Ervarningen zomerbanden gevraagd

Duckman
2nd Gear member

Ik heb onder mijn XC70 '02 bij aanschaf 4 nieuwe Viking Citytech 2 banden gekregen en volgens mij staat Viking bekend als een redelijk oke B-Merk. Op het droge zijn ze inderdaad aardig oke, maar op het natte zijn ze toch echt merkbaar minder dan een a-merk band. Daar laten ze het echt wel liggen.

Als ze versleten zijn dan komen er gewoon weer Michelins onder, net als bij mijn voorgaande auto's
MartijnAbel
4th Gear member

DannyC30D5 schreef: Als ik dit hier allemaal lees,ik geloof mijn eigen ogen niet.Hilfy.....Barum... evengoed als een topmerk??? Jongens toch,jullie hebben echt geen ervaring in banden.Alst maar rolt en goedkoop is he...
Je hoort mij nergens de vergelijking maken met een.A merk band. Sowieso de aanname doen dat ik echt geen ervaring heb met banden is de grootste lulkoek die er is. Ik heb zat merken gehad, en genoeg vergelijkingsmateriaal om een goede keuze te maken.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
diesel01
Geartronic member

En daarom dus Hilfy, dat is de juiste keuze?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MartijnAbel
4th Gear member

diesel01 schreef: En daarom dus Hilfy, dat is de juiste keuze?
De HF805 is voor zijn prijs een goede band. Dat er beter is, zeker, maar er zijn zat banden die een uitermate belabberde prijs kwaliteitverhouding hebben.
Wie bepaalt wat de juiste keuze is? Vertel jij mij dat maar ;)
lint
Geartronic member

Dit is al vaker besproken, bandenkeuze is altijd erg persoonlijk en je hebt A en B merken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
diesel01
Geartronic member

MartijnAbel schreef:
diesel01 schreef: En daarom dus Hilfy, dat is de juiste keuze?
De HF805 is voor zijn prijs een goede band. Dat er beter is, zeker, maar er zijn zat banden die een uitermate belabberde prijs kwaliteitverhouding hebben.
Wie bepaalt wat de juiste keuze is? Vertel jij mij dat maar ;)
Ik zie het in mijn omgeving, maar ook hier op het forum, gebeuren dat mensen dergelijke auto's kopen met bovengemiddeld pk's en dan beknibbelen op 2 tientjes per band.
Wel gebruik maken van het snelheid potentieel maar wanneer het op echt remmen aankomt dan komt men de meters te kort.
In mijn eigen omgeving, mijn vader zijn Sorento heeft 197pk en 435nm koppel met ook dit soort budget banden.
Dat hobbelt heel anders dan mijn vorige Michelins en huidige Nokian Zline.
Maar goed, wat ik bijzonder vind is dat je Hifly als goed noemt terwijl je in dezelfde post toegeeft dat de prijs doorslaggevend is.
http://www.autobandentest.eu/zomer-auto ... rzdnadraha
2.9meter heeft Hifly meer nodig dan beste uit de test met droog weer, 6.4 meter meer wanneer het nat word, juist dit soort getallen maakt dat ik nooit dit soort banden koop onder mijn auto.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MN-NL
5th Gear member

Vooropgezet: ik rij ook geen Hifly maar als je nu de remweg als argument opvoert dan moet je die Nokian's (goede banden!) er ook direct afgooien want op droog even slecht/goed als de Hifly, en op nat ook ruim slechter dan de testwinnaar.

Dit soort tests zijn leuk maar de niet reproduceerbare testomstandigheden geven waarschijnlijk al een meetvariatie van 5% en meer, zekere merken scoren altijd de hoogste plaatsen (analoog aan VAG producten in Duitse autobladen ;-) ) en last but not least: de grootste invloed op de remweg is de reactietijd plus rijstijl van de chauffeur. Daar kunnen banden en allerlei technologische assistenten niets aan veranderen, sterker nog ik krijg steeds meer het idee dat de rijvaardigheid afneemt doordat mensen vertrouwen op allerlei techniek voor remmen, richtingverandering, licht aan/uit etc.

Laat iedereen bij zijn rijopleiding maar eens een vrachtwagen manouvreren, een slipcursus doen, een auto zonder ABS vol in de ankers gooien, een appje proberen te versturen tijdens het rijden van een bocht op een testbaan, etc. Dat bespaart meer remweg en slachtoffers in mijn overtuiging dan alle techniek bij elkaar.

My 2 cents :-)
diesel01
Geartronic member

MN-NL schreef: Vooropgezet: ik rij ook geen Hifly maar als je nu de remweg als argument opvoert dan moet je die Nokian's (goede banden!) er ook direct afgooien want op droog even slecht/goed als de Hifly, en op nat ook ruim slechter dan de testwinnaar.

Dit soort tests zijn leuk maar de niet reproduceerbare testomstandigheden geven waarschijnlijk al een meetvariatie van 5% en meer, zekere merken scoren altijd de hoogste plaatsen (analoog aan VAG producten in Duitse autobladen ;-) ) en last but not least: de grootste invloed op de remweg is de reactietijd plus rijstijl van de chauffeur. Daar kunnen banden en allerlei technologische assistenten niets aan veranderen, sterker nog ik krijg steeds meer het idee dat de rijvaardigheid afneemt doordat mensen vertrouwen op allerlei techniek voor remmen, richtingverandering, licht aan/uit etc.

Laat iedereen bij zijn rijopleiding maar eens een vrachtwagen manouvreren, een slipcursus doen, een auto zonder ABS vol in de ankers gooien, een appje proberen te versturen tijdens het rijden van een bocht op een testbaan, etc. Dat bespaart meer remweg en slachtoffers in mijn overtuiging dan alle techniek bij elkaar.

My 2 cents :-)
Grappig dat je dat noemt, klopt helemaal en ook mijn vrees voordat ik ze aanschafte.
Bandenboer (groot Nokian fan) verzekerde mij dat ze beter zijn dan Michelin Latitude Sport, de banden die ik eerst had.
Daar ik regelmatig in Dld kom ga met 1.5 maand weer over op winterbanden(Michelin Alpin4 en gaat de zomerband in opslag en komen er in april weer op waarna de auto ingeruild gaat worden op een V60/V70/ Cklasse T die wederom op Michelin komt te staan.
Oh ja mijn ervaring met Nokian, erg stil, stabiel met remmen op hoge snelheid maar hebben dan ook een snelheid codering tot 300km/u en met 8mm profiel betere grip in het nat dan de Michelin die er met 3mm af zijn gegaan.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
DannyC30D5
1st Gear member

MartijnAbel schreef:
DannyC30D5 schreef: Als ik dit hier allemaal lees,ik geloof mijn eigen ogen niet.Hilfy.....Barum... evengoed als een topmerk??? Jongens toch,jullie hebben echt geen ervaring in banden.Alst maar rolt en goedkoop is he...
Je hoort mij nergens de vergelijking maken met een.A merk band. Sowieso de aanname doen dat ik echt geen ervaring heb met banden is de grootste lulkoek die er is. Ik heb zat merken gehad, en genoeg vergelijkingsmateriaal om een goede keuze te maken.
Als ik op zoek ben naar tweedehands auto en zie dat er dat soort banden opliggen....is er sowieso in de rest ook bespaard,betreffende onderhoud enz..
Voor mij is dit geen keuze voor dergelijke auto.Heb genoeg vrienden met zeer snelle auto's en daar liggen zeker deze 'kloddebanden' nie op.
Maar als jij daar mee content bent,goed voor u zou ik zeggen.Bij mij komt dergelijke rotzooi er niet op.
Einde discussie.

Grt
MartijnAbel
4th Gear member

DannyC30D5 schreef:
MartijnAbel schreef:
Als ik op zoek ben naar tweedehands auto en zie dat er dat soort banden opliggen....is er sowieso in de rest ook bespaard,betreffende onderhoud enz..
Voor mij is dit geen keuze voor dergelijke auto.Heb genoeg vrienden met zeer snelle auto's en daar liggen zeker deze 'kloddebanden' nie op.
Maar als jij daar mee content bent,goed voor u zou ik zeggen.Bij mij komt dergelijke rotzooi er niet op.
Einde discussie.

Grt
Je bent wel van de aannames zonder dat je deze ook maar ergens test op feitelijkheid.
Dat we het oneens zijn over banden, soit, even goede vrienden en dan is het een gevalletje agree to disagree. Maar probeer me onder geen enkel beding in mijn mond te leggen dat ik mijn auto slecht onderhoud.

Brand mensen gewoon niet af op de keuzes die ze maken. Dat het dan misschien keuzes zijn die jij niet maakt, maakt helemaal niks uit. Laat iedereen daar lekker vrij in.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
vandenhoek
1st Gear member

Het is een oud draadje, maar ik kan van harte de Michelin Crossclimate aanbevelen. Ik was op zoek naar een band die vooral bij slecht weer (vooral nat, niet persé sneeuw) veilig blijft. Ik ben geen racer, maar kan wel een potje sturen en wilde vooral een veilige band die geen contact verliest bij aquaplanning, snelle bochtjes/bewegingen of remmen/gas geven in bochten vanwege het belachelijk hoge kantelpunt van mijn XC70. (Het is geen V70 namelijk.)
Banden die ik absoluut heb afgekeurd: Michelin Diamaris.
Zelden zulke fijne banden als de Crossclimate gehad. Ik heb ze wellicht wel wat harder opgepompt dan nodig, maar dat is persoonlijk. Ik heb ze op 2,4 zitten omdat ik merk dat het wegcontact wat prettiger is (feedback) en ze wat minder glijden/rollen/overhellen in bochten.
De Crossclimate wordt aanbevolen als 4 seizoenenband, maar denk dat ze vooral heel erg goed zijn in voorjaar/zomer/najaar.
Volvo XC70, 2.4D 5D 185pk AWD Cross Country, 2005, handgeschakeld
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”