Hallo iedereen,
Ik rij met veel plezier een S60 van 2004 (facelift) 2.4 170pk benzine.
Nu maakt mijn auto bij koude start een tikkend geluid. Het lijkt het geluid van een klepstoter. Het tikken duurt een 10 a 20 seconde en verdwijnt dan volledig. Als ik hem daarna weer start tikt hij ook niet. Maar na een aantal uur weer starten wel weer.
Ik hoor meerdere mensen zeggen dat dan de stoters vervangen moeten worden, maar ook dat de auto kleppen gesteld moet hebben (heeft nooit op lpg gelopen overigens).
Klopt het dat bij mijn motor kleppen gesteld kunnen worden en kan dit de oplossing zijn?
En is er iemand in (zuid?) Limburg die verstand heeft van de 5 cilinder? Motor code is overigens B5244S
Tikken bij koude start S60 2.4 170pk benzine
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Deze heeft vaste stoters, dus dat zal het probleem niet zijn. Denk eerder aan de nokkenas versteller, die gaan ook wel eens stuk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Er zitten geen hydr. klepstoters in maar vaste stoterbussen, het tikken komt denk ik uit de nokkenas versteller.
Je kunt niet zomaar even kleppen stellen bij deze motoren, de klepspeling wordt ingesteld door de stoterbussen uit te wisselen ,mocht dat nodig zijn.
Maar in principe zijn ze "voor het leven" ingesteld en verlopen ook niet, zeker niet als je op benzine rijdt.
Je kunt niet zomaar even kleppen stellen bij deze motoren, de klepspeling wordt ingesteld door de stoterbussen uit te wisselen ,mocht dat nodig zijn.
Maar in principe zijn ze "voor het leven" ingesteld en verlopen ook niet, zeker niet als je op benzine rijdt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hee Johan, wil je mij niet napraten
Waarschijnlijk gelijk getypt, maar geeft wel aan dat we op hetzelfde spoor zitten.

Waarschijnlijk gelijk getypt, maar geeft wel aan dat we op hetzelfde spoor zitten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.09.2016 - 19:37
Maar wat kan het dus wel zijn? De nokkenasversteller is het waarschijnlijk niet volgens meerdere mensen, zij zeggen namelijk dat dit een ander geluid is.
Kan ik ergens een video uploaden (hbehalve youtube) zodat jullie het kunnen horen?
Kan ik ergens een video uploaden (hbehalve youtube) zodat jullie het kunnen horen?
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Idd 2 zielen 1 gedachte, een lek uitlaat spruitstuk kan idd een "mechanisch" klinkend geluid maken, zeker even de moeite waard hiernaar te kijken.Hee Johan, wil je mij niet napraten![]()
Waarschijnlijk gelijk getypt, maar geeft wel aan dat we op hetzelfde spoor zitten.
Je kan toch een link invoegen naar het youtube filmpje
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.09.2016 - 19:37
Komende week ga ik even een afspraak maken voor er naar te laten kijken. Ik heb van onder gekeken (op as steunen dus niet super goed zichtbaar) en daar lijkt idd een lekkage van uitlaat gassen zichtbaar. De bouten zitten super goed vast dus aandraaien werkte niet.
Ik heb een filmpje geupload wat ik van de week heb gemaakt helaas niet met de kap open maar het geluid is duidelijk:
Ook vond ik nog een filmpje van een gelijk probleem, eigenaar van de auto vermoedde ook de nokkenasversteller maar was ook lekkage van spruitstukpakking (welliswaar een andere motor maar zelfde geluid):
Ik heb een filmpje geupload wat ik van de week heb gemaakt helaas niet met de kap open maar het geluid is duidelijk:
Ook vond ik nog een filmpje van een gelijk probleem, eigenaar van de auto vermoedde ook de nokkenasversteller maar was ook lekkage van spruitstukpakking (welliswaar een andere motor maar zelfde geluid):
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Zeker. Wellicht heb je een oud topic over mijn 2.4 v70n gelezen. De spruitstukken van dit type motor willen weleens kromtrekken. Ik ken zelf twee andere gevallen. Een gebruikt spruitstuk van een demontagebedrijf biedt vast uitkomst. Hoeft niet meer dan 100 euro te kosten. (Autorima, Elferink Enter)iiijordi schreef: Overigens hoorde ik van iemand ook dat diegene had meegemaakt dat de uitlaatspruitstukpakking lekte en dat dit ook zo kon klinken. Vervolgens is door de warmte het lek gedicht waardoor het "tikken" stopt. Plausibel?
Succes ermee.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.09.2016 - 19:37
Ahhh oke daar was ik inderdaad niet van op de hoogte. Beste gok eerste de pakking vervangen of meteen een ander spruitstuk voor de zekerheid?Carfreak schreef:Zeker. Wellicht heb je een oud topic over mijn 2.4 v70n gelezen. De spruitstukken van dit type motor willen weleens kromtrekken. Ik ken zelf twee andere gevallen. Een gebruikt spruitstuk van een demontagebedrijf biedt vast uitkomst. Hoeft niet meer dan 100 euro te kosten. (Autorima, Elferink Enter)iiijordi schreef: Overigens hoorde ik van iemand ook dat diegene had meegemaakt dat de uitlaatspruitstukpakking lekte en dat dit ook zo kon klinken. Vervolgens is door de warmte het lek gedicht waardoor het "tikken" stopt. Plausibel?
Succes ermee.
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Heb je ooit je motorsteun kapot gehad? Door de beweging die dan ontstaat trekt het spruitstuk krom.
Als je een goedkoop exemplaar op de kop kunt tikken gewoon doen. Wel eerst checken of je oude idd krom is he?
Als je een goedkoop exemplaar op de kop kunt tikken gewoon doen. Wel eerst checken of je oude idd krom is he?

Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.09.2016 - 19:37
Motorsteun is bij de vorige/eerste eigenaar al eens vervangen dus zou inderdaad goed kunnen. Heb een exemplaar gevonden voor 5 tientjes (kun je eigenlijk niet voor sukkelen). Testen zonder alles te demonteren is toch niet mogelijk? En hij lekt sowieso bij de vijfde cilinder dus vervangen in combinatie met de pakking zou zomaar kunnen werken.
Laatst gewijzigd door iiijordi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.