis. Blijkbaar is dit een zwakpunt. En fijn sturen is voor een auto zo ongeveer het belangrijkste..... zou een reden kunnen zijn om Volvo de rug toe te keren. Zou ik jammer vinden. Verder ben ik tevreden.... beetje lomp en zwaar allemaal, maar door een beetje chippen en zo wordt het wel 'wat'...
Laatst gewijzigd door S80-D5a04 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) -->
---> ± 205 pk / 480 Nm

- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Dat stuurhuis-flushen heeft bij mij niet gewerkt. Binnenkort voor een grote beurt. Dan mogen ze de oorzaak ( als die er is) ontdekken van het zware sturen.S80-D5a04 schreef: S80 uit 2007 met instelbare bekrachtiging... heeft hetzelfde. Heb dat ook al in ' een ander draadje' gezet. Als de auto heel warm is lijkt het zwaarder dan wanneer de auto koud is. Op de snelweg krijg ik vermoeide handen van het naar het midden brengen van het stuur. De stand 'medium' bekrachtigd is het beste. Licht en zwaar zijn helemaal vreselijk. Ik kreeg de tip van een van de forum-leden om het stuurhuis de flushen / reinigen. Ik ga daar eens naar kijken. Maar als ik het zo lees is het een zoektocht die je heel veel geld kan gaan kosten zonder garantie op succes. Hiervoor had ik S80 uit 2004. Die had ook problemen met stuurhuis. Blijkbaar is dit een zwakpunt. En fijn sturen is voor een auto zo ongeveer het belangrijkste..... zou een reden kunnen zijn om Volvo de rug toe te keren. Zou ik jammer vinden. Verder ben ik tevreden.... beetje lomp en zwaar allemaal, maar door een beetje chippen en zo wordt het wel 'wat'...
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ik lees op internet dat zwaar sturen wel 6 oorzaken kan hebben. Ad random dingen vervangen heb ik geen zin in maar jouw suggestie zou goed kunnen. Is één van die 6 mogelijke oorzaken.Carfreak schreef: Nieuwe bekrachtigingspomp? Die geven vroeg of laat de geest.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28.08.2015 - 10:43
Had onlangs met mijn XC70 uit 2009 (met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) problemen met af en toe zwaar sturen. De ene keer stuurde hij zwaar en als je dan een stop had gemaakt en opnieuw startte, stuurde hij weer normaal. Het bleek een electronisch onderdeel te zijn: de steering control module, een electronische regelunit (prijs bij Volvo circa €110,00) die zich achter het dashboardkastje bevindt en na wat demontagewerk eenvoudig is te vervangen. Via deze link naar een site met Volvo technische bulletins kwam ik hierachter scm.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Kwam je achter de oorzaak door uitlezen?xc7032 schreef: Had onlangs met mijn XC70 uit 2009 (met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging) problemen met af en toe zwaar sturen. De ene keer stuurde hij zwaar en als je dan een stop had gemaakt en opnieuw startte, stuurde hij weer normaal. Het bleek een electronisch onderdeel te zijn: de steering control module, een electronische regelunit (prijs bij Volvo circa €110,00) die zich achter het dashboardkastje bevindt en na wat demontagewerk eenvoudig is te vervangen. Via deze link naar een site met Volvo technische bulletins kwam ik hierachter scm.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28.08.2015 - 10:43
Nee, de auto is daarvoor niet uitgelezen. Dat leek me niet nodig omdat de symptomen gelijk waren aan die genoemd worden in het "Retailer Technical Journal 18036" en het chassisnummer van mijn auto ook zat in de range van de daarin genoemde chassisnummers.