V70 II 2005 D5 AWD Geartronic - Gebruikskosten - Onderhoud

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
PIdewegw
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.06.2011 - 15:46

Zeer tevreden eigenaar. De huidige auto rijdt nog als nieuw. Afgelopen week heeft hij de 350.000km bereikt. Wat mij betreft gaan wij hier mee door, zo lang als lijf en leden, resp. de middelen, het toelaten.
Onze voiture krijgt (uiteraard) op tijd en plaats (preventief) onderhoud.

Het betreft een V70 D5 Summum AWD geartronic bouwjaar 2005 - februari. Chassisnr: YV1SW796752498066 - kleur: 465 - 48
Nieuwprijs incl. alle accessoires en opties > €70000. Aankoop voor iets meer dan 10%, na import (o.a. ruim €3000 BPM) rijklaarkosten: 1/6 van nieuwprijs. Op de teller stond bij aankoop 219230 km. Incl. 2 jarige Tüv-keuring en een grote beurt, voorafgaand aan aflevering bij Volvo-dealer geschied. Gekocht van de 2e eigenaar - in maart 2012.

De vorige Volvo heb ik, net als deze, ook zelf geïmporteerd uit het buitenland. Dat is allemaal veel minder complex dan gedacht. Al is het uiteraard wel handig om te traceren wie en hoe er in heeft gereden, hoe het onderhoud is geweest, etc.

Afstand inmiddels gereden 130813km.
Verbruik gem. 13.46km/l - 7.43l/100km
Dit is een model uit de 2e serie sinds de modelwisseling. Bekend is dat de verbruikscijfers van de eerste serie onovertroffen zijn. Dat haal ik niet. Wel scoor ik zo'n 13% zuiniger dan fabrieksopgave. Qua verbruik is nadelig het gegeven van een automaat en de all-wheel-drive.

Hoe meer er op de snelweg wordt gereden des te lager het verbruik. Op de hedendaagse provinciale wegen zijn er in onze woonomgeving weinig stukken waar je meerdere km.'s constant kunt rijden.

Inmiddels heb ik de Drees-leeftijd bereikt. Rijgedrag: max-snelheid +3km waar mogelijk, doorrijden idem. Zo mogelijk ontwijken van files. En vrijwel voortdurend, ook in de stad, op de cruise-control. Dat is ook een prima uitvinding.

Sinds jaar en dag worden kosten en gebruik geregistreerd. Verbruik eerst ook via autoweek nu uitsluitend via spritmonitor.

Sinds de vorige Volvo, een heerlijke 6-cylinder, ook voorzien van alle opties, maak ik gebruik van een automaat. Dit is niet de modernste, doch wel een zeer aangename. Die zijn schakelmomenten ook nog eens aanpast aan je rij-gedrag. Bovendien kun je hem handmatig laten schakelen. Bevalt uitstekend.
Sterker, het is mij een raadsel waarom niet veel meer mensen een automaat kiezen. Bij woon-werkverkeer en file-vertraging is het heerlijk ontspannen. Goed voor de gemoedsrust en naar mijn idee ook minder kans op extra onkosten.

Voor alles geldt dat bezit ook aandacht vraagt. Dan gaan de spullen lang mee. Een auto is voor heel veel mensen qua kosten duurder dan de woning waarin ze vertoeven. Ik ben, zoals een Nissan-dealer ooit opmerkte, een teller. Dat blijkt ook uit dit verslag.

Een goede voorbereiding bij aanschaf van een tweedehands is ook altijd raadzaam. Aan de aanschaf van de huidige en vorige auto's is een geruime tijd speuren vooraf gegaan.

Wij roeien - met genoegen - met de riemen die wij hebben. Doch bij ons is het ook de kerk in het midden van het dorp. Zo mogelijk geen verrassingen.

Wellicht dat andere lezers hier hun licht mee kunnen opsteken.
Voor mij geldt al langere tijd dat de kilometer kosten te overzien zijn. Feitelijk rijd ik in zeer comfortabele auto's voor minder dan 30 eurocent per km. Dat komt mede omdat de auto's lang(er) bereden worden (8 tot 10 jaar) en ik mij eerst oriënteer wat er zoal op de markt beschikbaar is.

En als je dan eigenlijk ook nog op zoek bent naar een schaap met 5 poten, gaat dat nooit zonder slag of stoot. Enige (zoek-) inspanning is een vereiste.
Van jongs af aan heb ik interesse in auto's gehad. Zonder de behoefte (en de financiële middelen of de zin er van te zien) om een wagenpark er op na te houden.

Verbruik afwijking meter varieert van +13 tot 27% meer dan meter aangeeft. Verbruik is gunstigst bij grote afstandsritten
Enkele vb.: 1 op 15.8 gem. 93km, 1 op 15 met gem. van 74km,
1 op 14.8 gem. 91km. Mijn zuinigste rit is geweest 1 op 17.4. Terugkerend na de aankoop van een Volvo V50 (ook een juweel: barents blue, met automaat, open dak en D5). Omdat de nieuwe eigenaar van de V50 enige gewenning nodig had niet sneller dan 115km gereden over een afstand van 584km, in 1 rit (met pauzes uiteraard).

De kosten tot op heden over de gehele gebruiksperiode.
Een beurt zit er weer aan te komen. Dus onderhoudskosten zijn wat vertekend. Echter zijn er in deze kosten ook nogal wat ongebruikelijke (preventieve deels) kosten mee gerekend.

Brandstofkosten €0.075 p/km
Onderhoud €0.084
M.R.Belasting+Verz. €0.09 over 130000km en 64 maanden
Afschrijving €0.06 na 130.000km afh. van restwaarde bij verkoop
Totaalkosten p/km €0.30

Onderhoudskosten €10.123
Specifieke onderhoudskosten bij vermelde km.standen.
- excl. reguliere beurten - die sla ik gemakshalve over.
Vrijwel steeds worden Volvo-originele onderdelen gebruikt.
IMIV iPod €315 240000
Rubber matten € 30 221000
Diagnose kabel €105 247000 Volvo Vida Dice
Standkachelkosten €1279 nu opnieuw defect
Accu heavy duty €140 247000
Navigatie RTI rep. €300 221000
Spiegel Re verg. €35 221000
Automaat flush 3x €800 240000 - 245000 - 319500
EGR reiniging 215pk - 400Nm - eco (1800-2500 omw./min)
+ Flush powersteer €445 246000
Tuning €250 246000
Draagarmen Li+Re €447 265000
Voorveren €410 291000
EGSklep + tuning €50 291000
Sloten Motorkap €255 312000
Torsiestang motorst €480 320000 (incl. kl.beurt)
Voorruit E.R. €75 320000
Nacteq DVD 2*verv. €80 2012 - 2016
Auto poetsen €520 220000 aankoop + 320000
Remschijven/tr. €240 240000
Distrib.+Multi-riem €875 330000
Uitlaatklem €20 330000
Anti-skid / ABS nu - oorzaak onbekend - nog niet verholpen
Band zomer €640 234000 4x Michelin zomer 225/45 R17 Michelin primacy 3
Band winter verv.1 €120 252000 1x Pirelli
Band zomer €440 303000 4x Dunlop sport 01 225/45WR17 91W - 42000km
Band winter 2x €240 312000 2x Vredestein Xtreme S XL 94V 2st - 45000km

Met dank aan de goede zorg door
Martin Oolderink MMTS-Denekamp - info@mmts-denekamp.nl
Gery Slot GS Powerflush - info@powerflush.nl
Obbe v.d.Bijlaard Volvotune - bijlaard@online.nl
Motorreining vindt plaats m.b.v. BG vloeistoffen. Kijk naar de foto's. Zelfs Martin was verbaasd over de schone diesel na 8700km met de olie te hebben afgelegd. Ook hij heeft er met zijn mobiel een foto van gemaakt.

Huidige storingen
- ABS/Anti-skid in onderzoek op fora, lastig euvel
- Standkachel komende grote beurt
- Koplamp (al jaren) diffuser

UITRUSTING
Mobility Line: Alarm klasse 3
RTI HU-850RDS 6CD -Telefoon
Estate Line: Roofrails, autom.niveau, 12V bagage, rolhoes,boodschappenhouder
Metallic/Pearl Lak - leder bekleding Beige
FOUR-C, (D)STC
Regensensor - Bi-Xenon verlichting - Mistlampen voor - koplampreininging
17” ‘Orpheus’, lichtmetalen wielen met 225/45 R17 banden
16” ‘Ursa’, lichtmetalen wielen met 215/55 R16 banden
Trekhaak 13-polig aansluiting
Parkeerverwarming brandstof - standkachel

Wat is reiniging EGR - komt van een website (kopie en plak)
EGR /Air-intake techniek van BG reinigt van tank tot uitlaat dwz. Inlaatsysteem zoals, gasklephuis, EGR-klep, In-en Uitlaatkleppen, zuigerveren, kleprubbers, verbrandingskamers, uitlaat sensoren, Katalysatoren en DPF filters (tot 90%)
Brandstofsysteem zoals brandstofpomp, leidingen en injectoren (dit zorgt weer voor een beter en mooier sproeibeeld). Dit zorgt voor een betere verbranding dus zuiniger. Ook de smering van de brandstofpomp wordt geoptimaliseerd.
Motorolie systeem; lost aangekoekte olie op, reinigt oliekanalen voor betere smering en koeling (ook de turbo en turboleidingen worden gereinigd). En reinigt de olieschraapveren zodat olieverbruik teruggedrongen wordt.
De combinatie van deze reinigingen levert weer een gezonde schone motor op. Dit resulteert in hogere compressie, betere motorprestaties en bespaart het milieu door de schadelijke uitstoot te reduceren. Het verkleint de kans op motorstoringen en de motor wordt zuiniger.
Het effect
Naar ik begrijp rijdt de auto veel en veel schoner dan hij ooit gedaan heeft. Zou hij ook wel eens 2 klassen schoner uit de tests kunnen komen. De foto's laten ook zien dat op het moment van reiniging (bij km. 246000) de inlaat openingen ook voor meer dan 50% verstopt zijn geraakt.
Dan kan een motor toch ook niet optimaal zijn werk doen!?

Een en ander schijnt zijn oorsprong te vinden in de VS. Daar komt dus ook nog wel eens iets goeds/zinnigs vandaan. Bedrijfsvoertuigen ondergaan daar ook deze reiniging. En dat doet men daar niet om overbodig onderhoud te doen, doch om juist lang plezier van de kostbare spullen te hebben. Ik sluit mij hierbij aan. Sinds de eerste grote reiniging wordt het nu bij elke verversing bij gehouden met de BG additieven. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Over de automaatreiniging.
Wanneer U -lezer- met een automaat rijdt en deze de 100000km overschreden heeft, twijfel niet. Doen. Dat geldt voor bijna alle automaten, lezers. Bij veelvuldig gebruik van aanhanger, regelmatige bergritten of zwaar belast al helemaal. De eerste powerflush is bij mijn auto geschied na 240000km. Gery Slot kreeg hem niet in 1 keer schoon. Dus na 5000km gebruik een 2e keer. Je weet niet wat je ziet bij de vloeistof. En het effect daarna. Boterzacht schakelen, geruisloos, met daarbij een verminderd brandstofverbruik. Ik geeft liever het geld aan de vakman die deze werkzaamheden faciliteert dan aan de dure vervanging of revisie van de versnellingsbak.

Waarom Volvo.
Sinds begin jaren zestig behoort Volvo tot de - nog steeds beperkt aantal merken - die aandacht besteed aan goede stoelen.
In de jaren zestig adviseerden huisartsen om zelfs een stoel uit de -destijds- amazon te demonteren en deze te gebruiken in huis of op kantoor.

In 1980 heb ik, vanwege een aangeboren rug-afwijking, mij genoodzaakt gezien om over te gaan tot de aanschaf van een aangepaste stoel. Van ASS. Rib uit mijn lijf, doch relatief, want dir stoel werd voor 300000km gegarandeerd. Voor mij destijds 10 jaar gebruik.
ASS is de oorspronkelijke Scheel. Want ook in die wereld zitten de nodige neppers. Je hebt de dezelfde naam, en gebruikt die vervolgens om een goed produkt slecht te imiteren. De oorspronkelijke firma zag zich genoodzaakt zijn naam te wijzigen en opnieuw te beginnen. Importeur bevindt zich nu in Houten, destijds in 's Graveland. Heel veel politie-auto's, onder meer de roemruchte Porsches, reden rond met een ASS-stoel.

Na 1 jaar eend, die mij te onveilig werd op de autosnelweg, over gestapt op Datsun, later Nissan. Onverwoestbare motoren, niet kapot te krijgen, geen olieverbruik.
Ik heb er ooit een gekocht met 200000km op de teller. Toen hij doorgeroest was, want dat geschiedde in de jaren 80 helaas nog wel, al tectyleerde je nog zo vaak, en met 330.000 op de teller, nog steeds geen druppel extra verbruik.
En in die tijd moest de motor voor mij soepel zijn. Dat wil zeggen, hij moest de top zonder sores bereiken. Dus het moest wel gek zijn of elke 1000km werd er even opgetrokken tot de maximumsnelheid. Van de auto, wel te verstaan.
Dat lukt heden ten dage niet meer in Nederland. Of je moet s'nachts rijden en weten waar er niet gecontroleerd wordt.

Ik constateer dat ik aardig ben afgedwaald. Waarom Volvo?
Welnu, primair dus om de goede stoelen.
Wij - mijn vrouw en ik - zijn naar ASS gereden. In de verwachting dat daar wel een stoel te koop zou zijn waar zowel zij (1.65m) en ik (1.86m) beide ons wèl in zouden bevinden. Electrische aanpassing - liefs met memory - zo mogelijk.
Nou dat bleek dus onmogelijk. Er was geen model te koop waar wij beide ons wèl in voelden.
En er moest wat veranderen, want mijn rugklachten vroegen echt om een oplossing.

Dus toen werd het plussen en minnen.
Beperkte merk-keuze. Inmiddels is dat geloof ik verbeterd.
Daarnaast hadden wij een station om met een tent te kunnen kamperen. Niet elementair, nee, de halve huisraad moest mee.
Gewikt en gewogen. Onderhoud van een Volvo is naar verluid lange tijd een aandachtspuntje geweest. Het moest een automaat worden, en cruise control, open dak zou ook leuk zijn, onderbouw LPG, want benzinegebruik en kosten zou veel te duur worden. Enz. enz. Wij hebben bijna 300000km en ruim 10jaar van onze eerste Volvo genoten. Uiteraard niet zonder kosten. Soms redelijk, doch niet altijd. Toen 2 van de 6 pitten te weinig compressie weergaven was het tijd voor wat anders.
En dat heeft geleid tot deze inmiddels aardig uitgebreide review.

Ik ga er van uit dat ik U niet verveeld heb, want dan zou u wel weggezapt zijn. Het was mij een genoegen u te informeren. Ook ondergetekent is zeer content met alle ervaringen van anderen, op ons aller onvolprezen internet.

Vorige auto’s
200108-201203 Volvo 960 3.0 automaat 1993 + LPG G3 Vialle - Léan Mesman Son YV1965956R1015967
v. 1e eigenaar km 125000 - Verkoop 406000 - na 281000km
1997-2001 Nissan Primera Estate 2.0 SLX LPG - verkocht a.g.v. rugklachten. na 106000km gebruik.
1998-1997 Nissan Sunny 4d 1.7D - 98000-330000 - 232000km
Nissan Datsun 180B
Datsun 140J LPG
Saab 99 2d LPG 1977 - 1978
Nissan Sunny 1975 - 1977
Citroeën 2CV4 1974-1975
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Dik verhaal! ABS/Anti-skid heb ik ook gehad, kijk maar eens in mijn posts om te vinden hoe ik het laten fixen.
Heb je ook een caravan? D5 AWD met caravan lijkt me i.c.m. tuning wel een perfecte combi voor een caravan.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Volvo Art
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.09.2017 - 11:54

Dat is een mooie Volvo.

Er zijn veel exemplaren die 300.000 km of meer hebben gereden.
Maar onderhoud blijkt dan het sleutelwoord.

De vorige eigenaar is kennelijk ook zuinig geweest op deze volvo.

Kan zo snel alleen niets lezen over de injectoren, deze moeten zo nu en dan toch ook vervangen worden?

Ben zelf ook aan het kijken naar een Summum uitvoering, alleen zijn de meningen verdeeld.
Sommige liefhebbers zijn wat terughoudend mbt de 185 pk uitvoering en de DPF.
De DPF zou de betrouwbaarheid negatief beïnvloeden?

Bij u loopt het in ieder geval als een zonnetje en blijkt dat het dus ook anders kan.

Mogelijk is het goede onderhoud toch de oplossing.

Dus een auto kopen met 300.000 km is misschien toch niet zo een slecht idee.

Veel plezier met deze prachtige Volvo!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Leuk en uitgebreid verslag over je ervaringen met de V70. Ook een gevarieerd auto verleden, van een 2CV4 naar een V70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Arix
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 29.09.2015 - 22:27
Locatie: Leiden

Dank voor uw uitgebreid verslag, PIdewegw :happy:
Voor mij, als relatief nieuwe "automaat-rijder" is uw ervaring met de automaat zéér interessant.
Bij de volgende beurt zal ik dit zeker met mijn garage bespreken en de automaat laten "flushen", ook al heb ik geen trekhaak.
Blij dat ik Volvo rij :) Blog "Zwarte Saffier"
C30 Momentum 2.4i GearTronic Black Sapphire Metallic MY2008
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10630
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mooi verhaal! Ik lees het enthousiasme en de emotie tot deze auto tussen de regels door! Ik herken en erken dat gevoel. Geniet er van!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”