Welke V70 moet ik kopen? D4 5cil of D4 4cil

Jeroen72
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13.08.2017 - 12:15

Hallo volvo rijders
Ik ben Jeroen en rijd momenteel 50.000 km per jaar in mijn Audi A3. deze heeft nu ruim 400.000 km gedraaid en daarom kijk ik naar een nieuwe snelweg vreter, te weten; V70.
Echter, ik heb nu een dilemma waar ik graag jullie advies over krijg. Momenteel zijn er twee auto's die mij erg aanspreken;

1. Een Volvo V70 2013, 2.0 D4 5-CIL 120kW/163pk 6-traps automaat R-edition, 158000km voor € 20.000
2. Een Volvo V70 2014, 2.0 D4 4-CIL 133kW/181pk 8-traps automaat Nordic+ (full option), 214000km voor € 22.500

Ik heb in beide auto's gereden en mijn eerste (emotie//man) reactie zei volmondig, "doe maar een strikje om de tweede auto". Deze auto heeft de digitale klokken, adaptieve CC, een top motor/automaat combi. Daarnaast ziet de auto er perfect uit en kan het niet anders dan dat de vorige eigenaar er heel veel snelweg mee heeft gereden (214000 in korte tijd).
Na een nachtje slapen ging naast de emotie ook de ratio weer aan en heb ik de volgende vragen op basis van 50.000 km per/jaar de komende 3 jaar (dus de komende 150.000km) gesteld. Welke auto geeft het minste risico op uitval van de motor of automaat. Immers, ik moet de auto ophoesten uit eigen middelen maar ik moet er de komende drie jaar 150.000 ook in kunnen blijven rijden.

Vragen voor jullie ;-)

- voor welke auto zouden jullie in mijn geval kiezen en waarom?
- zijn er mensen die weten hoe betrouwbaar de nieuwe D4 4cil 181pk is tussen de 2 en de 4 ton? en tov de D4 5cil 163pk
- hoe betrouwbaar is de 8 traps- tov de 6 traps automaat?


Heel graag jullie input!

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13566
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

D4 4cilinder met 8bak, zuinige stille combinatie, ook gebleken betrouwbaar…
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen72
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13.08.2017 - 12:15

Bedankt voor je snelle reactie OGA.
Jij zou dus ondanks het verschil van van 560000 km toch gaan voor de auto met de nieuwe D4 combi en qua rijden is het echt top.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De D4 met GT8 rijdt veel beter dan het oude duo en is ook nog eens een stukje zuiniger op de korte start/stop ritjes. Ik zou wel 'eisen' dat de verkoper de laatste versie EGR-klep(incl slangenset) installeert, mocht dat nog niet gebeurd zijn. Hoewel Volvo die niet preventief wil vervangen is het een kwestie van tijd tot je met een schildpad in de auto zit.
Jeroen72
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13.08.2017 - 12:15

Das een goede tip. Bedankt
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27032
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook mijn keuze zou de nieuwe D4 zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jeroen72
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13.08.2017 - 12:15

Het is de V70 2014, 2.0 D4 133kW/181pk Aut8 Summum Intellisafe Pro geworden. De hoeveelheid mooie opties en de staat van de auto (incl de extra kilometers) afgezet tegen de vrij kale V70 met minder kilometers, gaven de doorslag.

Bedankt voor de reacties,

Jeroen
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10510
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jeroen72 schreef: Het is de V70 2014, 2.0 D4 133kW/181pk Aut8 Summum Intellisafe Pro geworden. De hoeveelheid mooie opties en de staat van de auto (incl de extra kilometers) afgezet tegen de vrij kale V70 met minder kilometers, gaven de doorslag.

Bedankt voor de reacties,

Jeroen
Congrats!
Ik rij veel km. Heb dan wel geen GT maar een handbak in combinatie met de D4 181PK 4 cylinder. Het geluid vd 4 cylinder is minder sexy. Daarentegen presteert de D4 uitermate goed. Ik heb er nu bijna 160K op staan in iets meer dan 2 jaar en de auto gaat als een speer. Alles klopt aan de V70. en tot op heden geen enkel probleempje met de motor gehad.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Han, kan jij je niet opgeven bij Volvo als duurtest rijder, 160K in 2 jaar en prima ervaringen met V70 zijn goede aanbevelingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10510
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

lint schreef: Han, kan jij je niet opgeven bij Volvo als duurtest rijder, 160K in 2 jaar en prima ervaringen met V70 zijn goede aanbevelingen.
Ik zeg laat Volvo Beesd maar contact met mij opnemen. :-) :-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3107
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Grappig om te lezen dat alle reacties pro-4 cilinder zijn, terwijl nog maar kort geleden iedereen spontaan in snikken uitbarste toen de 5-cilinder op
punt van verdwijnen stond.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3107
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Overigens, Jeroen72, van harte met de aankoop! Fijne auto en Intellisafe is een mooie optie. Geluk et mee!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21046
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mga1600 schreef: Grappig om te lezen dat alle reacties pro-4 cilinder zijn, terwijl nog maar kort geleden iedereen spontaan in snikken uitbarste toen de 5-cilinder op
punt van verdwijnen stond.
Gister in een XC60 D5 AWD GT6 gereden, ondanks dat er een mooie sound in zit haalt hij het niet bij de verfijning van de D4 GT8.
Ik snap wel dat de 5 cilinders uitgerangeerd zijn.
In het Nederlandse snelheidklimaat komt de D4 8gt erg goed tot zijn recht, wanneer je de rechtervoet een klein beetje in bedwang hebt draai je in een grote V70 bijna 1op20.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het is gewoon jammer van de versnellingsbak gekoppeld aan de 5 pitter, maar ik vind de twin turbo 5 cilinder echt een fijnere motor dan de 4 cil VEA. De 8 bak is wel veel beter dan de 6 bak. 5 pitter twin turbo met 8 bak zou wat mij betreft de ideale combi zijn, maar die bestaat niet.

Heb zelf 2maanden een D4 Vea gehad, maar werd er niet gelukkig in, dus MGA1600, niet alleen maar positieve berichten hoor!
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

De 5cylinder is een zalig blok,wel zonder de gt.4cyl zijn er nog genoeg in alle maten en kleuren bij ieder merk zo veel als je wil...Ik zou gaan voor het karakter van de 5cyl.rijd zelf een D5 van de laatste generatie met handbak,zalige combinatie...Als je enkel op het verbruik af gaat neem dan een 4pitter
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is inderdaad jammer dat de 8 traps geartronic alleen met de nieuwe 4 cilinder VEA motoren leverbaar is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Jeroen72
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 13.08.2017 - 12:15

Ik moet eerlijk zeggen dat een 5cyl qua rij beleving en geluid mooier is dan de 4 cyl. De 5 cyl met 8 trap aut. zou de mooiste combi zijn, maar die bestaat niet:-) Daarnaast is deze auto voor mij meer een comfortabele stille reisauto dan een rijders auto die uitblinkt in wegligging en bochten gedrag.
Nu alleen nog een paar nieuwe Michelin banden eronder en rijden maar.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik rij nu als sinds 2012 met de 5 cyl met de GT6 en had verleden maand een S90 D4 GT8 mee voor een dag.

De GT8 is misschien wel wat alerter, maar toen ik terug in mijn XC70 stapte was het geen afknapper, dus zo een mega verschil vond ik het ook niet.

5cyl zolang het nog kan !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Gefeliciteerd Jeroen. De mijne heeft 'pas' 82K gelopen (maar de laatste maanden vliegen de kilometers erbij) dus over de duurzaamheid kan ik nog niet zo veel vertellen. Maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen wat electronische malheur gehad (die ik verder nergens tegen ben gekomen, dus zal wel exemplarisch zijn). In ieder geval stap ik er elke ochtend en middag/avond weer met een big smile uit.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3672
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik zou wel 'eisen' dat de verkoper de laatste versie EGR-klep(incl slangenset) installeert, mocht dat nog niet gebeurd zijn.
Twee vragen:
Welke versie is dat dan, is hier een code voor?
Kun je dit ook zelf doen als je een beetje kunt schroeven of moet de software dan ook worden meegenomen?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”