Hoi,
Ik wilde vandaag mijn auto even opkrikken en gebruikte voor het eerst even de bij de auto geleverde krik.... ik heb ook een garagekrik maar was even wat meer werk om te pakken.
Het gaat om een V70 van net 1 jaar oud. De krik op de juiste manier eronder gezet en deze draait gewoon dol, eerste gebruik, en Auto komt er niet mee omhoog. Is dit een bekend probleem dat mensen vaker gehad hebben of heb ik pech hiermee?
Morgen maar even terug naar de dealer met de krik. Goed dat ik het nu ontdek en ik alsnog maar de garagekrik erbij gehaald heb. Onderweg zou je er mooi mee staan met een krik die niet werkt!
Hans
Kwaliteit Volvo krik....
-
- 4th Gear member
- Berichten: 922
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ik denk een kwestie van pech. Doorgaans zijn die krikken van Volvo kwalitatief goed.
Ik zou willen dat ik zo'n krik had. Heb niet eens een reservewiel maar zo'n setje die je in de lekke band moet spuiten. Maar wat als er een snee in de band zit of nog erger een klapband? Dan helpt dat spul ook niet. Sta je daar op de Brennerpas met 2 krijsende kinderen achterin en een pissige vrouw naast je.
Ik zou willen dat ik zo'n krik had. Heb niet eens een reservewiel maar zo'n setje die je in de lekke band moet spuiten. Maar wat als er een snee in de band zit of nog erger een klapband? Dan helpt dat spul ook niet. Sta je daar op de Brennerpas met 2 krijsende kinderen achterin en een pissige vrouw naast je.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Bij aankoop van mijn (2de hands) DRIVe heb bij de schroothandel onmiddellijk een Volvo-noodwiel gekocht. Een fleskrik had ik. Ik begrijp nog steeds niet waarom men standaard per se de voorkeur geeft aan die chemische rommel. Je zal maar een scheur in je band hebben dan is alleen een reservewiel de oplossing. Trouwens eens die 'bazaar' in je band zit is hij sowieso naar de Filistijnen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28652
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb eigenlijk de originele krik zelden gebruikt, heb ook al in geen tijden een lekke band gehad en voor de wielwissel van zomer naar winterset gebruik ik de garagekrik. Ik kan mij niet voorstellen dat Volvo een inferieure originele krik maakt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
charly schreef: Bij aankoop van mijn (2de hands) DRIVe heb bij de schroothandel onmiddellijk een Volvo-noodwiel gekocht. Een fleskrik had ik. Ik begrijp nog steeds niet waarom men standaard per se de voorkeur geeft aan die chemische rommel. Je zal maar een scheur in je band hebben dan is alleen een reservewiel de oplossing. Trouwens eens die 'bazaar' in je band zit is hij sowieso naar de Filistijnen.
Het simpele antwoord daarop is kosten en gewicht. Op de nieuwe auto wordt € meer verdiend en de latere eigenaar die lek rijdt maakt €€€ kosten die hij vaak ook nog bij de dealer achterlaat.
Het zijn wel dit soort trucjes waarmee ze de auto net een lagere gewichtsklasse mee kunnen geven hetgeen fiscaal dan weer leuk is, voor die latere eigenaar.
Maar handig is het allerminst. Ik wil ook gewoon zelf een wiel kunnen wisselen, al is het een thuiskomertje om de nood even te lenigen.
Laatst gewijzigd door MN-NL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zijn inderdaad erg slecht, heb eens een krik in mijn oog gehad nadat de zwengel los schoot na flink kracht zetten. Had een volledig blauwe oogkas. Dat had ook slechter kunnen aflopen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Volgens mij valt dat wel mee met Volvo Assistance. En als je die niet hebt verdient Volvo of de officiële dealer er ook niets aan.MN-NL schreef:charly schreef: Bij aankoop van mijn (2de hands) DRIVe heb bij de schroothandel onmiddellijk een Volvo-noodwiel gekocht. Een fleskrik had ik. Ik begrijp nog steeds niet waarom men standaard per se de voorkeur geeft aan die chemische rommel. Je zal maar een scheur in je band hebben dan is alleen een reservewiel de oplossing. Trouwens eens die 'bazaar' in je band zit is hij sowieso naar de Filistijnen.
Het simpele antwoord daarop is kosten en gewicht. Op de nieuwe auto wordt € meer verdiend en de latere eigenaar die lek rijdt maakt €€€ kosten die hij vaak ook nog bij de dealer achterlaat.
Het zijn wel dit soort trucjes waarmee ze de auto net een lagere gewichtsklasse mee kunnen geven hetgeen fiscaal dan weer leuk is, voor die latere eigenaar.
Maar handig is het allerminst. Ik wil ook gewoon zelf een wiel kunnen wisselen, al is het een thuiskomertje om de nood even te lenigen.
De reparatie kit zou ik ook nooit gebruiken en ik zou ook liever een goed reservewiel hebben, maar alles je kijkt naar de milieu impact, kan ik er best meer leven dat ik er geen bij heb (iedere auto bespaart maar een beetje, maar alles auto's samen is het toch best wat)
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar runflats. Ik heb een keer lek gereden met een S60 en dat moest meer door de bord computer verteld worden. (Verder zelfde nadeel als de chemische troep; mij is verteld dat een lekke runflat ook is afgeschreven. Je kunt Iig met een redelijk groot gat nog gewoon doorrijden)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Lek rijden is idd lang geleden. Maar wil toch altijd graag zelfredzaam zijn, ook al is het provisorisch. Dat een band na lek afgeschreven is kan ik nog mee leven, als je een scheur oploopt is ie ook voor de kliko.
Runflats rijden niet zo best was mijn beeld altijd. De eerste generaties bij het merk met de B tenminste. Maar we zijn een eind verder inmiddels, qua techniek.
Runflats rijden niet zo best was mijn beeld altijd. De eerste generaties bij het merk met de B tenminste. Maar we zijn een eind verder inmiddels, qua techniek.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3799
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
gaat bij de laatse V70 vanaf 2007 niet op met dat gewicht, althans niet voor NL.MN-NL schreef:charly schreef: Bij aankoop van mijn (2de hands) DRIVe heb bij de schroothandel onmiddellijk een Volvo-noodwiel gekocht. Een fleskrik had ik. Ik begrijp nog steeds niet waarom men standaard per se de voorkeur geeft aan die chemische rommel. Je zal maar een scheur in je band hebben dan is alleen een reservewiel de oplossing. Trouwens eens die 'bazaar' in je band zit is hij sowieso naar de Filistijnen.
Het simpele antwoord daarop is kosten en gewicht. Op de nieuwe auto wordt € meer verdiend en de latere eigenaar die lek rijdt maakt €€€ kosten die hij vaak ook nog bij de dealer achterlaat.
Het zijn wel dit soort trucjes waarmee ze de auto net een lagere gewichtsklasse mee kunnen geven hetgeen fiscaal dan weer leuk is, voor die latere eigenaar.
Maar handig is het allerminst. Ik wil ook gewoon zelf een wiel kunnen wisselen, al is het een thuiskomertje om de nood even te lenigen.
de 2.0D wegen bijna allemaal 1552 of 1553kg.
net 2kg teveel dus

geen glans zonder wrijving
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Ik gebruik de V70 krik 8x per jaar voor de winter en zomerbanden wissel. Nog te lui geweest om een potkrik te kopen...
Geen problemen mee gehad, ondanks dat ie er fragiel uit ziet.
Over run on flats: onze Mini had ze. Vreselijk rumoerig en hard. Nu met normale banden is die bijna zo comfortabel en stil (wat betreft banden) als een V70N met dynamic chassis. V70NN met standaard onderstel is natuurlijk nog veel comfortabeler. Ik vraag me af hoe blij je gaat worden van run on flats op een V70.
Geen problemen mee gehad, ondanks dat ie er fragiel uit ziet.
Over run on flats: onze Mini had ze. Vreselijk rumoerig en hard. Nu met normale banden is die bijna zo comfortabel en stil (wat betreft banden) als een V70N met dynamic chassis. V70NN met standaard onderstel is natuurlijk nog veel comfortabeler. Ik vraag me af hoe blij je gaat worden van run on flats op een V70.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4273
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Wij hebben ook een Mini Cooper met run flat-banden en dat is een heel leuk autootje, maar qua comfort meer een martelbank. Goede tip om de banden te vervangen door normale exemplaren, ga ik zeker doen.Volvolof schreef:Over run on flats: onze Mini had ze. Vreselijk rumoerig en hard. Nu met normale banden is die bijna zo comfortabel en stil (wat betreft banden) als een V70N met dynamic chassis. V70NN met standaard onderstel is natuurlijk nog veel comfortabeler. Ik vraag me af hoe blij je gaat worden van run on flats op een V70.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Dat was ook de reden om die om te ruilen voor de 330e. Ik wilde de 330e upgraden naar 19 inch (met RFT) maar omdat ik vaak in België zit heb ik dat maar gelaten...Fulaks schreef: Wij hebben ook een Mini Cooper met run flat-banden en dat is een heel leuk autootje, maar qua comfort meer een martelbank. Goede tip om de banden te vervangen door normale exemplaren, ga ik zeker doen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Sjo
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
- Locatie: zuid Limburg
Je mag/kan runflat banden niet op gewone velgen monteren. De runflat velgen hebben nog in extra rand erin zitten om het aflopen van een lege band te voorkomen.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Dat kan.
Op een S60 met 17 inch velgen en 235 breed vond ik de runflat prima. Rijdt qua hardheid als een 18".
Alleen kreeg ik bij het vervangen van de lease maatschappij geen runflat (te duur), maar anti lek banden. Das een gewone band met de troep er al in gespoten. Helpt niet tegen grote scheuren en daarna vond ik de S en beetje week in de neus.
Op een S60 met 17 inch velgen en 235 breed vond ik de runflat prima. Rijdt qua hardheid als een 18".
Alleen kreeg ik bij het vervangen van de lease maatschappij geen runflat (te duur), maar anti lek banden. Das een gewone band met de troep er al in gespoten. Helpt niet tegen grote scheuren en daarna vond ik de S en beetje week in de neus.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Het enige wat handig is van dat reparatie kitje is de compressor. Al een keer gebruikt op de camping toen ik toch het achterwiel een klein beetje lucht erin wilde pompen.
De spuitbus is direct na aanschaf in de kliko gedonderd (is meestal toch maar een paar jaar houdbaar,)
Zowel de V50, als nu de V60 kwam ook met zo'n kitje, maar direct een thuiskomer erin, met een schaarkrik met sleutel.
De spuitbus is direct na aanschaf in de kliko gedonderd (is meestal toch maar een paar jaar houdbaar,)
Zowel de V50, als nu de V60 kwam ook met zo'n kitje, maar direct een thuiskomer erin, met een schaarkrik met sleutel.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Om even terug te komen op de topic titel....
Wat ik nooit begrepen heb bij volvo is waarom de kriksteunen bijna halverwege de dorpels zitten en niet vlak bij het te verwissselen wiel.
Op deze volvo manier til je bijna de halve auto op, terwijl als je hem dicht bij het wiel doet een kwart op tilt.
De krik van mijn voormalige AWD was trouwens zwaarder uitgevoerd.
Wat ik nooit begrepen heb bij volvo is waarom de kriksteunen bijna halverwege de dorpels zitten en niet vlak bij het te verwissselen wiel.
Op deze volvo manier til je bijna de halve auto op, terwijl als je hem dicht bij het wiel doet een kwart op tilt.
De krik van mijn voormalige AWD was trouwens zwaarder uitgevoerd.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10510
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Zit er in en komt er weer in.OGA244 schreef: Een noodwiel met krik was af fabriek € 70,-
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28652
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Verstandig om noodwiel en krik bij aanschaf direct mee te bestellen als je zo iets later toch wilt hebben is het veel duurder.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976