Ga mijn XC90T8 toch maar inruilen.

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
thavipah
3rd Gear member

Tqam, ik heb sinds een maand een Q7 E-Tron. Na 40.000 km, veel te veel garantie ellende en gedoe met de dealer over een onterechte factuur (achterbanden vervangen terwijl het probleem aandrijfassen was) stond ik eigenlijk op het punt om 2.000 euro bij een belgische dealer neer te leggen om de garantie op de XC90 te verlengen. Ik ben gaan plussen en minnen, heb voor de tweede keer met een Q7 E-tron gereden en kwam tot de conclusie dat de Audi een betere keuze zou zijn (ook omdat ik daar gelijk 5 jaar fabrieksgarantie bij heb gekregen).

Inmiddels heb ik 4.000 km met de Audi gereden. Het is een erg fijne auto. De elektrische range is 15km verder dan de Volvo waardoor ik in Nederland voor mijn gebruik bijna alles elektrisch kan rijden. Op lange ritten door Europa zorgt de dieselmotor in combinatie met mijn rijstijl (rond de 180km/u in Duitsland richting Italië) ervoor dat ik pas na 750km hoef te tanken. Verder heb ik nog geen enkel probleem gehad met de auto, gezien mijn ervaring met de Volvo is het even wennen dat ik niet meer zo vaak bij de dealer kom :). Mijn Volvo dealer had 1,5 maand geleden nog een wachttijd van 5(!!!) weken voor de werkplaats. Geen goed teken als je het mij vraagt.

Ik blijf de Volvo qua exterieur en interieur de mooiere auto vinden. Al ben ik inmiddels wel gewend aan het wat bonkige stationwagon uiterlijk van de Q7 (die wellicht wat tijdlozer is over een paar jaar). Daarbij is het jammer dat ik nu veel meer bijtelling betaal (15% over een hogere nieuwwaarde). Maar de degelijkheid, het rijgedrag, de veel grotere elektrische en brandstof range maken dat allemaal goed. Ik heb de Volvo nog geen dag gemist.
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autozoeker
5th Gear member

viel de afschrijving nog mee? je my16 met 7% brengt nog wel wat op toch?
BendW
5th Gear member

Echt jammer dat volvo zo zit te knoeien...audi is echt wel top kwaliteit,ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee...
RJ_XC90
1st Gear member

@TQAM: jammer om te horen dat je Volvo gaat verlaten, maar kan er ergens wel inkomen.
Zelf hebben we tot nu toe enkel software problemen gehad met de XC90 en mijn vrouw is één keer op onze oprit getakeld daar de wagen helemaal niets meer deed (daarna veel leuke opmerkingen gehad van buren en mensen uit de straat: goh, deed ie het niet meer ;-)).
Voor de rest geweldige wagen en mijn vrouw is er erg content mee. Ook verbruik is enorm laag (laatste keer heeft ze 1,6 liter / 100 km gehaald en bijna 2.000 km gereden met een tank). Heb intussen wel zonnepanelen moeten bijleggen ;-)
Heb destijds ook naar de Q7 gekeken, daar ik zelf al aan de derde A6 toe ben, maar ik vind de Q7 zo lelijk, vooral exterieur. Moet wel zeggen dat de kwaliteit van Audi toch nog net iets boven Volvo staat. Bij Audi is het toch allemaal nog net iets beter afgewerkt, maar het verschil is door de jaren wel kleiner geworden. Het grote voordeel van de Q7 is toch wel het bereik, nadeel is dan weer de prijs, welke nog hoger oploopt dan bij Volvo.
De Tesla is natuurlijk weer een totaal andere klasse en lastig te vergelijken met de XC90 en Q7.
Wens je er in ieder geval veel plezier mee!
2017 Volvo XC90 T8 Twin Engine 4WD - Magic Blue Mettalic
pearlwhite
1st Gear member

Ga proberen hetzelfde te doen, Volvo heeft 1 maand van mij om de auto trillingvrij te maken!
thavipah
3rd Gear member

Autozoeker schreef: viel de afschrijving nog mee? je my16 met 7% brengt nog wel wat op toch?
Viel reuze mee. Ik heb hem bij een handelaar ingeleverd. Die wilde er natuurlijk ook wel goed op verdienen en ik had geen zin aan mensen aan de deur. Uiteindelijk iets van 15% afgeschreven in 18 maanden en 40.000 km. Op een auto die bijna alle opties had valt dat me reuze mee. De 7% bijtelling was natuurlijk de reden van de lage afschrijving en ook de reden dat ik het nu gedaan heb. De auto leverde nu nog vet geld op. En met weinig bijleggen kon ik overstappen naar een Q7.
thavipah
3rd Gear member

Nadeel van de Q7 is overigens wel dat er geen leuk forum is. Dat is wel een minpunt :)
Fredhead
Geartronic member

Daarvoor kan je hier nog blijven :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Conradi
3rd Gear member

Je blijft natuurlijk welkom ;-)
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
RoaldH
6th Gear member

Precies. Het bmw forum is ook niet zo gezellig.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

RoaldH schreef: Precies. Het bmw forum is ook niet zo gezellig.
Daar weet ik alles van ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
v60pih
4th Gear member

Tesla.... al gauw 2 maanden wachten op onderdelen.
Rij zelf een x5 hybride en ben daar erg tevreden over. Ook qua afwerking (is wel een individual)

Zit niet op een nl forum maar op bimmerpost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
drive_a_legend
3rd Gear member

Ik vind het scherm in het midden bij zowel audi, mercedes en bmw er gewoon achteraf opgeplakt ipv echt geintegreerd zoals bij tesla, en ook de nieuwe volvo's.
thavipah
3rd Gear member

drive_a_legend schreef: Ik vind het scherm in het midden bij zowel audi, mercedes en bmw er gewoon achteraf opgeplakt ipv echt geintegreerd zoals bij tesla, en ook de nieuwe volvo's.
Ik had die mening ook. Zeker bij de Q7 ziet het er echt een beetje knullig uit hoe het scherm uit het dashboard piept aan de bovenzijde. Toen ik de XC90 bestelde keek ik echt uit naar het touchscreen. Qua uiterlijk is dat ook echt de mooiste oplossing. Lekker weinig knoppen en minimalistisch.
Echter, qua gebruiksgemak is het in een auto gewoon minder handig. Als de weg niet als een biljartlaken is, is het moeilijk om het scherm goed te bedienen. Daarbij moet je toch echt je ogen op het scherm houden onder het rijden als je wat wilt aantikken of instellen. Dan is een I-Drive of MMI knop zeker niet sjiek, maar qua gebruik onder het rijden wel veel prettiger en veiliger.
Daarbij zit er bij de Audi gewoon een knop op het dashboard voor het automatisch inparkeren. Doordat het een knop is gebruik ik het veel vaker dan in de Volvo. Daar moest ik eerst swipen, dan het icoontje zoeken en tegen de tijd dat de auto ging parkeren had ik hem zelf al in het vak gedraaid. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat Sensus op het hoofdscherm (onderin) shortcuts nodig had, voor de opties die je zelf graag vaak gebruikt.

Waar de Volvo beter is:
De XC90 heeft in tegenstelling tot de Audi echt veel meer bergruimte. Meer vakjes, bakjes en plekken waar je je spullen kwijt kunt. De bagageruimte achterin is daarbij dieper en ondanks de derde zitrij is er onder de vloer ook nog ruimte (waar de laadkabel ligt). Bij de Audi liggen de accu's op de plek waar normaal de derde zitrij is. Gevolg is dat er een gigantische tas in de achterbak ligt met kabels en verloopstukken (Audi levert wel standaard een 220v lader/adapter mee waarbij je de kabel kan vervangen voor een 380v campingstekker).
In de Audi heb ik het B&O audio systeem. De speakers die omhoog komen uit het dashboard zijn heel mooi maar voor een systeem dat 2,5 keer zo duur is als het Bowers & Wilkins systeem in de Volvo is het wel een beetje jammer dat de XC90 gewoon een mooiere (meer gebalanceerde) klank heeft.
De charge optie in de Volvo heeft de Audi niet. Dus als je accu leeg is, kan je hem niet met de dieselmotor bijladen. Ik gebruikte charge niet super vaak in de Volvo maar die keren dat ik een stedelijk gebied in ging laadde ik de auto bij een lege accu wel op de snelweg een beetje bij zodat ik in de stad meer elektrisch kon rijden.

Ik hoop echt dat Volvo de kwaliteitsproblemen onder controle krijgt. Ze bouwen zeer mooie auto's en dan is het gewoonweg jammer als er klanten weglopen omdat ze klaar zijn met garagebezoeken.
Willy.VdW
4th Gear member

thavipah schreef: De charge optie in de Volvo heeft de Audi niet. Dus als je accu leeg is, kan je hem niet met de dieselmotor bijladen. Ik gebruikte charge niet super vaak in de Volvo maar die keren dat ik een stedelijk gebied in ging laadde ik de auto bij een lege accu wel op de snelweg een beetje bij zodat ik in de stad meer elektrisch kon rijden.
Waarbij je wel de vraag kan stellen wat het nut is om via de diesel/benzinemotor de accu's te laden,
een deftig rendement zal dat wellicht niet hebben, het zou best wel eens een dure manier van laden
kunnen zijn. Het komt me voor dat E-rijders vaak op een nogal eenzijdige manier naar het verbruik zien,
zo lees ik geregeld berichten waarin van een fantastisch laag verbruik gewag gemaakt wordt.
Het gaat dan echter enkel over het verbruik van de fossiele brandstof.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Conradi
3rd Gear member

Mooie auto v60pih :-)

Heb BMW gereden, goede ervaringen mee. Vind de X5 alleen - da's persoonlijk - over de top.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
v60pih
4th Gear member

Ja het is allemaal een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk. Ben zelf, zoals hierboven ook beschreven, niet weg van een ingenouwd t-screen. Ten eerste omdat het lastig te bedienen is tijdens het rijden en ten tweede omdat het de middenconsole zo groot maakt (scherm domineert de rest ipv andersom).
In de BMW zitten 8 voorkeurknoppen die je vrij kunt toewijzen aan een functie en dat is echt ideaal moet ik zeggen.
Conradi
3rd Gear member

Ja die voorkeursknoppen is ècht een gemis bij Volvo.
Hoevaak zit ik niet de swipen om de e-traction te locken of de cruise control op standaard te zetten? Gelukkig kun je scherm wel zelf indelen, want die symbolen staan merkwaardigerwijs onderaan.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Harryeast
2nd Gear member

Als tevens BMW rijder naast mijn XC90 moet ik zeggen dat de voorkeursknoppen handig zijn, al moet ik daar wel bij opmerken dat je met de spraakbediening in de Volvo ook alles kan bedienen (vergt een beetje oefening). Tevens heb ik onlangs de X5 plug in van iemand gereden (500 km) en moet zeggen dat ik (ondanks mijn grote BMW hart) maar 1 reden kon verzinnen waarin de bmw beter was, de grote benzine tank. Verder echt geen enkel punt waarop ik de X5 beter vond (wat mij ook niet verbaasd want de X5 is een auto die al een jaar of 5 meegaat in deze versie, dus mag je eigenlijk ook niet vergelijken).
v60pih
4th Gear member

Ok. ik dacht dat de laatste X5 (F15) nog geen 2 jaar op de markt was. Verder is een stuk(je) rijden iets beperkter dan bezitten en gebruiken. Om bij dit topic te blijven, als ik elke week bij de dealer zou staan met vage en irritante klachten had ik in exact dezelfde modus gezeten als de topic starter. Ongeacht het merk.
Bij het kleine beetje vergelijk dat ik heb met de XC90 is dat de X5 toch wel wat strakker stuurt (ik heb de M uitvoering met dynamisch onderstel) en wat vaster op de weg ligt.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”