Geartronic 'mist' soms versnelling

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Beste medeforumleden,

De geartronic van mijn D5 (MY10) "mist" sinds kort soms een versnelling.
Dwz: de bak schakelt niet terug of op.
Vooral bij gasgeven is dat merkbaar: toerenteller schiet omhoog maar er gebeurt nagenoeg niets.
Handmatig kan ik ook niet schakelen, op dat moment.

De software is recentelijk gereset/geüpdate en tijdelijk was het probleem weg.
De geartronic is januari 2016 geflushed bij 156K km; nu staat er 215K km op de teller.

Het probleem treedt niet altijd op...

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Iets 'technisch' of iets softwarematigs?

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Dat kan van alles zijn. Eerst maar eens laten uitlezen kan geen kwaad.
Wel typisch dat met nieuwe software het probleem even weg is geweest..
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

waren de problemen er voor de flush ook al, en waar en met welke olie is dat gedaan?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Ben W schreef: Dat kan van alles zijn. Eerst maar eens laten uitlezen kan geen kwaad.
Wel typisch dat met nieuwe software het probleem even weg is geweest..
De auto is vorige week bij de dealer uitgelezen: Vida gaf enkele storingen van de geartronic (welke weet ik niet) en toen is besloten om de software te updaten.

Afgelopen weekend probleemloos gereden, maar nu is (lees: komt) het euvel terug.

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

edraket schreef: waren de problemen er voor de flush ook al, en waar en met welke olie is dat gedaan?
Nee, de problemen waren er tot voor kort niet.
Ik heb na de flush dus nog vele km's probleemloos gereden.

(De flush is destijds door de officiële Volvo-dealer gedaan, maar ik weet niet met welke olie.)

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou eerst de auto uitlezen op foutcodes. Als daar niks concreets uit komt de olie laten vervangen voor originele. Zou de dealer even vragen wie het gedaan heeft en wat erin is gegaan (vaak huren ze er iemand voor in, en die gebruiken meestal geen originele olie).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

edraket schreef: Ik zou eerst de auto uitlezen op foutcodes.
Dat is dus gedaan, en daarom is de software gereset/geüpdate.
edraket schreef: Als daar niks concreets uit komt de olie laten vervangen voor originele.
Die logica ontgaat me. Zoals gezegd heb ik van 159.923 tot 215.000 km zonder problemen gereden.
edraket schreef: Zou de dealer even vragen wie het gedaan heeft en wat erin is gegaan (vaak huren ze er iemand voor in, en die gebruiken meestal geen originele olie).
Mijn Volvo-dealer heeft daar zelf de apparatuur voor en heeft - volgens de factuur - het volgende gebruikt:
1161640 Transm olie 4LT
01004 Forte automaat
40117 Forte motorflus

NB: Ik schreef eerder dat in januari 2016 de geartronic is geflushed, maar het was al in augustus 2015.

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat zijn dus de originele Volvo onderdeelnummers. Ben bang dat er een solenoid vast zit, en er niks anders op zit dan naar de specialist te gaan. De dealer vervangt alleen de gehele bak. Laat je dus niet afschepen met vervangen van de gehele bak als dat niet echt nodig is. Het lijkt op een vast zittende solenoid.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

edraket schreef: Het lijkt op een vast zittende solenoid.
Eh... wat is een solenoid?
Met Google kwam ik - als niet-techneut - er niet echt achter...

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Een regelklep die oliestroom regelt..
Zijn er ook motorcodes uitgelezen. Een defecte luchtmassameter kan namelijk ook storingen geven die voelbaar zijn door "slecht" schakelen van de automaat.
Ik gebruik aanhalingstekens omdat de bak naar zijn gekregen parameters goed schakelt, maar omdat ze niet kloppen met de echte situatie het schakelmoment niet goed is.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Update

Na het resetten van de Geartronic kwam vrij snel het euvel weer terug. Daarnaast kwam er opeens een "ratel" onder de motorkap vandaan, die je niet wilt horen.

Op weg naar mijn werk had ik geen versnellingen meer (eigenlijk: meestal niet de juiste) zodat ik ben teruggekeerd en linea recta naar mijn Volvo-dealer ben gereden.
-- Het GELUID kwam van een stokkende poelie van de dynamo, dat was daar vrij snel duidelijk. --

Bij een proefrit met de monteur (ik op de bijrijdersstoel) bleek de bak normaal te schakelen...
Besloten is om de bak te resetten (2e keer) maar om daarnaast een "adaptie" uit te voeren.

Frappant detail: Toen de monteur me thuis bracht was de Geartronic weer helemaal ontregeld en heeft de monteur dus wél het euvel bemerkt.

Om een verhaal kort te maken:
Dynamo is vervangen, de automaat is opnieuw "ingeleerd" en ik heb al een paar honderd km's als vanouds kunnen rijden.
^_^

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Adapiewaarden zijn de leerwaarden van de computer. Door diverse (slijtage)factoren zal de automaatbak schakelmomenten aanpassen. Als er automaatolie ververst word is het raadzaam om deze waarden te resetten naar fabriekswaarden.
Zodat er snel naar actuele waardes geleerd kan worden. Doe je dat niet duurt het gewoon wat langer. Het kan voorkomen dat door onduidelijke omstandigheden iets mis is gegaan met de leerwaarden. Met resetten kun je dit probleem tackelen.
Moet eerlijk zeggen dat ik (en veel automonteurs) het moeilijk vinden om automaat storingen op te lossen mede omdat motorstoringen die niet motorisch voelbaar zijn maar wel in de automaat.
(moet eigenlijk vond zeggen want ik ben geen monteur meer. Maar met ruim 25 jaar ervaring mag ik vast nog wel meepraten)
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Update 2

Na honderden km's probleemloos te hebben gereden is het probleem weer terug >_<

Zoals gezegd ben ik niet technisch, maar zou de turbo hier ook nog iets mee te maken kunnen hebben?
Soms heb ik nl het gevoel dat die niet meewerkt, maar dat gevoel kan natuurlijk ook heel goed aan de onjuist werkende Geartronic liggen.

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Vorige week werd mijn vraag ook gepubliceerd in Autoweek.
Ook daar de tip om met een specialist voor automatische transmissies contact op te nemen.

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een specialist in de omgeving van Utrecht?

Andries.


En ja, natuurlijk is opeens de afgelopen dagen het euvel bijna verdwenen...
:-/

Bijdrage 3x aangepast: Onderwerp (Title) en typfouten.
Laatst gewijzigd door AJ V50 D5 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Autrans? UIt meen ik Lunteren.

Of TPR in Ter Aar. Raymond? Zeer bekend in het Volvo-clubcircuit.

Gery Slot uit Uden idem.
Laatst gewijzigd door Silver S70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Update 3
(en ik hoop de laatste)

Ik was al bijna een half jaar aan het kwakkelen met de Geartronic.
-- Overigens met de hele auto: tja, 220K km gehad en dan komen de (dure) mankementen zoals dynamo, airco, condensor, lekke remklauw (meteen nieuwe blokken [in januari net vervangen] en schijven)... --

De auto is tijdens bezoeken aan de Volvo-dealer verschillende malen aan Vida geweest en dan maar weer gereset.
De laatste keer bood geen soelaas, uiteindelijk kon ik 's morgens met moeite wegrijden, net of de turbo ook niet meer pakte. Over het schakelen van de automaat maar niet te spreken.

De monteur constateerde een foutmelding van de (eerste?) temperatuursensor van de katalysator en suggereerde dat die misschien zorgde voor storing van de ECM.
Uiteindelijk is deze sensor vorige week vervangen (wederom kostbare reparatie*, bij het demonteren brak de sensor af en moest het restant uitgeboord worden).

* Volvo-dealer Henk Scholten Culemborg zorgde netjes voor een gloednieuwe V60 als leenauto en heeft niet alle uren gerekend: chapeau!

Ik heb inmiddels een paar honderd km met mijn auto gereden: ik heb mijn dikke D5 terug!

Weliswaar nog enige twijfel of DAT het nu was, maar dat zal de tijd leren.

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik snap de hele link nog steeds niet tussen een slippende bak en een kapotte temp sensor en dynamo.......


Maar iniedergeval fijn dat het opgelost is!
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

Poika schreef: Ik snap de hele link nog steeds niet tussen een slippende bak en een kapotte temp sensor en dynamo.......
Het was ook niet echt een 'slippende' bak, maar een ontregelde.
In eerste instantie was de verwachting dat door vervanging van de dynamo het euvel opgelost zou zijn. Niet dus.

Uiteindelijk bleek een kapotte temperatuursensor verkeerde waardes aan de ECM te geven, waardoor de Geartronic en later de turbo verkeerde aansturing kregen en dus niet op de juiste wijze werkten.

Goed, ik vond dat - als leek - ook wat vreemd, maar ben idd ook blij dat het probleem is opgelost.
(Dat hóóp ik tenminste 8-) , al heb ik sinds vorige week ettelijke honderden km's probleemloos afgelegd.)

Andries.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik heb dat ook wel eens meegemaakt met een Peugeot 306 met 1.6 benzine en AL4 automaat.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”