Wat is er mis met een T4 1.6?

Plaats reactie
vlamofiel
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 25.06.2017 - 20:42

In mijn voorstel-topic, postte ik reeds twee V70's die me interessant leken. Echter werd er door een collega-forumlid daar afwijzend gereageerd op een V70 T4 1.6 uit 2011, onder het mom dat je 'de 1600jes beter kan laten staan'. Natuurlijk is dat een prima reactie, zeker als de gebruiker 2.4 in zijn username heeft staan :)

Echter wil ik dit beter begrijpen. Mij lijkt een 1.6 namelijk interessant omwille van het lage verbruik. Is dat een valide aanname of is het onderlinge verschil te verwaarlozen? Daarnaast begrijp ik dat het een trade-off is tussen verbruik en power. Nu zie ik mezelf (inc jong gezien) echt geen caravan trekken, hooguit in de toekomst eens een vouwwagentje / fietsendrager. Dat mag ik toch wel van een v70 verwachten?

kortom, wat zijn de voors-en-tegens van een V70 T4 1.6?
V70 2.0T MY2010
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20594
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik ken de persoon die die opmerking gemaakt heeft redelijk goed. 8) 8) En ja hij is een Die Hard 5-cylinder fan. En daarnaast ook caravanner. 8) 8) die graag iedere nieuwe Volvorijder in een 5pitter wil praten.

Maar serieus: er is niets mis met deze motor. Hij is gewoon degelijk en werd ook in de Ford Mondeo gebruikt. Hij is echter niet een van de stilsten en af en toe wat kortademig. Maar komt gewoon mee in het verkeer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik denk dat die 1.6 alleen zuinig is als je ermee omgaat als een 1.6 in een zware V70, kortom rustig verder pruttelen en niet de 2.0 of 2.4 versies proberen bij te houden want dan zou die 1.6 wel eens gulziger zijn dan de 2.4.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13565
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

het koppel ligt gunstiger dan bij de 2.4, hoger en bij een lager toerental, dat is voor een caravaner zeker een voordeel
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ik kom uit een 2002 5 cylinder 170PK V70. Ik heb ook eens een keer met een 1.6 T4 gereden en vond dit tegenvallen qua rijden, zegt uiteraard niets over de kwaliteit. Kwalitatief is er volgens mij niks mis met de 1.6 T4 motoren. Het zijn wel Ford motoren, geen echte Volvo.

Naderhand heb ik gereden in de nieuwe VAE 2.0 T4 190PK versie, dit rijdt echt heel anders (leverbaar vanaf half 2015). Ik heb deze auto nu een jaar in mijn bezit en doet de 170 PK 5 cylinder snel vergeten. Veel zuiniger, sterker en loopt heel mooi.
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Een V70 is een grote auto. Een 1.6 moet harder werken dan een grotere motor en zal daardoor in theorie minder lang mee gaan.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20594
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En dat is dus niet waar. Zie het verhaal. Koppelverloop is gunstiger dus hoezo harder werken. Er is heel veel veranderd in motorenland ten opzichte van 15-20 jaar geleden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

De 1.6 T4, The engine everybody leves to hate...
Geen echte Volvo, geen 5-cilinder, slechts 1.6 liter.
Zo'n Fiesta motor in een grote Volvo, dat kan niets zijn...

Nou dat valt reuze mee. De motor is soepeler en krachtiger dan de 140pk 2.4 (heb ik 9 jaar gehad), behalve dan onder de 1500 toeren.
Ik had een vervelend karakter verwacht bij filetijden en parkeren, maar dat is mooi opgelost door bij het oplaten komen van de koppeling "stiekem" het toerental automatisch te verhogen naar 1100.
Je kan prima manoeuvreren en filerijden zonder gas te geven. Ook opschakelen gaat veel soepeler door het kleinere vliegwiel en doordat het toerental even blijft hangen op het gewenste toerental in de volgende versnelling.

Door de lange 6e versnelling is die erg stil (3000 toeren bij 150 - de toerenbegrenzer die voorbij de 6000 ligt zou dus pas boven de 300 ingrijpen)
Als je wat wil opschieten op de autobahn gaat het vlotter als je terugschakelt naar 5. De toeren zijn dan vergelijkbaar met de 2.4 in de 5. Je hoort de motor dan wel wat beter, omdat de rest van de auto stiller is dan de vorige V70.

Ik heb ook proefgereden in combinatie met de automaat. Dat vond ik niet zo geweldig. Blijft lang in zuinige toeren zitten en als je wat meer wil opschieten schakelt die een paar trappen terug en schiet je met veel toeren als een haas vooruit. Ik denk dat ik pas kan wennen aan een automaat in een auto met veel koppel. Of ik moet leren wat subtieler gas te geven.

De kwaliteit van de 1.6 motor is prima. Je moet flink zoeken om iemand met problemen te vinden. De nieuwe 2.0 VEA motoren hebben meer problemen (mag ik dat hier zomaar zeggen..) met jankende balansassen, falende koppelingen.

Voor wie denkt dat een 180pk 1.6 te hard moet werken: vergelijk het eens met de 2.0 5-cilinder D3. Zonder turbo haalt zo'n motor ongeveer 140nm. De turbo moet daar nog voor 260nm extra lucht in proppen. Ongeveer 1.9 bar overdruk verwacht ik. De 1.6 benzine haalt zonder turbo ongeveer 150nm. De turbo moet er nog lucht in stoppen voor 90nm (ongeveer 0.6 bar overdruk). Dat is merkbaar. Zo'n D3 doet lange tijd niets, totdat de turbo erin komt. En vlak daarna is het over met de pret. Een 1.6 benzine is veel soepeler omdat de turbo niet zo hard hoeft te werken. Bij normaal gebruik is er nauwelijks een turbogat.

De 1.6 turbo zit met 160 pk ook in de Ford S-Max en Galaxy. Die zijn toch weer wat zwaarder en ook dat gaat prima.
Ford stopt zelfs een 1.0 3-cilinder in een even zware Mondeo en er zijn mensen die dat beter vinden rijden dan een 1.6 diesel met vergelijkbaar vermogen. Heb het zelf niet uitgeprobeerd. Ik denk dat ik daar niet blij van zou worden.

Over het verbruik: ik gebruik de Volvo vooral voor langere afstanden. Met de 2.4 140 pk haalde ik gemiddeld 8.6 l/100km (uitgerekend, bc is optimistischer). Met de 1.6 is dat 7.8 l/100km, dus het scheelt niet zoveel.
Ik heb het idee dat in de bergen en met flink doorrijden op de autobahn de 2.4 misschien wel zuiniger is.

Ik zou zeggen: ervaar het zelf. Ga een flinke proefrit maken en kijk hoe het bevalt. Zoveel mensen, zoveel meningen. Wellicht bevalt de 1.6 automaat jou wel. daarin is heel veel keus.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

"Zo'n D3 doet lange tijd niets" ???

Wij hebben een D3 2.0 en een D3 2.4 AWD in de garage staan en met de D3 2.0 moet ik elke keer erg opletten om niet met voorwielspin te vertrekken, koppel zat bij wegrijden dus.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

D3 is zeker weten een veel fijnere motor dan een T4!!! Los daarvan is de T4 helemaal niet zo verkeerd, maar ik vond hem erg tegenvallen tov de specs. Niet snel en al helemaal niet zuinig. Kan wat mij betreft niet tippen aan de 1.6 thp (150 pk) van Peugeot. Maar ja, ik vind de jas toch belangrijker :D
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 732
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

1.6THP is een drama blok, maar dat gaat het hier gelukkig niet over. (olieverbruik, ketting, kapotlopen e.d. Bij de CooperS al een nieuw blok gehad en de 2e had ook al weer problemen)
Op zich is de 1.6 T4 een prima blok, maar gevoelsmatig pat een blok van 2L of meer beter bij een V70.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Rwin1984
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 07.07.2010 - 12:54
Locatie: Alkmaar

Rij zelf een 1.6 T4 (2012). Het is geen strepentrekker, maar koop je daar een V70 niet voor. Als je niet iedere keer als eerder weg wil zijn bij een stoplicht maar gewoon rustig wil cruisen, dan is dit een fijne wagen. Heb net zelf een vakantie rit door Italie gemaakt 6.000 km over mooi bochtige en heuvelachtige wegen. Ook op dat terrein liet de Volvo geen steek liggen al moet je soms wel terug schakelen maar wil je dat niet, dan is een automaat wel een optie. Het verbruik is voor z'n wagen redelijk, haalde tijdens de 6.000 km een gemiddelde van 1 op 12. Op lange stukken snelweg is het verbruik minder maar dat is normaal, toch? Heb ook een caravan van ongeveer 1400kg getrokken, maar dat is meer iets voor een lekkere diesel. Enige minpuntje is dat de turbo echt pas boven de 2.000 toeren op pakt. De auto voelt hierdoor wat traag aan, maar als de turbo in stapt merk je de 180pk wel. Je kan ook overwegen om tuning te doen, dan wordt de koppel wat gelijkmatiger verdeeld en neemt het aantal pk's toe tot 200pk. De koppel verhoogt ook bij minder toeren.

Succes bij het uitzoeken en maak vooral een proefrit, dan weet je vast welke motor je voorkeur heeft.
Mazda 626 2.0i GLX sedan MY1989
Nissan 100NX 1.6 SLX MY1992
Volkswagen Kever 1303 MY1974
Mitsubishi Galant sedan 2.0 GLSi MY1997
Volvo V50 2.0D Momentum MY2004
Volvo V40 D4 R-Design MY2014
Seat Leon 1.4 TFSI FR MY2015
Volvo V70 T4 R-Design MY2012
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik heb met mijn vorige V70 T4 (uit 2012) bijna 150.000 km gereden;
diverse vakanties, volgeladen met camping gear en grote dakkoffer Alpen passen over.
Genoeg koppel, je kan zeer goed meekomen in het verkeer, moet dan wel eens terugschakelen, maar dat is alles.

Ik rij flink door maar zat aan een overall verbruik van 7.7 L/100 km, wat toch goed zuinig is (haal ik nu echt niet).
Ik kan dus die T4 echt aanbevelen!
(lees nog wel even verder, er zijn opmerkingen dat de T4 in combinatie met Powershift wat problemen gaf, ik had een 6 baks handbak).

Sucecs met zoeken!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”