aanschaf c70 coupe 1998-2002

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
olivier88
Starter

Beste volvo liefhebbers,

omdat ik 1 jaar in een ziekenhuis ga werken wat een stuk beter met de auto dan met de trein te bereiken is, (25-30 minuten rijden) wil ik nu graag mijn eerste en dan maar ook meteen mijn droom auto gaan kopen. De prachtige, voor de grand tours ingestelde c70 coupe. In mijn idee eind jaren 90 scandinavisch, Amerikaans: comfortabel, snel in een rechte lijn en prachtig deinzend en verend...

Anno half 2017 is de auto ondertussen al een zeldzaamheid geworden: Van de van 1998-2002 geproduceerde coupe toont gaspedaal.nl zo'n 32 stuks waarvan er 13 een handbak hebben en dus 19 de 4-traps gear tronic...

Vermoedelijk vanwege het zalig slurpende karakter van deze 5-cylinders (2.0t, 2.4t, en t5), het gewicht met dito wegenbelasting en de op esthethiek ipv functionaliteit gerichtte vormgeving varieren de meeste prijzen van 1400-5500E met in mijn ogen een mediaan van rond de 4000e. De top of the range met kilometerstanden van 60-80.0000km kostten 9-14.000e.

Ik hoop een mooie c70 te kunnen vinden en met deze zeldzaamheid 1 jaar zo'n 18.000km te rijden en vervolgens slechts incidenteel in de weekende zodat ik automobiel stil kan gaan staan met een romige 5-cylinder terwijl de rest van de wereld elektrischer gaat rijden.
Verder realiseer ik me dat ik met deze oudere beestjes niet langdurig harder dan 160km/h moet gaan rijden dus volledig bepakt 200km/h naar de alpen toerijden hoeft niet meer. Een 2002-2004 BMW 3 serie met 6-cylinder coupe/touring is ook aantrekkelijk maar is wat mij betreft second best...

Ondanks dat ik zeer gecharmeerd ben van: 1. de lijnen van dit prachtige exterieur, 2. de verslavende heul en duw in de rug van de 5-cylinder motors, 3. het interieur (liefst houten stuur + houten pook), en 4., van de leren en vaak duidelijk zichtbaar gebruikte volvo stoelen (volvo ipv Ford...), kan iedereen mij helaas van alles wijs maken wbt techniek, onderhoud etc.

Hopende van jullie uitgebreide kennis en ervaringen gebruik te mogen maken..

- Het liefst wil ik een handbak omdat ik denk dat deze duurzamer zijn.. Keerzijde is dat de luxury lines met de mooiste interieuren met veel hout en toffe geluidsinstallaties vaak een automaat hebben. Ik ben dol op een automaat (geeft me een fijn Amerikaans gevoel), alleen ben dus bang dat deze makkelijker en ook sneller wat definitiever kapot gaat... Zijn jullie het hiermee eens en komt dit overeen met jullie ervaringen?

- De 2.4t lijkt me het fijnst.
Met de hitstige t5 met 240pk op de voorwielen lijkt het me vervelender zijdezacht te koppelen en zie ik mezelf gemakkelijk te enthousiast ondersturend de volvo (en hopelijk dan geen omstanders) naar de eeuwige jachtevelden toe brengen. Vinden jullie de t5 wel comfortabel en vliegt de hoge druk turbo er niet oncomfortabel hard in?
De 2.0t lijkt me ook prima al is 160pk en een 0-100 tijd van 9sec (ruim 17 jaar geleden, benieuwd wat er anno 2017 daadwerkelijk vanover blijft..) natuurlijk minder king of the road... Is dit slechts mentaal gezever?

- Wat zijn zaken waar ik op moet letten? Vermoedelijk ga ik een auto kopen met 220 tot 300.000km op de teller... Het ETM / gasklephuis is een bekend mankement maar zou dit vermoedelijk na ruim 15 jaar niet al eens een keer zijn verholpen? Distributieriems iedere 80.000km? (dus de derde moet erop zitten bij de auto's met een stand van 250.000km) Als het een automaat is, nog specifieke punten?

- De magie van deze prachtauto verdwijnt natuurlijk snel mocht het blijken dat ik in de steek gelaten wordt. Wat raden jullie me aan om na aankoop preventief te laten vervangen / na te kijken?

Hopende dat jullie net zo enthousiast zijn als ik met het levend houden van zo'n legende en dat jullie een rookie als ik enigzins voor de grootste gevaren kunnen behoeden,

Olivier
kww
3rd Gear member

automaat zie ik geen bezwaren tegen, de meeste vanaf 99 zijn trouwens 5 traps, te herkennen aan 1 knop onder de pook ipv 3.
de 2.4t heeft sowieso de 5 traps.
de 2.4t of de t5 lijkt mij ook de beste keuze al heb ik niet in de 2.0t gereden.
de turbo komt er niet in als een dolle zoals een jaren 80 turbo.
zoals bij elke auto kijken en informeren of er onderhoudsboekjes bij zijn.
dat behoud de waarde van de auto, kloppende nap?
bij twijfel een aankoopkeuring laten doen.
en ik zou me niet blind staren op een auto die alles net gehad heeft, beter een wat goedkopere zoeken
en meteen een grote beurt plus riem laten doen en de automaat bak laten flushen.
tijdens deze beurt hoor je dan ook meteen wel of de auto technisch in orde is.
aandachtspunten zijn meestal draagarmen, aircopompen.
olivier88
Starter

Dank! ja dat is inderdaad mooier denk ik. Een goedkopere en deze dan middels een grote beurt technisch laten fine tunen. Dank voor de tips
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”