Goedemorgen allemaal,
Mijn naam is Guido en ben sinds november 2016 in het bezit van een V70 T5 uit 2001. Automaat, veel opties, oorspronkelijks Duits en er staat nu 242.000 op de teller. De vorige eigenaar heeft er in 1 jaar voor €9.000,- aan versleuteld en verbeterd, wat de koop voor mij makkelijker maakte, aangezien er uit Duitsland zeer weinig historie bekend was.
De auto rijdt als een trein. Heb zelf naast het standaard onderhoud, 2 extra dingen gehad. De retour leiding van de turbo is vervangen en onlangs alle bougies en 1 bobine.
Nu geeft hij al een tijdje de 2 volgende meldingen:
644a en 6440
Zit bij een zeer ervaren en goede automonteur, 1 pitter en gespecialiseerd in Volvo's
Hij heeft het onderdeel, waar een zeefje in zit al vervangen en laatste ook nog de klep en alles er om heen schoongemaakt. Excuus voor het weglaten van de vaktermen, maar heb er zelf weinig kaas van gegeten.
Nu staan we op het punt om de klep te gaan vervangen. Heb gister zelf wat gezocht op het internet en kwam de volgende redenen tegen van deze storing:
Mogelijke oorzaak
- Signaal te hoog
Slechte oliekwaliteit
Onjuist afgestelde nokkenassen
De distributieriem is van de tanden af gesprongen
Defecte resetklep
Mechanische storing in de eenheid voor variabele klepbediening.
- Signaal te laag
Slechte oliekwaliteit
Onjuist afgestelde nokkenassen
De distributieriem is van de tanden af gesprongen.
- Storingsbeeld
Storingslampje brandt.
Het kan dus de restklep zijn, maar zie ook oliekwaliteit. Toen de retourleilding nog kapot was, is er veel olie in gegaan.
Hoe belangrijk is de juiste olie en heeft iemand ervaring met deze storing en het gebruik van (foute) olie?
Verder heeft hij gewoon normaal vermogen, loopt goed stationair en merk verder vrij weinig.
Het storingslampje gaat ook vaak vanzelf weer weg om vervolgens weer terug te komen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Vriendelijke groet,
Guido
Even voorstellen
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2729
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Hallo Guido, welkom hier. Zelf heb ik niet bepaald verstand van zulk soort storingen maar hopelijk kunnen andere forumleden je wel helpen.
Pas: we zijn hier gek op foto's. Plaatje bij het raatje, zeg maar.
Pas: we zijn hier gek op foto's. Plaatje bij het raatje, zeg maar.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.