Volvo geeft aan dat alle modellen van 1976 E10 kunnen tanken. Mijn Volvo S60 bj 2001 heeft vlgs mij altijd op 95 gereden.
Nu woon ik tegen de grens met Duitsland en is E10 tanken een goede optie voor mij.
Wie heeft hier ervaring mee en wil dat met mij delen ?
Mijn ervaring (gebaseerd op Frankrijk). Het kan. Er is ook geen officiële belemmering. Ik merk echter een toegenomen verbruik en hetere motor. Ook nemen bij mijn motor (2.5T) de prestaties af.
Geen ervaringen mee. Ik weet alleen dat de oude benzineslangen, oude pakkingen en natuurrubbers slecht tegen de ethanol in E10 kunnen. De opgeloste zooi hiervan komt dan weer daar waar je het niet wil hebben. Maar dit zal voornamelijk gelden voor klassiekers. Voor een S60 uit 2001 lijkt het me geen probleem. De energetische waarde van E10 ligt lager door de alcohol, dus het kan wel kloppen dat je verbruik (iets) hoger zal worden en het vermogen (iets) minder.
Op het Facebook-deel van dit forum gaan hier hevige discussies over. Volgens de theorie zou het geen probleem moeten zijn. Mijn eigen ervaring (S60 2.4 170pk) ook probleemloos. Je leest echter ook veel berichten van mensen die wel problemen krijgen die volgens de garage/monteurs volledig toe te wijzen zijn aan het gebruik van E10 als brandstof. Hoewel ik niet overtuigd ben tank ik in de huidige V70 gewoon 95 of (in het buitenland) 98. Just to be sure.
Laatst gewijzigd door Doeke Dobma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het meerdere keren getankt in mijn v70 2.4T en merk geen enkel verschil met normale benzine. Bij mijn vorige 850 met +400.000 op de klok zelfde verhaal, die roffelde net zo lekker op deze goedkopere brandstof.
Kijk wel even naar het prijsverschil. Verbruik zal bij E10 ongeveer 2% hoger zijn. Dat kan je nauwelijks meten, maar het betekent wel dat bij een prijs van 1.35 in Duitsland, de E10 minimaal 2,7 cent goedkoper moet zijn.
Vaak is E10 maar 2 cent goedkoper. Dan ben je dus per kilometer duurder uit.
Vandaag was het prijsverschil 4 cent, dus heb ik E10 getankt. Meestal hou ik het bij normale 95
Die ouwe van mij tankt alleen nog maar E10 met zijn nieuwe Toyota Verso, ding heeft alleen af levering euro 95 gehad. Of die er anders van loopt geen idee.
Mijn 2.4i liep er niet beroerd op maar gebruikte meetbaar meer. Het meerverbruik tov 2 cent prijsverschil hier over de gruppe maakt voor mij dat het om het even is. Ik tank derhalve dus gewoon euro95, welke overigens om en nabij de 5% ethanol bevat en E10 ongeveer 10%.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Past: Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Met mijn vorige Volvo (2.5T) tankte ik regelmatig E10 als ik in Dui boodschappen deed. Ben daar mee opgehouden omdat het verbruik wel 10% hoger lag en dus het prijsverschil daardoor helemaal teniet deed.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.