Even een korte introductie: na in het verleden een 850R en vervolgens een V70R AWD te hebben gehad heb ik de afgelopen jaren een LR Defender gereden.
Helaas ga ik binnenkort zoveel kilometers maken dat ik toch maar weer op zoek ga naar iets comfortabelers en zit nu te denken aan een XC70 diesel.
Nu gaat mijn voorkeur wat betreft uiterlijk naar een late N (06-07) uit maar wellicht zitten in de NN generatie zoveel verbeteringen dat dit toch een betere keuze is.
Wie van jullie heeft ervaring met beide auto's en kan de verschillen in gebruik eens op een rijtje zetten? Heb je inmiddels een duidelijke voorkeur of spijt van je overstap?
Laat het me weten, alle info is welkom. Alvast hartelijk dank.
Welke XC70 kopen? 2de of 3de gen.
-
- 2nd Gear member
Spijt van de overstap van onze Defender 110 naar een xc70 2.5T MY 2006, ja dat wel. Qua comfort snap ik het volkomen maar ik zit met iets mindere glimlach in de xc. Het sneller kunnen reizen bijv naar de Alpen is wel prettig.
Wat betreft de versies tot en met MY2007, betrouwbare autos maar sturen niet superstrak en dat doet een Defender ook niet. Mijn broer heeft een 2013 en ik vind het qua rijden weer een hele stap vooruit, comfortabel, snelle diesel. Wel weer een stuk duurder, dus neem je budget ook mee.
Zoek ook even op aankooptips van beide autos, dan kom je veel meer te weten. Succes met zoeken!
Gr Ger
Wat betreft de versies tot en met MY2007, betrouwbare autos maar sturen niet superstrak en dat doet een Defender ook niet. Mijn broer heeft een 2013 en ik vind het qua rijden weer een hele stap vooruit, comfortabel, snelle diesel. Wel weer een stuk duurder, dus neem je budget ook mee.
Zoek ook even op aankooptips van beide autos, dan kom je veel meer te weten. Succes met zoeken!
Gr Ger
-
- Starter
Ik snap wat voor gevoel je bedoelt Ger, zoals een Defender gaat 'ie niet worden. Ook wij hebben een 110 (Td5 uit 06) en na wat aanvankelijke twijfels is de rest van het gezin ook helemaal verliefd geworden. Ik denk echter dat die glimlach wel wat minder wordt als ik straks 120 km moet gaan forensen en twee keer per dag in de file sta.
Gelukkig is het maar voor een project van zo'n anderhalf jaar en daarna komt er wel weer een voor terug, tenzij de XC70 me heeft weten over te halen natuurlijk....
De Volvo moet straks dus wel weer een beetje makkelijk door te schuiven zijn ook wel iets om in de beslissing mee te nemen.
Wat budget betreft zit ik tussen de 10-12K voor een late N te denken en zo'n 15-18K voor een vroege NN met een evt. uitloop naar 20K.
Technisch heb ik al het een en ander in aankooptips en reviews gevonden. Maar het verschil in de praktijk en het gevoel van mensen die beide modellen hebben gehad is lastig te vinden en blijft ook wel een subjectief iets natuurlijk. Ik heb in beiden inmiddels even gereden maar ben er dus nog niet over uit....
Gelukkig is het maar voor een project van zo'n anderhalf jaar en daarna komt er wel weer een voor terug, tenzij de XC70 me heeft weten over te halen natuurlijk....

De Volvo moet straks dus wel weer een beetje makkelijk door te schuiven zijn ook wel iets om in de beslissing mee te nemen.
Wat budget betreft zit ik tussen de 10-12K voor een late N te denken en zo'n 15-18K voor een vroege NN met een evt. uitloop naar 20K.
Technisch heb ik al het een en ander in aankooptips en reviews gevonden. Maar het verschil in de praktijk en het gevoel van mensen die beide modellen hebben gehad is lastig te vinden en blijft ook wel een subjectief iets natuurlijk. Ik heb in beiden inmiddels even gereden maar ben er dus nog niet over uit....
- Lexus76
- 3rd Gear member
Ik reed 4 jaar in een XC70 '06. Superfijne, degelijke auto. Was een D5 met 185 pk. Buiten reguliere onderhoud en af en toe wat slijtage delen nooit wat mee gehad. Toen ik begin dit jaar die auto inruilde op mijn huidige XC70 '11 D5 merkte ik toch wel een wereld van verschil. Het voelt allemaal nog degelijker en comfortabeler. Met name de rust en stilte in de auto. Nu heb ik net ontdekt dat ik gelaagd glas heb (optie) dus dat zal er ook aan bijdragen. In de vorige had ik achteraf dus toch wel wat kraakjes en rammeltjes waar ik me in de nieuwe auto dus pas bewust van werd. De automaat schakelt heel anders. Hij voelt gewoon 'dikker'. Ik vind het echt een klasse hoger.
Gr. Alex
Gr. Alex
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line