V50 D5 gaat in noodloop zonder storings lampje

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Vinnie1986
Starter

Hallo mede Volvo rijders :D !

Ben opzich al poosje lid, weet niet meer of ik me heb voor gesteld en anders bij deze nogmaals O-) ! Ben Vincent, woonachtig net over de grens in DE (ja economische vluchteling :P )
ben 31 jaar en rij nu een dik jaar Volvo v50 D5, die me prima bevalt op 2 puntjes na en hoop dat jullie me verder kunnen helpen....

Het begon na de tuning van me auto vorig jaar.....

Ze hebben mijn EGR klep software matig uitgezet en mijn roetfilter verwijderd(alleen de steen die erin zit) en software matig uit geschreven.
Na een poosje ging hij de eerste keer in zijn noodloop, na het uitzetten van de motor had ik me vermogen weer terug, gelukkig!
Kwam steeds vaker en vaker voor, soms zit er een dag tussen en soms dagen.... kan er geen pijl op trekken....

Het rare vind ik dat hij niks in mijn dashbord aangeeft met motorservice lampje... Ook heb ik het idee dat hij vanaf de 4de versnelling inhoud, hij heeft nu 220 pk en 450 koppel

Wat ik ondertussen gedaan heb:
Ze dachten eerst dat het me EGR klep was waar de turbo druk verloren ging (omdat die software matig is uitgeschreven zal die geen melding geven) Dus de tuningsoftware weer terug gezet naar
''normaal'' (dus de normale 179 pk en alleen het roetfilter nog uit geschreven)
Helaas nog geen verbetering, sterker nog die 179PK haal ik bij lange na niet en de auto wil niet sneller dan 180 kilometer per uur :'(
En het belangrijkste nog geen enkele melding in mijn boordcomputer....

Toen de auto helemaal terug gezet naar de originele software...
Toen kwamen er eindelijk foutcodes naar boven en te weten:
temperatuur sensor katalysator Signaal te laag
boostdruk sensor Signaal te laag
atmosferische druksensor Signaal te laag
temperatuur sensor katalysator (was degene na het roetfilter) Signaal te laag

Na het wissen bleef alleen de sensor van de katalysator erin staan, die dus vervangen en die gaf ook geen goede waarde aan. (zelf had ik er al geen goed gevoel bij en 240 euro lichter)
Probleem niet opgelost, helaas...

En het andere rare is, als ik de auto voor 30 a 60(of langer) sec op contact laat staan en start dan de auto gaat die gelijk in zijn noodloop....

Kan het nu aan de boostdruk sensor liggen? of moet ik ergens anders aan denken??
Heb al veel op internet gezocht, kom alleen de D5 motor in een V50 niet zoveel tegen en zo ook niet veel info... Helaas

Dus ik hoop hier iemand te vinden die van de D5 motor veel af weet en mij hopelijk verder kan helpen, want dit is vooral op de snelweg knap lastig O-)

Verder is het een TOP auto rijdt heerlijk... alleen dit euveltje wil ik toch wel opgelost hebben :D
Fredhead
Geartronic member

Is er al gekeken of er ergens turbo of intercooler slangen lekken?
Dit is iets wat nog wel eens zonder storing wil komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Vinnie1986
Starter

Nee nog niet, maar aangezien die bij stilstand al vanuit contact(na 30 sec of meer) naar starten die al gelijk in zijn noodloop gaat. Dan heeft die daar nog helemaal geen druk of iets dergelijks op gebouwd.
Lijkt me dan niet het geval, maar als ik hem binnenkort weer na garage breng kan ik het altijd wel even vragen of ze die willen controleren!

Maar bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Fredhead
Geartronic member

Of een druksensor wellicht in dat geval.
Een die door de mand valt op het moment dat je hem even op contact laat staan zonder dat er druk door de slangen gaat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Vinnie1986
Starter

Ik zelf dacht misschien is het de boostdruk sensor wel, ik die bij andere v50 motoren ook regelmatig voorbij zie komen... alleen nu het volgende probleem, waar zit die?? O-) haha
Heb al gezocht op internet, de motor zelf, is allemaal beetje erg compact in motorruim...
En de atmosferische sensor kan die ook invloed hebben dat hij in noodloop gaat?
sbv
6th Gear member

kat is eruit gehaald dan zal je ook met originele software foutmeldingen krijgen.

Luchtmassa meter ?
wervelklep afgebroken ?
vacuumlekkage evt door lekke slang?
defecte intercooler ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Vinnie1986
Starter

Met originele software kwamen er indd ook foutmeldingen naar boven(zie boven), maar na wissen bleef er 1 hard in staan.
De temp sensor kat.

Wervel klep heb ik al bekeken, die is nog heel het stangetje.
Luchtmassa meter nog niet naar gekeken (kan ik die zelf op een 1 of andere manier testen? of valt dat sws niet te testen?)
Vacuumlekkage lijkt me niet logisch, die in stilstand (na30 sec en meer) op contact naar starten gelijk in noodloop gaat
intercooler geen idee, hoor tijdens niks bijzonders verder

Ook bedankt voor het meedenken :D !
Apox
2nd Gear member

Stang wervelkleppen demonteren en controleren of de kleppen zonder wringen heen en weer bewegen. Met de pc, athmosferische druk controleren met druksensor intercooler. Deze gaan ook stuk op onze 5cil.
Darmpjes van vacuum van turbodrukregelventiel controleren op lekkage.
Natuurlijk darmen intercooler controleren op scheuren.
Vinnie1986
Starter

Dank voor je reactie Apox! Zou je me kunnen vertellen waar op onze motoren die sensoren zitten? (sensor boostdruk, atmosferische en intercooler?)
Ga a s donderdag weer langs garage verder kijken wat er aan de hand is...

Wordt vervolgt 8-)
Frederik Welvaert
5th Gear member

De D5 in jouw auto is dan wel een generatie ouder dan die in mijn XC60, maar ik heb 2x exact hetzelfde meegemaakt met mijn auto. De eerste keer bleek de temperatuurvoeler voor het roetfilter de boosdoener, de tweede keer was het die na het roetfilter. De tweede keer had ik zelf de diagnose al gesteld omdat ik met een Bluetooth obd2 dongle de waarden live kan uitlezen. Soms sprong de temperatuur spontaan (zelfs zonder draaiende motor) naar 1005°C...
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Vinnie1986
Starter

Dat zou best kunnen, mijn auto komt uit 2009.... :D De temperatuur voeler voor roetfilter is dus al vervangen, die gaf geen goede waarde aan, alleen die na het roetfilter geeft wel een goede waarde aan.
Alleen wat jij beschrijft, zou indd ook kunnen.
Wacht nu eerst donderdag even af.... kan namelijk aan zoveel dingen liggen. en zo maar luk raak dingen vervangen ben ik geen voorstander van.

Daarom zoek ik ook iemand die van dit soort kwalen echt kaas heeft gegeten... Maar diegene nog niet gevonden helaas.... :(

Maar ook bedankt voor het meedenken !!
Apox
2nd Gear member

Als je multimeter hebt, kan je de waardes meten en vergelijken met elkaar
Vinnie1986
Starter

Ola! Onder tussen weer paar maandjes verder... maar noodloop probleem is opgelost (Gelukkig!!) Was wel de MAP-sensor (40 euro....) Ondertussen vliegwiel en al ook laten vervangen...
Enige probleem nu is dat hij ineens merkbaar meer brandstof verbruikt, denk zelf dat het bij de tuning vandaan komt, jullie een idee??
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”