Bleef nog het 'geheim' van de ligplaats voor de thuiskomer en de dubbele laadvloer in de kofferbak.
Mijn vraag is beantwoord. Terwijl de auto op de brug stond heb ik wat foto's gemaakt.
De eerste laat zien dat de uitlaatdemper gewoon in de lengterichting is geplaatst en dat dus geen reden kon zijn voor de schuin, aan de voorzijde, oplopende ligplaats voor de thuiskomer.

De tweede foto geeft de uiteindelijke oplossing. In het vierkant zie je een onderdeel (met cirkelvormige opening) dat links van het midden op de 'achteras' is gemonteerd. Rechts van het midden exact hetzelfde (niet zichtbaar op de foto)
Helaas konden ze mij het 'hoe' en wat' niet vertellen maar feit is dat deze constructie een vlakke ligplaats voor de thuiskomer onmogelijk maakt en daarom bij gebruik van een thuiskomer een dubbele laadvloer noodzakelijk is. De 'normale' D2 heeft deze beide delen niet alleen heb ik nooit zo goed onder de auto kunnen kijken om dit vast te stellen. Nu wel want er stond er een op de brug. (geen foto van gemaakt)

Er stond overigens ook nog een D2 Cross Country (helaas niet op een brug) waarbij de laatste demper overdwars meteen achter de achterbumper was gemonteerd. Had ook slechts één 'onzichtbare' eindpijp! Het MY weet ik niet maar hoogstwaarschijnlijk nieuwer dan mijn auto die van MY13 is.
Kortom
- ik weet nu het waaróm van die dubbele laadvloer.
- het heeft in mijn geval niets met de uitlaat te maken.
- een lagere tildrempel en vlakke laadvloer bij neergeklapte achterbank rugleuningen is puur 'bonus' i.h.g.v. een dubbele laadvloer.
Rob