V50 2.0D - motor op hol geslagen, wat nu?
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
'k weet niet of je weer een diesel hebt, en welk bouwjaar, maar in de V50, V60 en ook V70 worden wel dezelfde diesels gebruikt.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- JohanHB
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12.11.2012 - 08:32
- Locatie: Heerhugowaard
Jeetje... wat een verhaal man. Ik had exact hetzelfde. Zelfde motorblok (2.0D) en ook uit 2006.
Kort verslag van mijn rit. Ritje van mijn huis naar werk over een afstand van 30km. De laatste 5km is een 50-weg. Na de stoplicht trok ik op naar 50 en bij het schakelen van 2 naar 3 sloeg mijn motor op hol. Ik probeerde de auto af te laten remmen op zijn versnelling door geen gas te geven. Het tegenovergestelde gebeurde... de auto accellereerde. In mijn spiegel zag ik al een gigantische rookwolk en achterliggers kon ik al niet meer zien. Weer de koppeling ingetrapt en de motor had 'vrij spel' om naar een ongekend hoog toerental te gaan. Ik schakelde terug naar 2 en liet de koppeling ogenblikkelijk opkomen. De motor liet zich weer niet afremmen en deed het contact al rijdende uit (contact stand I) en stuurde mijn auto in de berm. Ondanks dat het contact uit was en ook geen stuurbekrachtiging had, bleef de motor na stilstand in de berm doorgillen. Gelukkig hield dit na pak 'm beet 5 seconden op en was de motor eindelijk uit.
Tja... daar sta je dan. Half 8 in de ochtend in de Zaanstreek in de grasberm in de bebouwde kom waar de auto's langs je heen zoefen. Vloekend in mijn zelf zat ik te peinzen dat dit wel eens een duur geintje kon worden. Ik dacht in eerste instantie: ik sta hier niet zo goed zo half in de berm. Na een minuut probeerde ik te starten. Dat lukte... ietwat rokerig kon ik mijn weg vervolgen en met geknepen billen en met laag toerental kon ik mijn laatste 2 km mijn werk rijden. Na een paar 100 meter was overigens het roken weg. Na een uur had ik de motorolie gepeild en wat bleek: peil stond 2x hoger dan het verschil tussen minimum en maximum. Mijn idee is dat het peil 2 liter hoger stond dan normaal.
Ik ben al jaren (stil) lid van dit forum en keek altijd met verbazing naar berichten over dieselblokken met een verhoogd oliepeil en dat dit kwam door regeneratie. Ik heb een S40 2.0D uit 2006 en heb 'm al meer dan 4 jaar in bezit. Ik rijd ongeveer 20.000km per jaar en de stand op moment van schrijven 275.000km. De laatste jaren loop ik al tegen problemen aan die maar om 1 ding draaien... de roetfilter. De problemen zijn: in noodloop springen als ik te hard optrek, steeds hoog verbruik. Veel regeneren want dat zie je aan de verbruiksmeter. Waar je doorgaans 5l/100km ziet als je 100 rijdt, ging het verbruik regelmatig naar 7,5l/100km. Het laatste half jaar aan de pomp een verbruik van 1 op 13 ! Niet normaal. Ook dit aan de garage voorgelegd maar die raadde mij om de roetfilter te vervangen a 1200 Euro... Ik heb dit niet gedaan en heb geprobeerd met een goedkopere oplossing door schuim op het roetfilter te doen. Dit schuim vreet het roet op. Heeft niet geholpen.
En nu had ik exact hetzelfde voorval: dieselmotor op hol. Ik schijn geluk te hebben want de meeste op hol geslagen 2.0D-blokken overleven dit niet. Ik heb die ochtend gelijk contact gezocht met VolvoTune in Elst. Na 1 week kon ik daar terecht. Ik ging voor het doorboren van de roetfilter en de ECO/Power upgrade. Na analyse bleek gelukkig dat alle sensoren en membramen heel waren. Na 2 1/2 uur was dit klusje geklaard. De terugrit van 125km was een verademing. Bijna alles was snelweg en met een kruissnelheid van 100 km/h had ik een verbruik van 4l op 100km. Dat is 1 op 25!
Kort verslag van mijn rit. Ritje van mijn huis naar werk over een afstand van 30km. De laatste 5km is een 50-weg. Na de stoplicht trok ik op naar 50 en bij het schakelen van 2 naar 3 sloeg mijn motor op hol. Ik probeerde de auto af te laten remmen op zijn versnelling door geen gas te geven. Het tegenovergestelde gebeurde... de auto accellereerde. In mijn spiegel zag ik al een gigantische rookwolk en achterliggers kon ik al niet meer zien. Weer de koppeling ingetrapt en de motor had 'vrij spel' om naar een ongekend hoog toerental te gaan. Ik schakelde terug naar 2 en liet de koppeling ogenblikkelijk opkomen. De motor liet zich weer niet afremmen en deed het contact al rijdende uit (contact stand I) en stuurde mijn auto in de berm. Ondanks dat het contact uit was en ook geen stuurbekrachtiging had, bleef de motor na stilstand in de berm doorgillen. Gelukkig hield dit na pak 'm beet 5 seconden op en was de motor eindelijk uit.
Tja... daar sta je dan. Half 8 in de ochtend in de Zaanstreek in de grasberm in de bebouwde kom waar de auto's langs je heen zoefen. Vloekend in mijn zelf zat ik te peinzen dat dit wel eens een duur geintje kon worden. Ik dacht in eerste instantie: ik sta hier niet zo goed zo half in de berm. Na een minuut probeerde ik te starten. Dat lukte... ietwat rokerig kon ik mijn weg vervolgen en met geknepen billen en met laag toerental kon ik mijn laatste 2 km mijn werk rijden. Na een paar 100 meter was overigens het roken weg. Na een uur had ik de motorolie gepeild en wat bleek: peil stond 2x hoger dan het verschil tussen minimum en maximum. Mijn idee is dat het peil 2 liter hoger stond dan normaal.
Ik ben al jaren (stil) lid van dit forum en keek altijd met verbazing naar berichten over dieselblokken met een verhoogd oliepeil en dat dit kwam door regeneratie. Ik heb een S40 2.0D uit 2006 en heb 'm al meer dan 4 jaar in bezit. Ik rijd ongeveer 20.000km per jaar en de stand op moment van schrijven 275.000km. De laatste jaren loop ik al tegen problemen aan die maar om 1 ding draaien... de roetfilter. De problemen zijn: in noodloop springen als ik te hard optrek, steeds hoog verbruik. Veel regeneren want dat zie je aan de verbruiksmeter. Waar je doorgaans 5l/100km ziet als je 100 rijdt, ging het verbruik regelmatig naar 7,5l/100km. Het laatste half jaar aan de pomp een verbruik van 1 op 13 ! Niet normaal. Ook dit aan de garage voorgelegd maar die raadde mij om de roetfilter te vervangen a 1200 Euro... Ik heb dit niet gedaan en heb geprobeerd met een goedkopere oplossing door schuim op het roetfilter te doen. Dit schuim vreet het roet op. Heeft niet geholpen.
En nu had ik exact hetzelfde voorval: dieselmotor op hol. Ik schijn geluk te hebben want de meeste op hol geslagen 2.0D-blokken overleven dit niet. Ik heb die ochtend gelijk contact gezocht met VolvoTune in Elst. Na 1 week kon ik daar terecht. Ik ging voor het doorboren van de roetfilter en de ECO/Power upgrade. Na analyse bleek gelukkig dat alle sensoren en membramen heel waren. Na 2 1/2 uur was dit klusje geklaard. De terugrit van 125km was een verademing. Bijna alles was snelweg en met een kruissnelheid van 100 km/h had ik een verbruik van 4l op 100km. Dat is 1 op 25!
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Je hebt binnenkort wel een probleem met je doorboort filter, als je geen filter plaatst krijg je een vuile diesel op kenteken + meer MRB betalen.
https://www.carblogger.nl/diesel-met-ve ... or-de-apk/
https://www.carblogger.nl/diesel-met-ve ... or-de-apk/
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- JohanHB
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12.11.2012 - 08:32
- Locatie: Heerhugowaard
Beste Johan s60 en ook andere geïnteresseerden,
Dat is inderdaad een punt. Ik heb de laatste dagen gelezen hoe een diesel APK anno nu in zijn werk gaat wat betreft roetmeting. De EOBD wordt uitgelezen en als daar geen foutcodes voor roetmelding naar voren komen, dan is het op dat punt wat APK betreft in orde. Daarnaast komt de visuele check er bij kijken. Als de monteur(s) van de garage zien bij het binnenrijden in de garage (of eventueel proefrondje) dat er roetdamp uit de uitlaat komt, dan zouden ze daar wel eens moeilijk over doen en aan de eigenaar vragen hoe dat zit.
In februari 2018 moet mijn auto voor APK. Mij benieuwen of de auto door de APK komt wat roetmeting betreft. Ik ga daarvoor naar een vakgarage en niet de Volvo-dealer. De eigenaar van de vakgarage is op de hoogte van het doorboren van mijn roetfilter. Als de EOBD dan geen foutmeldingen geeft en op het oog nauwelijks roet wordt geproduceerd, dan keurt hij hem goed op het punt roetmeting. Mijn auto gaat dan weer een jaartje door het leven als zijnde een auto met roetfilter.
Ter info: Na de modificatie van mijn auto van 2 weken geleden zie ik bij pittig optrekken dat ik roet produceer. Het is naar mijn mening niet veel maar wel zichtbaar.
Heeft iemand op het forum ervaring met een APK keuring op een diesel met doorboorde roetfilter? Ging deze zonder morren door de roetmeting? En was de APK-keurmeester op de hoogte van deze modificatie? Ben benieuwd of iemand dit wil delen op het forum zowel goedkeur als afkeur.
En ja... de motorrijtuigbelasting voor diesel wordt na 2019 herzien. Dieselauto's zonder roetfilter worden zwaarder belast. Een en ander te lezen op internet... voor het gemak deze pagina inclusief plaatje van de 240:
https://amklassiek.nl/definitief-oude-d ... 015/06/19/
Dat is inderdaad een punt. Ik heb de laatste dagen gelezen hoe een diesel APK anno nu in zijn werk gaat wat betreft roetmeting. De EOBD wordt uitgelezen en als daar geen foutcodes voor roetmelding naar voren komen, dan is het op dat punt wat APK betreft in orde. Daarnaast komt de visuele check er bij kijken. Als de monteur(s) van de garage zien bij het binnenrijden in de garage (of eventueel proefrondje) dat er roetdamp uit de uitlaat komt, dan zouden ze daar wel eens moeilijk over doen en aan de eigenaar vragen hoe dat zit.
In februari 2018 moet mijn auto voor APK. Mij benieuwen of de auto door de APK komt wat roetmeting betreft. Ik ga daarvoor naar een vakgarage en niet de Volvo-dealer. De eigenaar van de vakgarage is op de hoogte van het doorboren van mijn roetfilter. Als de EOBD dan geen foutmeldingen geeft en op het oog nauwelijks roet wordt geproduceerd, dan keurt hij hem goed op het punt roetmeting. Mijn auto gaat dan weer een jaartje door het leven als zijnde een auto met roetfilter.
Ter info: Na de modificatie van mijn auto van 2 weken geleden zie ik bij pittig optrekken dat ik roet produceer. Het is naar mijn mening niet veel maar wel zichtbaar.
Heeft iemand op het forum ervaring met een APK keuring op een diesel met doorboorde roetfilter? Ging deze zonder morren door de roetmeting? En was de APK-keurmeester op de hoogte van deze modificatie? Ben benieuwd of iemand dit wil delen op het forum zowel goedkeur als afkeur.
En ja... de motorrijtuigbelasting voor diesel wordt na 2019 herzien. Dieselauto's zonder roetfilter worden zwaarder belast. Een en ander te lezen op internet... voor het gemak deze pagina inclusief plaatje van de 240:
https://amklassiek.nl/definitief-oude-d ... 015/06/19/
- YannickC
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
- Locatie: BE
Hier zijn al zware discussies geweest omtrent het verwijderen van roetfilter.
Maar die van mij is door allerhande problemen ook doorboort.
Stijgend oliepijl, eindeloze regeneratie, defecte adm tank, etc.
In belgie is de keuring tot op heden geen probleem.
En wat de extra zichtbare roet betreft, die tdci's roeten zelf met roetfilter al eens af en toe...
Dat valt mij echt op als ik achter een ford rijd of een volvo 2.0d dat er wel vaker roet bij te pas komt.
Dus daar kunnen ze volgens mij al absoluut niet op vertrouwen.
Nu is er de hele heisa dat er te veel roetfilters verwijderd zouden zijn waardoor er extra controles komen.
Ze spreken van extra testen zo als kloppen op roetfilter (klinkt hij hol of vol) en letten op lasnaden.
Hierdoor zullen er in praktijk veel tegen de lamp lopen.... Maar ik heb altijd gezegd dat je bij onze 2.0d het lekker kan doen met een lange steenboor zodat je enkel de kern doorboort , zonder lasnaden en met grotendeels de filter nog aanwezig (dus niet hol)...
Het hele roetfilter verhaal was voor mij een financiele domper, ik had voor de aankoop mij geinformeerd en de mijne was nogtans maar 40dkm oud.
Maar er waren zoveel problemen mee dat ik een financiele kater zag aankomen daarom uiteindelijk plan b gekozen heb.
En ik had ook absoluut geen zin om mijn net aangekochte auto op hol te laten lopen.
De roetfilters van nieuwe wagens lijken gelukkig veel betrouwbaarder dan die eerste generaties.
Maar bij de aankoop van mijn volgende (prive) wagen zal ik toch serieus overwegen om een dikke benzine te kopen.
Dan ben ik ineens van al dat gedoe vanaf (roetfilters, ecozones,....)
Maar die van mij is door allerhande problemen ook doorboort.
Stijgend oliepijl, eindeloze regeneratie, defecte adm tank, etc.
In belgie is de keuring tot op heden geen probleem.
En wat de extra zichtbare roet betreft, die tdci's roeten zelf met roetfilter al eens af en toe...
Dat valt mij echt op als ik achter een ford rijd of een volvo 2.0d dat er wel vaker roet bij te pas komt.
Dus daar kunnen ze volgens mij al absoluut niet op vertrouwen.
Nu is er de hele heisa dat er te veel roetfilters verwijderd zouden zijn waardoor er extra controles komen.
Ze spreken van extra testen zo als kloppen op roetfilter (klinkt hij hol of vol) en letten op lasnaden.
Hierdoor zullen er in praktijk veel tegen de lamp lopen.... Maar ik heb altijd gezegd dat je bij onze 2.0d het lekker kan doen met een lange steenboor zodat je enkel de kern doorboort , zonder lasnaden en met grotendeels de filter nog aanwezig (dus niet hol)...
Het hele roetfilter verhaal was voor mij een financiele domper, ik had voor de aankoop mij geinformeerd en de mijne was nogtans maar 40dkm oud.
Maar er waren zoveel problemen mee dat ik een financiele kater zag aankomen daarom uiteindelijk plan b gekozen heb.
En ik had ook absoluut geen zin om mijn net aangekochte auto op hol te laten lopen.
De roetfilters van nieuwe wagens lijken gelukkig veel betrouwbaarder dan die eerste generaties.
Maar bij de aankoop van mijn volgende (prive) wagen zal ik toch serieus overwegen om een dikke benzine te kopen.
Dan ben ik ineens van al dat gedoe vanaf (roetfilters, ecozones,....)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Inderdaad gewoon de kern doorboren en regenereren uit laten programmeren.. Dan klinkt het DPF nog steeds als origineel, maar voorkom je een hoop ellende. Dit moet bij de APK geen problemen geven. Mocht dat in de toekomst wel het geval zijn, dan kun je kiezen om voor de APK een intacte DPF te monteren en deze na de APK weer te wisselen. Mijn 2.0D loopt veel beter en zuiniger zonder werkende DPF en EGR!
Volvoless, nu Golf VII
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27012
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn S60 is 2 jaar achter elkaar fluitend door de apk gekomen met doorboord en uit geprogrammeerd filter.JohanHB schreef: Beste Johan s60 en ook andere geïnteresseerden,
Dat is inderdaad een punt. Ik heb de laatste dagen gelezen hoe een diesel APK anno nu in zijn werk gaat wat betreft roetmeting. De EOBD wordt uitgelezen en als daar geen foutcodes voor roetmelding naar voren komen, dan is het op dat punt wat APK betreft in orde. Daarnaast komt de visuele check er bij kijken. Als de monteur(s) van de garage zien bij het binnenrijden in de garage (of eventueel proefrondje) dat er roetdamp uit de uitlaat komt, dan zouden ze daar wel eens moeilijk over doen en aan de eigenaar vragen hoe dat zit.
In februari 2018 moet mijn auto voor APK. Mij benieuwen of de auto door de APK komt wat roetmeting betreft. Ik ga daarvoor naar een vakgarage en niet de Volvo-dealer. De eigenaar van de vakgarage is op de hoogte van het doorboren van mijn roetfilter. Als de EOBD dan geen foutmeldingen geeft en op het oog nauwelijks roet wordt geproduceerd, dan keurt hij hem goed op het punt roetmeting. Mijn auto gaat dan weer een jaartje door het leven als zijnde een auto met roetfilter.
Ter info: Na de modificatie van mijn auto van 2 weken geleden zie ik bij pittig optrekken dat ik roet produceer. Het is naar mijn mening niet veel maar wel zichtbaar.
Heeft iemand op het forum ervaring met een APK keuring op een diesel met doorboorde roetfilter? Ging deze zonder morren door de roetmeting? En was de APK-keurmeester op de hoogte van deze modificatie? Ben benieuwd of iemand dit wil delen op het forum zowel goedkeur als afkeur.
En ja... de motorrijtuigbelasting voor diesel wordt na 2019 herzien. Dieselauto's zonder roetfilter worden zwaarder belast. Een en ander te lezen op internet... voor het gemak deze pagina inclusief plaatje van de 240:
https://amklassiek.nl/definitief-oude-d ... 015/06/19/
De nieuwe eigenaar zal er komend jaar ook geen problemen mee hebben gok ik zo en anders kan je het nog melden, paar euro meer wegenbelasting maar hoef je ook niet bang te zijn voor problemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D