Wij hebben vorig weekend een proefrit gemaakt met een 740 GL op gas. Ex grijs kenteken ombouw met Engels leren interieur. Goed, allemaal leuk en aardig, maar toen we er de weg mee op gingen was hij wel errug lawaaierig en best traag. Hoe zit dat met andere 740's? En is dat bij de 940 verbeterd? Wij zoeken een grote estate op gas of diesel en zijn dus aan het kijken naar de 7/940 series.
Groeten,
Arne
Lawaaierig en langzaam
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 09:35
- Locatie: Goes
- Contacteer:
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
kun je er ook bij vermelden welke motor erin zat? dat kan het wel verduidelijken misschien
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
En misschien ook jouw definitie van traag, of de eisen die je wat dat betreft stelt. Ik rij zelf in een 240, die is ongetwijfeld trager dan een 740 maar ik vind het vlot zat.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 09:35
- Locatie: Goes
- Contacteer:
Het was een 89er met de 2.3 maar voor het injectiesysteem. Tja, mijn definitie van traag. Dat is natuurlijk een lastige. Ik rij nu bijvoorbeeld een BX ongeblazen diesel (of reed, na wat de vrachtauto er van overliet) en die trekt in 17 seconden naar de 100. Echt een snelheidsmonster dus. Maar de 740 was echt niet vlotter. Terwijl die er toch 4 seconden sneller over zou moeten doen. En 4 seconden is toch wel een merkbaar verschil. Nou weet ik dat een motor ouder wordt en kracht verliest over de levensduur, maar op de BX stonden ook al 450.000km...
Overigens, het lawaai was voornamelijk windgeruis. Hiervoor heb ik wel veel 440/v40/s40's gereden en die leken mij allemaal veel stiller dan de 740. Daarnaast heeft Volvo toch ook een reputatie op het gebied van stille reisauto's. Mijn laatste S70 was wat dat betreft ook prima. (Maar nu willen we een pre 92er vanwege de belastingwetgeving voor auto's van de zaak.)
Overigens, het lawaai was voornamelijk windgeruis. Hiervoor heb ik wel veel 440/v40/s40's gereden en die leken mij allemaal veel stiller dan de 740. Daarnaast heeft Volvo toch ook een reputatie op het gebied van stille reisauto's. Mijn laatste S70 was wat dat betreft ook prima. (Maar nu willen we een pre 92er vanwege de belastingwetgeving voor auto's van de zaak.)
RIP: Volvo 740 GL Estate LPG 1989 - Volvo S70 G3 1997
Nu: V70 Classic 2.5 automaat (G3) 1997
Nu: V70 Classic 2.5 automaat (G3) 1997
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Hmm mijn 740 vind ik heerlijk stil kwa windgeruis, en ze is ook zeker niet langzaam.
Het is een B230K op gas met 425K op de klok.
Overigens moet die van jou een injectie zijn... Als ik me niet vergis is B230K (carburateur) maar tot '86 of '87 geleverd.
Het is een B230K op gas met 425K op de klok.
Overigens moet die van jou een injectie zijn... Als ik me niet vergis is B230K (carburateur) maar tot '86 of '87 geleverd.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20765
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Arne,
Natuurlijk heeft een 740 meer windgeruis dan een X40 of S70 dat ligt aan de leeftijd en het model. En aan het gegeven dat er minder isolatiemateriaal werd gebruikt.
Voor zijn tijd was het echter een "stille" wagen. Hoewel natuurlijk de ombouw van grijs naar geel ook mee kan spelen.
Ik zou toch even kijken naar een andere auto. Zeker omdat je er zelf geen goed gevoel bij hebt. Hoewel de auto natuurlijk niet slecht hoeft te zijn. Een originele geel kenteken auto zal wellicht stiller zijn.
Natuurlijk heeft een 740 meer windgeruis dan een X40 of S70 dat ligt aan de leeftijd en het model. En aan het gegeven dat er minder isolatiemateriaal werd gebruikt.
Voor zijn tijd was het echter een "stille" wagen. Hoewel natuurlijk de ombouw van grijs naar geel ook mee kan spelen.
Ik zou toch even kijken naar een andere auto. Zeker omdat je er zelf geen goed gevoel bij hebt. Hoewel de auto natuurlijk niet slecht hoeft te zijn. Een originele geel kenteken auto zal wellicht stiller zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Smiley
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.12.2006 - 10:54
- Locatie: Arnhem
Hoi Arne,V480-V40 schreef:Arne,
Ik zou toch even kijken naar een andere auto. Zeker omdat je er zelf geen goed gevoel bij hebt. Hoewel de auto natuurlijk niet slecht hoeft te zijn. Een originele geel kenteken auto zal wellicht stiller zijn.
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Als een auto niet goed voelt, niet doen. Mede gezien het feit het een pakezel is geweest zou ik het niet doen.
Ik weet niet wat je budget is maar ik weet nog een heel mooie 940 met maar 195.000 km op de teller, wel een sedan en kost 2.950,- (komt van een Volvo dealer in Amersfoort)
Succes,
Sytze
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
maar dan nog hoort een 740 2.3 niet echt langzaam te zijn, zeker niet als je em eventueel flink opjaagd.
en lawaai.... ja het kan een heerlijk stille auto zijn, stiller op de snelweg enzo als bijvoorbeel een Renault 19 uit '93 of een Daihatsu Gran Move uit '01.
en lawaai.... ja het kan een heerlijk stille auto zijn, stiller op de snelweg enzo als bijvoorbeel een Renault 19 uit '93 of een Daihatsu Gran Move uit '01.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 09:35
- Locatie: Goes
- Contacteer:
v700r schreef:Doe je raam dicht.



Ja, en ook het electrisch schuif/kanteldak zat dicht. Ik ben wel benieuwd. Ik ga morgen gewoon voor de herkansing en ga twee andere 740's bekijken. Een gas en een diesel. We zullen zien hoe dat voelt/rijdt/klinkt. Ik ben serieus zeer benieuwd.
Maar zit er nog verschil tussen een 740 en een 940 in het lawaai? Zoveel maken ze elkaar toch ook niet uit?
Oh, en zijn alle 740 fronten uitwisselbaar? Ofwel, kun je er bijvoorbeeld zo'n mooie 89er turbo grille met lampen op zetten?
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
De 940 is wat beter geïsoleerd, dus wat minder lawaai binnen. En ja alle 740 fronts zijn uitwisselbaar.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Hmm nog stiller....
ok ik ben misschien niet veel gewent, maar ik vind de 740 heerlijk kwa geluidsniveau.
ok ik ben misschien niet veel gewent, maar ik vind de 740 heerlijk kwa geluidsniveau.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 09:35
- Locatie: Goes
- Contacteer:
Hmmm, dit zou natuurlijk ook kunnen bij die 740 die ik gereden heb....
http://www.volvo700vereniging.nl/?q=node/7120&page=1
http://www.volvo700vereniging.nl/?q=node/7120&page=1
RIP: Volvo 740 GL Estate LPG 1989 - Volvo S70 G3 1997
Nu: V70 Classic 2.5 automaat (G3) 1997
Nu: V70 Classic 2.5 automaat (G3) 1997
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
NIeuwe renault clio is een stuk stiller dan mijn 940. :roll:Fat Rat schreef:Hmm nog stiller....
ok ik ben misschien niet veel gewent, maar ik vind de 740 heerlijk kwa geluidsniveau.
Volvo 940 SE
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Een fiets ook!.......De 740 heeft gewoon een prachtig geluid!Cojones schreef:NIeuwe renault clio is een stuk stiller dan mijn 940. :roll:Fat Rat schreef:Hmm nog stiller....
ok ik ben misschien niet veel gewent, maar ik vind de 740 heerlijk kwa geluidsniveau.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Een stille auto, waarom eigenlijk? Ik wil de motor horen, de banden, het windgeruis, het blazen van de airco...
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 09:35
- Locatie: Goes
- Contacteer:
Gewoon, lekker zoeven over 's Heeren wegen. 
Mijn Avensis 177pk diesel wagon is ook stiller, maar zo erg verwacht ik nou ook weer niet.
Alleen de auto die ik hier beschreef was wel heel erg.

Mijn Avensis 177pk diesel wagon is ook stiller, maar zo erg verwacht ik nou ook weer niet.

RIP: Volvo 740 GL Estate LPG 1989 - Volvo S70 G3 1997
Nu: V70 Classic 2.5 automaat (G3) 1997
Nu: V70 Classic 2.5 automaat (G3) 1997
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Stil is fijn, je mag natuurlijk best horen enzo, je wil ook weten wat de auto doet....
Maar het is niet erg prettig als een auto heel veel windgeruis laat horen in combo met een beetje een jankerig hoog motor geluid, dat gaat erg irriteren na verloop van tijd. Of een vrij harde niet te plaatsen brom in de auto, in combinatie met vrij veel lawaai.
Maar het is niet erg prettig als een auto heel veel windgeruis laat horen in combo met een beetje een jankerig hoog motor geluid, dat gaat erg irriteren na verloop van tijd. Of een vrij harde niet te plaatsen brom in de auto, in combinatie met vrij veel lawaai.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Neem een 940 LTP (Low Pressure Turbo) van de laatste bouwjaren! (1997 of 1998 op kenteken)
Mijn laatste gekocht met 100.000 op de teller en verkocht met ik meen 360.000. Met LPG injectie. Redelijk stil en tussen 90 en 130 km sneller trekkend dan de meeste anderen op de snelweg. Zorg dat je een
versie koopt met cruise control! (Verder standaard: ABS, stoelverwarming, electrische spiegels en airco!)
Proefrijden met een goede en je bent verkocht!
Roest trouwens ook niet zoals een 240/740!
Mijn laatste gekocht met 100.000 op de teller en verkocht met ik meen 360.000. Met LPG injectie. Redelijk stil en tussen 90 en 130 km sneller trekkend dan de meeste anderen op de snelweg. Zorg dat je een
versie koopt met cruise control! (Verder standaard: ABS, stoelverwarming, electrische spiegels en airco!)
Proefrijden met een goede en je bent verkocht!
Roest trouwens ook niet zoals een 240/740!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/