Adaptive Cruise Control
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09.03.2017 - 13:03
Is er iemand op het forum die regelmatig de adaptive cruise control van z'n V90 gebruikt? Ik heb de indruk dat de wagen héél vroeg afremt, zelfs als de afstand op het minimum staat (één blokje). Er is bij mij ook zeer weinig verschil tussen maximale en minimale afstand. Ik had de indruk dat de afstand bij de testwagen veel korter was. Weet iemand of hier een software instelling van mogelijk is?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29466
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb op de XC60 ook adaptieve cruise control en heb dezelfde ervaringen. Ik gebruik de adaptieve cc eigenlijk alleen op rustige autowegen en nauwelijks in druk verkeer. Ik weet niet of een software update door de dealer het probleem kan oplossen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Mijn ervaring is dat de afstand minder is dan de wettelijk verplichte 2 seconden. Denk niet dat Volvo het nog strakker mag afstellen.
Hoe hoger de snelheid hoe meer afstand er gehouden wordt (voor mij gevoel neemt de gehouden afstand exponentieel toe met de snelheid)
Hoe hoger de snelheid hoe meer afstand er gehouden wordt (voor mij gevoel neemt de gehouden afstand exponentieel toe met de snelheid)
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
De enige verplichting in de wet is dat je kunt stoppen als dat nodig is: artikel 19 RVV "De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is."lancer schreef: Mijn ervaring is dat de afstand minder is dan de wettelijk verplichte 2 seconden.
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Inderdaad, de reclame commercial van vroeger riep iets over 2 seconden reactietijd van mensen, dus houdt genoeg afstand.
Naar mijn weten houdt de Volvo bij de kortste stand zo'n 2 a 3 sec afstand en neemt dit per blokje zo'n 1,5 sec toe. Ik meen me dat te herinneren van uitleg van de dealer.
Ik vindt het bij lage snelheden inderdaad "teveel" afstand voor mijn gevoel. Zeker omdat je dan veel last hebt van ongeduldige fiat 500 formaat autootjes dat overal tussen gaat zitten wroeten.
V.w.b. het afremmen vind ik dit redelijk normaal. Op hogere snelheden wordt er inderdaad al op een grote afstand heel zachtjes afgeremd richting het doel object voor de auto, om te voorkomen dat er een abrupt remmend gevoel is.
Dat is fijner dan een telkens schokkend remmende auto bij het naderen van een vrachtwagen.
Naar mijn weten houdt de Volvo bij de kortste stand zo'n 2 a 3 sec afstand en neemt dit per blokje zo'n 1,5 sec toe. Ik meen me dat te herinneren van uitleg van de dealer.
Ik vindt het bij lage snelheden inderdaad "teveel" afstand voor mijn gevoel. Zeker omdat je dan veel last hebt van ongeduldige fiat 500 formaat autootjes dat overal tussen gaat zitten wroeten.
V.w.b. het afremmen vind ik dit redelijk normaal. Op hogere snelheden wordt er inderdaad al op een grote afstand heel zachtjes afgeremd richting het doel object voor de auto, om te voorkomen dat er een abrupt remmend gevoel is.
Dat is fijner dan een telkens schokkend remmende auto bij het naderen van een vrachtwagen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
+1toppertje schreef: gezien het feit dat het gros vd autobestuurders te dicht op zijn/haar voorganger zit, ontstaat al gauw het idee dat de acc te veel afstand in de ogen van deze mensen houd.
Ik heb het systeem veel op mijn vakantie gebruikt en het is een heerlijkheid.
Tussen Lyon en Orange veel verkeer, cruise op 135 en hij houd zelf afstand altijd binnen de veiligheid maar nooit hinderlijk veel.
Bij 200 op de autobahn gaat hij vroeg in de remmen maar nooit abrupt en laat hem dan langzaam naar de voorligger kruipen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Blue-Eyes
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
- Locatie: Flevoland
Inderdaad!toppertje schreef: gezien het feit dat het gros vd autobestuurders te dicht op zijn/haar voorganger zit, ontstaat al gauw het idee dat de acc te veel afstand in de ogen van deze mensen houd.
Vuistregel uitkomst bij 120 km/uur is ongeveer 65-70 meter afstand. Dat doen erg weinig volgens mij, incluis mij zelf

'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto
)
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto

-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09.03.2017 - 13:03
Op rustige wegen is het inderdaad een heel goed systeem, maar in iets drukker verkeer wordt het soms minder handig. Ik heb ook regelmatig dat de wagen afremt terwijl er niemand voor mij is, waarschijnlijk remt hij dus af voor een auto op het vak naast mij. Op zicht is het een goed systeem maar ik vind het vervelend dat je default altijd start met ACC, ik zou vaak liever starten met gewone CC. Hetzelfde voor de start/stop, die staat default altijd op.
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
De start/stop kan je in de instellingen van je auto uitzetten. Het zit onder de auto instellingen en dan rijmodus/individuele rijmodus.
Als het daar uit staat, dan staat het standaard niet aan.
Als het daar uit staat, dan staat het standaard niet aan.
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Bij mij zeker niet. Wellicht dat er een verschil is met andere auto's? Bij m'n v90, als ik het uit zet in de instellingen dan staat het na het stoppen van de auto de dag erna zeker niet aan.lint schreef: Bij het opnieuw starten van de auto staat het start/stop systeem weer aan.
Zodra deze terug is van de dealer zal ik eens in de instellingen kijken en met een plaatje de instelling duiden. Ik kan het zo snel niet vinden in de online-handleiding.
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
En toen vond ik een plaatje op het grote boze internet.
Zie onderstaand bijgevoegd plaatje.
Als je een auto hebt met bestuurdersprofielen en individuele rijmodussen, dan kan je het dus opslaan in het profiel van de bestuurder en staat het uit tijdens het starten van de auto.
Zie onderstaand bijgevoegd plaatje.
Als je een auto hebt met bestuurdersprofielen en individuele rijmodussen, dan kan je het dus opslaan in het profiel van de bestuurder en staat het uit tijdens het starten van de auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.