Ik heb al een tijd een tik vanuit de verstuivers bij accelereren en ik wil daar iets aan gaan doen. Ik heb met een schroevendraaier geluisterd naar iedere verstuiver en nummer 4 en 5 maken voor mijn gevoel meer geluid. Nu begrijp ik dat je de connectoren van de verstuivers 1 voor 1 kan loskoppelen om te kijken of het geluid verandert. De motor zou dan moeten blijven lopen op 4 cilinders.
Wanneer ik verstuiver 4 loskoppel blijft de motor inderdaad lopen. Maar wanneer ik verstuiver 5 loskoppel, valt de motor uit. Nu lees ik op engelse fora dat dit vaker voorkomt.
Weet iemand of dit normaal is? Ik zou denken dat verstuiver 4 erg slecht is dus wanneer je nummer 5 loskoppelt de motor eigenlijk op 3 pitten moet lopen. En dat lukt natuurlijk niet. Of is het zo dat iedere auto afslaat bij het loskoppelen van verstuiver 5?
Ik doe binnenkort nog een retourtest, maar ik denk niet dat dat mij helpt, de motor start namelijk prima, zowel warm als koud.
Ik begrijp dat het laten testen van alle 5 de verstuivers het beste is, maar het gaat om een auto met 567.000 op de teller en de kosten moeten een beetje acceptabel blijven. En een Volvo heb je om aan te sleutelen natuurlijk.
tikkende verstuiver D5
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3171
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Wat gebeurd er als je 1,2 of 3 loskoppelt?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je kunt eerst mbv vida de correctie op elke injector controleren. Dat geeft al heel veel info over de toestand ervan. Je haalt de slechte injectoren er meteen uit. Daarna kun je evt nog een retourtest doen, dat geeft nagenoeg 100% zekerheid.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9336
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Hij blijft lopen zonder cilinder 4, maar slaat af zonder 4 en 5.
Als je alleen 5 los haalt dan? of heeft dat geen zin?
Mijn D5 doet hetzelfde, harde tik bij als je veel vermogen vraagt. Vooral langs een muur/gebouw met ramen open hoor je het goed en het klinkt niet gezond. KM stand een tonnetje minder.
Heb vorig jaar verstuiver 1 vervangen (1 is dan links, 5 is rechts). Bij mij is het ook 4 of 5 die je hoort tikken met de schroevendraaier aan het oor.
Retourtest heb ik al eens gedaan, opvallend dat 5 helemaal niets terug geeft? Na die test heb ik verstuiver 1 laten vervangen, was ook wel nodig want de auto startte niet eens meer.

Als je alleen 5 los haalt dan? of heeft dat geen zin?
Mijn D5 doet hetzelfde, harde tik bij als je veel vermogen vraagt. Vooral langs een muur/gebouw met ramen open hoor je het goed en het klinkt niet gezond. KM stand een tonnetje minder.
Heb vorig jaar verstuiver 1 vervangen (1 is dan links, 5 is rechts). Bij mij is het ook 4 of 5 die je hoort tikken met de schroevendraaier aan het oor.
Retourtest heb ik al eens gedaan, opvallend dat 5 helemaal niets terug geeft? Na die test heb ik verstuiver 1 laten vervangen, was ook wel nodig want de auto startte niet eens meer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik heb helaas geen Vida. Mocht iemand in de buurt van Nijmegen mij daarmee kunnen helpen dan hoor ik dat graag. Retourtest komt er in ieder geval.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Nee, de auto blijft lopen zonder cilinder 4, maar slaat af zonder cilinder 5. Beide cilinders tegelijk is teveel van het goede.JeroenSpock schreef: Hij blijft lopen zonder cilinder 4, maar slaat af zonder 4 en 5.
Als je alleen 5 los haalt dan? of heeft dat geen zin?
Raar dat bij jou verstuiver 5 geen retour geeft. Ik las op het engelse forum dat iemand het tikken weet aan een verstuiver die teveel brandstof inspoot. Dat zou dus overeen kunnen komen met een verstuiver zonder retour opbrengst. Maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik heb inmiddels een retourtest gedaan, maar daar komen ook geen schokkende dingen uit. Helaas vielen de eerste keer bij het uitzetten van de motor alle 5 de spuiten om, dus zat alles onder de diesel.... Ik kon al wel zien dat er geen uitschieters waren in retour. Het enige dat opviel was dat de vier rechter verstuivers een iets bruinere diesel teruggaven dan de linkse. Daarna met hulp nog een test gedaan waarvan ik een foto heb kunnen maken. Nu ziet de kleur van alle diesel er ook weer hetzelfde uit.

Geen rare afwijkingen, maar dat had ik ook niet verwacht, de auto start namelijk prima.
Wat zouden jullie nu doen? Bij de test hoorde ik de 2 rechter verstuivers de meeste herrie maken, die nagelen veel meer dan de andere 3. Ik denk erover om 2 verstuivers te halen bij Rima en die te monteren.

Geen rare afwijkingen, maar dat had ik ook niet verwacht, de auto start namelijk prima.
Wat zouden jullie nu doen? Bij de test hoorde ik de 2 rechter verstuivers de meeste herrie maken, die nagelen veel meer dan de andere 3. Ik denk erover om 2 verstuivers te halen bij Rima en die te monteren.
Laatst gewijzigd door Musicus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9336
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Alsof mijn auto hier mee leest... Het tikken is sinds eergisteren serieus minder geworden. Je hoort het nog wel, maar echt veel zachter. WTF?
Op de foto ziet het er goed uit Musicus. Vrij gelijke waarden als ik dat zo zie, niets bijzonders of om je druk over te maken. Hoeveel seconden was dit?
Ik had hem op mijn foto 30 sec laten draaien, verstuiver 1 zat toen op 40 ml. Volgens mij was het max 40ml per minuut, dus die van mij deed een keer zo veel.
Zal als ik tijd heb eens zoeken naar dat verhaal van een verstuiver die niet retourneert. Maar voorlopig maak ik me er even niet meer zo druk om.
Toch nog even een keer mijn zelfde vraag, zonder verstuiver 4, en 4-5 slaat hij af? Maar met alleen 5 er uit blijft hij wel lopen?
Op de foto ziet het er goed uit Musicus. Vrij gelijke waarden als ik dat zo zie, niets bijzonders of om je druk over te maken. Hoeveel seconden was dit?
Ik had hem op mijn foto 30 sec laten draaien, verstuiver 1 zat toen op 40 ml. Volgens mij was het max 40ml per minuut, dus die van mij deed een keer zo veel.
Zal als ik tijd heb eens zoeken naar dat verhaal van een verstuiver die niet retourneert. Maar voorlopig maak ik me er even niet meer zo druk om.
Toch nog even een keer mijn zelfde vraag, zonder verstuiver 4, en 4-5 slaat hij af? Maar met alleen 5 er uit blijft hij wel lopen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Hij liep denk ik tussen de 30 seconden en 1 minuut. Daarna werden de handen van m'n hulpje te heet. Ik heb de test gedaan na een rit van een uur.
Wbt de verstuivers: zonder cilinder 4 blijft hij lopen, zonder cilinder 5 slaat hij af.
Ik maak maar 1 cilinder per keer los.
Heb jij dat ook?
Ps, noem me maar Jeroen.
Wbt de verstuivers: zonder cilinder 4 blijft hij lopen, zonder cilinder 5 slaat hij af.
Ik maak maar 1 cilinder per keer los.
Heb jij dat ook?
Ps, noem me maar Jeroen.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9336
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ha Jeroen, Jeroen hier
Nee ik heb dat nooit geprobeerd, draaien zonder verstuiver.
Als hij die terug geeft na een minuut zit dat in ieder geval wel goed met alle 5 verstuivers.
Je zou eigenlijk stuk voor stuk de verstuivers moeten vervangen door een nieuwe/goede, en kijken wanneer het getik ophoud.
Maar ja, waar haal je 'even' zo'n ding. En ze kunnen muurvast zitten dus zo even doen is dat niet.

Nee ik heb dat nooit geprobeerd, draaien zonder verstuiver.
Als hij die terug geeft na een minuut zit dat in ieder geval wel goed met alle 5 verstuivers.
Je zou eigenlijk stuk voor stuk de verstuivers moeten vervangen door een nieuwe/goede, en kijken wanneer het getik ophoud.
Maar ja, waar haal je 'even' zo'n ding. En ze kunnen muurvast zitten dus zo even doen is dat niet.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Nu je merkt dat het tikkende geluid minder is, heb je dat bij een volle tank?
Ik heb namelijk het gevoel dat het geluid minder is wanneer ik de tank leger rijd. Dus hoe leger de tank, des te minder het geluid. Maar ik kan dat niet verklaren en weet ook niet of het niet tussen de oren zit....
Ik heb namelijk het gevoel dat het geluid minder is wanneer ik de tank leger rijd. Dus hoe leger de tank, des te minder het geluid. Maar ik kan dat niet verklaren en weet ook niet of het niet tussen de oren zit....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35
Ook een keertje alle verstuivers van mijn s60 d5 laten vervangen. Auto liep slecht en er bleker er 3 defect te zijn. Totale kosten waren volgens mij toentertijd dik 2000 Euro! ! Auto liep daarna als nieuw.
Laatst gewijzigd door chris2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9336
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Laatste berichtje niet meer gelezen Jeroen, heb niet het idee dat een volle of lege tank verschil maakt.
Ik zit er ook wel eens aan te denken om de laatste 4 ook te vervangen, maar ja de auto loopt verder goed en het kost je een maandsalaris.
Ik zit er ook wel eens aan te denken om de laatste 4 ook te vervangen, maar ja de auto loopt verder goed en het kost je een maandsalaris.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi