Code 9A0A en 250A

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
gose91
3rd Gear member

Op de recente veel te hete donderdag kreeg ik vlak na de start van de auto, S40 2005 2.4i, het symbool van de lastige storingen op mijn dashboard: motormanagement :-/ . Er was niks te merken aan de bolide, ging als de brandweer, geen haperingen tijdens koppelen of stationair...

De volgende codes zijn uitgelezen:
250A - schijnt een beruchte te zijn waarbij de LMM de ECM in de war schopt. In de meeste gevallen natuurlijk, want bij die melding lijkt het bijna overal aan te kunnen liggen...
9A0A - "Vehicle behaviour"?????? Naar mijn beste weten is ie nog nooit midden in de nacht stomdronken thuisgebracht door de politie

Als ik mij een beetje inlees op diverse forums, is een gecombineerde factor van beide meldingen een olieafscheider achting iets wat voorop de motor zit. Maar goed, dat is allemaal theorie. Misschien heeft u iets meer praktijkervaring in waar ik kan beginnen met zoeken?

Ik heb dit topic bijna direct na de eerste keer uitlezen gestart. Ervaringen met terugkomen van het lampje en eventuele nukken tijdens het rijden zal ik zeker aanvullen voor meer zoekrichting.
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Ben W
2nd Gear member

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=53460
Heb je hier je post inspiratie opgedaan? LOL
Kun je nog iets meer over de storingcodes vertellen?
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
gose91
3rd Gear member

Ja, die pagina kwam ik ook tegen. Maar ik had tijdens het uitlezen al hetzelfde over die 9A0A. Vind 'm wel geinig omschreven!
Ik kan weinig vinden over die fout. Eenzelfde vraag, maar icm andere foutcodes, is hier gesteld. Er wordt gelijk geroepen dat er iets in de carterontluchting niet goed gaat en maar vervangen moet worden. Bueno

De beide codes 9A0A en 250A moeten, even aangenomen, redelijk gelijktijdig opgetreden zijn en ik ga er dus ook voorlopig vanuit dat ik het in een relatie tussen die twee moet zoeken.

Duik ik vervolgens code 250A in, zijn er topics te vinden over het optreden van deze fout als de slang van onder de plastic afdekkap naar de PCV? (ook onderdeel carterventilatie) nog van een harmonicamodelletje is ipv een gladde slang. En inderdaad: ik tref het verkeerde slangetje aan dat nog gescheurd is ook.
Afbeelding

De voorgeschreven aanpassing zal ik dus zeker uitvoeren, al is het om het blok verder maar zo droog te houden als 'ie nu is. Maarja, is het carterventilatiehuis ook al zover dat deze ook vervangen moet worden?

En ja, is het dan verholpen? Maar ik snap dat niemand dat durft te garanderen ;)
gose91
3rd Gear member

Een week terug weer de CEL. Deze keer alleen 250A.

Vandaag dus maar in het zonnetje op de stoep de betreffende slang van de carterventilatie vervangen. De oude kwam er in drie flinke stukken en nog wat losse brokjes uit.

Ook heb ik een geplaagd membraan uit de carterventilatie vervangen volgens dit topic. Prima te doen echter in mijn geval niet nodig. Het membraan was niet gescheurd. Toch de nieuwe er maar in gezet natuurlijk.

Tijdens het prutsen zijn de stekkers van een grote Denso box naast het luchtfilter los geweest. Ook een manier van storing verhelpen, want het motorlampje is weer uit.

En nu maar kijken hoe lang het goed gaat...
gose91
3rd Gear member

Antwoord is, heel lang! Sinds deze relatief simpele ingreep met weinig kosten, geen meldingen meer gehad! Het kan ook eens meezitten...
Mrginos
Starter

Na het lezen van verschillende topics ga ik ook zaterdag of vrijdag het carterventilatie membraan en slang vervangen. Heb een volvo v50 2.4 momentum dus vrijwel dezelfde auto. Nog enige tips? Die ik kan gebruiken aangezien jij alles al heb gedaan.
Volvo V50 2.4 Benzine 2005 Since 09/17
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”