Hallo allemaal,
Op dit forum ben ik nieuw,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Volvo S40 1.6D uit 2005 momentum uitvoering om precies te zijn op de teller staat zo'n 260K km.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen overweeg ik het volgende.
Tijdens mijn afgelopen vakantie heb ik veel door Duitsland Frankrijk en België gereden, waar ik er achter kwam dat ik soms wel erg ver moet terug schakelen om wat vermogen te hebben om de berg op te rijden.
Net als het bv. Door de stad rijden en dan toch net niet genoeg vermogen om in de 2de versnellingen door te rijden, en dan toch terug moet naar 1. Dit vind ik erg vervelend.
Ik ben nu aan het overwegen om de auto te laten chippen, iemand hier ervaring mee met dit type motor? Heb het forum al afgestruind maar kan niet een passend antwoord vinden. Een aantal kennissen hebben we doorverwezen naar EQ performance die hebben daar goede ervaringen mee, maar dit waren geen volvo's iemand bekend met dit bedrijf?
Sta open voor alle tips of opmerkingen.
Alvast bedankt,
Groet
S40 1.6D 2005 chip-tuning
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Welkom alhier.
Jij hebt bij de aanschaf gekozen voor een 1600 dieseltje. Daar zullen redenen voor zijn maar je had ook voor een ietwat sterkere motorisering kunnen kiezen. Maar dat terzijde, we gaan naar de tuning.
Op voorhand, vergeef mij het sarcasme maar als je in gaat lezen binnen dit forum dan snap je dat wel, daar gaan we:
Moet hij meer vermogen en snel kapot? POWERBOX NEMEN
Moet hij meer vermogen voor niet al te veel geld? BSR of Rica nemen
Moet hij meer vermogen voor een nette prijs, op maat gemaakt zoals jij het wil en veilig? VOLVOTUNE (is forumsponsor)
Moet hij meer vermogen voor wat meer geld, volledig veilig en met garantie? POLESTAR
Ergo: een paar opties ter eigener overweging. Maar ergens staan hier wel verhalen van kromme nokkenassen en dergelijke tgv o.a. een powerbox, succes met het maken van een keuze.
Jij hebt bij de aanschaf gekozen voor een 1600 dieseltje. Daar zullen redenen voor zijn maar je had ook voor een ietwat sterkere motorisering kunnen kiezen. Maar dat terzijde, we gaan naar de tuning.
Op voorhand, vergeef mij het sarcasme maar als je in gaat lezen binnen dit forum dan snap je dat wel, daar gaan we:
Moet hij meer vermogen en snel kapot? POWERBOX NEMEN
Moet hij meer vermogen voor niet al te veel geld? BSR of Rica nemen
Moet hij meer vermogen voor een nette prijs, op maat gemaakt zoals jij het wil en veilig? VOLVOTUNE (is forumsponsor)
Moet hij meer vermogen voor wat meer geld, volledig veilig en met garantie? POLESTAR
Ergo: een paar opties ter eigener overweging. Maar ergens staan hier wel verhalen van kromme nokkenassen en dergelijke tgv o.a. een powerbox, succes met het maken van een keuze.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- YannickC
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
- Locatie: BE
Polestar deed de 2.0d ook niet, maar die draaien wel vrolijk 170+ pk zonder problemen.OGA244 schreef: Polestar doet de 1.6d en D2 niet, dat zou je te denken kunnen zetten
Maar ja, met mate tunen zal wel aangeraden zijn.
Maar ik denk wel dat een pktje of 135 a 140pk moet kunnen en dat zal al een hele verademing zijn.
- YannickC
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
- Locatie: BE
Ik ken de max koppel limiet van de koppeling niet.OGA244 schreef: de std koppeling is het daar niet mee eens, of heb je daar ook een mening over?
Maar zelf dit hoeft geen probleem te zijn.
Alles hangt af van hoe je dat ding tuned.
Ze kunnen perfect het koppel laten zo als het is maar vooral tunen op vermogen.
Je kan bv van 1700rpm tot 3000 rpm 275nm continu hebben zonder een piek van 340nm op 2000rpm.
Maar in beide gevallen heb je wel bij beide motoren hetzelfde vermogen op 3000rpm.
Deze cijfers zijn maar een voorbeeld...
Maar als je bij een goede tuner gaat mag je er van uit gaan dat die binnen de limieten blijft van het mogelijke.
Verder is een koppeling ook heel gevoelig aan de manier van rijden. Je kan immers ook een niet getunede motor daarvan de koppeling snel stuk rijden als je echt komp rijd

Mijn vorige v40 1.9d was ook gekend voor de niet zo sterke koppeling.
Maar deze was getuned naar 265nm piek en 130pk.
Koppel ook niet zo hoog, maar desondanks was die erg vlot (0-100 in 10sec) en nooit problemen mee gehad.
En daar werd dan nog niet eens zacht mee gereden

- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Google eens op 1.6 Hdi / 1.6 Hdif (de 1.6D / D2 is feitelijk de 1.6 HDi van Peugeot) en oordeel dan zelf eens 

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Blue-Eyes
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
- Locatie: Flevoland
Koppelingen zijn ruim bemeten, echter je hebt wel een punt dat je niet over het maximum van een koppeling heen moet gaan.OGA244 schreef: de std koppeling is het daar niet mee eens, of heb je daar ook een mening over?
Ik weet niet wat een koppeling van een 1.6D S40 mag hebben. Die zal niet zo ruim zijn bemeten als bijv. die van de D5 versie.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto
)
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto

- Blue-Eyes
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
- Locatie: Flevoland
Blue-Eyes schreef:OGA244 schreef: de std koppeling is het daar niet mee eens, of heb je daar ook een mening over?
Koppelingen zijn ruim bemeten, echter je hebt wel een punt dat je niet over het maximum van een koppeling heen moet gaan.
Ik weet niet wat een koppeling van een 1.6D S40 mag hebben. Die zal niet zo ruim zijn bemeten als bijv. die van de D5 versie.
Daarom was ik ook met mijn voormalig tuningsproject BMW 335D gestopt op een dikke 700 Nm, de koppeling zelf wordt door BMW gegarandeerd op 800Nm.
Laatst gewijzigd door Blue-Eyes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto
)
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto
