Airco probleem

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
S60 2005
Starter

Al enige tijd heb ik problemen met mijn AIRCO.
Er is inmiddels een nieuwe condensor tegen de radiator geplaatst en opnieuw afgevuld.
Koelen is toch een probleem.
De pomp slaat steeds af van de AIRCO.
Nu heb ik gecontroleerd wat bij de pomp het probleem is en dat is dat de stroom steeds na een paar seconden
word uitgeschakeld.
De pomp draaid zo kort dat er niet word gekoeld
Wat bepaald het in- en uit-schakelen van de AIRCO pomp.
Is er een schema van het electrische gedeelte van de AIRCO.

GRT. Benny
Laatst gewijzigd door S60 2005 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
trondheim
2nd Gear member

Mijn airco deed op een gegeven moment ook helemaal niets meer. Sloeg gewoon niet meer aan (meestal hoor je wel tikje of zo als hij aanslaat). Ik dacht dus gelijk aan het ergste, daarom terug naar de garage en die had een hele simpele oplossing: Koudemiddel bijgevuld, nachtje onder druk zetten om te kijken of hij nergens lekte. Dat was bij mij de oplossing.

(ik weet niet of er een soort van beveiliging op zit dat wanneer het koudemiddel op is, je airco niet meer 'aan' gaat om pomp e.d. te sparen? Maar het leek er in ieder geval wel op.)
Laatst gewijzigd door trondheim op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvulling
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
edraket
7th Gear member

De airco wordt door een aantal sensoren en regeleenheden gestuurd. De belangrijkste is de drukschakelaar in de ld leiding. Deze regelt de druk in het systeem en daarmee ook de temp (er is een 1 op 1 verband tussen druk en temp).
Daarnaast is er de koppeling op de pomp die aangezet wordt door de verwarmings/koelingsunit op je dash. Hierdoor gaat de pomp draaien en dus koelen.
Daarnaast zijn er nog een paar beveiligingen die het systeem uit kunnen zetten. Er zit een sensor in je verdamper. Deze zorgt ervoor dat als het systeem bevriest de pomp wordt uigeschakeld. En daarnaast nog een drukschakelaar op de hd zijde van de pomp. Als de druk in de pomp te hoog oploopt wordt de pomp ook afgeschakeld.
Meet even over de drukschakelaar of dat dezelfde sequence heeft als de bekrachtiging van de pomp. Dan weet je in elk geval of het druk gerelateerd is. Deze cyclus is overigens heel normaal, dat is namelijk hoe het systeem geregeld wordt.

Wat is precies je probleem? Wordt de airco niet koud genoeg? Wordt de leiding naar de verdamper wel koud?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

trondheim schreef: Mijn airco deed op een gegeven moment ook helemaal niets meer. Sloeg gewoon niet meer aan (meestal hoor je wel tikje of zo als hij aanslaat). Ik dacht dus gelijk aan het ergste, daarom terug naar de garage en die had een hele simpele oplossing: Koudemiddel bijgevuld, nachtje onder druk zetten om te kijken of hij nergens lekte. Dat was bij mij de oplossing.

(ik weet niet of er een soort van beveiliging op zit dat wanneer het koudemiddel op is, je airco niet meer 'aan' gaat om pomp e.d. te sparen? Maar het leek er in ieder geval wel op.)
Ik neem aan dat als er een nieuwe concensor is geplaats er voldoende koudemiddel in zit.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
trondheim
2nd Gear member

edraket schreef:
trondheim schreef: Mijn airco deed op een gegeven moment ook helemaal niets meer. Sloeg gewoon niet meer aan (meestal hoor je wel tikje of zo als hij aanslaat). Ik dacht dus gelijk aan het ergste, daarom terug naar de garage en die had een hele simpele oplossing: Koudemiddel bijgevuld, nachtje onder druk zetten om te kijken of hij nergens lekte. Dat was bij mij de oplossing.

Ik neem aan dat als er een nieuwe concensor is geplaats er voldoende koudemiddel in zit.
Nee, geen nieuwe condensor. Puur alleen koudemiddel bijgevuld (aldus de garage).
edraket
7th Gear member

trondheim schreef:
edraket schreef:

Nee, geen nieuwe condensor. Puur alleen koudemiddel bijgevuld (aldus de garage).
Gaat over topic starter, die heeft wel een nieuwe condensor, dus niet van toepassing ;-)
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
trondheim
2nd Gear member

edraket schreef:
trondheim schreef:
edraket schreef: Ik neem aan dat als er een nieuwe concensor is geplaats er voldoende koudemiddel in zit.
Gaat over topic starter, die heeft wel een nieuwe condensor, dus niet van toepassing ;-)
Excuses aan de topic starter voor mijn zinloze bijdrage.
S60 2005
Starter

Het probleem is opgelost. Er is een nieuwe aircopomp gemonteerd en nu bleek dat het station die de condensor heeft gemonteerd
te veel gas heeft in gedaan. In plaats van 0,7 KG zat er 1,140 KG in en of deze het probleem heeft veroorzaakt durf ik niet te zeggen.
Een bedrijf in Enschede heeft de werkzaamheden verricht. Wat me opviel van dat bedrijf dat die zo schoon werkte. Elk moment werd de stofzuiger gebruikt. Een olie vlekje werd direct verwijderd van de vloer. Ook werd alles uitgelegd. Dat bedrijf krijgt van mij een tien op alles wat er werd gedaan. En dan het aller mooiste was de prijs want deze was inclusief montage en gevuld afgeleverd. In mijn ogen erg laag. Ik weet niet of de naam geplaatst mag worden maar van mij verdiend deze man een goed stukje reclame.

Grt. Benny
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”