Koppelingsissue V40 T3 2016 met 6 versnellingsbak OPGELOST

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Duckmole
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 18.03.2017 - 18:54
Locatie: Oostelijk van het Zwartewater

Mede forumleden,

Misschien kan een van jullie mij uit de droom helpen.

Afgelopen week met de V40 en de caravan naar Luxemburg geweest.
Heerlijke auto voor de caravan. Hij had nergens een probleem met 1200 kg aan de trekhaak.

Tijdens de terugreis heb ik drie etappes van ca 130 km gereden.
Na de 2e etappe merkte ik dat het koppelingspedaal bij het intrappen een enorme vrije slag had.
Pas op het laatste stukje kwam de koppeling vrij en weer in.
Na een paar keer koppelen voelde het pedaal weer helemaal normaal aan met een normale vrije slag.
Na de derde etappen van weer van 130 km idem dito.

Vandaag weer met alleen de auto gereden en de koppeling voelde ook weer normaal.

Wat kan dat geweest zijn?
Het voelde een beetje alsof er lucht in de leiding zat. Dat gevoel ken ik van een van mijn motoren.
Het lijkt me vreemd dat dat het geval geweest. Ik kan me niet voorstellen dat Volvo de koppelingsbediening zo legt dat ie tijdens het gebruik zo heet wordt dat de vloeistof gaat koken.

Ben benieuwd naar eventuele reacties.
Laatst gewijzigd door Duckmole op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
JacoS80
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 13.03.2009 - 20:11
Locatie: Rilland
Contacteer:

Herkenbaar probleem. Ik had ook tot 2x toe een lange vrije slag en een koppelingspedaal wat regelmatig onderin bleef staan en even met de voet geholpen moest worden om terug te schieten.
Bij mij is rond 50.000km en rond 80.000 de koppelingscilinder vervangen.
Bij de 2e wissel schijnt er een gemodificeerd exemplaar in te zijn gekomen.
Nu inmiddels over de 130.000km en geen problemen meer.
Ik rij overigens een D2 MY2016.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
Duckmole
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 18.03.2017 - 18:54
Locatie: Oostelijk van het Zwartewater

Zo, problem solved.
Er is vandaag een nieuwe, gemodificeerde koppelingscilonder ingekomen.
Alles werkt weer zoals het hoort.
Hij schakelt zelfs lekkerder.

De koppelingscilinder had inderdaad een inwendige lekkage.
Is een probleem bij de 2.0 lt motoren met handbak en door Volvo onderkent.
Van de werkplaatschef begreep ik dat het probleem met mijn motorisering anders is dan dat van de D2.
Bij de D2 valt het koppelingspedaal helemaal weg tegen het schutbord en moet je het pedaal met de punt van de schoen weer naar boven hengelen.
Dat was met pompend koppelen niet te herstellen.
In mijn geval ging dat wel.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Plaats reactie

Terug naar “V40”