drive_a_legend schreef:
Ik vind het scherm in het midden bij zowel audi, mercedes en bmw er gewoon achteraf opgeplakt ipv echt geintegreerd zoals bij tesla, en ook de nieuwe volvo's.
Ik had die mening ook. Zeker bij de Q7 ziet het er echt een beetje knullig uit hoe het scherm uit het dashboard piept aan de bovenzijde. Toen ik de XC90 bestelde keek ik echt uit naar het touchscreen. Qua uiterlijk is dat ook echt de mooiste oplossing. Lekker weinig knoppen en minimalistisch.
Echter, qua gebruiksgemak is het in een auto gewoon minder handig. Als de weg niet als een biljartlaken is, is het moeilijk om het scherm goed te bedienen. Daarbij moet je toch echt je ogen op het scherm houden onder het rijden als je wat wilt aantikken of instellen. Dan is een I-Drive of MMI knop zeker niet sjiek, maar qua gebruik onder het rijden wel veel prettiger en veiliger.
Daarbij zit er bij de Audi gewoon een knop op het dashboard voor het automatisch inparkeren. Doordat het een knop is gebruik ik het veel vaker dan in de Volvo. Daar moest ik eerst swipen, dan het icoontje zoeken en tegen de tijd dat de auto ging parkeren had ik hem zelf al in het vak gedraaid. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat Sensus op het hoofdscherm (onderin) shortcuts nodig had, voor de opties die je zelf graag vaak gebruikt.
Waar de Volvo beter is:
De XC90 heeft in tegenstelling tot de Audi echt veel meer bergruimte. Meer vakjes, bakjes en plekken waar je je spullen kwijt kunt. De bagageruimte achterin is daarbij dieper en ondanks de derde zitrij is er onder de vloer ook nog ruimte (waar de laadkabel ligt). Bij de Audi liggen de accu's op de plek waar normaal de derde zitrij is. Gevolg is dat er een gigantische tas in de achterbak ligt met kabels en verloopstukken (Audi levert wel standaard een 220v lader/adapter mee waarbij je de kabel kan vervangen voor een 380v campingstekker).
In de Audi heb ik het B&O audio systeem. De speakers die omhoog komen uit het dashboard zijn heel mooi maar voor een systeem dat 2,5 keer zo duur is als het Bowers & Wilkins systeem in de Volvo is het wel een beetje jammer dat de XC90 gewoon een mooiere (meer gebalanceerde) klank heeft.
De charge optie in de Volvo heeft de Audi niet. Dus als je accu leeg is, kan je hem niet met de dieselmotor bijladen. Ik gebruikte charge niet super vaak in de Volvo maar die keren dat ik een stedelijk gebied in ging laadde ik de auto bij een lege accu wel op de snelweg een beetje bij zodat ik in de stad meer elektrisch kon rijden.
Ik hoop echt dat Volvo de kwaliteitsproblemen onder controle krijgt. Ze bouwen zeer mooie auto's en dan is het gewoonweg jammer als er klanten weglopen omdat ze klaar zijn met garagebezoeken.