Allen,
Nu ik zowel op de zaak als thuis m'n auto aan de laadpaal hang is er toch iets wat ik me afvraag.
Over het algemeen rijd ik 's ochtend op de 'pure' stand naar de zaak. Volgens de handleiding wordt de accu op deze stand volledig leeg getrokken. Mijn woon-werk afstand is ca 33 kilometer (voor drie kwart binnendoor en een stukje op de A12/A4). Na deze rit is de accu ook volgens de displays helemaal leeg. Wanneer ik vervolgens in de Volvo app kijk blijkt dat ik maar 6,3 KWh aan energie verbruikt heb (7,1 KWh verbruik en 0,8 KWH regeneratie).
Weet iemand hoe de accu na dit verbruik al leeg kan zijn; immers in de catalogus staat dat de capaciteit van de accu's maar liefst 9,6 KWh bedraagt.
Werkelijk accuverbruik
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9296
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Even snel gerekend..
Die 9,6KWh is net geen liter diesel. Zo'n XC90 zal 1 op 10-12 doen op diesel? Elektromotoren zijn 3 keer zo efficiënt dus in theorie doe je een km of 30-35 met die accu, hooguit.
Dan kan het best kloppen dat hij op de je werk leeg is, klinkt niet gek.
Die 9,6KWh is net geen liter diesel. Zo'n XC90 zal 1 op 10-12 doen op diesel? Elektromotoren zijn 3 keer zo efficiënt dus in theorie doe je een km of 30-35 met die accu, hooguit.
Dan kan het best kloppen dat hij op de je werk leeg is, klinkt niet gek.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Het sommetje is nog ietsje mooier die 9,6 is de geïnstalleerde accu capaciteit daar kan je er in de praktijk maar zo'n 6-7 van gebruiken. Net even gekeken vanmorgen 30,5 km gereden 7,7 kWh verbruikt en 1,6 kWh teruggewonnen en de ICE sloeg een paar meter voor dat ik thuis was aan. Met een koude ICE had dit ritje overigens zeker 3,5 liter brandstof gekost.JeroenSpock schreef: Even snel gerekend..
Die 9,6KWh is net geen liter diesel. Zo'n XC90 zal 1 op 10-12 doen op diesel? Elektromotoren zijn 3 keer zo efficiënt dus in theorie doe je een km of 30-35 met die accu, hooguit.
Dan kan het best kloppen dat hij op de je werk leeg is, klinkt niet gek.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9296
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
3,5 liter diesel is 35KWh.. Die elektromotoren doen dat gewoon even met 7KWh, prachtig spul 

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
[quote="JeroenSpock"]
3,5 liter diesel is 35KWh.. Die elektromotoren doen dat gewoon even met 7KWh, prachtig spul
[/quote
inderdaad, 3,5 liter diesel is het equivalent van ca 35 kWh. Maar dat is thermische energie een goede dieselmotor heeft een rendement van zo'n 35% wat je zo'n 11 kWh aan arbeid geeft, bij een koude motor haal je dat rendement never nooit en kom je met 7 kWh beter in de buurt. Vervang die smiley maar voor een duimpje het sommetje klopt gewoon en toont mooi het nut van een plugin hybride voor korte stukjes aan.
3,5 liter diesel is 35KWh.. Die elektromotoren doen dat gewoon even met 7KWh, prachtig spul

[/quote
inderdaad, 3,5 liter diesel is het equivalent van ca 35 kWh. Maar dat is thermische energie een goede dieselmotor heeft een rendement van zo'n 35% wat je zo'n 11 kWh aan arbeid geeft, bij een koude motor haal je dat rendement never nooit en kom je met 7 kWh beter in de buurt. Vervang die smiley maar voor een duimpje het sommetje klopt gewoon en toont mooi het nut van een plugin hybride voor korte stukjes aan.