Heb mijn V70 D5 185 PK uit 2006 (MY2007) nu ruim een maand. Nu heb ik twee weken geleden een grote beurt laten doen (incl. vervangen van de accu, distributie riem, waterpomp etc.) en kort daarna kreeg ik de roetfilter gerelateerde storingsmelding "ECM-2A10 temperatuursensor, deeltjesfilter - Signaal te laag".
Nu moet ik ook bekennen dat ik de eerste weken heel 'rustig' heb gereden (zo snel mogelijk schakelen en rond de 2000 toeren blijven) om te kijken wat er qua verbruik mogelijk was (dat was trouwens 1 op 17.5 en dat viel me niet tegen). Ik rij wel voornamelijk snelweg kilometers maar misschien dat het regeneren door deze rijstijl uit is gebleven?
Heb zelf ook maar Vida + Dice aangeschaft om de codes in de gaten te houden want ik rij nu wel rond met motorstoring spoed. Probleem is dat alle garages knettervol zitten en niemand heeft NU tijd om die sensor te vervangen.
Het rare is dat de storing ook af en toe een paar dagen weg is en dan weer terug komt. Qua rijgedrag merk ik ook niets; de auto houdt niet in / gaat niet in noodloop.
Gisteren langs een volvo specialist gereden die ondanks de drukte de boel wel even wilde uitlezen (de melding was er niet meer) maar zat uiteraard nog wel in het geheugen. Tijdens het uitlezen ook de parameters / waardes van het roetfilter bekeken (temperatuur van de sensoren en het drukverschil) en daar was ook niets raars aan te zien.
De meldingen gereset, de stekker van de sensor boven / achter de motor losgehaald en met contact spray behandeld en toen weer richting huis (nog steeds zonder storing). Vlak voor ik thuis was toch ineens weer storing (@!%!%!@). Thuis zelf met Vida de boel uitgelezen en ineens krijg ik naast de ECM-2A10 ook de melding "ECM-2900 temperatuursensor, katalysator - Signaal te hoog". Huh???
Nu zit ik met de volgende vragen:
- Kunnen die sensoren storing geven omdat juist het filter (bijna)vol zit?
- Hoe kan het dat de ECM-2A10 storing af en toe weer weg is? Iets met de massa (b.v. na het vervangen van de accu)?
- Brandstof verbruik lijkt ook iets omhoog te gaan; gaat ie telkens 'half' regeneren en stopt ie daarmee vanwege de storing in de temperatuur sensor(en)?
Over 2 weken was ik ook van plan met de auto op vakantie te gaan maar van dat rode uitroeptekentje wordt ik natuurlijk niet blij.
Wat te doen?
- Een voor een de sensoren laten vervangen? (heb alleen het gevoel dat het probleem ergens anders zit)
- Roetfilter laten reinigen?
- Mocht dit alles niet lukken voor mijn vakantie dan maar handmatig via Vida een regeneratie opstarten om te voorkomen dat ik in het buitenland stil kom te staan met een vol roetfilter?
- Iets anders?
Dank alvast voor het meedenken!
Roetfilter temperatuur sensoren geven ineens storing
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je Vida hebt kun je het roetfilter toch actief laten regenereren, ik zou daarmee beginnen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 31.05.2017 - 21:22
Ik geloof dat ik in Vida ook kan zien hoeveel gram roet er in zit (berekende waarde uiteraard maar toch een indicatie). Eens kijken of ik die waardes kan zien voordat het eventuele regeneratie proces start.edraket schreef: Als je Vida hebt kun je het roetfilter toch actief laten regenereren, ik zou daarmee beginnen.
Iemand hier ervaring mee? Kan ik dit ongestraft doen (en ook evt. tussentijds afbreken) of zitten er toch risicos aan?