80% vulling lpg

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:TS... Je weet toch hoe het in een democratie werkt? Wetten worden weliswaar gemaakt door de wetgever, maar het volk mag daar kritiek op hebben en via electorale druk (o.a. via opiniepeilingen etc. etc.) is de wetgever vaak bereid om op zijn dwalingen terug te komen.

Oftewel: de wens tot wetswijzigingen komt vaak uit het volk voort. je doet net of een wet een bevel is, waar geen verandering aan mogelijk is.

Dat is dus niet zo...
Maar zolang het een wet is heb ook jij je eraan te houden, of het je nu bevalt of niet.

Heb zelf de indruk dat in een democratie ook dingen besloten worden waarmee ik het oneens zou kunnen zijn, toch is er een zekere regelgeving in het algemeen belang, dat die voor zekere mensen niet zou gelden omdat ze het allemaal toch beter weten is nooit in mij opgekomen... call me stupid.
Gast

Ludo schreef:
AlexV70 schreef:
met verdamper = GEEN pomp
zonder verdamper = pomp
precies, nóg een reden om de 80% begrenzer niet weg te halen bij systemen met pomp.
er zit nl ook nog een beluchtingsslang in.
als je méér tankt dan de 80%, heb je kans dat er vloeibaar lpg in de pomp terechtkomt.
zo heeft de pomp geen smering meer en loopt geheid vast.

veel problemen en slechte systemen hoor je dan links en rechts.... :roll:
Heb jij een tekening van zo'n tank met pomp, want beluchtingsslang op de pomp?
Ik dacht dat de pomp sowieso in het vloeibare gas lag.
Kunnen we weer wat leren. :P
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

even off topic, @Bart rijd jij zelf nu eigenlijk diesel of benzine?
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Barry (Grillmeister) schreef:even off topic, @Bart rijd jij zelf nu eigenlijk diesel of benzine?
Beiden.. (alleen niet in dezelfde auto)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef: Heb jij een tekening van zo'n tank met pomp, want beluchtingsslang op de pomp?
Ik dacht dat de pomp sowieso in het vloeibare gas lag.
Kunnen we weer wat leren. :P
ja, de pomp zit idd in het vloeibare gas, maar de beluchtingslang niet.
die staat in verbinding met het oliecarter en dient voor drukschommelingen in de tank op te vangen.
is dus heel belangrijk dat hier geen vloeibaar lpg in komt, lpg smeert niet!.

dit is de Vialle multivalve II aansluiting met beluchting naar buiten:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even olie op het vuur gooien. voor Slagschip en Bart.
Ik werk dus in de branche die de regels voor wat betreft LPG moet controleren.

En het gekke is, ik ben het met beiden eens.

Bart heeft gelijk dat je de wet moet volgen.
Slagschip heeft gelijk dat de wet in dit geval wel eens te ver doorslaat.

In Den Haag is medio jaren 70 dat regeltje bedacht van die 80% beveiliging. Toen wist men niet beter. En met betrekking tot het veiligheidsaspect werd daar dus een grote marge op gezet.
Momenteel zijn de beveiligingen echter een stuk beter, weet men meer van de materie en is het in de praktijk heel goed mogelijk om die 80% te verhogen naar bijvoorbeeld 90%.

Alleen zoals men hier weet blijft Den Haag wat achter met regelgeving. Zoals gewoonlijk is men circa 5 jaar te laat met het aanpassen van regeltjes.

Maar één ding staat voorop. Blijf zelf met je onkundige vingers van veiligheidsvoorzieningen af.

En er staat voor 2007 gewijzigde regelgeving voor LPG op stapel. (Voor wat betreft verkoop en veiligheidsvoorzieningen) dus wie weet. Ik heb nog niet alles doorgekregen van de branche.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Mee eens!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Lijken mij zeer verstandige woorden
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Kan me daar ook zeer in vinden, maar mocht je dan toch aan het knoeien slaan doe dat dan midden op de maasvlakte ofzo.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

AlexV70 schreef:Drenthe ook goed? :P
wil je een eerlijk of een diplomatiek antwoord? :wink:
boertie
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.04.2006 - 19:56

Ik heb vanwege mijn werk de testen daarmee gezien en ben overtuigd geraakt. (De brandweer blust ook veel liever een auto met LPG dan met benzine)
wel eens opgemerkt dat wanneer je op gas rijdt er ook altijd benzine aan boord moet zijn, en ja wanneer de gasinsalatie aan de eisen voldoet dan is dit inderdaad veiliger als benzine

en nee je moet niet aan de 80%vulling knoeien, simpel voorbeeld: Wanneer je gas gaat tanken dicht bij huis bij -10°C en je zet hem in je lekker verwarmde garage van 20°C dan heb je een temperatuurs verschil van 30°C
dan zet het gas erg uit en als je dan 90%gevild hebt dan gaat zeker je 30bar beveiliging open en je netjes afgesloten garage vult zich met gas, doe dan het licht in je garage maar niet aan.
Gast

@Boertie, de omgevings temperatuur is toch niet gelijk aan de gas temperatuur?

Zijn er (nog) mensen die hun garage op 20° verwarmen?
Zijn er nog mensen die hun auto in de garage kwijt kunnen? :P

Daarbij komt dat als de 10% is opgevuld, de druk in de tank hoger moet worden dan 27 bar.
Voordat deze begint af te blazen.
boertie
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.04.2006 - 19:56

Alex het is maar een voorbeeld van wat er kan gebeuren.
en de omgevings temperatuur is in dit geval alleen belangrijk als hij voor langere tijd in de verwarmde garage staat, de druk stijgt sneller als je lief is. :oops:
kan dit wel een keer voor je uitrekenen

ps check even je mail.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

@ boertie de verlichting in mijn garage hangt aan het plafond en gas zakt naar beneden, ik weet niet waar bij jou de verlichting is aangebracht?? (ik heb trouwens wel eens een garage met ingebouwde vloer spots gezien maar dat is wel een unicum...)

En voor de gene die naar de door Bart aangewezen plek gaat (maasvlakte) stuur mij dan ff eerst een mailtje dan film ik het wel even voor www.volkomenkut.com zeker dat we dan geplaatst worden. :onfire:

Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
boertie
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.04.2006 - 19:56

als jullie het allemaal beter weten dan ga je toch aan het knutselen.
veel succes.

en het is niet zozeer de verlichting die een vonk genereed maar ook de schakelaar.

Groet

boertie
Gast

@Barry, hier heeft Boertie gewoon gelijk.

Als er gas in de garage is, dan ga je gewoon! :bom:
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef:@Barry, hier heeft Boertie gewoon gelijk.

Als er gas in de garage is, dan ga je gewoon! :bom:
zeker weten!.
ook zeker weten, 500% zelfs, dat Barry deze proef niet op de som zal/wil nemen.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Ik heb blond haar met lichte slagen, ik wil geen afro kapsel ala M.Jackson 1970.....

De kans dat de boel boem zegt lijkt mij overigens toch niet erg aanemelijk... het zullen geen 30 liter zijn die weglopen en dan nog blijft het op vloer niveau.... Ik ga iig niet knutselen, (lees knoeien) als ik iets technisch probeer komt daar zelden iets goeds van.

Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gast

Barry (Grillmeister) schreef:Ik heb blond haar met lichte slagen, ik wil geen afro kapsel ala M.Jackson 1970.....

De kans dat de boel boem zegt lijkt mij overigens toch niet erg aanemelijk... het zullen geen 30 liter zijn die weglopen en dan nog blijft het op vloer niveau.... Ik ga iig niet knutselen, (lees knoeien) als ik iets technisch probeer komt daar zelden iets goeds van.

Groet Barry
oei, ai.
Blijkbaar meen je dit ook nog! Jammer. :cry:

Eigenlijk wilde ik niet reageren, maar ik verbaas mij over zo weinig benul van gas en dan vooral de gevaren! !
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”