te="Willy.VdW"]
Is het bij de afweging over duurzaamheid ook niet van belang hoe er met een auto wordt omgesprongen?
Vroeger werd een auto als een juweel behandeld werd terwijl ik nu, schijnbaar vooral dieselrijders
(hoofdzakelijk met een firmawagen?) zie die er danig de pees op leggen, ook met een koude motor.
Je krijgt alles kapot als je wil...Als ik over duurzaamheid spreek,dan bedoel ik bij normaal gebruik...Als je niet normaal kan omgaan met dingen waarvoor ze bedoeld zijn dan draai je alles naar de haaien en dan bedoel ik ook alles niet enkel auto's...
problemen XC90 -2016
-
- 4th Gear member
Dat begrijp ik.BendW schreef: Als ik over duurzaamheid spreek,dan bedoel ik bij normaal gebruik...
Het punt dat ik wou maken is dat moderne motoren wellicht veel meer afzien waardoor
het plaatje van hub duurzaamheid negatief beïnvloedt kan worden tov oudere motoren.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 5th Gear member
Dat is ook zo,volledig met eensWilly.VdW schreef:Dat begrijp ik.BendW schreef: Als ik over duurzaamheid spreek,dan bedoel ik bij normaal gebruik...
Het punt dat ik wou maken is dat moderne motoren wellicht veel meer afzien waardoor
het plaatje van hub duurzaamheid negatief beïnvloedt kan worden tov oudere motoren.
- Conradi
- 3rd Gear member
Je punt is erg begrijpelijk, want het lijkt zo logisch. Hoe kun je immers nu hoge vermogens uit kleinere motoren halen?Willy.VdW schreef: Het punt dat ik wou maken is dat moderne motoren wellicht veel meer afzien waardoor
Toch kan dat heel goed. Belangrijk om te beseffen is dat motoren, en materiaalontwikkeling, niet stilstaat. De 4 cylinder motor in de XC90 kun je niet zomaar vergelijken met de Skövde 4-cylinder die ooit in de S40/V40 lag. Thermisch is bijvoorbeeld de motor heel anders opgezet. Turbo's - vroeger een bekend gevoelig punt bij benzinemoten- worden veel beter gekoeld en gesmeerd, en worden aangestuurd met een elektrische oliepomp. Zodoende is bijvoorbeeld de smering ook geborgd als je de motor uitzet. De elektronische besturing wordt steeds beter. Ik kan wel even doorgaan.
Het gevolg is wèl, dat motoren complexer worden. Maar - om dat eens om te draaien - de lelijke eend van Citroën is zo ongeveer de eenvoudigste techniek die ik ken, maar verre van betrouwbaar

Overigens - los van de hele 8/6/5/4/-cylinder discussie, hebben de compactere motoren in de XC90 nog een groot voordeel; er is eindelijk meer ruimte voor de wielophanging. De traditionele McPhersons, zij vervangen door double-wishbones, luchtvering is mogelijk en de draaicirkel is enorm afgenomen. Ook dat merk ik elke dag

2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 4th Gear member
Mijn punt is niet dat het niet kan om hogere vermogens uit kleinere motoren te halen, ik ben ervan overtuigd dat
dit dankzij de huidige technologie op alle vlakken die met motorenbouw te maken hebben best mogelijk is.
Ik wou enkel stellen dat de duurzaamheid van de huidige motoren door de aard van het gebruik ervan mogelijk
negatief overkomt tov de motoren van yesteryear omdat daar veel omzichtiger mee werd omgesprongen.
dit dankzij de huidige technologie op alle vlakken die met motorenbouw te maken hebben best mogelijk is.
Ik wou enkel stellen dat de duurzaamheid van de huidige motoren door de aard van het gebruik ervan mogelijk
negatief overkomt tov de motoren van yesteryear omdat daar veel omzichtiger mee werd omgesprongen.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Conradi
- 3rd Gear member
Ook die wereld staat niet stil 
Als je naar bijvoorbeeld de merken top-10 in Nederland kijkt, zie je dat ‘dure’ merken als Audi en BMW hoog genoteerd staan. Het grootste deel van die auto’s zijn geleased of zijn van bedrijven. Niet alleen hier, in allerlei vormen en varianten zie je dat overal.
Audi en BMW weten dat ook en zijn al lang bezig om van ‘cost-of-ownership’ op te schuiven naar ‘cost-of-usage’. De meeste rijders kopen immers niet meer. Daar zit een heel wereld achter, omdat de aanschafprijs niet - alleen meer - doorslaggevend is, maar vooral onderhoud en afschrijving.
Terug naar jouw opmerking: wat bij BMW ooit begon als de service interval-indicator is voortaan een hele logging hoe de auto gebruikt wordt. Onderhoud wordt daar op afgestemd en auto’s die dus ‘slecht’ bereden worden komen eerder in de werkplaats en gaat ‘r een seintje naar de leasemij.

Als je naar bijvoorbeeld de merken top-10 in Nederland kijkt, zie je dat ‘dure’ merken als Audi en BMW hoog genoteerd staan. Het grootste deel van die auto’s zijn geleased of zijn van bedrijven. Niet alleen hier, in allerlei vormen en varianten zie je dat overal.
Audi en BMW weten dat ook en zijn al lang bezig om van ‘cost-of-ownership’ op te schuiven naar ‘cost-of-usage’. De meeste rijders kopen immers niet meer. Daar zit een heel wereld achter, omdat de aanschafprijs niet - alleen meer - doorslaggevend is, maar vooral onderhoud en afschrijving.
Terug naar jouw opmerking: wat bij BMW ooit begon als de service interval-indicator is voortaan een hele logging hoe de auto gebruikt wordt. Onderhoud wordt daar op afgestemd en auto’s die dus ‘slecht’ bereden worden komen eerder in de werkplaats en gaat ‘r een seintje naar de leasemij.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat klinkt allemaal prima maar een paar jaar oude Audi of BMW blijft niet te huur en komt in een circuit terecht waar iemand hem als gebruikte auto dient te gaan kopen, ergo ALLE ooit nieuwe auto's gaan op die manier hun weg in een later leven. vinden
Volvo for life
-
- 1st Gear member
het houdt niet op(((((
vandaag reed ik naar mijn werk, opeens een schildpad ......eerst geel daarna rood....beperkt vermogen en ik kon niet harder dan 75km/uur rijden
de auto staat weer bij de garage......voor de 3de keer
ik heb besloten om de auto te gaan verkopen....
vandaag reed ik naar mijn werk, opeens een schildpad ......eerst geel daarna rood....beperkt vermogen en ik kon niet harder dan 75km/uur rijden
-
- 4th Gear member
Echt balen dat je zoveel pech met de XC90 hebt! Ik heb dit topic aan de zijkant gevolgd, en na al jouw klachten zou ik waarschijnlijk ook de auto willen verkopen. 'Waarschijnlijk', omdat ieder mens hier anders mee om gaat.ArtXC90 schreef: het houdt niet op(((((
Ik hoop van harte dat je bij een ander merk minder problemen hebt.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
-
- 1st Gear member
eergisteren kreeg ik een tel van de dealer: de auto is klaar....
nog geen 5min later melding: voorruitsensor is afgedekt?????? melding bleef op en neer gaan
het viel me op dat de auto volledig opgeladen tot 29km was.....
weer een mail terug naar de dealer:
-door de update was nu het bereik tot 29km
-melding voorruitsensor kenden ze nog niet
-ik krijg weer een nieuwe lerenbekleding voor mijn stoel
-hoes van mijn sleutel wordt weer vervangen
nog geen 5min later melding: voorruitsensor is afgedekt?????? melding bleef op en neer gaan
- Mavi57
- 1st Gear member
Die 29 km km (30 soms 31 in Hybrid - 34 à 35 in Pure) heb ik ook sinds de grote upgrade naar Sensus 2.0.ArtXC90 schreef: eergisteren kreeg ik een tel van de dealer: de auto is klaar....
De "real life" range blijft echter dezelfde. +/- 25 à 27 km.

-
- 5th Gear member
http://forums.swedespeed.com/#/topics/237266?page=1
voor ruitsenser gedoe. opnieuw calibreren oid.
voor ruitsenser gedoe. opnieuw calibreren oid.
- diesel01
- Geartronic member
Geweldig avatar!Mavi57 schreef:Die 29 km km (30 soms 31 in Hybrid - 34 à 35 in Pure) heb ik ook sinds de grote upgrade naar Sensus 2.0.ArtXC90 schreef: eergisteren kreeg ik een tel van de dealer: de auto is klaar....
De "real life" range blijft echter dezelfde. +/- 25 à 27 km.![]()
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
dat van die voorruit sensor afgedekt is bug icm sensus 2.0 en my16. is software patch voor uit.ArtXC90 schreef: eergisteren kreeg ik een tel van de dealer: de auto is klaar....
-
- 4th Gear member
Hihi... leuk gebracht/geprobeerd... maar wie zit er nu te wachten op: Nr 1. problemen auto 

- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Da's toch een 'niet goedkoop geintje',HansEindhovenV70 schreef: Hihi... leuk gebracht/geprobeerd... maar wie zit er nu te wachten op: Nr 1. problemen auto![]()
Maar kan het mij wel voorstellen, op gegeven moment ben je er klaar mee.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
-
- 4th Gear member
Volvo moet zo'n auto eigenlijk uit de handel halen.... geen reclame..