Ik kom zo nu en dan op het forum kijken, al een tijdje geen Volvo meer in de familie. Daar wilde ik verandering in brengen. Daarom vandaag proefreden in een C30 met een D5 motor uit 2007, dus met geartronic 5 versnellingen.
Van onze ervaringen met de XC90 D5 geartronic kende ik de versnellingsbak problemen, dus daar was ik wel op geconcentreerd.
Versnellingsbak
Dat was ook precies was mij wierhield de auto te kopen. Het doorschakelen bij langzaam rijden ging in principe goed, maar het voelde wel wat moeizaam. Kon er nu niet de vinger op leggen of dat de bak daar normaliter beter hoorde te presteren. Bij het aan komen rijden op een rotonde met 80 km pu en wat steviger remmen, zodat de versnellingsbak sneller moest reageren en meerdere versnellingen terug moest schakelen, was daar de conditie merkbaar. Een bonk volgde bij het terugschakelen, steeds weer als ik dit scenario afdwong. Later ook een keer een bonk bij langzamen optrekken.
Nu heeft de auto 170.000 km gelopen en moet er sowieso een distributieriem vervangen worden, dat kost al € 500,-. Maar kan de versnellingsbak bij deze stand dus al aan een spoeling toe zijn? Het lijkt me in ieder geval haast onmogelijk dat een revisie nodig is.
Motorgeluid
Ik vond de motor ook wel redelijk veel geluid maken. Ergens las ik ook al over het bop-bop-bop geluid van een D5. Dat schijnt dus normaal te zijn? Het was niet nagelen, maar klonk wat als een oude dieseltruck.
Weggedrag
Vond ik bij een BMW 118d beter, scherper, levendiger. Maar het was me op voorhand al duidelijk dat het gewoon 2 totaal verschillende auto's zijn.
Positief:
Snel, dynaudio klinkt geweldig.
Alvast dank voor jullie reacties.
Proefrit C30 D5 - bevindingen + vragen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10
Bonken? Nee, zou niet mogen.
Geartronic/ automaatbakken adviseert men tegenwoordig om de 60.000-80.000 km te flushen/ verversen met nieuwe olie. Kosten? € 275 - € 300,-. Ook Volvo zelf doet dit tegenwoordig. Knappen ze vaak een heel stuk van op. Olie had dus al vervangen moeten worden.
Geartronic/ automaatbakken adviseert men tegenwoordig om de 60.000-80.000 km te flushen/ verversen met nieuwe olie. Kosten? € 275 - € 300,-. Ook Volvo zelf doet dit tegenwoordig. Knappen ze vaak een heel stuk van op. Olie had dus al vervangen moeten worden.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
BMW 118D
Hoewel ik TOTAAL geen BMW fan ben, ben ik met je eens dat dat een veel dynamischer auto is, met meer rijplezier. Zeker in diesel.
een T5 is natuurlijk een ander verhaal. Maar zet die eens tegenover een 135i?
Ik denk wel dat het rijcomfort van een C30 hoger is.
Dus iedere auto heeft zo zijn voor en nadelen.
bij 170.000 km al een flush lijkt me niet geheel juist.
Ik vermoed dat het meer een mechanisch probleem is op een ander vlak.
probeer daar achter te komen.
en je weet, bij twijfel... nooit doen.
Hoewel ik TOTAAL geen BMW fan ben, ben ik met je eens dat dat een veel dynamischer auto is, met meer rijplezier. Zeker in diesel.
een T5 is natuurlijk een ander verhaal. Maar zet die eens tegenover een 135i?
Ik denk wel dat het rijcomfort van een C30 hoger is.
Dus iedere auto heeft zo zijn voor en nadelen.
bij 170.000 km al een flush lijkt me niet geheel juist.
Ik vermoed dat het meer een mechanisch probleem is op een ander vlak.
probeer daar achter te komen.
en je weet, bij twijfel... nooit doen.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20.01.2010 - 10:18
Nou ja, ik ben wel een BMW fan, BMW en Volvo zijn de merken die ik meeste aanhang. BMW heeft mooie auto's, maar vooral diegene met een hoger kontje, zoals de 1 serie (al is dit niet moeders mooiste) en de 3 serie touring. De sedan uitvoeringen hebben mij iets teveel een sjonnie gehalte. Of zoals mijn vriendin zegt: drugsdealer auto's
Verder stelt BMW enorm teleur in de audio die ze leveren. Wel denk ik dat de 135i een van de best rijdende auto's van het moment is, zoals vele auto journalisten schrijven. De M135i natuurlijk al helemaal 
Wat ik dus jammer vind, is dat de C30 niet zo dynamisch is als ik had gehoopt. De auto voelt zwaarder en groter aan dat hij in feite zou moeten zijn. Daarbij zou ik liever geen Volvo nemen zonder de fantastische echte lederen stoelen. Ik vind het skai (nepleer) dat ze veel gebruikt hebben lelijk en slecht van kwaliteit. De C30 van gister had stof/skai. Daar knap ik toch wat op af. Ik besef me net dat de C30 D5 in dezelfde gewichtklasse valt als de V50 D5. Dus dan is die laatstgenoemde optie ook best interessant. Dat rijdt natuurlijk nog minder strak. maar daar is het uiterlijk ook naar. Een station Volvo is gewoon een rijdend bankstel, in de positieve zin
Nadeel daarvan is het ontbreken van zijdelinkse support. In een sportieve auto als de C30 mis ik dat, in een V50 niet. Voor de C30 hadden ze andere sportieve stoelen moeten ontwikkelen. Zoals de C30 T5 polar, die limited editions 
Verder viel me gister ook op dat de turbo redelijk floot van de C30, is dat D5 eigen, of wijst het op mogelijke slijtage?


Wat ik dus jammer vind, is dat de C30 niet zo dynamisch is als ik had gehoopt. De auto voelt zwaarder en groter aan dat hij in feite zou moeten zijn. Daarbij zou ik liever geen Volvo nemen zonder de fantastische echte lederen stoelen. Ik vind het skai (nepleer) dat ze veel gebruikt hebben lelijk en slecht van kwaliteit. De C30 van gister had stof/skai. Daar knap ik toch wat op af. Ik besef me net dat de C30 D5 in dezelfde gewichtklasse valt als de V50 D5. Dus dan is die laatstgenoemde optie ook best interessant. Dat rijdt natuurlijk nog minder strak. maar daar is het uiterlijk ook naar. Een station Volvo is gewoon een rijdend bankstel, in de positieve zin


Verder viel me gister ook op dat de turbo redelijk floot van de C30, is dat D5 eigen, of wijst het op mogelijke slijtage?
Laatst gewijzigd door patrickg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10
Fluitconcert: altijd. Hoort er bij. Moest ik wel aan wennen. Zeker in mijn T5. Deze gaat overigens als een raket. Wauw: wat een power. Gaat ook zo gemakkelijk ook. Hou ook bewust afstand van anderen. Inhalen is een peulenschil. Elke dag ga ik fluitend naar het werk
.
D5 zal wel vergelijkbaar zijn. Turbo's van Volvo gaan niet zo snel stuk, of je moet de wagen echt mishandelen. Da's bij BMW niet anders.
Op deze site, en die van het V70 forum, staat veel informatie over de automatische bakken van Volvo. Doe daar ook eens je kennis op.

D5 zal wel vergelijkbaar zijn. Turbo's van Volvo gaan niet zo snel stuk, of je moet de wagen echt mishandelen. Da's bij BMW niet anders.
Op deze site, en die van het V70 forum, staat veel informatie over de automatische bakken van Volvo. Doe daar ook eens je kennis op.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Een diesel uit 2007 met "slechts" 170.000 km op de klok? Als die stand klopt heb je mazzel want die motor kan door naar een half miljoen.
Vwb de GT-bak: flushen! En dat elke 80K laten doen.
Vwb de motor: EGR-flush laten doen, krijgt hij meer lucht en zal de turbo wat minder fluiten omdat hij veel meer lucht aan kan zuigen en hij zal wat zuiniger worden.
Vwb de motor-2: Nieuwe distributie, compleet met waterpomp en spanrollen.
En verder, als die KM-stand klopt: veel plezier met die C30 de komende 20 jaar
Vwb de GT-bak: flushen! En dat elke 80K laten doen.
Vwb de motor: EGR-flush laten doen, krijgt hij meer lucht en zal de turbo wat minder fluiten omdat hij veel meer lucht aan kan zuigen en hij zal wat zuiniger worden.
Vwb de motor-2: Nieuwe distributie, compleet met waterpomp en spanrollen.
En verder, als die KM-stand klopt: veel plezier met die C30 de komende 20 jaar
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant