Vorige week in Frankrijk in een (veel te krappe) parkeergarage mijn voorband kapot gereden op een uit stekend kapot stuk stoeprand. Kon nog net boven komen en auto stil zetten op groenstrook en dan begint de ellende zonder reservewiel.
s-avonds om 22.00u de ANWB alarmcentrale gebeld en daar zeiden ze al "het is Frankrijk meneer dus het kan wel eens wachten worden". Ofwel om 2.00u opgehaald door takelwagen. Daarna discussie over waar heen met de auto want het was inmiddels zaterdagmorgen en dan is niemand voornemens om te gaan werken en de Volvo dealer in Tours is wel open maar doet geen reparaties. Het kwam er op neer dat ik de dinsdag daarop pas geholpen kon worden en dat is geen goed begin van de vakantie!
Zaterdag de hele dag met de Alarmcentrale aan de lijn en die deden hun best maar er was nergens een 275-45-20 band op voorraad! Daarnaast vertelde men mij dat er bij deze XC90 alleen 4 nieuwe banden gemonteerd mochten worden en niet slechts 1 of 2!! Er mag volgens Volvo geen milimeter verschil ziten in de diameter van de 4 banden!
Heeft te maken met de aandrijflijn van de auto?.
Dat vertellen ze er niet bij als je deze auto koopt maar het lijkt een broodje AAP verhaal...
Op mijn protest dat mijn banden pas 8.000km. gelopen hadden en hoe ik dan in het vervolg 4 reservebanden in mijn auto moest meenemen kon men alleen vertellen dat het toch echt zo is.
Onder protest heb ik ingestemd hiermee en met de lieve som van € 460,- per band (via internet kosten ze de helft).
Omdat de auto dinsdag pas klaar was kreeg ik een huurauto aangeboden en heb mijn week Fr. afgemaakt.
Gisteren de XC opgehaald met Michelins terwijl er Goodyears waren afgesproken! Ook is het balanceren niet goed gedaan want het stuur trilt als een rietje.
Ik houd er echter een naar gevoel aan over en bij deze aan jullie de waarschuwing om uit te kijken; het is waarschijnlijk geen oplichting maar riekt er naar. Zowel de ANWB als ook Volvo hebben dezelfde uitleg (ANWB is zelfde alarmcentrale als Volvo).
Ik had achteraf de auto gewoon naar NL moeten laten brengen want als ze je niet binnen 48u kunnen helpen heb je daar recht op.
Dat had ergenis gescheelt en een hoop geld en dan had ik ook de banden van mijn keuze gekregen.
Geen reserveband is dure grap!
-
- 4th Gear member
Volgens mij ben je flink gerold mbt tot die 4 banden! Het verschil tussen de diameters
van de verschillende banden mag inderdaad een bepaald maximum (best?) niet overschrijden,
zeker niet op dezelfde "as", maar uw opmerking ivm de gereden afstand was wellicht correct.
In een poging om een dergelijk scenario te vermijden heb ik voor een reservewiel gekozen
en heb ik ook een reparatieset bij, ttz een herstelset en een luchtcompressor.
van de verschillende banden mag inderdaad een bepaald maximum (best?) niet overschrijden,
zeker niet op dezelfde "as", maar uw opmerking ivm de gereden afstand was wellicht correct.
In een poging om een dergelijk scenario te vermijden heb ik voor een reservewiel gekozen
en heb ik ook een reparatieset bij, ttz een herstelset en een luchtcompressor.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 4th Gear member
Het trillen zal zeer waarschijnlijk NIET aan het uitlijnen liggen maar... je hebt een band kapot gereden waarbij waarschijnljk ook de vooras een tik gehad heeft. De auto zal waarschijnlijk opnieuw uitgelijnd moeten worden en wellicht ook wat vervangen moeten worden De XC90 is een auto die heel erg gevoelig is voor trillingen... er zijn er al diverse naar importeur terug geweest zonder dat de oorzaak duidelijk is en het opgelost is.
- Conradi
- 3rd Gear member
Ten eerste is dit idd een ramp-scenario, Vrijdag 's-avonds om 22:00 in Frankrijk. Uit ervaring kan ik er aan toevoegen dat je blij mag zijn dat het nog geen Augustus is 
Overigens ben ik ook al eens in Tours geëindigd, en toen super door die dealer geholpen.
Toch zou ik dit navragen bij de dealer, want het lijkt me erg stug. Als je dat doortrekt zou Willy - met z'n volwaardige reserveband - ook gewoon drie extra banden moeten vervangen. Hoe denk je dat een leasemij reageert op zo'n verhaal?
Wat ik me wél kan voorstellen - is dat ze jouw band niet hadden - officieel moet je minimaal dezelfde banden op één as hebben. Uit mijn ervaring weet ik dat een QuatQuat (Frans voor SUV) weinig voorkomen en dus ook dit soort bandenmaten.
@Willy, heb jij een T8 of een D5? Ben benieuwd waar je de band laat?

Overigens ben ik ook al eens in Tours geëindigd, en toen super door die dealer geholpen.
Toch zou ik dit navragen bij de dealer, want het lijkt me erg stug. Als je dat doortrekt zou Willy - met z'n volwaardige reserveband - ook gewoon drie extra banden moeten vervangen. Hoe denk je dat een leasemij reageert op zo'n verhaal?
Wat ik me wél kan voorstellen - is dat ze jouw band niet hadden - officieel moet je minimaal dezelfde banden op één as hebben. Uit mijn ervaring weet ik dat een QuatQuat (Frans voor SUV) weinig voorkomen en dus ook dit soort bandenmaten.
@Willy, heb jij een T8 of een D5? Ben benieuwd waar je de band laat?
Laatst gewijzigd door Conradi op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- thavipah
- 3rd Gear member
Het is aan te raden om 4 banden van hetzelfde merk te hebben. Als dat niet lukt dan is het slim om banden van het zelfde merk op dezelfde as te hebben. Qua weggedrag is dat niet geweldig maar je kan dan in ieder geval wel verder rijden. In dit geval hebben ze je inderdaad 4 banden aangesmeerd terwijl 2 voldoende was geweest. Daarbij vraag ik me af hoe een alarmcentrale voor jou kan bepalen wat jij moet kopen? Als zij de rekening dan ook betalen dan is het goed. Zo niet, dan zou ik toch maximaal 2 banden als vervanging geaccepteerd hebben.
-
- 6th Gear member
Ik had er 1 band onder laten zetten, als we weer thuis zijn mag de rest.thavipah schreef: Daarbij vraag ik me af hoe een alarmcentrale voor jou kan bepalen wat jij moet kopen? Als zij de rekening dan ook betalen dan is het goed. Zo niet, dan zou ik toch maximaal 2 banden als vervanging geaccepteerd hebben.
-
- 4th Gear member
Geen van beiden, ik heb een T5 met eveneens 5 zitplaatsen, maar met slechts 4 cylindersConradi schreef: @Willy, heb jij een T8 of een D5? Ben benieuwd waar je de band laat?

Het reservewiel past achterin onder de vloer in de kofferruimte, het zit samen met
de krik, sleepoog en wieldopsleutel in een houder uit piepschuim (die gelukkig niet piept).
http://st.motortrend.com/uploads/sites/ ... torage.jpg
http://www.flyvolvo.com/S60_Spare_Under ... _Floor.jpg
Het heeft me, als ik me niet vergis, 110€ opleg gekost. Opleg, want je krijgt dan geen
herstelset voor lekke banden, waarvan het nut trouwens beperkt is tot een klein gaatje.
Daarom heb ik zelf een herstelsetje en compressor bij dat ik al had voor mijn motorfiets.
Het klinkt misschien allemaal een beetje als een broeksriem en bretels tegelijk, maar ik
hoop om zo minder snel overgeleverd te worden aan de willekeur van anderen.
Jammer genoeg bewijst het verhaal dit verhaal dat die willekeur wel degelijk bestaat!
-
- 4th Gear member
Voor de APK moeten hetzelfde type band op 1 as zitten dus niet alleen het merk hetzelfde.thavipah schreef: Het is aan te raden om 4 banden van hetzelfde merk te hebben. Als dat niet lukt dan is het slim om banden van het zelfde merk op dezelfde as te hebben. Qua weggedrag is dat niet geweldig maar je kan dan in ieder geval wel verder rijden. In dit geval hebben ze je inderdaad 4 banden aangesmeerd terwijl 2 voldoende was geweest. Daarbij vraag ik me af hoe een alarmcentrale voor jou kan bepalen wat jij moet kopen? Als zij de rekening dan ook betalen dan is het goed. Zo niet, dan zou ik toch maximaal 2 banden als vervanging geaccepteerd hebben.
Alle 4 de banden vervangen is te zot voor woorden. Ik had een 2004 XC70 en daar werd het ook al aangegeven. Ivm de aandrijflijn.
- Conradi
- 3rd Gear member
Thanks! In de T8 is er simpelweg geen plek voor een volwaardige band, zelfs niet voor thuiskomer...Willy.VdW schreef: Geen van beiden, ik heb een T5 met eveneens 5 zitplaatsen, maar met slechts 4 cylinders![]()
Het reservewiel past achterin onder de vloer in de kofferruimte, het zit samen met
de krik, sleepoog en wieldopsleutel in een houder uit piepschuim (die gelukkig niet piept).
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 2nd Gear member
Ik lees dat je de ANWB alarmcentrale hebt gebeld, waarom niet Volvo Assistance? Mij werd overigens door de Volvo dealer aangeraden om het Premium pakket af te sluiten bij Volvo assistance als je naar het buitenland gaat. Zie Volvocard.nl > Premium pakket. Kost €40,- per jaar.
- ARTIM98
- 2nd Gear member
Ik heb vier nieuwe banden gekocht (Pirelli Scorpions) voor (vergeleken jouw 460) "maar" 300 per stuk.
Een voorband had schade, maar er werd mij ook verteld dat ik ze beter alle vier kon wisselen ivm de aandrijflijn (niet door Volvo maar door een kleine Porsche garage waar ik klein onderhoud laat doen, lijkt me dat, ze weten waar ze het overhebben).
En als je op vakantie bent, maak je echt niet meer dan 3/4000 km, dan kan je toch best effe een band hebben die verschilt met de andere tot dat je weer thuis bent, als je normaal en rustig optrekt kan dat toch geen kwaad.
BTW, ik heb nog drie banden liggen met allemaal nog 2mm over voordat ze de 1,6mm aantikken, als iemand zo iets ooit weer overkomt, kan ik misschien best helpen.
Een voorband had schade, maar er werd mij ook verteld dat ik ze beter alle vier kon wisselen ivm de aandrijflijn (niet door Volvo maar door een kleine Porsche garage waar ik klein onderhoud laat doen, lijkt me dat, ze weten waar ze het overhebben).
En als je op vakantie bent, maak je echt niet meer dan 3/4000 km, dan kan je toch best effe een band hebben die verschilt met de andere tot dat je weer thuis bent, als je normaal en rustig optrekt kan dat toch geen kwaad.
BTW, ik heb nog drie banden liggen met allemaal nog 2mm over voordat ze de 1,6mm aantikken, als iemand zo iets ooit weer overkomt, kan ik misschien best helpen.
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
- mijnvolvoenik
- 2nd Gear member
Nare zaak , en zeker met een jonge auto .
Vroeger ..... , als je een reservewiel had , was dat meestal een gewone stalen velg , echter qua maat en band , identiek aan de 4 , die onder je auto lagen .
Sommigen hadden toen al wat duurdere velgen onder de auto , en eenzelfde als 5e in de kofferbak .
Toen kwam de tijd met een ruimtebesparend reservewiel , met beperkingen van snelheid en het uiterlijk van een brommer-wiel .
Nu is het vaker zo , dat er standaard een soort van eerste hulp set in je auto ligt om 1 van je 4 banden mond op mond te kunnen geven in geval van nood .
Als optie kun je dan aanvinken dat je toch een volwaardig reservewiel wilt , in de ruimtebesparende uitvoering .
Het heeft natuurlijk allemaal met extra gewicht of soms gewoon de vormgeving van de kofferbak te maken zodat men het maximale eruit kan halen en dus weer wat meer liters volume ter beschikking heeft .
Persoonlijk ben ik blij dat er in mijn S60 een uitsparing ligt die de mogelijk biedt om een wiel te plaatsen , en inmiddels heb ik een complete set (inclusief identieke 5e) onder de auto en die 5e ligt nu in de kofferbak.Dat iele ding wat er eerst in lag , is nu een ornament in onze garage..
Erg jammer , dat ze je ook nog eens proberen te bedotten , met regeltjes conform wegligging , en zodoende van alles aansmeren .( Een tijdelijk , goedkopere oplossing van 1 nieuwe band , had best gemogen naar mijn mening )
De Dealers , en helaas is dit niet merk gebonden , alsook de ANWB ; ze doen het vaak allemaal .
Ik weet dat je zelf de schade hebt veroorzaakt , maar al die onzin die er is aangeboden , en de prijs die je moest betalen , is natuurlijk niet zo netjes .
Succes met de afhandeling en een eventuele schadevergoeding .
Vroeger ..... , als je een reservewiel had , was dat meestal een gewone stalen velg , echter qua maat en band , identiek aan de 4 , die onder je auto lagen .
Sommigen hadden toen al wat duurdere velgen onder de auto , en eenzelfde als 5e in de kofferbak .
Toen kwam de tijd met een ruimtebesparend reservewiel , met beperkingen van snelheid en het uiterlijk van een brommer-wiel .
Nu is het vaker zo , dat er standaard een soort van eerste hulp set in je auto ligt om 1 van je 4 banden mond op mond te kunnen geven in geval van nood .
Als optie kun je dan aanvinken dat je toch een volwaardig reservewiel wilt , in de ruimtebesparende uitvoering .
Het heeft natuurlijk allemaal met extra gewicht of soms gewoon de vormgeving van de kofferbak te maken zodat men het maximale eruit kan halen en dus weer wat meer liters volume ter beschikking heeft .
Persoonlijk ben ik blij dat er in mijn S60 een uitsparing ligt die de mogelijk biedt om een wiel te plaatsen , en inmiddels heb ik een complete set (inclusief identieke 5e) onder de auto en die 5e ligt nu in de kofferbak.Dat iele ding wat er eerst in lag , is nu een ornament in onze garage..
Erg jammer , dat ze je ook nog eens proberen te bedotten , met regeltjes conform wegligging , en zodoende van alles aansmeren .( Een tijdelijk , goedkopere oplossing van 1 nieuwe band , had best gemogen naar mijn mening )
De Dealers , en helaas is dit niet merk gebonden , alsook de ANWB ; ze doen het vaak allemaal .
Ik weet dat je zelf de schade hebt veroorzaakt , maar al die onzin die er is aangeboden , en de prijs die je moest betalen , is natuurlijk niet zo netjes .
Succes met de afhandeling en een eventuele schadevergoeding .
trotse bezitter volvo S60 2.5T 2005
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Ben de afgelopen maand twee keer in Frankrijk geweest met de T8 en heb menog afgevraagd oei wat als we hier lek rijden. Dit soort rol scenario's zijn buitengewoon onverkwikkelijk. Dat je per as weinig afwijking mag hebben wil ik geloven maar verschil tussen voor en achter kan ik me niet voorstellen dat dit wat uit kan maken bij deze auto's. Voor en achter slijt immers ook niet gelijk. Bij een T8 zijn voor en achter niet eens gekoppeld en bij de "echte" AWD's zijn het inmiddels haldex systemen van de laatste generaties. Als je via Volvo asistance en een Volvo dealer geholpen bent zou ik via hen en VCNL bezwaar maken ik zou me knap gen$%^^& voelen
- Conradi
- 3rd Gear member
H'mmm ik geloof er niet zo in dat 't allemaal één grote maffia is. Ben in de ruim 20 jaar dat ik nu Volvo rij al op verschillende plekken in Europa stil gevallen. Onder de streep altijd goed geholpen. Probleem blijft dat hulp nooit à la minute is.mijnvolvoenik schreef: Erg jammer , dat ze je ook nog eens proberen te bedotten , met regeltjes conform wegligging , en zodoende van alles aansmeren .
Wat ik wèl altijd doe is overleggen met m'n dealer. Mijn ervaring is dat de XC90 (zowel I als II) bijvoorbeeld in Frankrijk redelijk onbekend zijn. Dan is het handig even iemand te bellen die die ervaring wel zo onder-de-pet heeft.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- mijnvolvoenik
- 2nd Gear member
Wat ze doen , is kijken wat de producent , qua norm af-fabriek aangeeft en die lijn wordt doorgetrokken naar de klant toe .
En natuurlijk zal dat in de meeste gevallen zijn ; vervang alles voor nieuw , dan rijdt het ook weer als nieuw .
Ik ga je niet persoonlijk aanvallen Conradi , maar naar mijn mening had er best , zoals ik aangaf , met 1 band ( tijdelijk ) kunnen worden volstaan . Hierin hebben ze gefaald .
En zoals het topic aangeeft , is dat dan een erg duur grapje , wat helaas niet om te lachen is .
En natuurlijk zal dat in de meeste gevallen zijn ; vervang alles voor nieuw , dan rijdt het ook weer als nieuw .
Ik ga je niet persoonlijk aanvallen Conradi , maar naar mijn mening had er best , zoals ik aangaf , met 1 band ( tijdelijk ) kunnen worden volstaan . Hierin hebben ze gefaald .
En zoals het topic aangeeft , is dat dan een erg duur grapje , wat helaas niet om te lachen is .
trotse bezitter volvo S60 2.5T 2005
- edraket
- 7th Gear member
Dat is niet waar, de banden moeten dezelfde maataanduiding hebben op dezelfde as, verder maakt het niks uit.v60pih schreef:Voor de APK moeten hetzelfde type band op 1 as zitten dus niet alleen het merk hetzelfde.thavipah schreef: Het is aan te raden om 4 banden van hetzelfde merk te hebben. Als dat niet lukt dan is het slim om banden van het zelfde merk op dezelfde as te hebben. Qua weggedrag is dat niet geweldig maar je kan dan in ieder geval wel verder rijden. In dit geval hebben ze je inderdaad 4 banden aangesmeerd terwijl 2 voldoende was geweest. Daarbij vraag ik me af hoe een alarmcentrale voor jou kan bepalen wat jij moet kopen? Als zij de rekening dan ook betalen dan is het goed. Zo niet, dan zou ik toch maximaal 2 banden als vervanging geaccepteerd hebben.
Alle 4 de banden vervangen is te zot voor woorden. Ik had een 2004 XC70 en daar werd het ook al aangegeven. Ivm de aandrijflijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
Da's jammer, van dat wiel tenmiste.Conradi schreef: In de T8 is er simpelweg geen plek voor een volwaardige band, zelfs niet voor thuiskomer...
Ik neem aan dat de T8 dat op andere vlakken ruimschoots goedmaakt

- Paul
- Geartronic member
Bij mijn vader vorig jaar twee banden kapot gereden op de buitenring van Lyon. Dit door een bumper die op de weg lag. 5uur later twee nieuwe banden en door kunnen rijden. Dit gemaakt bij een Renaukt dealer
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra