Foutmelding in dashboard

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Hallo Allemaal,

Twee weken geleden kreeg ik de melding "LAADSYSTEEM SERVICE SPOED" in mijn display.
Ik heb daarop de laadspanning gemeten, deze bleek veel te laag (12,3V en zakte naar 11,82V)
Daarom heb ik een nieuwe (splinternieuwe) dynamo geplaatst en laadspanning steeg naar 14,53V.
Echter de melding in het display verdween niet. Daarom ook de accu vervangen. Maar helaas is de melding
nog altijd niet uit mijn display verdwenen. De zekeringen zijn voor de zekerheid ook allemaal gecontroleerd.

Zie ik nog iets over het hoofd? Wat kan er nog meer defect zijn?

Wat door mijn gedachten speelt is de connector op de dynamo. De originele Denso had 3 pinnen in de connector, de nieuwe maar 2.
Deze twee (buitenste twee) worden door de connector kortgesloten. Alleen die derde pin (de middelste) is bij de nieuwe dynamo niet aanwezig.

Het gaat om een Volvo S40 2.4 uit 2004
Laatst gewijzigd door Live4Volvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
Gebruikersavatar
tbrugman
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 08.07.2014 - 13:46

Zonder dat ik er verstand van heb: Misschien moet de melding simpelweg nog uit de boardcomputer gewist?
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

tbrugman schreef: Zonder dat ik er verstand van heb: Misschien moet de melding simpelweg nog uit de boardcomputer gewist?
Helaas is deze melding niet te wissen, omdat dit niet een MIL-status heeft. Ik heb wel een poging gedaan dit via een uitleescomputer te wissen.


Ik ben inmiddels wel wat wijzer geworden wat betreft de 3-pins aansluiting vs de 2-pins aansluiting.
Deze derde pin is hoogstwaarschijnlijk de LIN-aansluiting van de dynamo, zeg maar een soort status terugkoppeling naar de computer.
Omdat deze nu los ligt, vermoed ik dat de computer dit als een foutstatus ziet, en daarom nog altijd een foutmelding geeft, terwijl de dynamo gewoon zijn werk doet.

Ik ga het binnenkort met een andere dynamo proberen.
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”