Hallo Allemaal,
Ik ben Richard en Ik ben sinds april vorig jaar in bezit van een groene S70 10V op lpg en hij rijdt super.
Van de week heb ik de radiateur van het koelsysteem vervangen en het viel me op dat de airco droger heel erg roestig was. Dus nu heb ik daar meteen een nieuwe voor gekocht en ben ik van plan die te vervangen en de airco weer af te laten vullen. Mijn vraag is hoe dat moet.. Ik zag dat 1 leiding gewoon losgedraaid kan worden met een sleutel maar de andere met de bocht eraan lijkt met behulp van een knelring vast te zijn gezet.. Heeft iemand enig idee of dit loshalen en vastzetten zelf te doen is? Of dat er misschien speciaal gereedschap voor nodig is?
Groeten Richard
Airco droger vervangen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Geen speciaal gereedschap nodig, gewoon de wartel losdraaien. Ze kunnen echter wel heel erg vast zitten, soms moet je hem compleet met slang losdraaien waarna je de slang in de bankschroef los kunt draaien.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09.07.2017 - 18:49
Die slang is inderdaad met een wartel vastgedraaid op de droger. Maar uit de droger komt een pijpje met een bocht erin welke ik ook los moet maken. En die heeft geen wartel maar een soort knelring. Ik vroeg hoe ik die moet loshalen en natuurlijk ook weer vastzetten. Iemand een idee?
Zie de link voor een foto van de droger:
https://begin.mijngrossier.nl/HBase/HBa ... 6006C4F6B3
Groeten Richard
Zie de link voor een foto van de droger:
https://begin.mijngrossier.nl/HBase/HBa ... 6006C4F6B3
Groeten Richard
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Dat is zo'n aansluiting:
Met de juiste gereedschap heb je die zo los!
Met de juiste gereedschap heb je die zo los!
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09.07.2017 - 18:49
Inderdaad een handig ding!
Echter is dit een hele andere aansluiting van een brandstofsysteem en lijkt niet op de aansluiting van m'n droger. Volgens mij heeft m'n droger een zelfde soort aansluiting als bij een uitlaatsysteem waarbij 2 ronde (conisch binnen en buiten) delen in elkaar passen en er vervolgens een ring is die er precies omheen past en word aan gekneld. Eraf halen zal waarschijnlijk wel lukken door de ring door te slijpen / zagen, alleen zoek ik dan nog een manier om de boel weer vast te zetten. Zijn de knelringen los te koop? en is er een speciale tang voor nodig?
Groeten Richard
Echter is dit een hele andere aansluiting van een brandstofsysteem en lijkt niet op de aansluiting van m'n droger. Volgens mij heeft m'n droger een zelfde soort aansluiting als bij een uitlaatsysteem waarbij 2 ronde (conisch binnen en buiten) delen in elkaar passen en er vervolgens een ring is die er precies omheen past en word aan gekneld. Eraf halen zal waarschijnlijk wel lukken door de ring door te slijpen / zagen, alleen zoek ik dan nog een manier om de boel weer vast te zetten. Zijn de knelringen los te koop? en is er een speciale tang voor nodig?
Groeten Richard
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21392
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Kan het zijn dat er nog koelmiddel in je systeem zit? Misschien is het niet veel maar de kans is aanwezig. Wat er ook in zit is compressor-olie.
Je kunt die droger wel vervangen en wat olie toevoegen maar het is wel van belang om de juiste hoeveelheid olie erin te (laten) kiepen. Anders werkt de airco niet goed.
Je kunt die droger wel vervangen en wat olie toevoegen maar het is wel van belang om de juiste hoeveelheid olie erin te (laten) kiepen. Anders werkt de airco niet goed.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De droger gaat aan het pijpje inderdaad los met zo'n speciaal gereedschapje. Je kunt ook twee halve pijpjes erin drukken, dan krijg je hem ook meestal wel los, maar kan wat gepiel zijn. niks los slijpen, want dan is het stuk! in de ring waar jij het over hebt zit een veer die de pijpjes aan elkaar klemt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Als die ring in het pijpje zit; ook ooit de droger en verdamper vervangen in een S70. Gereedschapje geleend van de dealer. Alles gemonteerd en afgevuld. Knalt eerst de ene leiding los en na het vullen de andere.
De moraal, controleer de leiding goed en als je het veertje enigzins niet vertrouwd ook de leiding vervangen.
De moraal, controleer de leiding goed en als je het veertje enigzins niet vertrouwd ook de leiding vervangen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
- Locatie: noorden
Misschien heb je intussen alles al uit elkaar gehaald maar anders is het mosterd na de maaltijd.. Maar als het systeem niet lek is zou ik de droger mooi laten zitten. Roesten doen ze aan de buitenkant toch sowieso door de condensatie. Mij werd onlangs verteld dat de droger niet de kostenpost is bij deze reparatie maar dat meestal de voorgevormde metalen leidingen erbovenop ook mee vervangen moet worden en die kost alleen al zo n € 90,- Door spanningscorrosie komen de aluminium leidingen en de schroefdraad van de droger muurvast in elkaar te zitten. Daarom schijnt het niet zonder vervanging van de bovenleiding te kunnen.
V70 III 2.5T 2009 / 140K
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat is neit altijd waar hoor. Vorige maand nog de originele droger van een 850 los gehaald. Maar je hebt gelijk dat ze wel eens vast kunnen zitten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09.07.2017 - 18:49
Het is me gelukt hoor 
Ik moest even snappen hoe het werkt maar ik had de leiding eigenlijk vrij snel los. Ik heb een slangklem gepakt en het draaigedeelte eraf gehaald. Vervolgens de slangklem om de leiding gebogen en op maat gemaakt. Hierna kon ik na even prutsen de slangklem achter de veer werken en de leiding eruit halen. De schroefdraad wartel waar de slang mee vast zit, zat inderdaad muurvast maar die luisterde na enig aandringen ook wel. Ik heb alle o-ringen vervangen en de nieuwe droger weer gemonteerd.
Volgende week even de airco laten vullen en UV vloeistof laten toevoegen.
Bedankt voor de hulp allemaal

Ik moest even snappen hoe het werkt maar ik had de leiding eigenlijk vrij snel los. Ik heb een slangklem gepakt en het draaigedeelte eraf gehaald. Vervolgens de slangklem om de leiding gebogen en op maat gemaakt. Hierna kon ik na even prutsen de slangklem achter de veer werken en de leiding eruit halen. De schroefdraad wartel waar de slang mee vast zit, zat inderdaad muurvast maar die luisterde na enig aandringen ook wel. Ik heb alle o-ringen vervangen en de nieuwe droger weer gemonteerd.
Volgende week even de airco laten vullen en UV vloeistof laten toevoegen.
Bedankt voor de hulp allemaal
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Top, is veel beter dan de oude te laten zitten. Die heeft echt wel een functie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95